Kontrollrummet

Harmonica mike - First babe

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:First babe(arbetsnamn)
Artist:Hmike
Kompositör:Jag
Text:Eventuellt ja,sågar ni så lägger jag ned :)
Ev,medverkande:Nope jag på rubbet samt ezbluespluggen på trummor,med lite hjälp av mig på keys
Tillverkningsår:Mars-2013
Format:mp3
Genre:Blått och funkigt
Störingsmoment:Flunsa
Kuriosa:Klarar man sig med två ackord?


Hej gott folk.
Insjuknade hastigt i vad som verkar bli en flunsa..Så jag höll mig inne idag och lirade lite.

Mest intresserad är jag av vad ni säger om ljudbilden,själv tycker jag att det blev lite bastungt.
Låten är ju en skiss så det skall dit mer är det tänkt typ solo/sång/stick och ett ruskigt ös,men det får bli när det blir - behöver kurera mig lite först.

Och så gör vi som vanligt,sågar ned Norrlandsfuran.

Mike


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Skönt sväng fast virveln kanske ska lugna ner sig efter ett varv? Hör fram emot nice vokal. Snyggt basspel. Du?


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter skönt - bra sväng! Håller med om bastungheten. Du borde oxå jobba fram ett klarare ljud på den stålsträngade - tycker jag (men det är kanske bara en smaksak?). Stör mig inte på virveln.

Men låten behöver din pipa!

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
det svänger katten!

Lite som tokai säger, så kanske du kan kolla i pluggen om spökslagens volym på virveln kan dras ner i volym. Inte ta bort för min del, men göra dem lägre. som det är nu ger det riktigt fylligt komp, fast kanske lite dominerande.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det svänger lovande om den här!
Trummorna har ju lite dov ljudbild i sig och man får nog vara försiktig med basen för
att det inte sammantaget ska bli för "bastungt" i kompet. Vilket det kanske är en aning här...
Lyft gärna fram elguran lite mer! Blir spännande att höra med sång!
Krya på dig!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
det svänger katten!
Kan du inte visa oss hur katten svänger?
 ;) :wub: :D
Finns redan beskrivet i en tråd: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=20500.msg148921#msg148921

Gillar ljuden du satt samman, skönt samarbete mellan de här instrumenten! Jag tycker ljudbilden är bra och mixen likaså.
Återstår lite munspel och sång då halsen accepterar det.
« Senast ändrad: 10.03.2013, 11:59:27 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Svänger på bra. :)
Tycker själv inte att det är för bastungt; jag gillar lite "bluesfläsk". :D
Men, som påpekats....din röst saknas. ;)

Krya på dig!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Hej gott folk.
Insjuknade hastigt i vad som verkar bli en flunsa..Så jag höll mig inne idag och lirade lite.

Tydligen en bra inspiration det där... kunde gott hända lite oftare... Näää, skämt åsido - krya på dig!  :)

Mest intresserad är jag av vad ni säger om ljudbilden,själv tycker jag att det blev lite bastungt.

Bastungt???  :rolleyes: Jag gillar ju när det är ton i basen - tycker det är bra så här! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Mycket svängigt, grymt, :D basen är ok hos mig. Stå på bara! Ser fram mot mer ...
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jomen visst!
Bra gung att bygga på
Särskilt trummorna låter gott - lite rassliga sådär

got love if you want it
got love if you need
got love if ypu want it
yea I got it indeed

  :)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
I sluttampen på flunsan.Det var lättare att vara sjuk då jag läst alla fina kommentarer  :)

Då skall vi se:

Tokai/Staffan:
Jorå,jag lirar bas här.Virveln har en massa spökslag och är något högt mixad,åtgärdar då jag spikat klart på detta..Sången är inte vad den brukar vara men jag är på bättringsvägen,så det kommer vad det lider.

G:
Thanx man..Ja acken,väldigt rassligt ljud från min gamla och oerhört tungspelad..Vilket gör en eqfiltrering i toppen nödvändig,håller med annars - lite brightare skall den vara..Väntar på att ekonomin i amerika skall bli lite ljusare då skickar dom min Fender acke :D

MR Thomp:
Coolt man,looks like I ain´t draggin´my cat in the tail backwards then  :)
Virveln är något högt mixad i volym och spökslagen så en liten filtrering gör nog susen.

Peter:
Thanx man,nu börjar jag friskna till men har ingen röst än.Jag skall ge mig i kast med denna som första projekt.Helt riktigt,det ligger flera dova element i mixen som bidrar till ett lite för basigt sound.Funkguran får lite till då..

Altsax:
Mjaaauuu  :D

Max:
Thanx man.Ja flunsan är strax besegrad,så jag sätter upp denna låt som första projekt.
Sång är ju givet,kanske mer orgel och lite blås också..

Bluesboy:
Thanx man.Sång och utbyggt arr kommer..Fläsk gillar vi till palt och blues  :D

Jocke:
Ja,flunsan slog med full kraft och jag har legat däckad.Läst vad som skrivits mellan feberdimmorna,log åt dina rader  :)
Basen "funkar",härligt.En liten justering blir det nog och mer arr samt sång.

Roffe:
Thanx man,kul att du diggar.Ja,håller jag mig till blues med lätta kryddningar så får jag till det  verkar det som  :) Mer kommer då nästa inspirationsvåg sveper fram genom natten,fast det är nog bättre att yla på dagen.

Biken:
Thanx man.Vi får se vad som kommer ut av detta.Hittat nya riff mellan feber dimmorna så jag testar lite ideer i arret innan jag tar tag i texten.Går jag bet,så vet jag vart jag kan vända mig

#########################################

Tack alla för fina kommentarer.Flunsan kändes lättare att bära då jag har läst allt flere gånger :)

Mike


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Fint groov. Grovt groovy. Men slutet var lite konstigt?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fint groov. Grovt groovy. Men slutet var lite konstigt?

Tack Håkan.
Ja det är bara en skiss än så länge.Mest en test av ljudbild och sväng.
Svänget verkar ju sitta så jag skall på denna med lite mer arr/lir/sång och givet - ett fungerande slut :)

Mike


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter innehållsmässigt som mer än 2 ackord. <- Ett tecken på att det är en duktig musik/arrangör.

Tänker mig mer jazzig sång (som i samarbetet med Asti) än din vanliga blues.

Oavsett vad du väljer (eller om du t ex låter mig eller t o m nån som kan sjunga, sjunga) så ska det bli intressant att följa utvecklingen.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jösses va funkig gubben har blivit nu då jag hör din nya acke som drar traditionella styrningar. För basig - njä det tycker jag inte. Bra solid grund till det du beskriver som utveckling sång och munspel och dubbelt så lång så är du hemma. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lite mer,oki :)

Per:
Det är svänget eller rättare sagt riffet som gör det.Den här musikstilen bygger ju på lite av de här riffen..Däremot måste det vara blås och en mer avancerad basgång/ackordsvända för att hamna under funkfacket,så jag gör som vanligt - lirar blues och det räcker långt.Sången,ja det börjar utkristallisera sig nåt där borta i horisonten.."She´s got the blue groove" typ eller nånting.Dock väldigt snuvig så det blir lite J.Brown om jag tar i  :D Inväntar lite bättre hals så får vi se hur jag lägger upp det hela sångmässigt.

Eddi:
Ja,en ide´ett riff å sen lirar man.Riffen ja,gura är inte min grej så trehundratagningar senare har jag åtta takter att copiera - tack Gud för Cubase!
Sång,jorå det kommer..Munspel,nja vi får se..Jag kanske kan lura nån "funkfrälstguralirare" på en runda,jag tror det sitter bättre..Men men,jag är inte där än.

Tack för kommentarerna boys

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Hög swing faktor här Mr. Funkmaster..
Gillar virveln i detta Blues kitet, men kicken är lite skum, mest bara en massa 'muller'..
Men det låter ju verkligen live om det..
Kan bli bra med lite RAP.. :lol:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Var e sången på detta riktigt svängiga stycke? Stampa foten :D Jajjamensan!!! :D Bjrute efterfrågar mer distinkt "kagge". I mina öron kanske??? Men det låter lajv o härligt. Hade nog själv varit nöjd med kaggen...


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Även en funk fångar fiskar  :)

Bjurte:
Jo virveln låter bra,det finns två med riktigt bra sound.Två baskaggar med i kitet.Den ene har inge fläsk,kort tom och helt utan tryck.Behov av rattning helt klart.
Den andre har lååångt jättepappkartongluftkanonsoun d,det är den jag använder här.Det låter som om skinnet är på fyra kvadrat.
Kul att det lät live,mera flyt än avsikt..Vi skall se om jag får igång rapandet på denna  :D

Zorrow:
Hårdrockaren diggar,det känns bra.Jag kurerar mig från en seg flunsa och har inget bra tryck i pipan än.Kul att det lät live,mera tur än skicklighet och avsikt denna gång..

#####################

Tack för kommentarerna boys

Mike


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Skönt gung här..om än liite bastungt..fast jag gillar basen som fasiken..men kanske man kan vässa den lite i diskanten?

För mej låter det här som en blandning av funk och lite shuffle..mysigt :P

Snart är din pipa igång igen, jag misströstade själv när jag inte kunde yla på säkert 3 veckor helt nyligen, det var riktigt skrämmande :wacko: ;)

Krya på dej, så vi får höra mer snart :rolleyes:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Skönt gung här..om än liite bastungt..fast jag gillar basen som fasiken..men kanske man kan vässa den lite i diskanten?

För mej låter det här som en blandning av funk och lite shuffle..mysigt :P

Snart är din pipa igång igen, jag misströstade själv när jag inte kunde yla på säkert 3 veckor helt nyligen, det var riktigt skrämmande :wacko: ;)

Krya på dej, så vi får höra mer snart :rolleyes:

/Marre

Tack Maria.
Ja lite bastungt är det,eq fråga på mastern som genväg löser det.Nu gäller det att få dit fullt arr och SÅNG.
Inte läge än röstmässigt,seg recovery detta..

Mike