Kontrollrummet

Fråga om regler när det gäller upplägg av tradlåtar på KR - Roffe H

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Min fråga gäller om jag kan lägga upp låtar som anses vara tradlåtar (dvs ingen känd upphovsman) på KR. Det finns en hel del svenska spelmansvisor/folkvisor som det skulle vara roligt att ge sig på. En låt jag filar på just nu är "Kristallen den fina" en folkvisa från Skattungbyn i Dalarna, som anses vara trad. utan upphovsman vad jag kan se. Skulle vara jätteroligt om någon vet nåt om detta. :D
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Innan nån som vet svarar tipsar jag om att du registrerar ett konto på soundcloud och laddar upp där och länkar dit.
Många gör så och det är nog inte ett problem (tror jag).
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Innan nån som vet svarar tipsar jag om att du registrerar ett konto på soundcloud och laddar upp där och länkar dit.
Många gör så och det är nog inte ett problem (tror jag).

Tack MaxB, jag avvakter.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Innan nån som vet svarar tipsar jag om att du registrerar ett konto på soundcloud och laddar upp där och länkar dit.
Många gör så och det är nog inte ett problem (tror jag).
Tack MaxB, jag avvakter.  :)
/Roffe H

Kanske finns nån som har bra pejl, jag skulle dock rekommendera ett PM till tsmalmbe. Då kommer du rätt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Max, jag har faktiskt skickat honom min fråga och väntar på svar.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Alla låtar över 50 år är väl fortfarande fria jag vet att man diskuterat 70 år men såvitt jag vet har inget sånt beslutats. Vet ej heller vilka som ska bestämma det. FN?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Alla låtar över 50 år är väl fortfarande fria jag vet att man diskuterat 70 år men såvitt jag vet har inget sånt beslutats. Vet ej heller vilka som ska bestämma det. FN?

I sverige 70 år efter dödsdagen av sista levande (med)kompositören.
Eftersom det snart är 70 år sedan rock N roll:en uppfanns, så har USA ensidigt höjt gränsen, förhandling pågår. 

Det jag säger är alltså
Om upphovsmannen är icke amerikan och dog för mer än 70 år sedan, fritt fram
Om upphovsmannen är amerikan, låt bli oavsett hur länge sedan han dog.

Det är skillnad på olika.
Youtube har varit på mig flera gånger och jag har hittills nästa alltid fått rätt mot amerikanarna, så länge upphovsmannen varit europe. (och död sedan länge)


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Alla låtar över 50 år är väl fortfarande fria jag vet att man diskuterat 70 år men såvitt jag vet har inget sånt beslutats. Vet ej heller vilka som ska bestämma det. FN?

I sverige 70 år efter dödsdagen av sista levande (med)kompositören.
Eftersom det snart är 70 år sedan rock N roll:en uppfanns, så har USA ensidigt höjt gränsen, förhandling pågår. 

Det jag säger är alltså
Om upphovsmannen är icke amerikan och dog för mer än 70 år sedan, fritt fram
Om upphovsmannen är amerikan, låt bli oavsett hur länge sedan han dog.

Det är skillnad på olika.
Youtube har varit på mig flera gånger och jag har hittills nästa alltid fått rätt mot amerikanarna, så länge upphovsmannen varit europe. (och död sedan länge)

70 år stämmer bra, men var observant på att det är inte 70 år sedan låten skrevs utan, som Josef skriver 70 år sedan samtliga upphovsmän dött. Amerikansk lag behöver vi tack och lov inte bekymra oss över, så länge inte servern ligger i USA (gissar att KR:s server befinner sig på närmre håll, vet inte vad gäller Soundcloud).

För att svara på frågan så är det fritt fram på alla servrar om ingen känd upphovsman finns. Kristallen den fina och de flesta andra folklåtar funkar alltså bra!
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för alla upplysningar hittills, verkar ju som jag kan jobba vidare med låten, så får vi se om den dyker upp vad det lider  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Man ser vad man vill se... Jag ser inte skogen för alla träd...  B) Trådtiteln är väl: Fråga om regler när det gäller upplägg av trädlåtar på KR
Det blåste inatt så jag har en del arbete idag. Funderar på att göra en trädlåt. Då passar den här tråden om träden bra.
Texten ska börja med: "Tänk om man hade en motorsåg - så enkelt det vore då"





« Senast ändrad: 04.03.2013, 09:37:16 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Man ser vad man vill se... Jag ser inte skogen för alla träd...  B) Trådtiteln är väl: Fråga om regler när det gäller upplägg av trädlåtar på KR
Det blåste inatt så jag har en del arbete idag. Funderar på att göra en trädlåt. Då passar den här tråden om träden bra.
Texten ska börja med: "Tänk om man hade en motorsåg - så enkelt det vore då"


 :lol:

Jobba på det - du kan få låna mitt motorsågssolo...  B)

Gjorde den här som ett endagarsprojekt för kanske 5 år sedan... Acken är lite slarvigt lagd men dagen räckte inte riktigt!  :rolleyes: Kallade den Chain reaction...^^

[mp3=200,20,0,center]http://privat.infocenter.org/jocke134/musik/Jocke%20-%20Chain%20reaktion%20feat%20Kulthum.mp3[/mp3]
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
MaxB: Vilken röra och vilket jobb... :huh:
Jocke : Vilken låt...rena massakern!  :lol:
Jag tror jag håller mig till tradlåtar. :wacko:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
MaxB: Vilken röra och vilket jobb... :huh:
Jocke : Vilken låt...rena massakern!  :lol:
Jag tror jag håller mig till tradlåtar. :wacko:
/Roffe H

Vilken häftig klagolåt Jocke! Skönt att kunna plocka fram rätt instrument vid varje möjlig situation.
Nu är det god ordning på stallplan. Alla grenar är på återvinningsstationen och de  tjockare stammarna väntar på att vår pensionerade granne kommer förbi med motorsågen imorgon. Sen har vi en del ved som ska torkas och huggas i vår för att användas nästa vinter.

Klokt Roffe! Det gör du med den äran i behåll.
« Senast ändrad: 03.03.2013, 18:22:30 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
MaxB: Vilken röra och vilket jobb... :huh:
Jocke : Vilken låt...rena massakern!  :lol:
Jag tror jag håller mig till tradlåtar. :wacko:
/Roffe H

Vilken häftig klagolåt Jocke! Skönt att kunna plocka fram rätt instrument vid varje möjlig situation.
Nu är det god ordning på stallplan. Alla grenar är på återvinningsstationen och de  tjockare stammarna väntar på att vår pensionerade granne kommer förbi med motorsågen imorgon. Sen har vi en del ved som ska torkas och huggas i vår för att användas nästa vinter.

Klokt Roffe! Det gör du med den äran i behåll.


Oh vilken massa go ved  :wub: Brukar själv ta vara på allt ned till lillfingerkvist.
Ser ut som du hade lite tur också.

Jag lägger upp cover's på SC men antar jag kan få ett "remove" mail närsomhelst.

Soundcloud:
Uploading and sharing means you must always be 100% certain that you are the creator of what you're uploading, or have permission from all relevant rights holders. Anyone who repeatedly uploads other people’s content risks having their account suspended or terminated.

Fast det ligger väldigt mycket cover's på SC vad jag ser. Har också för mig att det  JosefOhlmerAltsax säger är korrekt.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
MaxB: Vilken röra och vilket jobb... :huh:
Jocke : Vilken låt...rena massakern!  :lol:
Jag tror jag håller mig till tradlåtar. :wacko:
/Roffe H

Vilken häftig klagolåt Jocke! Skönt att kunna plocka fram rätt instrument vid varje möjlig situation.
Nu är det god ordning på stallplan. Alla grenar är på återvinningsstationen och de  tjockare stammarna väntar på att vår pensionerade granne kommer förbi med motorsågen imorgon. Sen har vi en del ved som ska torkas och huggas i vår för att användas nästa vinter.

Klokt Roffe! Det gör du med den äran i behåll.


Ja, vad skulle man göra utan pensionerade grannar!  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Eller hur...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
När vi är inne på ämnet!

Jag har för mig att det är fritt fram att framföra en låt, spela in den och ge ut den, bara man anger upphovsmannen/upphovsmännen. Det vill säga den/dom som skrivit musik och text. Blir det en ekonomisk vinning av det man gjort så fördelas intäkterna på upphovsmannen och artisten enligt regelverk som STIM etcetera kommit överens om!

Om man översätter en text till ett annat språk, eller ändrar i musiken, krävs tillåtelse av upphovsmannen!

70-års gränsen handlar om att plagiera mer än 4 takter av musiken, eller att inte ange upphovsmannen!

Hur många rätt har jag i dessa tre påståenden?
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Att göra en cover innebar senast jag hörde om det för en massa år sedan att det kostar typ 20 000:-
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
När vi är inne på ämnet!

Jag har för mig att det är fritt fram att framföra en låt, spela in den och ge ut den, bara man anger upphovsmannen/upphovsmännen. Det vill säga den/dom som skrivit musik och text. Blir det en ekonomisk vinning av det man gjort så fördelas intäkterna på upphovsmannen och artisten enligt regelverk som STIM etcetera kommit överens om!

Om man översätter en text till ett annat språk, eller ändrar i musiken, krävs tillåtelse av upphovsmannen!

70-års gränsen handlar om att plagiera mer än 4 takter av musiken, eller att inte ange upphovsmannen!

Hur många rätt har jag i dessa tre påståenden?

1. Ett halvt rätt :)! Du får framföra, spela in och ge ut alla låtar som finns anmälda hos STIM/NCB och motsvarande organisationer som dom har avtal med. Du måste dock betala en avgift även om du inte säljer ett enda ex. Spelar du live är det arrangören som ska betala.
Finns inte låten hos STIM/NCB måste du ha samtliga upphovsmäns tillstånd för att framföra, spela in och ge ut något.

2. Rätt!

3. Fel. När samtliga upphovsmän varit döda i 70 år är det helt fritt att framföra, spela in och ge ut deras verk. Du bör fortfarande ange upphovsman, om inte annat av moraliska skäl. 2-takters, 4-takters eller 42-takters-regler är allihopa myter. Även om du så bara spelar en kvarts sekund av ett skyddat verk gäller reglerna under punkt 1.

1½ rätt  :)
« Senast ändrad: 05.03.2013, 20:45:52 by morgonte »
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Att göra en cover innebar senast jag hörde om det för en massa år sedan att det kostar typ 20 000:-

Låter mer som att köpa rättigheterna till en låt.

Men det går att kolla med STIM, IFPI osv. Sist jag kollade med dem var den lägsta avgiften hos dem drygt 2 000:- att registrera ett album. Det var inget tal om det var covers eller inte med på albumet.

Sen finns det ju covers och covers! Att försöka låta så likt originalet som möjligt, eller göra en egen version av en låt.
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jag har kollat med STIM idag, det är inga problem att lägga upp traditionella låtar som saknar upphovsman, som till ex. gamla folkvisor (Kristallen den fina är ju ett sådant exempel). Under förutsättning att det är en egen inspelning. Det var väl bra att veta, fritt fram för gamla folkvisor.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Strålande Roffe!
Har du fått svar av tsmalmbe? Han kanske är tacksam för denna information.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Strålande Roffe!
Har du fått svar av tsmalmbe? Han kanske är tacksam för denna information.
Nej, men jag kontaktar honom nu och berättar vad jag fått veta.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Han vet redan. Orsaken till "förbudet" är ju att han är ansvarig utgivare för siten. Upphovsrättsskyddat material är därför inte tillåtet på siten.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Han vet redan. Orsaken till "förbudet" är ju att han är ansvarig utgivare för siten. Upphovsrättsskyddat material är därför inte tillåtet på siten.

Bra, då kommer låten upp snart. Tyckte ändå det var bra att dubbelkolla och få det bekräftat eftersom många i tråden verkade osäkra... inklusive jag själv. Men nu vet vi helt säkert vad som gäller.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)