Kontrollrummet

Ny studio, några förslag?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Flyttat tillfälligt till sambon och kommer sen flytta permanent i maj till nytt gemensamt boende där jag får ett eget rum till studion. Lagt lite lös planering än så länge men det finns vissa problem o tänkte kolla om någon har bättre idéer än mig.

På bilden ses förutom mått då de olika bord o annat jag tänkt mig. Huvudbord = skärmar tangentbord osv, sidobord har jag tänkt mig ha midi keyboard på o någon controller. Piano är vad det låter som digitalpianot. Mys el git förv betyder en fotölj eller plats för gitarr förvaring i form av stativ etc. Sång är sånghörnet som jag tänkt behandla hörnet bakom.Förv är helt enkelt någon form av förvaring, bokhylla el likn. Dörren in till garderoben tänker jag ställa för har ingen användning för att nå garderoben från studion (Utöver att göra hela garderoben till vocal booth men den idéen ska jag inte ens överväga att föreslå för sambon). B = Blomma, dvs grönväxt ;)

Jag gillar idéen med att ha midi keyboard till vänster o pianot till höger, däremot har jag problemet att den bakre första spegel punkten hamnar mitt i fönstret. Vad gör man åt det? Tjocka drapperier? Inte så trevligt kanske... Har tänkt den galna tanken om det finns eller går att tillverka en difussor i transparant plast eller liknande? Även tänkt galna saker som någon form av absorbent som hänger i taket som man så att säga kan "fälla ned" när man jobbar. Gula streck är spegelpunkter som ska behandlas. Basbehandling skiter jag nog i helt, labbade en del med det i förra studion o det blev mkt jobb för oerhört liten skillnad så är troligen inte värt det o får nog inte plats ändå med det direkt men om någon har något genialistiskt tips på att framförallt få plats med det så är det bara att spotta fram det :P

Har provar lite andra varianter av möblering men inte hittat något där jag får in allt på samma sätt. Om jag byter plats på huvud o sidobord får jag EVENTUELLT spegelpunkten vid sidan om fönstret istället o klarar mig då, men då får jag å andra sidan inte alls lika bra avvägning av ytan mellan huvud o sidobord då jag så klart vill ha mest utrymme från huvudbordet.

/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Har lite svårt att visualisera din ritning men det allra viktigaste för att det ska bli bra musik är ju att det är ombonat och trivsamt att vara i studion. Antar att du tänker dig monitorerna vi huvudbordet och att de är konstruerade för att placeras väggnära. Själv vill jag egentligen lyssna på lite större avstånd - ett par meter i vart fall. Men, du kan ju reglera kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud med lyssningsavståndet - när man lyssnar i lurar tex har man ju väldigt små problem med rummets akustik!  :rolleyes:  :P  Jag har själv ett fönster bakom mig och upplever inte det som något problem men har ändå hängt upp en träpersienn som diffussor för att få lugn i själen! Lite dämp bakom/mellan monitorerna brukar bli bra. Lycka till! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad musikundret

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
    • Musikundret.se
Håller själv på att möblera om i mitt kontrollrum och inser att mycket fri golvyta göra att rummet känns mer trivsamt att jobba i. Det blir lätt "lagerkänsla" av all utrustning som ej används dagligen. Behövs verkligen som ditt sidobord? Skulle det kännas bättre utan det och istället ha ett bord längs hela kortväggen?


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Håller själv på att möblera om i mitt kontrollrum och inser att mycket fri golvyta göra att rummet känns mer trivsamt att jobba i. Det blir lätt "lagerkänsla" av all utrustning som ej används dagligen. Behövs verkligen som ditt sidobord? Skulle det kännas bättre utan det och istället ha ett bord längs hela kortväggen?

Jag har tänkt tanken, men vad jag lärt mig från min förra studio är att jag ständigt saknar att ha midi keyboarden vid sidan. Som jag löste det då så bar jag dit den på stativ varje gång jag behövde den o det var oerhört påfrestande att hålla på med. Jag kunde ju ha den på stativ permanent istället naturligtvis utan bord, men det tar ju nästan lika mkt plats och bordet kan jag få in ännu mer på vilket är något mer jag saknat: mer bordsyta ;) Men du har helt rätt, för plottrigt o det känns inte bra heller, är en svår balansgång att gå det där!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se