Forum > Demolåtar
equality - wait
DåligtGehör:
Hehå, jag sitter vid nu vid ett par H/K multimedia skojhögtalare så jag säger inte mycket om låten, ljud etc.
Men visst är det väl mer än notvärden och tid som styr om man upplever musik som tajt. Anslag, velocity ja dynamik påverkar väl i hög grad om man upplever det som "naturligt" tajt eller lite skumt?
equality:
--- Citat från: DåligtGehör skrivet 17.07.2007, 16:01:31 ---Men visst är det väl mer än notvärden och tid som styr om man upplever musik som tajt. Anslag, velocity ja dynamik påverkar väl i hög grad om man upplever det som "naturligt" tajt eller lite skumt?
--- Slut citat ---
Så måste det ju vara! Kan väl inte finnas någon matematisk formel på notvärden, pausar, betoning för att få fram svänget. Jag har använt mig mindre och mindre av kvantisering på senare tid dels för att det låter stelt och konstigt men även för att jag tycker jag har tränat upp, rent motoriskt, att spela. Om du säger att du har dåligt gehör, vilket jag f ö tvivlar starkt på, har jag dålig taktkänsla. Något går tydligen att göra åt saken men det är så förbaskat irriterande att jag kan höra att det låter otajt på vissa ställen men jag kan inte säga om något skall betonas annorlunda eller ens vilket intrument som "syndar". :angry:
DåligtGehör:
--- Citat från: equality skrivet 17.07.2007, 18:14:10 ---
--- Citat från: DåligtGehör skrivet 17.07.2007, 16:01:31 ---Men visst är det väl mer än notvärden och tid som styr om man upplever musik som tajt. Anslag, velocity ja dynamik påverkar väl i hög grad om man upplever det som "naturligt" tajt eller lite skumt?
--- Slut citat ---
Så måste det ju vara! Kan väl inte finnas någon matematisk formel på notvärden, pausar, betoning för att få fram svänget. Jag har använt mig mindre och mindre av kvantisering på senare tid dels för att det låter stelt och konstigt men även för att jag tycker jag har tränat upp, rent motoriskt, att spela. Om du säger att du har dåligt gehör, vilket jag f ö tvivlar starkt på, har jag dålig taktkänsla. Något går tydligen att göra åt saken men det är så förbaskat irriterande att jag kan höra att det låter otajt på vissa ställen men jag kan inte säga om något skall betonas annorlunda eller ens vilket intrument som "syndar". :angry:
--- Slut citat ---
Jag har själv suttit med låtar där jag flyttat noter/fraser/ackord fram och tillbaka men det hjälper inte alltid eller helt och fullt om anslagen på de olika "noterna" är fel för önskat sväng osv. Ibland blev jag inte klok på det särskilt som jag gjorde allt på keyboard där jag verkligen inte hade någon feeling eller flyt i spelet. En salig röra av dålig timing och dåligt anslag/frasering som man sedan skall editera. Bättre att spela bättre och editera mindre - :huh:
equality:
--- Citat från: mahan skrivet 17.07.2007, 01:35:16 ---Jepps!
En ytterst krävande takt du valt, kräver ett tajtare grepp av basisten, nu låter det förstaklass tajt trummis och basist som håller på att slockna.
--- Slut citat ---
Schysst öra du har! Trodde jag hade kollat basen ordentligt men du har helt rätt den var verkligen ute cyklade på slutet. Åtgärdat nu samt mixtrat och ändrat lite, imbillar mig till det bättre.... :rolleyes:
Den nya versionen i första inlägget, högst upp.
DG: Jo man slipper en massa efterarbete och det är lätt att göra bort sig så att det låter ännu värre... :wacko: :rolleyes: :P
ynot:
får inte ner det vet ej om det är fel på mig eller dej :lol:
hopppas att kunna höra den snart iaf nu kom den ner .... yippppe
then we diggar..
lyssnar på lapptoppen. missar en del i basen tror jag..
pianot går igenom, ligger modigt mot det andra tycker jag... mörkt grunkomp gött som fasiken.
hos mig skulle pianot ner lite med men som sagt min lyssning suger. en heldel fina harmonier oxå
med den är väll inte fullväxt än ...
amb om mickael
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida