Kontrollrummet

MaxB - You're gone - ny leadsång och Ooh & Aah-körer - 2013-02-27

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Intressant två olika versioner - jag föredrar nog ettan trots allt även om jag tycker att tvåan har sina emotionella fördelar kanske kan du integrera dessa så blir det ju typ hundra poäng?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja jag utgår från mig själv,pianot först och sedan sången..Enda sättet för mig att få det tight.
En stödslask kan man ju alltid yla in eller ringa en pianist,det funkar ju alltid.Jag har en grym pianist att tillgå,men det kostar.Absolut värt det om man har låten med stort L.

När det gäller arret i låten:
Den nerv som flöjt och piano i kombination med din ensamma röst levererar är brilliant.
Sedan kan du alltid göra fler versioner av denna,en poppig typ.

Som en sista grej kan jag säga,en version utan stämman på leaden - då kan jag leva med det otighta.
Denna vill in i min mapp som heter sommar/stugan 2013 och avnjutas till myggornas surr och fågelkvitter.Spelad genom min nya(på beställningslistan) högtalare till mobilen..En liten JVC historia för 700:-

Nåväl,nog om det.Ta dig tid och sätt denna Max.

Mike


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, det här är en riktigt bra låt. Kören kan fimpas eller bara vara med där dynamiken växer.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Skön låt och körerna förstärker partierna bra tycker jag....

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har fortsatt med HM:s önskemål men det är inte lätt att hålla det enkelt. Allt är så avslöjande med få instrument.
Nytt piano ikväll och ny solosång. Flöjt och jag smög tillbaka lite orgel också
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_YoureGone_PianoSong_20130222.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 23.02.2013, 02:06:18 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Sången sitter ännu bättre nu.
Pianoackorden verkar distiktare nu på något sätt.
Kan dock inte uttrycka på vilket sätt.
Häftigt och fränt med både orgel och piano..
Blev bra utan körer,HM och Dividend hade rätt (även om jag saknar körerna.)
Skönt lir och sound på flöjten, den överraskar...
Du har en låt här.....

mvh
« Senast ändrad: 23.02.2013, 02:33:57 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kunde inte låta bli med en barstard

Tänk vad lite vin kan göra :lol:
« Senast ändrad: 23.02.2013, 12:44:14 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kunde inte låta bli med en barstard
Sådär ja, nu börjar den bli seriös!   :P
Du kallade dig Eko tidigare, Bra nickname.
Härligt att låten inspirerar.

Det borde alltså finnas nån motvikt till det seriösa... B) :lol:
« Senast ändrad: 23.02.2013, 10:38:03 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Bra jobbat Max! Flöjten helt ok också - bra spel! Men jag tycker den verkar
lite hårt skuren, låter lite tunn. Hur har du micken placerad i
förhållande till flöjten?
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön, stillsam version. Gillar din sång bäst när du är lite återhållsam som här.
Mycket snyggt ljud på pianot! Flöjten var ett bra grepp, det gillar jag!
Hörde en "konstighet" vid 107-108 sek där pianot får en plötslig volymökning...
Vid 94 sek genererar orgeln ett ljud strax innan den kommer in, kanske ska vara så..?
Annars bra mix med bra nivåer tycker jag.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra jobbat Max! Flöjten helt ok också - bra spel! Men jag tycker den verkar
lite hårt skuren, låter lite tunn. Hur har du micken placerad i
förhållande till flöjten?
Jag vet att du spelar tvärflöjt så för dig kan jag avslöja att den är en variant av mellotron-flöjt, inte den man vanligen hör, utan den som kommer från Chamberlin. Så jag spelar den på keyboardet.
Noterar samtidigt med dagens mer kritiska öron att sången är långt ifrån i mål.
Bra att ha så här enkelt piano som grund.

Asti, jag ska kolla upp tidsangivelsen på pianot. Det med orgeln ska inte vara så, ska fixas!
Men ska orgeln vara med och fräsa? Jag tror att jag vill ha med akustisk stål strängad på den senare halvan av låten och då är nog orgeln också bra att ha. Och ooh och aaah körer och bas som kommer in nån gång. Trummor?
« Senast ändrad: 23.02.2013, 11:44:29 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Mina amatöröron hör inga ojämnheter eller skavanker. Det jag hör är mycket känsla. Variationerna i anslaget tillsammans med din röst förmedlar fantastiskt mycket känsla. Jag är faschinerad över att du trots att du sjungit så många versioner fortfarande kan förflytta dig dit, med så mycket närvaro och känsla att jag ibland får blinka lite extra.  :wub:

Tack för att vi får följa låten framåt! Jag gillar att jag kan köra tre versioner på raken och höra hur musiken växer fram. Det gör att jag bättre förstår vart du vill med låten.

Jag tyckte särskilt mycket om 0220 versionen, den förmedlar mer känsla till mig. Pratpartiet i 0222 var inte lika bra som 0220. Jag vill ha kvar ojämnheterna, för mig är det känslor. Jag vill ha kvar det trevande pianot. Jag vill att du kör "humanize" på vibratot på tvärflöjten. Det var i vibratot jag hörde att du spelade synt, inte tvärflöjt, alldeles för exakt, jag gillar ju ojämnheter - om de förmedlar något, smaken är som baken. Jag tror att om du körde vibratot på riktigt - skulle kunna klämma in mer känsla även där. Då skulle inte jag klara mig med att bara blinka lite.

Hästvideo-idén är bra! Nu när jag lyssnar och blundar ser jag hästar. Jag kan tänka mig blandat, stillbilder och video, från det hon var föl, tills hon drar sitt sista andetag med nosen i ditt knä. Om det är så att musik ska förmedla känslor - då är du proffessionell musiker!
« Senast ändrad: 27.02.2013, 08:58:26 by JosefOhlmerAltsax »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack Josef för alla snälla saker du säger och alla tankar du delger mig.
Vet inte vad "humanizer" är så jag vet inte hur det ska göras på flöjten.
Det blir många versioner eftersom jag aldrig bli färdig.
Det blir bara ett litet steg framåt i taget, sen något steg bakåt...  :P

Jag gillade inte senaste leadsången så ikväll har jag sjungit om den.
Och i början låtsas jag att det är riktig gospel också...  :wub:

Det blev ny leadsång insjungen ikväll och jag passade på att sjunga in många Oohh och Aahh-körer då jag ändå höll på, för att höra hur det låter med såna körer istället för körer som tidigare sjöng samma sak som leaden. Håller den hittills enkel utan andra instrument tills det finns lämpliga idéer. Vill att bas ska komma in nånstans (kanske i första refrängen eller andra versen) och även akustisk kompgitarr. Kanske även orgel?
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_YoureGone_20130227.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 28.02.2013, 00:49:12 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt Max. Snygg början, och skön sång, fina körer.  :) Gillar panflöjten.  B) Knäppet vid ca 233 stör.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Snyggt Max. Snygg början, och skön sång, fina körer.  :) Gillar panflöjten.  B) Knäppet vid ca 233 stör.
/Roffe H

Tvärflöjt och det är visst hack i skivan  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt Max. Snygg början, och skön sång, fina körer.  :) Gillar panflöjten.  B) Knäppet vid ca 233 stör.
/Roffe H

Tvärflöjt och det är visst hack i skivan  :lol:

Vilket sound i fjöjten...gillar i alla fall.  :wacko:
Roffe
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Max.

Ja det blev ju inte sämre med oa körerna kan jag säga.Gospelflirten där i början gillade jag.
På slutet så kom gåshuden..Jag drar ned den här nu så du inte sabbar den helt med bas och trummor,orgel
och ylande elguror  :D
Skojade lite,den versionen kan också bli bra och fylla ett annat syfte.
Vän av ordning kanske tycker det blir segt då det händer så lite arrmässigt,precis tvärtom tycker jag.Har man en bra melodi och lyckas förmedla den med känslofull sång och ett enkelt komp - det är då man skriver historia.
Jag såg en film en gång om en snubbe som satt och skrev en låt medans han klinkade fram melodi och komp på ett piano.Låten växte fram och till slut spelade han hela låten och sjöng.Den versionen slår alla andra versioner.Låten:"Imagine"

Mike



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Snyggt Max. Snygg början, och skön sång, fina körer.  :) Gillar panflöjten.  B) Knäppet vid ca 233 stör.
Tvärflöjt och det är visst hack i skivan  :lol:
Vilket sound i fjöjten...gillar i alla fall.  :wacko:
Roffe
Det är datorprestandan som har lite problem, därav hack. Jag gillar också den här mellotronflöjtens
ljud. Kan fixa det sen på lite olika sätt... Jag försöker spela flöjten som den skulle spelas av en som spelar på riktigt, med andningspauser där det behövs.
[/quote]
Tjoho Max. Ja det blev ju inte sämre med oa körerna kan jag säga.Gospelflirten där i början gillade jag.
På slutet så kom gåshuden..Jag drar ned den här nu så du inte sabbar den helt med bas och trummor,orgel och ylande elguror  :D
Skojade lite,den versionen kan också bli bra och fylla ett annat syfte.
Vän av ordning kanske tycker det blir segt då det händer så lite arrmässigt,precis tvärtom tycker jag.Har man en bra melodi och lyckas förmedla den med känslofull sång och ett enkelt komp - det är då man skriver historia.
Jag såg en film en gång om en snubbe som satt och skrev en låt medans han klinkade fram melodi och komp på ett piano.Låten växte fram och till slut spelade han hela låten och sjöng.Den versionen slår alla andra versioner.Låten:"Imagine"

Men det heter "Lord have mercy on me" så jag sjunger lite galet här...  B)
Jag gillar Ooh och Aah och hör idag att jag ska ändra lite.
(Ooh Ohh Ahh)
(Ooh Ohh Ahh)
istället för
(Ooh Ohh Ohh)
(Ahh Ahh Ahh)

Du pekar på en relevant detalj: det händer så lite arrmässigt,precis tvärtom tycker jag
Det är lätt att påverkas och fylla på mer än vad man tänkt från början om nån skriver att det händer för lite i låten. Det är viktigt att själv känna vad man vill. Och här kommer du och säger just det. För mig är det ofta enkelheten som får mig att älska en låt.
Så, med det sagt, konstaterar jag att jag ändå ska få in en enkel bas nånstans och sparsmakade trummor på något sätt, hoppas jag. Uppenbarligen skyndar jag långsamt...
Bra referens du ger, har hört den låten några gånger och gillar den!  :wub:
« Senast ändrad: 28.02.2013, 12:22:30 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja nu när dagen lugnat ner sig så fick jag en stund att njuta till det här bidraget till mänskligheten. Denna den tråttilottonde versionen är ju en helt ny låt - igen - och det är ju intressant hur många tolkningar man kan få till på en låt - här funkar det. Körerna är outstanding och jag vet ju att du inte pitchat ner basarna - på ett par ställen trodde jag det innan. Jag förväntade mig ett crescendo med percussion och tamburin framemot slutet men det kom aldrig - kanske lika bra då det hade blivit mer Philadelphiakyrkan över det hela. Å andra sidan känner jag en kille som musciserar en hel del där bland annat med körarrangemang och han kanske skulle vilja ge sig i kast med det här stycket - om du vill så frågar jag honom.

I jämförelse då med tidigare arr på denna låt så visst jag saknar munspels och solo och grejer men som sagt det är ju en helt annan låt och tvärisen på denna (trots melotrondito) är ju bara hur bra som helst.

Frågan är nu hur kommer den femtiosjuttonde versionen att låta som såsmåningom :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Ja, riktigt bra Max! Vad är det för piano? Väldigt bra sustain! Några flöjttoner går ner för tvärt i volym. Prova att rita in volymkurva på dessa, men är känsligt om det inte blir bra. Visst skulle jag kunna lägga på riktig flöjt åt dig, men jag är inte säker på att det skulle bli bättre. Skön effekt med mellotronen!
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Oj, här har det hänt saker sen jag lyssnad senast. Väldigt bra detta.
Jag är vanligtvis för otålig för att kunna ta till mig långsamma och minimalistiska stycken men "You're gone" håller hela vägen. Tar ett stadigt tag i själen denna. Bravo.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...intressant hur många tolkningar man kan få till på en låt - här funkar det. Körerna är outstanding och jag vet ju att du inte pitchat ner basarna - på ett par ställen trodde jag det innan. Jag förväntade mig ett crescendo med percussion och tamburin framemot slutet men det kom aldrig - kanske lika bra då det hade blivit mer Philadelphiakyrkan över det hela. Å andra sidan känner jag en kille som musciserar en hel del där bland annat med körarrangemang och han kanske skulle vilja ge sig i kast med det här stycket - om du vill så frågar jag honom.

I jämförelse då med tidigare arr på denna låt så visst jag saknar munspels och solo och grejer men som sagt det är ju en helt annan låt och tvärisen på denna (trots melotrondito) är ju bara hur bra som helst.

Frågan är nu hur kommer den femtiosjuttonde versionen att låta som såsmåningom :lol:

Jag vill att det ska bli ett crashendo med percussion (under kontroll)
Vad tänkte du han med körarrangemangskunnande skulle kunna göra?
Munspelssolot finns i första inlägget på första sidan
Tvärflöjten är bra och frågan om det skulle bli bättre med en riktig tvärflöjt?
Time will tell...

Vad är det för piano? Väldigt bra sustain! Några flöjttoner går ner för tvärt i volym. Prova att rita in volymkurva på dessa, men är känsligt om det inte blir bra. Visst skulle jag kunna lägga på riktig flöjt åt dig, men jag är inte säker på att det skulle bli bättre. Skön effekt med mellotronen!

Pianot kan vara någon soundfont? Jag använder en del såna, laddade ner massor förut (finns en annan tråd med den informationen). En del av dessa pianon dör aldrig i sustainen (kan bli för mycket då).
Jag vet inte hur man ritar volymkurvor i Cubase VST32? Har nog aldrig gjort det?
Vi kan väl avvakta ditt erbjudande med tvärflöjt. Låter lockande även om den här är bra också.

Jag är vanligtvis för otålig för att kunna ta till mig långsamma och minimalistiska stycken men "You're gone" håller hela vägen. Tar ett stadigt tag i själen denna. Bravo.

Seems like I've gone the whole way  :P
Själen gillar jag, vill gärna plocka fram mer sånt. Har idéer om körerna som skulle ge mer av den varan om det inte blir för mycket.

Tack alla!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jodå. Rätt minimalistiskt stycke. Många maxb. Pianot låter lite mystifikt på något ställe, en sån C-F-C-räka-ish-type-of typiskt eltoniskt spel som låter lite otajt?

När allt är så in your face är nog uttalet det enda som man reagerar på. Scandiengelskt. Nu är vi ju skandinaver, så vad gör man :) Men kan vara värt att jobba på lite iallafall.

kan tänka mig att ett sån här komp kanske kan vara något som skulle tillföra lite mer happening:



göttans jobbat!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jodå. Rätt minimalistiskt stycke. Många maxb. Pianot låter lite mystifikt på något ställe, en sån C-F-C-räka-ish-type-of typiskt eltoniskt spel som låter lite otajt?
När allt är så in your face är nog uttalet det enda som man reagerar på. Scandiengelskt. Nu är vi ju skandinaver, så vad gör man :) Men kan vara värt att jobba på lite iallafall.
kan tänka mig att ett sån här komp kanske kan vara något som skulle tillföra lite mer happening:

göttans jobbat!

Pianot kan jag nog få putsa på. Det är ju midi så det är lätt att lägga om där jag hittar de värsta avarterna av antydan till kompetent pianospel.
Engelskan kanske jag kan få till bättre - vet inte. Men jag hör ibland själv vilka ord eller formuleringar som inte fungerar men att sen få till dem...
Bra idé med stilen från DM:s låt som du tipsar om här:

Den har ett gott driv utan att störa i en sån här låt, känns det som.
« Senast ändrad: 09.03.2013, 11:01:59 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google