Kontrollrummet

Harmonica mike - Jalla blues teaser

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:Jalla blues(arbetsnamn)
Artist:Jag
Kompositör:Jorå jag får ta på mig det också så småningom
Text:Inte än
Ev,medverkande:Själv är bästa dräng,,fast Håkan Nilsson vore guld på bluesgurasolo
Tillverkningsår:feb 2013
Format:Mp3
Kuriosa:

Hej gott folk.

De flesta av er har väl följt med i min lite "förtvivlade" debatt om min nya rigg.Det har gått så långt att jag tvivlar på mitt eget öra.Droppen är ju när man hör saker i en mix som ingen annan hör.

Jag försöker få ett bättre grepp på det här och spelade in slask på en låtide´ som skall innehålla mycke acke gura,då min nya anländer.Ni får höra en bit av den del där bas/trummor/hammond gör entre på partiet som skall avsluta låten med solo och kör.
För enkelhetens skull så loopade jag upp det,fler ackord - absolut..
Liret på detta är en onetake och en test av mix/balans/frekvenser samt själva låt ide´n.

Vad säger ni,är detta gammal god H-mike klass på mixen eller skall jag byta hobby?

Helt ok att tycka till om svänget,draget,frostskadan,njurstenar  :D eller vad ni vill.Dock är mixen det centrala.


Och så gör ni som vanligt - sågar ned Norrlandsfuran.

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter alldeles strålande tycker jag!
« Senast ändrad: 23.02.2013, 14:03:16 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Snyggt som f-n. Härligt tempo, skönt drivande men ändå soft. Typiskt trivsamt att spela bluesgitarr till.
Teoretiskt skulle jag kunna spela en stump till din låt och spela in den, o skicka den som wav om du klarar av att få in den på rätt ställe i låten...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Nu jäklar! :)

Ska det behövas ett njurstensanfall för att få ordning på mixar?  :huh:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Hör inga större fel i mixen, förutom att din röst + munspel saknas. ;)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja det här blir kanon - när förväntas nedkomsten av lille Martin (var det en sån?)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja men det här var ju trevlig läsning  :)

Håkan:
Jo det blir nog en blues av detta.Jag har en annan ide´också att foga in men risken är att det..ja vi får se.
Upplägget är ackegura/sång/munspel - lite visblues - fram till detta.Hammond/acke komp och "Coolt twangad Tele" på solo samt lite körer som avrundning...
Du lirar i en egen division på den bluesguran,och kan vi synka ihop nåt så vore det fantastiskt kul!
Jag drar ett pm till dig då jag har lite bättre och färdigare struktur på alstret..

Jocke:
Ja det var väl främst tid jag behövde för att sätta mig in i ljudkortets mystiska värld.C7 var ju också lite
nytt å Stillwell å..
Nåväl,jag fick ju några ofrivilliga dygn via stenarna att data för så nu kan jag det här igen  :D

Bluesboy:
Thanx man,då skall det liras acke,munspel å SÅNG  :)

Eddi:
Ja lille Martin är under tillverkning och det är ju den roliga biten  :D Sedan så skall det levereras och det tar tid och gör ont   -  i plånboken  :lol:
Ähhuumm..Ja Från en Martin dröm till en Fender jaha upplevelse.Min brorsonson köpte sig en fantastisk Fender hos Tysken som jag fick testa och jag blev såld.Tanken först var stug gura,men den håller lätt för studioliret - Martin är överskattat  :P :D Man tjänar ju nån krona också,och genast så hägrar en tele därborta i horisonten.. Telecaster :wub:

##########################################
Schysst med komments boys,nu känner jag mig stärkt igen.Fast där vid 00:34 hade jag lagt in en fälla som jag tänkte att nån skulle höra..

GOT YA! :D

Nu kör vi igen - holysmoke

Mike

« Senast ändrad: 21.02.2013, 07:19:25 by Harmonica mike »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mjuk och fin mix! Kanske skulle vilja haft lite djupare, fetare bas....
Svänger fint gör det också!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jodå det funkar,men basen är något hög mixad(tycker den slår över ibland) och EZ:s standardkit låter ju som det gör..
Klart farbror ska ha en Tele !! ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil

Från en Martin dröm till en Fender jaha upplevelse.Min brorsonson köpte sig en fantastisk Fender hos Tysken som jag fick testa och jag blev såld.Tanken först var stug gura,men den håller lätt för studioliret - Martin är överskattat  :P :D Man tjänar ju nån krona också,och genast så hägrar en tele därborta i horisonten.. Telecaster :wub:



Mike



Vad var det för Fender? Akustisk?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Och några till kommentarer på denna lilla teaser,nice.Tidig morgon,uppe med njurstenarna och dricker whi..närå kaffe och 1 liter vatten som vanligt.

Peter:
Thanx man.Mera bas säger du..Hmmm..
Ja jag tycker att själva basljudet som kortet/preampar levererar har vissa brister.Apparaten har HI-z och det funkar fint på skramlet men själva basljudet ..nja.Kanske underkompenserar jag basen i mixen pga. det,antar att du vill ha mer lågbas. Jag har ju en 5 strängad och lirar rätt högt upp på halsen,så det är rätt ljust inspelat..Det var bättre förr helt klart - då jag körde genom en Mackie  :D

Bjurte:
Mindre bas - härligt nu är jag riktigt kluven  :D Ja,det ligger ett dist bas/paket på baskanalen via cubase eget färdigpreparerade basspår som distar svagt.Jag fick till signalen in denna gång,på funk låten distade det förskräckligt,sån där dist som vi inte gillar i en mix.Här är det medvetet..Mixen vill kliva över nollan på några ställen så det kan vara det också du hör.My fault via mastern - fast nu ligger det bara en limiter där,mycket svagt rattad.Skam den som ger sig :)

Håkan:
Få se om jag hittar filen..

http://www.thomann.de/se/fender_cd230sce_cedar.htm

Jorå,där är den.Josse(gitarrpolaren) har en Martin som jag brukar låna och tänkte låna till funklåten,någon blandade ihop det..Martin är dyra saker som bekant,och köper man ovanstående Fenderacke så blir det pengar över till en Telecaster om man hade siktet inställt på en Martin..Telecaster,ja fördelarna/soundet med den behöver jag inte dra för dig :) så en sådan står också på önskelistan.

####################

Tack för kommentarerna boys.

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Inge fel på basen,bara lite för hög gentemot resten..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Bra Mike, visst blir det här nåt att räkna med. Ser fram emot fortsättningen. :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo men visst!

Låget snyggt om mix och ljudbild och allt! :) När kommer fortsätttningen?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oki,bluesen fiskar vidare :)

Bjurte:
Okej,jag sänker den lite.Men drar på lite i samma veva runt 75-150,nu är den kraftigt representerad runt 250-500 jag drog upp en puckel där..Tycker mig sakna lite botten signal ..eller kanske ..va.. :D
Peter ville ha lite mer bas,det kan ha varit det han menade..Vi får se..

Roffe:
Thanx man.Jorå,detta kan bli riktigt fräckt om vi lyckas få in Håkans tele.Jag skall arra/lira klart först.

Per:
Jaha,du gick igång på den här  :) Jag vet ju att du är lite svag för mina bluesövningar - kul.
Ja hälsan måste bli lite bättre innan jag sätter resten,sedan måste min nya gitarr anlända - nån gång i nästa vecka..hå hå ja ja..

############################

Tack för kommentarerna boys

Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj vad snyggt! Akkeguran och hammonden kompletterar varandra perfekt. Härligt Micke!
Ropen skalla: fortsättning åt alla!  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oj vad snyggt! Akkeguran och hammonden kompletterar varandra perfekt. Härligt Micke!
Ropen skalla: fortsättning åt alla!  :D

Tack Micke.Ja det kommer mer,men jag kan inte säga när..Väntar på en leverans från Tyskland  :wub:

Mike


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej!

Detta låter riktigt bra. Letade precis efter din andra låt som blev bumpad för ett tag sedan - men icke. Så därför skriver jag om den här också....

Jag gillar den mkt renare ljudbilden som du har i denna. Härligt git.riff som ligger och återkommer. Egentligen ligger det ganska mkt händelser i denna också, basen jobbar på rätt rejält....MEN det ligger på något sätt inom samma beat och harmoni.
Din andra låt gillar jag ett snäpp ännu mer. Men där händer det rent för mkt (för mig) den skulle jag vilja har mkt renare och enklare.....fick lite Black Velvet känsla.....men jag är ju bara jag :-)

Du skall fortsätta gunga på....

mvh
Göran


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Nu sitter jag här helt genomsvettig efter att ha övat blues skalor skuttandes runt i stugion i 40 minuter till den här underbara lilla saken, hur ska jag nu kunna somna före tolv hade du tänkt dig?  :lol:

pm:ar över en minut av dem, om du vill lyssna :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Palm:
Tack för kommentaren.Vi får se om jag får ihop det här :) Den andra låten,hmm lite lost där..Vet inte vilken du menade.

Josef:
Ja men vad kul att jag kunde inspirera med denna korta del.Lyssnade på ditt lir..Jag tycker du borde lira lite soul stötar typ "wapa papp - waaa",det sitter snyggare i låten än melodisök.Testa det och kör ett pm..

Mike


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Lyssnat i studion. Mixen låter kalas, kanske att du kunde gröpa ur lite med eq på 3-600 Hz på akkeguran och toppa en aning runt säg 3500 hz.


gött mos!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lyssnat i studion. Mixen låter kalas, kanske att du kunde gröpa ur lite med eq på 3-600 Hz på akkeguran och toppa en aning runt säg 3500 hz.


gött mos!

Thanx T
Kul att du gillade denna korta teaser.Jo det går nog att ratta lite och lira mera,det kommer vad det lider :)

Mike