Kontrollrummet

Nille - Help me

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
Tjena gubbar! Har pulat ihop en ny låt idag. Tänkte se vad ni tycker om mastringen, det är väl inte min starka sida men har exprimenterat som bara tusan och försökt få det att låta så modernt som möjligt. Jag kanske är helt ute och cyklar? vore kul att höra vad ni tycker. Vore kul att även höra vad ni tycker om låten också.

//Nille
« Senast ändrad: 28.03.2013, 01:15:24 by Nille »


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Vad säger ni andra? Nått är fel med komprimeringen? Kan vara mina lurar, sitter inte i min studio.
Volymen går upp och ner "enormt"

Hade jag kunna lyssna på den så hade jag sagt bra bakgrund, bra instrumentering, bra hantering av instrumenten, skön sång, bra text, bra känsla, bitvis lite sluddrigt sjunget, går det att sjunga tydligare utan att tappa känslan? Kan hänga ihop med "trasig" komprimering (vilket kan vara min utrustning)

Låter är jätteskön, I like!
 :wub:
(försök laga filen, titta på komprimeringen, kanske exportera med realtime processing eller gå över spåren och kör transform to rendered audio före export)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vad som låter modernt eller inte är jag fel person att svara på. Har ingen aning om sånt eftersom jag är väldigt selektiv med vad jag lyssnar på.
Det här lyssnar jag gärna på eftersom jag gillar de ingredienser du använder:

Härlig sångröst
Tajt spel
Skön dynamisk uppbyggnad och lek med dynamiken
Mixen

Tror däremot inte jag skulle lyssna på många artister som låter liknande dig och jag tror att det kan finnas ganska många i amerika.

Det jag inte tycker ligger på topp:

Hör inte texten så tydligt som jag skulle önska, gissar därför att texten inte är så väldigt djup eller ger mig så mycket "Help me, help me" hör jag men det ger inte mig något då det sägs så många gånger.
Låten skulle enligt mig kunna klocka in på max tre minuter, utan att du tappar något väsentligt
Komprimeringen låter som om låten redan passerat kompressorerna på en radiostation som komprimerar hårt

Vid 165 kommer ju "något nytt" men det sticket fångar inte mitt intresse. Det mosar på utan att tillföra något intressant. Jag skulle önska något annat för att det skulle fånga mitt intresse men vet inte vad. Men å andra sidan så väljer jag bort mycket av det som låter modernt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Hade först inte tänkt kommentera denna eftersom du själv är väldigt dålig på att kommentera andras låtar,
men gillar låten och kunde inte låta bli. Du sjunger suveränt bra, men sången är i mitt tycke för vass och väsig!
Saknar värme och djup! Överkomprimerad? I refrängen tar crash och distade gitarrer över för mycket, så att
sång och bas kommer i skymundan. Annars snyggt arr med trummorna och pianot!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Komprimeringen låter illa även i min stugio
Några få ord i sången är sluddriga och otydliga, du sjunger inte "help me to find " utan "hel me to fin" (vilket fortfarande kan vara komprimeringen)

Synd på en så bra låt! Fixa till så står du ut i mängden som riktigt bra!  :)


Utloggad Nille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
Jofan hörde själv att det låter skumt med komprimering och vass sång nu. Va ute å lyssnade i bilen. Satt så länge så jag tror jag blev ljudblind hehe. Ska ta och mastra om från början nu:)