Kontrollrummet

Tips, råd och idée kring mitt nya studioprojekt

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Hej kära forum medlemmar!

Ni som är duktiga och följer mig via min hemsida http://niklasjblixt.com vet förhoppningsvis att jag är full färd att starta företag.
För er andra kan jag berätta det nu att jag håller på att starta upp ett litet företag där jag ska bland annat ska frilansa som trummis och även erbjuda olika musik och ljudproduktions tjänster vad det lider.
Som ett steg i detta så "lanserar" jag nu mitt nya lilla projekt. Jag tänkte alltså att jag skulle bygga en studio som i första hand ska användas till truminspelning, i alla fall till en början. Jag har för visso redan en lokal idag dom jag använder till det men den ligger långt i från stan och och jag känner att det skulle var praktiskt att ha en lokal närmare centrum dels för att jag ska få närmare till studion, har 20 minuter med bil som det är nu. Men även att det ska bli närmare för folk som kommer utifrån stand exempelvis med tåg ska kunna ta sig till studion lättare.
Så jag tänker nu ta hjälp av er kära medlemmar dels om någon har tips på lokaler i Eskilstuna där jag håller till som skulle kunna vara dugliga till mina ändamål. Det skulle också vara intressant att hör hur ni som har studios idag, hur ni gjorde för att få tag på lokalen ni har idag. Jag tar gärna emot tips då jag har kontaktat väldigt många fastighetsägare här i stan, men det är oftast kalla handen när man berättar vad man ska ha lokalen till.
När och om(?) jag får tag på en lokal kommer nu kunna följa utvecklingen dels på min hemsida http://niklasjblixt.com men jag ska även göra mitt bästa för att även uppdatera er här i denna tråd också.
Jag kommer säkerligen behöva ett och annat tips av er när jag kommer igång med själva bygget också.
Men tills dess vill jag ha alla era tips och idéer om hur och var man kan få tag på en lokal i Eskilstuna, och även generella tips från er som lyckats att skaffa en lokal någon stans. Hur gjorde ni för att få tag på en lokal? Skriv era tips i den här tråden, DMa eller mejla till kontakt@niklasjblixt.com .

Ni är naturligtvis redan välkomna att kontakta mig även om ni redan nu behöver mina tjänster som trummis:)

Mycket nöje.


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Dags att uppdatera tråden lite. Jag har nu hittat en lokal som ligger i en gammal kontorsbyggnad. Huset hyrs av en teaterförening som håller till med den största delen av sin verksamhet i källaren och deras plan är att hyra ut övriga kontorsutrymmen. Så jag har nu fått hyra ett kontor som ligger i ett hörn utav byggnaden. Så att jag har bara grannar åt två håll egentligen, direkt under mig och åt ena hållet och ytterväggar eller korridor åt dom andra hållen. Jag kommer att genomföra bygget i olika etapper, dels av ekonomiska skäl och dels för att jag inte behöver ljudisolera den i första läget då jag i början kommer att vara ganska ensam i med min verksamhet och kommer dessutom att anpassa mig och vara mest verksam utanför ordinarie kontorstid för att inte störa övrig verksamhet för mycket. Men över tid är tanken att lokalen ska byggas om så att det går att använda lokalen mer eller mindre dygnet runt.
Men som sagt i första fasen handlar det egentligen om tre saker:

-Dämpning av stommljud.

-Dämpning av ventilation.

-Korrigering i problemområden.

Min primära tanke är att bygga ett podium till trummorna genom att lägga markskivor av stenull på golvet och sedan ett lager av 22mm MDF ovanpå sedan en matta på det. Vad tror ni om det? Eller ska man kanske göra hela golvet "flytande"?

Ventilationen måste jag titta närmare hur den är konstruerad och tänkte återkomma med lite bilder och så för att få lite tankar och idéer om hur man ska dämpa den på bästa sätt.  Tänkte passa på att åka dit vid tillfälle för att mäta rummet så att jag kan ge er lite mått smaka på. Tänkte även ge er lite mätresultat och sådant gottis som ni gillar.
Men först och främst vill jag ha tankar, idéer och tips på dämpningar av stommljud. Tills dess tänkte jag bjuda på lite bilder som jag tog när jag var och skrev kontraktet. Håll till godo.













 


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Har själv ingen erfarenhet av att spela in trummor men markskiva/hård skiva/matta låter som att det skulle kunna isolera vibrationer. Vet inte om MDF håller ihop så länge om det belastas men skulle nog funderat på plyfa, plywood eller liknande. Om du ska spela efter kontorstid kanske det finns möjlighet att stänga av ventilationen?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Har själv ingen erfarenhet av att spela in trummor men markskiva/hård skiva/matta låter som att det skulle kunna isolera vibrationer. Vet inte om MDF håller ihop så länge om det belastas men skulle nog funderat på plyfa, plywood eller liknande. Om du ska spela efter kontorstid kanske det finns möjlighet att stänga av ventilationen?

Ja tjocka marskivor tror jag absoluta ska funka. Har både läst och sett på olika ställen på nätet att man valt att använda markskivor med gott resultat. Och min tanke var att MDF skulle fungera fint då dom är rätt tunga vilket gör att dom bidrar något till ljuddämpningen. Men det kanske är så pass lite att det knappt gör skillnad. det kanske är bättre att köra golvspånskiva, hade ändå tänkt lägga någon typ av heltäckningsmatta på hela köret sen.

Vad gäller ventilationen vet jag faktiskt inte hur mycket "problem" det kommer att bli, men jag tror att jag vill ljudämpa den hur som helst. Men det är som du säger att man kanske kan stänga av den när jag spelar i början och fokuserar på allt det andra till en början.

Tack för svar i alla fall.


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Spännande!

jag hade valt golvspånskiva. Den har förvisso lägre densitet, men är å andra sidan inte alls lika styv som mdf. MDF-golv ger högre problem med flanking, alltså att ljuded skickas vidare genom stommar etc. De ljud som en mdf "spelar in" genom att vibrera av ljudvågen, spelar den också upp högre än vad motsvarande spånskiva gör. Googlar du lite på högtalarbyggen finns spaltkilometrar att läsa :)

En anna fördel med spånet är att det är lättare att dra ner skruven en bit i skivan, och sedan klutta i lite fog eller ännu hellre green glue där skallen gått ner!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Spännande!

jag hade valt golvspånskiva. Den har förvisso lägre densitet, men är å andra sidan inte alls lika styv som mdf. MDF-golv ger högre problem med flanking, alltså att ljuded skickas vidare genom stommar etc. De ljud som en mdf "spelar in" genom att vibrera av ljudvågen, spelar den också upp högre än vad motsvarande spånskiva gör. Googlar du lite på högtalarbyggen finns spaltkilometrar att läsa :)

En anna fördel med spånet är att det är lättare att dra ner skruven en bit i skivan, och sedan klutta i lite fog eller ännu hellre green glue där skallen gått ner!

Åh. Kanoners. Tack för dina tips. då får det nog bli golvspån.

Min take är egentligen att golvet ska vara helt "flytande" Hade tänkt att jag skulle slippa regla golvet och golvet skulle mer eller mindre vila på markskivorna. Vad tror vi om det? Är det vettigt eller är det en helt galen idé?


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Spännande!

jag hade valt golvspånskiva. Den har förvisso lägre densitet, men är å andra sidan inte alls lika styv som mdf. MDF-golv ger högre problem med flanking, alltså att ljuded skickas vidare genom stommar etc. De ljud som en mdf "spelar in" genom att vibrera av ljudvågen, spelar den också upp högre än vad motsvarande spånskiva gör. Googlar du lite på högtalarbyggen finns spaltkilometrar att läsa :)

En anna fördel med spånet är att det är lättare att dra ner skruven en bit i skivan, och sedan klutta i lite fog eller ännu hellre green glue där skallen gått ner!

Åh. Kanoners. Tack för dina tips. då får det nog bli golvspån.

Min take är egentligen att golvet ska vara helt "flytande" Hade tänkt att jag skulle slippa regla golvet och golvet skulle mer eller mindre vila på markskivorna. Vad tror vi om det? Är det vettigt eller är det en helt galen idé?

Det jag först tänkte på (ovan) var att mdf/spån kanske inte håller för att belastas om du har ett material under som ger med sig... Golvspån skulle väl ha den fördelen då att skivorna hänger ihop med varann och belastningen fördelas på en större yta... Jag har flytande plankgolv men bara med en tunn duk emellan och spelar heller inte trummor så det kan vara svårt att dra några slutsatser av! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Ja det lutar åt att det bli markskivor med golvspån ovan på och sedan en heltäckningsmatta ovan på. Men har inte bestämt mig än, tror iof att spånskivan blir billigast och bästa lösningen. Jag återkommer i ämnet.


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tjenix!

Om du skall ha helflytande golv bör du nog regla först, alltså markskiva, reglar liggandes på skivan, och sedan golvspån. DEt kan bli mycket knak och brak om väggarna skall stå på golvet också, men det kanske går att få till. Jag såg nån som byggde en studio i en gammal kvarn. De lade uttjockt med vanlig isolering, och sedan marksten (!) ovanpå, för att trycka ihop jämt. Sedan tror jag det låt lite isolering till för att jämna ut, och sedan lite reglar och spån.

kanske till och med kan vara vettigt att limma golvspånet med greenglue eller den där billigare varianten för att undvika att det spricker upp?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Tjenix!

Om du skall ha helflytande golv bör du nog regla först, alltså markskiva, reglar liggandes på skivan, och sedan golvspån. DEt kan bli mycket knak och brak om väggarna skall stå på golvet också, men det kanske går att få till. Jag såg nån som byggde en studio i en gammal kvarn. De lade uttjockt med vanlig isolering, och sedan marksten (!) ovanpå, för att trycka ihop jämt. Sedan tror jag det låt lite isolering till för att jämna ut, och sedan lite reglar och spån.

kanske till och med kan vara vettigt att limma golvspånet med greenglue eller den där billigare varianten för att undvika att det spricker upp?

Jag satt och funderarde på eventuellt bygga ett rum i rummet, men det är ju en helt annan kostnad. Men jag vet inte om det behöver var så mycket mer än ett lager markskivor då jag inte tror att det kommer att vara så mycket mer än "stommljud" som jag behöver minimera. Så tanken just nu är väl att bygga ett flytande trummpodium till att börja med. Sen kommer jag nog göra en liknande konstruktion för hela golvet.
Men det är som du säger, jag tror att det kan vara aktuellt att regla golvet. I alla fall om man ska ha hela golvet "flytande" så att det blir lite stabilare. Man vill ju att golvets ytskickt ska vila ovanpå markskivorna som ska ska absorbera vibrationer så att dom inte fortplantar sig i byggnadens konstruktion.
Ska försöka posta lite ritningar på mina tankat så att det är lättare att förstå vad jag menar.


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Dags för en liten uppdatering. Jag har nu flyttat in i lokalen och har fått hyfsad ordning på akustiken så att det i alla fall duger att spela in. Jag har redan haft några jobb som jag gjort där mina kunder blivit nöjda. Kommer försöka att förbättra rummet efterhand och ekonomin tillåter. Men som det är nu har jag i alla fall fått kontroll på det mest kritiska. Sen går rätt mycket att lösa med kreativa mickplaceringar. Men förhoppningen är att rummet ska tillåta mig att att micka mera fritt och inte behöva jobba på ett visst sätt bara för att rummet inte tillåter.

Det jag har gjort är i alla fall att jag har lyckats dämpa ventilationen till en nivå som gör att den inte hörs på inspelningar. Mycket ljud försvann bara genom att jag to bort dom galler som satt vid utblåsen. Sen har jag lyckats få bort mycket av det "flutter eko" som fanns i lokalen genom att ställa upp madrasser och hänga upp täcken på väggarna. Det fungerar förånandsvärt bra för tillfället.

Utöver det har jag inte hunnit göra så mycket, har haft fullt upp med att bygga hemsida till mitt företag och har även haft några uppdrag, bland annat spela trummor på en låt åt en sångerska som ska var med i en låtskrivar tävling. Vi väntar just nu på besked om hon går vidare, och så fort jag vet kommer jag att lägga upp länkar så ni kan gå in och rösta.

Men det var nog allt jag hade för denna gång, titta gärna in på min nya hemsida för NJB Music, http://njbmusic.com.

Till sist tänkte jag dela med mig av lite bilder från lokalen/studion, håll till godo.





« Senast ändrad: 17.05.2013, 01:18:36 by Niklas_J_Blixt »


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det där ser ju riktigt mysigt ut!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ja, det ser väl bra ut! :) Får vi höra ett ljudprov?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Ja, det ser väl bra ut! :) Får vi höra ett ljudprov?

Håll ut det kommer! Jag lovar. Det kommer både ljud och bild inom en snar framtid.


Det där ser ju riktigt mysigt ut!

Tack! Och mysigare ska det bli ;)


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Ja, det ser väl bra ut! :) Får vi höra ett ljudprov?


Här kommer ett kort men naggande gott ljud och bild klipp från nya studion.


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tjong-eli-bong! :)

Låter fint! Först funderade jag lite på "sjunget" i kaggen men gillar allt mer när det är "på riktigt" och det hörs! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Tjong-eli-bong! :)

Låter fint! Först funderade jag lite på "sjunget" i kaggen men gillar allt mer när det är "på riktigt" och det hörs! :)

Va kul att du gillar det. Ljudet är ganska lite "rattat" med efter som jag ville ha det så ärligt som möjligt. Och personligen gillar jag när det är lite ton i kaggen, eller som du uttrycker det "sjunget". Men det beror också på i vilket sammanhang och vilken musik som ska spelas. Kaggen är inspelad med 2 mickar en "vanlig" baskagge mic som är riktad in mot där klubban träffar skinnet. Denna mick tar nästan bara upp själva attacken. Och sen har jag en "sub kick mick" framför resonansskinnet på kaggen. Och det är den som bidrar till sjunget/tonen i baskagge ljudet. De är ofta så jag mickar när jag spelar in åt mins kunder, då kan man senare i mix välja hur mycket sjung/ton man vill ha då dom ligger på separata spår. Och man kan ju till och med låta bli att sub kicken med om man så önskar.




Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är säkert bra att få både ett snärtigare och bumligare sound för att kunna balansera mot basen i mixen sedan! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul med ljud i studion. Virveln påminner mig om plattan "Garden shed" av England.  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Kul med ljud i studion. Virveln påminner mig om plattan "Garden shed" av England.  :wub:

Aldrig hört. Jag tar det som en komplimang.  :rolleyes:


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Att MaxB har Garden Shed plattan var ju en lågoddsare annars är du inte ensam om att aldrig hört bandet. Gjorde bara en LP. Kultförklarad progg från 70 talet. Ballaste virveln någonsin  :lol:

Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...Ballaste virveln någonsin  :lol:

Hehe, så kan man också uttrycka det! Bra platta!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Att MaxB har Garden Shed plattan var ju en lågoddsare annars är du inte ensam om att aldrig hört bandet. Gjorde bara en LP. Kultförklarad progg från 70 talet. Ballaste virveln någonsin  :lol:





Det var ju svinbra ju! Och ja virveln påminner lite om min. Synd att dom bara gjorde en platta tycker jag, helt ärligt!


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com