Kontrollrummet

Skillnaden mellan Cold Ending / Cold Ending Decay / Sting Ending?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Hej!

Angående slutet på en låt...  Vad är skillnaden mellan
- Cold Ending
- Cold Ending Decay  (har fått förklarat för mig att just "decay" betyder att man låter instrumenten ringa ut naturligt, t ex en cymbal)
- Sting Ending

Detta är tydligen "industry terminology", men jag hittar ingen site på nätet som definierar dessa termer.

Hälsar
/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Cold Ending - tvärstopp

Cold Ending Decay - stopp med något som ringer ut (typ cymbal)

Sting Ending - kort fett avslag, typ baskagge + chokad cymbal + brass drop

Edit: I första hand begrepp rån reklam/jingel-världen
« Senast ändrad: 11.02.2013, 23:53:08 by HasseFX »


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
OK, tack för infon, Hasse!

Om vi sorterar bort Fade Ending och Cold Ending då...

.... så känns det ändå ganska godtyckligt mellan Cold Ending Decay och Sting Ending...
.... skillnaden verkar vara svårdefinierad.

Men Sting ending är alltså verkligen ett FETT avslag, inget försiktigt slut. KA-BLAM på baskaggen!
Eller någon annan brutal händelse inom en annan instrumentsektion som händer ganska snabbt. Kanske t o m en aning oväntat... (?)
... och då är alltså Cold Ending Decay alla andra slut som inte passar på de andra definitionerna.

Känns som att de flesta av mina låtar har Cold Ending Decay eftersom de slutar "normalt" utan några brutala händelser.

Hälsar
/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...nja beror på - cold ending är ett abrupt slut "mitt i", lite som att "bara stänga av" så cold ending decay blir abrupt slut med något som ligger kvar och ringer - ett normalt arrangerat slut/avslag är inte så "cold"  :)

Lyssna på tv-reklammusik - där är det rätt vanligt att musiken bara klipps av "mitt i något" när reklamen är slut, utan att slutet "arrangerats" speciellt - det får ju inte ta halva klippet i anspråk! Man reagarer inte speciellt på det i reklam, men i vanliga musiksammanhang låter cold ending ganska off...


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Happy Ending - är det när man lyckats traggla sig igenom låten utan att ha spelat fel...?  :unsure:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
>...nja beror på - cold ending är ett abrupt slut "mitt i", lite som att "bara stänga av" så cold ending decay blir abrupt slut med något som ligger kvar och ringer - ett normalt arrangerat slut/avslag är inte så "cold"
Utmärkt, Hasse, det var detta jag ville veta.

Problemet är att ett library jag är i kontakt med endast ger de 4 alternativen: Cold Ending, Cold Ending Decay, Sting Ending, Fade Ending.
Därmed är det svårt att placera in ett orkestralt slut som känns "normalt", men ändå mjukt, dvs en slutfras som man förväntar sig.
T ex ett mjukt avslutande harp-gliss som ligger precis där man förväntar sig.
Eller när instrumenten håller ut sista tonen några taktslag.  Är det isåfall ett Fade Ending? För det känns inte som ett Sting-ending.
Jag trodde först att Fade-Ending hade att göra med att man typ verkligen fade:ar musiken mitt i en musikalisk fras eftersom låten inte har något ordentligt slut, som är fallet med många poplåtar.

... jag får helt enkelt posta och fråga igen. Har redan frågat på detta, men de är dåliga på detaljerad feed-back.
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Jag ser nu att företaget i fråga som har pre-taggat några av mina låtar har använt sig av
- Cold Ending Decay på de flesta av mina låtar (alla av dem har "normala" slut)... så det verkar vara deras standard-setting.
- Fade Ending på några (vilket inkluderar en låt som har en lång utdragen helnot i slutet),
- En har Cold Ending (som jag själv inte tycker slutar så abrupt egentligen...)
.... har hittills inte hittat någon som de har beskrivet som en sting ending.

Så jag fortsätter väl tagga enligt deras tolkning.  Intressant i alla fall att det inte var helt självklart. Fick jag ett halvt om halvt irriterat svar från dem från första början att dessa termer, enligt företaget, var industri-termer (typ som alla borde känna till...) ...  Men jag tycker det verkar långt ifrån glasklart, och det finns mycket lite beskrivet om detta när man googlar runt.

Hälsar
/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Happy Ending - är det när man lyckats traggla sig igenom låten utan att ha spelat fel...?  :unsure:
ja eller så ,,


https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Jag ser nu att företaget i fråga som har pre-taggat några av mina låtar har använt sig av
- Cold Ending Decay på de flesta av mina låtar (alla av dem har "normala" slut)... så det verkar vara deras standard-setting.
- Fade Ending på några (vilket inkluderar en låt som har en lång utdragen helnot i slutet),
- En har Cold Ending (som jag själv inte tycker slutar så abrupt egentligen...)
.... har hittills inte hittat någon som de har beskrivet som en sting ending.

...det finns nog en del "marginaler" i definitionerna kring "cold" :)

Här är ett sting-exempel: http://www.pond5.com/sound-effect/8664498/jazz-end-stinger.html