Kontrollrummet

För mycket mid på sångljudet!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wexam

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Tjenamoss!

Tänkte höra med er om nån kan tänkas veta/tro vart inspelningen felar!
Har problem med mycket mellanregister på sånginspelning som man måste
eq'a bort en hel del.

Man kan sägat att ju mer sångaren gapar och skriker ju mer mid blir det.
Har testat att vrida ner nivån på preampen ganska rejält utan förbättring!
tänkte om det är preampen som förvränger ljudet vid hög gain men icke

Och så har jag testat med två andra mickar med olika avstånd.

Kör med Imac,presonus fp10,logic pro
micken är en Studio Projects B1 med mic screen

För övrigt spelas sången in i ett runt sångbås som är ljudisolerat.
Trodde först att det var micken som spökade men det kanke är
fp10an som har mycket mid eller vad tror ni?









Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ser ingen länk till ett litet ljudklipp. Det skulle vara intressant att höra hur det låter, kanske både sång ensam och sång i en tänkt mix
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Runt sångbås... Hur stort? Var sitter micken...?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Inte för att jag inte tror det men är micen rättvänd d.v.s. SP mot munnen. Det har hänt förr att någon här har haft felvänt så det är på förekommen anledning :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja Eddis linje har man varit med om ja.

Svårt att säga vad det beror på,ljudexempel?

Jag kör med StudioB1:an och är nöjd med vad den levererar gentemot min röst..Har jag däremot för hög signal från sång micken och in så uppstår det väldigt jobbiga frekvenser runt2-3khz.
Jag har lärt mig,10-20 cm från micken med puffskydd och sedan öka volymen i Cubase.Lägg volymen mot den kraftigaste delen av sångtagningen en par db under nollan och automatisera/maximera eller vad du nu vill göra för att höja volymen i dawen,så bör det fungera..Mickar kan ju också gå sönder,kan ju vara nåt sånt också..

Mike


Utloggad Wexam

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Slänger upp ett kort klipp från en låt som mixas nu.

Sångbåset är ungefär 6 kvadrat och micken står längst fram
med ljudisolering bak så det är ganska stendött inne i båset.

Micken sitter rättvänd med logotypen framåt!

Detta är en helt ren signal från micken med cirka 10-20 cm avstånd och puffskydd emellan
med låg volym på fp10 an
http://snd.sc/X455X4


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det där lät väl inte så tokigt?

Ett litet lätt dist/vasshet kunde jag urskilja men det bör ju låta rätt så hyfsat i en mix.

Var det det där vassa ljudet du störde dig på?

Vad har du komprimerat med,där ligger nog upphovet misstänker jag.Signalen ser rätt jämn ut så det bör väl vara nån kompressor i kedjan.

Får jag höra samma fras i mixen..?

EDIT: T,S och k skar lite men i övrigt lät det helt okej tycker jag

Mike
« Senast ändrad: 13.02.2013, 10:32:07 by Harmonica mike »


Utloggad Wexam

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Det där lät väl inte så tokigt?

Ett litet lätt dist/vasshet kunde jag urskilja men det bör ju låta rätt så hyfsat i en mix.

Var det det där vassa ljudet du störde dig på?

Vad har du komprimerat med,där ligger nog upphovet misstänker jag.Signalen ser rätt jämn ut så det bör väl vara nån kompressor i kedjan.

Får jag höra samma fras i mixen..?

EDIT: T,S och k skar lite men i övrigt lät det helt okej tycker jag

Mike



Det kanske är vasst men just det där skärande ljudet som låter illa
svårt att eq'a bort utan att förlora klarheten i sången,
är nog ute efter ett varmare ljud helt enkelt.

Ljudklippet är helt ren endast jämnat till den lite manuelt
kanske lägger upp hela låten när det blir färdigt....


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Såg nu att du svarat samtidigt som jag stälde frågorna. Svar finns i översta inlägget också.

Låter som om en deesser tar bort en hel del trevliga frekvenser. Hur är signalkedjan här?
Mikrofon (typ), preamp? XX, YY, ZZ?

Har du testat att släppa ut sångaren från sångbåset nångång?
Kunde vara intressant att höra om det är stor skillnad om han är i annat större rum då han sjunger.
Kanske sångbåset förstärker/levererar mycket low/mid och dämpar high?

Har du en B1:a där du kan dra reglage för att välja högpass?

The B1 now features two discrete 3-way switches to select two levels of pad (- 10dB, -20dB)
and two highpass filters (75Hz, 150Hz). The result — cardioid only mics now have 9 operating modes!
« Senast ändrad: 13.02.2013, 11:35:39 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oki..

Jag tyckte att bokstäverna S - T - K vässade lite men annars funkade det.Dessa letters är ju ofta ett problem och speciellt S.
"Problemet" mångfaldigas som bekant när delay/reverb gör entre.

Testa lite av det Max skrev,på min SPB1 har jag loggan fram(underförstått)och reglaget högst upp.Bak har jag reglaget i botten alltså längst ned.Om jag drar upp reglaget bak så smyger det med väldigt obehagliga frekvenser på min röst,det problemet ökar med ingångsvolymen på micken.
Jag har inget renodlat sångbås dock,utan ylar i friska luften typ med lite dämpande gardiner runt min studiohörna,jorå det är snyggt Jocke(intern skämt här) :)

Några fler tips kan jag inte ge,ja testa fler mickar med samma tryck på sångaren..För att få en referensram.

Mixen får du gärna lägga upp på KR,vill du inte "skylta" med hela låten - lägg upp en del så vi får höra sången i mixen.

Mike


Utloggad Wexam

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Såg nu att du svarat samtidigt som jag stälde frågorna. Svar finns i översta inlägget också.

Låter som om en deesser tar bort en hel del trevliga frekvenser. Hur är signalkedjan här?
Mikrofon (typ), preamp? XX, YY, ZZ?

Har du testat att släppa ut sångaren från sångbåset nångång?
Kunde vara intressant att höra om det är stor skillnad om han är i annat större rum då han sjunger.
Kanske sångbåset förstärker/levererar mycket low/mid och dämpar high?

Har du en B1:a där du kan dra reglage för att välja högpass?

The B1 now features two discrete 3-way switches to select two levels of pad (- 10dB, -20dB)
and two highpass filters (75Hz, 150Hz). The result — cardioid only mics now have 9 operating modes!


Jag har inte testat att slänga ut sångaren ur båset än iaf :)
nä men just nu har vi bara ett rum att sjunga i och det är rätt
litet i sig.

Tanken med båstet var att få så torrt ljud till mixarna som möjligt
problemet ligger mest i high mid tror jag och blir för vasst
sen blir det bara värre vid mastringen för där vill man ju slänga på
mer mid.

Har lika inställning på micken som Harmonica Mike beskriver.




Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Såg nu att du svarat samtidigt som jag stälde frågorna. Svar finns i översta inlägget också.

Låter som om en deesser tar bort en hel del trevliga frekvenser. Hur är signalkedjan här?
Mikrofon (typ), preamp? XX, YY, ZZ?

Har du testat att släppa ut sångaren från sångbåset nångång?
Kunde vara intressant att höra om det är stor skillnad om han är i annat större rum då han sjunger.
Kanske sångbåset förstärker/levererar mycket low/mid och dämpar high?

Har du en B1:a där du kan dra reglage för att välja högpass?

The B1 now features two discrete 3-way switches to select two levels of pad (- 10dB, -20dB)
and two highpass filters (75Hz, 150Hz). The result — cardioid only mics now have 9 operating modes!


Jag har inte testat att slänga ut sångaren ur båset än iaf :)
nä men just nu har vi bara ett rum att sjunga i och det är rätt
litet i sig.

Tanken med båstet var att få så torrt ljud till mixarna som möjligt
problemet ligger mest i high mid tror jag och blir för vasst
sen blir det bara värre vid mastringen för där vill man ju slänga på
mer mid.

Har lika inställning på micken som Harmonica Mike beskriver.


Med ett sångbås kan det bli lite jobbigt ljud eftersom utrymmet blir för litet.
Kolla gärna i min lilla akustikartikel i Wikin: [wiki=Akustikbehandling#Liverummet]Liverummet[/wiki]
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Wexam

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Såg nu att du svarat samtidigt som jag stälde frågorna. Svar finns i översta inlägget också.

Låter som om en deesser tar bort en hel del trevliga frekvenser. Hur är signalkedjan här?
Mikrofon (typ), preamp? XX, YY, ZZ?

Har du testat att släppa ut sångaren från sångbåset nångång?
Kunde vara intressant att höra om det är stor skillnad om han är i annat större rum då han sjunger.
Kanske sångbåset förstärker/levererar mycket low/mid och dämpar high?

Har du en B1:a där du kan dra reglage för att välja högpass?

The B1 now features two discrete 3-way switches to select two levels of pad (- 10dB, -20dB)
and two highpass filters (75Hz, 150Hz). The result — cardioid only mics now have 9 operating modes!


Jag har inte testat att slänga ut sångaren ur båset än iaf :)
nä men just nu har vi bara ett rum att sjunga i och det är rätt
litet i sig.

Tanken med båstet var att få så torrt ljud till mixarna som möjligt
problemet ligger mest i high mid tror jag och blir för vasst
sen blir det bara värre vid mastringen för där vill man ju slänga på
mer mid.

Har lika inställning på micken som Harmonica Mike beskriver.


Med ett sångbås kan det bli lite jobbigt ljud eftersom utrymmet blir för litet.
Kolla gärna i min lilla akustikartikel i Wikin: [wiki=Akustikbehandling#Liverummet]Liverummet[/wiki]

Har varit helt införstådd med bås och dess nackdelar men även gett mig positiva överaskningar
på typ gitarr inspelning.
Men det konstiga är att mina problem är helt tvärtom än vad jag trodde det skulle bli!
Men men det är väl skit bakom spakarna...


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Om du har tagningar du vill "rädda" skulle jag vilja tipsa om Eq före OCH efter kompressor. Då kan man sänka ett register före och höja det efter så att det jobbiga inte blir ännu jobbigare.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wexam

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Tack för alla svar och visat intresse!

Blir att kasta sångspåren i soptunnan och göra om i morgon
ska prova med sm57 an istället fast den är ju mer svårdriven
så man får vrida upp volymen mera =mera mid.

Men har fått till duglig sång med den förut ! det är ju trots allt
lite gammal metalstuk som ska spelas in.


Utloggad Wexam

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Om du har tagningar du vill "rädda" skulle jag vilja tipsa om Eq före OCH efter kompressor. Då kan man sänka ett register före och höja det efter så att det jobbiga inte blir ännu jobbigare.

Ska lägga det du skriver i minnet och testa !
Tack för tipps.



Utloggad Wexam

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Lade upp en ballad som vi gjorde för ett tag sen
den är sjungen i sång båset med studio B1 an

tycker kanske att den låter lite bättre för lite lugnare låtar.