Kontrollrummet

Roffe H - Gunga gumman Ny verre längre ner i tråden

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Gunga gumman är påhittad skärgårdsromantik (egen text och musik). Lyssnar mycket på Svante Thuresson som har inspirerat. En, i mitt tycke, helt fantastisk jazzman. :D
Undrar om jag ska ha kör eller saxstämmor i verserna, provar med kör i denna version. Kanske blir det för mycket sax annars? Längden på låten är 4:18  :D

----------------------------------------------------

GUNGA GUMMAN


Vi möttes i dansen på bryggan, du var blyg.
blickar byttes, lite så där i smyg.
Vi möttes i dansen på bryggan ner vid sjön
Sommarkvällen var vacker som i en dröm.

När dansen var slut kom regnet, jo minsann.
vi gick där tysta, ty inga ord vi fann.
När dansen var slut så gick vi arm i arm
I regnet sa du, håll om mig så jag blir varm.

Gunga gumman, gunga med mig i min båt
Gunga gumman, gunga med mig i min båt.
Kryp in i min ruff så slipper du bli våt.

Du släppte ut ditt hår och nånting va´ på gång.
vi såg på varann’ och kyssen den blev lång.
Du släppte ut ditt hår och satte dig tätt intill
Sen’ så sa du, mmm en gång till.

Tog fram min fela, drog en låt i vår egen smak
öppnade en flaska mycket fin konjak.
Tog fram min fela vi spelade natten lång
vi spela samma låt, å’ tog om den gång på gång.

Gunga gumman, gunga med mig i min båt
Gunga gumman, gunga med mig i min båt.
Kryp in i min ruff så slipper du bli våt.

« Senast ändrad: 08.02.2013, 15:52:39 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra dänga här Roffe.

Du har fått mig att digga sån här "mysjazz".Bra pipa har du också,möjligen något hög sångvolym.Kanske skulle ett kort break med annan rytm/vildjazzutflykt eller nåt öka lite intensitet i låten,där i mitten nånstans.Det blir många likadana rundor så ett häftigt/jazzigt/våldsamt/coolt eller vad man nu vill kalla sticket - skulle bli ett lyft för låten tror jag.
Hittar inget annat att såga på då mixen låter bra och liret ditt oklanderligt.

Fyra snygga stetson hattar med rätt stuk flyger upp i luften.För att få med min gangsterkepa behövs det ett stick/brytare  :)

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Bra dänga här Roffe.

Du har fått mig att digga sån här "mysjazz".Bra pipa har du också,möjligen något hög sångvolym.Kanske skulle ett kort break med annan rytm/vildjazzutflykt eller nåt öka lite intensitet i låten,där i mitten nånstans.Det blir många likadana rundor så ett häftigt/jazzigt/våldsamt/coolt eller vad man nu vill kalla sticket - skulle bli ett lyft för låten tror jag.
Hittar inget annat att såga på då mixen låter bra och liret ditt oklanderligt.

Fyra snygga stetson hattar med rätt stuk flyger upp i luften.För att få med min gangsterkepa behövs det ett stick/brytare  :)

Mike


Jättetack för lyssning och kommentarer Mike. Med BIB är det så svårt att ändra rytmer, kan ju alltid försöka. Har jag förstått dig rätt att man i mitten jobbar fram ett kort parti med helt andra harmer med ev. saxsolo utan sång?
Kan i så fall försöka, man vill ju gärna ha stetsonhattar.  :D
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra dänga här Roffe.

Du har fått mig att digga sån här "mysjazz".Bra pipa har du också,möjligen något hög sångvolym.Kanske skulle ett kort break med annan rytm/vildjazzutflykt eller nåt öka lite intensitet i låten,där i mitten nånstans.Det blir många likadana rundor så ett häftigt/jazzigt/våldsamt/coolt eller vad man nu vill kalla sticket - skulle bli ett lyft för låten tror jag.
Hittar inget annat att såga på då mixen låter bra och liret ditt oklanderligt.

Fyra snygga stetson hattar med rätt stuk flyger upp i luften.För att få med min gangsterkepa behövs det ett stick/brytare  :)

Mike


Jättetack för lyssning och kommentarer Mike. Med BIB är det så svårt att ändra rytmer, kan ju alltid försöka. Har jag förstått dig rätt att man i mitten jobbar fram ett kort parti med helt andra harmer med ev. saxsolo utan sång?
Kan i så fall försöka, man vill ju gärna ha stetsonhattar.  :D
Roffe H

 :D Stetson hattarna har du redan.Ja ha..det kanske inte går i BIB att ändra tempo/rytm mitt i en låt.Jag vet inte hur det programmet fungerar annat än att man jobbar med wavefiler "The real deal".
Förstår att det blir komplicerat,jag är ju cubasenörd och där finns inga begränsningar.Jag förstår att du behöver drums/basist till ex. för att maskera övergångarna.Går det inte att göra smidigt,låt det vara låten "smoothar" nice i denna tappning.

Bib är onekligen intressant då det låter mycket bra det du presenterar.Jag skulle vilja ha en gitarrist tillgänglig för jämnan att riffa loss med.Standard grejerna kan man alltid lira,det är de läckra riffen man saknar.Kan man föra över/ut ex.vis en wave fil med ett riff ur programmet å spara separat i en mapp utanför eller är man låst till BIB?

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Visst fick jag hattarna  (:wacko:) det var väl kepsarna jag menade. Tror som sagt det blir svårt att ändra...men vi får se vad som händer.
Om BIB. Visst, man kan spara som wavfil, alla instrument som BIB har att erbjuda, separat eller enskilt: hela kompet, bara trummor, bas,eller gitarr allt efter behag. :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Visst fick jag hattarna  (:wacko:) det var väl kepsarna jag menade. Tror som sagt det blir svårt att ändra...men vi får se vad som händer.
Om BIB. Visst, man kan spara som wavfil, alla instrument som BIB har att erbjuda, separat eller enskilt: hela kompet, bara trummor, bas,eller gitarr allt efter behag. :)
/Roffe H

Hel nice Roffe :)

Jag kollade in priserna..Ja audiofil verren var överkomlig..Men det är nog massor där som går bort för mig..Skall läsa på lite mer.Det är gitarr riff/ideer jag söker,kanske finns på annat håll..

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Härligt skön avslappnad musik det här med lagom mycket sax på och bra sjunget Roffe - det är klart att tillkommer det ett stick av något slag så blir det intressantare - nu känns den liiite lååång kanske
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Härligt skön avslappnad musik det här med lagom mycket sax på och bra sjunget Roffe - det är klart att tillkommer det ett stick av något slag så blir det intressantare - nu känns den liiite lååång kanske

Roligt att du gillar Eddi, men om jag lägger in nåt mer blir den ju ännu längre? Jag vill helst inte korta ner på texten. Men i så fall den kanske inte känns så lång (och slätstruken)? :wacko:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Konjaaak - snyggt med rim!  :lol:
Mysigt sound, mysig text och mysigt spel.
Melodin vers efter vers behöver som jag läst ett gangterkeps-engagemang. Borde gå att få till något som innebär annan melodigång med mer instensitet i instrument (kanske bara saxen/saxarna) utan att tempo eller annat ändras för mycket.

Soft och skönt men jag håller också i gansterkepsen ett tag till.
Får se om du vill utveckla något i annan riktning eller ej...  ;)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Du ligger inte latsidan direkt.
Tycker sångens reverb funkar sisådär, dvs inte så bra. Lite för mycket rumsljud.
Kören prima. Och din sång är så skön. Man hör ju din inspirationskälla och sämre kan man välja. När jag tänker efter tror jag Svante brukar liksom invänta så att det blir liksom synkoper och så fördröja slutstrofen - svårt att genomföra - kanske Sinatra som förebild?
Ang BiB - är det inte också midi? I så fall är väl redigering enkelt.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillar genren jazzig svensk sommarromantik med anor, Monica Z, Beppe, Hasse o Tage är namn, rätt eller fel, som dyker upp i huvudet förutom Svante då. Tycker du förvaltar den traditionen jättebra.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för lyssning boys. Läggar upp en ny version.
MaxB: Jag tror jag ger upp gangsterkepsarna...svårt att ändra på detta. Jag har i alla fall lagt in ett kort stick med saxsolo, verser och refräng får vara. Hoppas det blev lite "rivigare".  :)

Tokai: När jag använder BIB kör jag bara med wav-filer, har inga bra midiljud.  :wacko:

equality: Tack för jämförelsen...visst har vi en fin svensk jazztradition.  :D
/Roffe H
« Senast ändrad: 08.02.2013, 16:09:15 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skönt jazzgung! Ja, det är rätt mycket Svante i det här! Jag gillar Svante Thuressons avspända och mjuka sångstil!
Fin sång och sax! Håller dock med Tokai om reverbet på sången, som inte riktigt gifter sig med resten.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag tycker att det låter litet folkparkslokal med reverbet på sången...
Den här är riktigt bra , diggar den här....
Riktigt skön..
Bra, Roffe !!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för kommentarer Asti och pxm. Jag håller med. Har inget riktigt bra reverb faktiskt. Det låter ihåligt på nåt skumt vis. Har dragit ner lite nu, hoppas at det harmoniserar med resten?  :wacko:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det här är bra så som du vant oss! :) Men det når inte fram riktigt till mig... det kan vara att jag inte är riktigt mottaglig idag...^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Det här är bra så som du vant oss! :) Men det når inte fram riktigt till mig... det kan vara att jag inte är riktigt mottaglig idag...^^

Synd Jocke...att den inte nådde fram. Tänkte att du kanske skulle nappa på en konjAk, samt att du brukar ju gilla när man berättar en "story", törhända det kommer?  :wacko:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mycket bättre nu vad gäller reverbet på sången!
Låter fint!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Mycket bättre nu vad gäller reverbet på sången!
Låter fint!
/Asti

Tack för kommentar Asti, har alltid problem med reverbet på sången som sagt...verkar som det är på väg mot rätt håll.  :)
/Roffe
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Här är sången närmare och naturligt skön. Förra verren hade problem med för mycket reverb.
Vad gör du för att använda en effekt, som till exempel reverb? Är det i ditt sequenser-program du använder en VST-plugin?

I så fall finns en gratisvariant som några av oss använder, bl a Jocke tror jag, som även jag använder och jag gillar - Glaceverb. 
http://dasample.com/products/glaceverb/

Nu låter låten bra bra!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Här är sången närmare och naturligt skön. Förra verren hade problem med för mycket reverb.
Vad gör du för att använda en effekt, som till exempel reverb? Är det i ditt sequenser-program du använder en VST-plugin?

I så fall finns en gratisvariant som några av oss använder, bl a Jocke tror jag, som även jag använder och jag gillar - Glaceverb. 
http://dasample.com/products/glaceverb/

Nu låter låten bra bra!

Tack för tips MaxB...mitt sequenserprogram har ett reverb som jag kör med. Finns "mix" och "time" att välja mellan, nu drog jag ner mix och la till lite time. Kul att det låter bättre. Ska prova att ladda ner.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det här är bra så som du vant oss! :) Men det når inte fram riktigt till mig... det kan vara att jag inte är riktigt mottaglig idag...^^

Synd Jocke...att den inte nådde fram. Tänkte att du kanske skulle nappa på en konjAk, samt att du brukar ju gilla när man berättar en "story", törhända det kommer?  :wacko:
/Roffe H

Med lite konjAk låter det säkert toppen!  :rolleyes: Jag ska försöka lyssna igen vid tillfälle... jag kanske vänjer mig?  B)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Härligt skön lay-back låt. Absolut en låt som skulle passa Svante Turesson som en smäck, men låter fint med dig också Roffe.

Jag reagerade rent tekniskt på att sångspåret har lite för mycket "rumseko" Låter lite som du sjungit in den i badrummet.

Altsaxen (gissar jag) som fyller ut i rad- och versändarna ligger lite för lågt volymmässigt. Jag vill definitivt höra mer av den. Nu kan man nästan missta ta den som en mjuk distad gitarr. På tal om distad gitarr är det aldrig fel med nån liten utfyllnad på gitarr. Distad eller jazz-dito skulle inte sitta fel.
Trummorna är skönt vispade!

Det finns alltid mer jobb att göra på en låt, om man orkar!  :)
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Härligt skön lay-back låt. Absolut en låt som skulle passa Svante Turesson som en smäck, men låter fint med dig också Roffe.

Jag reagerade rent tekniskt på att sångspåret har lite för mycket "rumseko" Låter lite som du sjungit in den i badrummet.

Altsaxen (gissar jag) som fyller ut i rad- och versändarna ligger lite för lågt volymmässigt. Jag vill definitivt höra mer av den. Nu kan man nästan missta ta den som en mjuk distad gitarr. På tal om distad gitarr är det aldrig fel med nån liten utfyllnad på gitarr. Distad eller jazz-dito skulle inte sitta fel.
Trummorna är skönt vispade!

Det finns alltid mer jobb att göra på en låt, om man orkar!  :)

Tack för din kommentar Angrod. Visst det finns alltid något mer att göra, ska fundera på det innan jag lägger upp den som färdig. Det är faktiskt tenorsax denna gång, ibland använder jag altsax. Ärligt talat är det faktiskt svårare än man tror att skilja dem åt, beror ofta på vilket register man spelar i...man skulle nästan kunna säga att det låga respektive höga registret överlappar. Reverbet har jag som sagt alltid problem med när det gäller sången, tyckte själv det blev bättre i verren längst ner i tråden.  Vilken verre lyssnade du på?  :)
Ska kolla volymen. Kul att du gillade /Roffe H  B)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jäkligt jysst och 'jazzigt' sound du får till!!
Sångreverbet ja,det kanske inte riktigt håller samma klass,men det funkar hyffsat ändå.
Inte riktigt min Tekopp,detta,men skön avslappnad lyssning.
Väntar fortfarande på låten där du är lite mer på,och RYTER !! :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tack för kommentarer Asti och pxm. Jag håller med. Har inget riktigt bra reverb faktiskt. Det låter ihåligt på nåt skumt vis. Har dragit ner lite nu, hoppas at det harmoniserar med resten?  :wacko:
/Roffe H

Jag lyssnade igenom versionerna lite snabbt Roffe,denna låter riktigt bra.Längden kan man ju inte göra nåt åt,men den funkar bra så här :)
Inget fel på detta,bra mix och ett njutbart stycke..Lite långt stycke ja,men jag läste ju vad du skrev om verserna så det passerar gå utan problem.

Edit: Ähhh..Du får ingen kepa det bidde en bandana  :D


Mike
« Senast ändrad: 11.02.2013, 16:46:50 by Harmonica mike »