Kontrollrummet

Förslag till ny subkategori i demoforumet "Remake"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Har ni sett "Så mycket bättre"?

Hur vore det med en subkategori i Demoforumet där man lägger upp sin låt, om man vill ha fler versioner av den?
Namnförslag: "Remake" / "Så mycket bättre" /

Regler:
§1 Man laddar upp sin tolkning i samma tråd

§2 Alla tolkningar är bra, det kan vara humoristiska, omgjorda från grunden, nytt beat, en till stämma eller bara enkel sång och gitarr (tänk er Chromes Reflection, med bara en akustisk gitarr och skör sång, hur skulle det låta? Man blir lite nyfiken eller hur :) )

§3 Det är alltid trådskaparen som äger materialet, och bestämmer om / vad som ska hända med eventuella covers som faktiskt är bra.

§4 Dåliga covers kan vi garva åt  :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ingen dum idé. En vidareutveckling är att skaparen av en låt egentligen inte behöver lägga upp sin låt i tråden. Istället borde det kunna vara nån annan på kr som kan lägga upp sin tolkning av nån annans låt, utan att den bett om det...

Är det möjligt eller kan det bli strul då?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ingen dum idé. En vidareutveckling är att skaparen av en låt egentligen inte behöver lägga upp sin låt i tråden. Istället borde det kunna vara nån annan på kr som kan lägga upp sin tolkning av nån annans låt, utan att den bett om det...

Är det möjligt eller kan det bli strul då?
Det är väl fullt möjligt om den ursprungliga låten läggs upp före remaken eller om
harmonier, text och melodi skickas i förväg till den som ska göra remaken...eller nå't....
Annars är det ju svårt att veta hur man ska göra remaken.... :unsure:
/Asti t.f. Förvirrad
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är ju lite dubbelt... Vi har väl alla dels saker vi inte riktigt får till som vi vill. Sen kan man ha åsikter om hur andras låtar borde göras...

I så fall kunde rubriken vara "Samarbeten" men det pågår ju redan  - mycket mer än man ser när man kollar 1:a-sidan... Tycker kanske inte att det behövs fler demo-kategorier. Skulle man vilja göra någon annans låt så är det väl bara att PM:a och ställa frågan?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ingen dum idé. En vidareutveckling är att skaparen av en låt egentligen inte behöver lägga upp sin låt i tråden. Istället borde det kunna vara nån annan på kr som kan lägga upp sin tolkning av nån annans låt, utan att den bett om det...

Är det möjligt eller kan det bli strul då?
Jag vill i alla fall inte ha en remake om jag inte bett om det
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ingen dum idé. En vidareutveckling är att skaparen av en låt egentligen inte behöver lägga upp sin låt i tråden. Istället borde det kunna vara nån annan på kr som kan lägga upp sin tolkning av nån annans låt, utan att den bett om det...

Är det möjligt eller kan det bli strul då?
Jag vill i alla fall inte ha en remake om jag inte bett om det
/G

Jag skriver under på det jag också.Bra sagt G.Det där med upphovsrätt måste respekteras,man frågar om det är ok tillex..Man kan inte lägga upp sina "remakes" hur man vill - risken är ganska stor att man får besök av en jurist i bästa fall  :)

Vill man collabba med någon,så frågar man.


Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
here it goes, down the drain, eller...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
here it goes, down the drain, eller...

Som sagt - avdelningen "Samarbeten" kunde funka men det gör de ju i enskilda trådar och PM också! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1