Kontrollrummet

Cykeln - Gott nytt! (v2) med JosefOhlmerAltsax på Altsax

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
LÅTNAMN: Gott nytt!
ARTIST/GRUPP: Den svenska bluescykeln
GENRE: Blues
LÅTLÄNGD: 7.07
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson
TEXT: Stefan Olsson
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE: Keys Wunderbaum på pno och Josef Ohlmer på Altsax
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3

Ett nyårslöfte fullgjort.
Löftet var att följa i Bellmans fotspår "Ack du min moder ..." och göra en blues av mitt egenhändigt diktade poem - Gott nytt  B),  som publicerades å detta organ under sistlidna nyårsafton.
Frågan är om jag ska lägga ner någon tid på att mixa
och så vet jag att jag måste sjunga om den eftersom det blev några digitala distortioner - "#€%%&!
Eller så väntar jag på att Toontrack släpper EZSinger  :D

v2
Haft denna liggande ett då jag inte ville skicka upp en låt till eftersom jag redan hade två på demolistan - man vill ju inte förorena mer än nödvändigt.
Här har Josef lagt en snygg sax som jag klippt och skurit i - men jag har fått Josefs godkännande. Stort tack Josef nu fick låten mycket mer liv!
Dessutom har jag varit in i mixarfönstret i Logic och vridit på lite knappar, gjort en buss, lagt lite eq och nåt mer. Jo bussen gick till Reverb

Gott nytt!
Stefan Olsson, 2012-12-31

Nu går det gamla mot sitt slut
Tänk, jag tycker jag hört det förut
Mycket snack om en kalender från Maya
Fick faktiskt en del att på allvar svaja

Så när klockan slår tolv och året är slut
Kan jag slå vad om att allt är som förut
Att stjärnorna lyser och Forden går bra
Och någon kommer säga - "vad var det jag sa"

En del ger löften, andra utdelar hot
Jag gör inget, det bär mej emot
Jag sitter vid granen som doftar så gott
Därute är världen och vädret så grått

Jag är trött och gammal och ful och tjock
Och gitter inte längre spela Allan och rock
Snart glesnar mina tänder och grått är mitt hår
Vem fan orkar fira och ropa "Gott nytt år"?

Kulen och mulen är nyårsaftonskväll
Nånstans får någon en hutlös massa skäll
Men nu gör de svenska gossarna mål
Kanske man skull prova ett broderligt vrål
Och nu gör sig ungdomen fin för en fest
Kanske man skulle resa sig upp från sin läst

Koka lite kaffe och doppa en bit
Livet är ju trots allt inte bara skit
Fast Beatles har slutat finns musiken kvar
Och kanske finns det något i min egen minibar
Jo faktiskt där några flaskor står
Måhända blir det ändå ett gott nytt år!

Jag ska se om jag ändå har kvar någon smak
Och börjar med att prova en prima konjak
Minns inte om jag den köpt eller fått
Hursomhelst så smakar den sobert och gott
På radion pratar dom om oro och kris
Men jag tror det ordnar sig fint på nåt vis

Få se nu vad som finns i denna butelj
Jag är inte så noga - gapa och svälj
Se där står en whisky av finaste slag
Tänk vad livet är vackert idag
Det finns de som klagar på allting och jämt
Men då säger jag det är ju bara ett skämt

Och visst kan man blanda både vodka och sprit
Vad kvällen är ljuvlig och vacker och vit
Och jag mår så prima, är vacker och skön
Jag tar några shottar som bonus och lön
Det är nästan att man vill utbringa en skål
Och sjunga som ABBA - Happy nju ål!

« Senast ändrad: 31.01.2013, 21:36:04 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Skitkul!  :D

Tänkte inte alls på blues när jag läste den men det här funkar ju finfint! :) Synd med disten men du har ett otroligt uttrycksfullt sätt att berätta den här historien - underbart! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Digital clipping, ajajaj, ta gärna vanan att spela in en bra bit under 0db, med 24bit finns ingen orsak att ens vara i närheten av att toppa mätaren. Jag brukar aldrig låta toppar gå över 10db det är en bra säkerhetsmarginal.

Men i övrigt, skitkul, klart roande lyssning ;)  :wub:
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Skitkul!  :D

Tänkte inte alls på blues när jag läste den men det här funkar ju finfint! :) Synd med disten men du har ett otroligt uttrycksfullt sätt att berätta den här historien - underbart! :)
Tack för att du orkade lyssna - 707 är ju långt - särskilt för en blus
Kul att du gillade uttrycket - jag är inte riktigt nöjd själv men jag tycker det är så drygt att sjunga om
TAck!

Digital clipping, ajajaj, ta gärna vanan att spela in en bra bit under 0db, med 24bit finns ingen orsak att ens vara i närheten av att toppa mätaren. Jag brukar aldrig låta toppar gå över 10db det är en bra säkerhetsmarginal.

Men i övrigt, skitkul, klart roande lyssning ;)  :wub:
Jag försöker ligga så nära topp som möjligt utan att klippa - men här gick det inte, blev lite ivrig där - skulle haft lägre
Dessvärre tycker jag det är så drygt att sjunga om - får se om jag hittar orken om en liten vecka eller två.
Skitkul är ett toppbetyg! TAck!
Tack för att du orkade lyssna och kommentera!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Yes, Gott Nytt År....
Fint och gott att lyssna på detta, alla instrument gör sig bra liksom din pipa...
Riktigt bluesigt detta......och underhållande text....

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Digital clipping, ajajaj, ta gärna vanan att spela in en bra bit under 0db, med 24bit finns ingen orsak att ens vara i närheten av att toppa mätaren. Jag brukar aldrig låta toppar gå över 10db det är en bra säkerhetsmarginal.

Men i övrigt, skitkul, klart roande lyssning ;)  :wub:
Jag försöker ligga så nära topp som möjligt utan att klippa - men här gick det inte, blev lite ivrig där - skulle haft lägre
Dessvärre tycker jag det är så drygt att sjunga om - får se om jag hittar orken om en liten vecka eller två.
Skitkul är ett toppbetyg! TAck!
Tack för att du orkade lyssna och kommentera!

Egentligen borde man väl ha möjlighet att justera gain/volym på en massa olika ställen. I den analoga domänen har man ju ofta headroom och för vissa analoga grejer kan man ställa om mellan +4dB (pro) och -10 (hifi) och ofta är det enda som händer är att mätinstrumenten anpassas - det skapar ju ännu större marginaler! :) Är lite förvånad över att inte fler seriösa ljudkort har en limiter på den analoga sidans utgång så att sånt här inte händer. På den digitala sidan är "max" max - där har man ju glädje av 24bitar och kan gå ner en hel del men mikrofoningångar brusar och man vill ligga så högt som möjligt.

När jag någon gång är riktigt noga med en tagning använder jag separat preamp med limiter, splittar signalen och skickar via en lätt analog kompressor (även den med limiter) och spelar in alla signaler så att jag skipper DA/AD-omvandla igen och kan blanda efter tycke och smak.

Ja - hur f*n man gör så har man ändan bak... ^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Haha vilken show - bra återutnyttjat där och pianot är väl ett sånt där automatiskt antar jag men var det nylonsolo i början? Bra som attan i alla fall. :lol:
Gott nytt år
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Yes, Gott Nytt År....
Fint och gott att lyssna på detta, alla instrument gör sig bra liksom din pipa...
Riktigt bluesigt detta......och underhållande text....

mvh
Tack för det - kul att det är gott att lyssna på!


Digital clipping, ajajaj, ta gärna vanan att spela in en bra bit under 0db, med 24bit finns ingen orsak att ens vara i närheten av att toppa mätaren. Jag brukar aldrig låta toppar gå över 10db det är en bra säkerhetsmarginal.

Men i övrigt, skitkul, klart roande lyssning ;)  :wub:
Jag försöker ligga så nära topp som möjligt utan att klippa - men här gick det inte, blev lite ivrig där - skulle haft lägre
Dessvärre tycker jag det är så drygt att sjunga om - får se om jag hittar orken om en liten vecka eller två.
Skitkul är ett toppbetyg! TAck!
Tack för att du orkade lyssna och kommentera!

Egentligen borde man väl ha möjlighet att justera gain/volym på en massa olika ställen. I den analoga domänen har man ju ofta headroom och för vissa analoga grejer kan man ställa om mellan +4dB (pro) och -10 (hifi) och ofta är det enda som händer är att mätinstrumenten anpassas - det skapar ju ännu större marginaler! :) Är lite förvånad över att inte fler seriösa ljudkort har en limiter på den analoga sidans utgång så att sånt här inte händer. På den digitala sidan är "max" max - där har man ju glädje av 24bitar och kan gå ner en hel del men mikrofoningångar brusar och man vill ligga så högt som möjligt.

När jag någon gång är riktigt noga med en tagning använder jag separat preamp med limiter, splittar signalen och skickar via en lätt analog kompressor (även den med limiter) och spelar in alla signaler så att jag skipper DA/AD-omvandla igen och kan blanda efter tycke och smak.

Ja - hur f*n man gör så har man ändan bak... ^^
Kloka synpunkter och tips där Jocke - Tack för det!

Haha vilken show - bra återutnyttjat där och pianot är väl ett sånt där automatiskt antar jag men var det nylonsolo i början? Bra som attan i alla fall. :lol:
Gott nytt år

Tack för det Eddi - man är ju en enkel och dans- och show-man
Automatiskt vet jag inte - men han spelar det man säger åt honom och så har han en massa egna förslag - halvautomat liksom
"Bra som attan" - känns bra . Tack och gott dito!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag försöker ligga så nära topp som möjligt utan att klippa - men här gick det inte, blev lite ivrig där - skulle haft lägre
Dessvärre tycker jag det är så drygt att sjunga om - får se om jag hittar orken om en liten vecka eller två.
Skitkul är ett toppbetyg! TAck!
Tack för att du orkade lyssna och kommentera!

Kära vän, det är en vana du borde göra dig av med om du frågar mig :P o jag instämmer är man nöjd vill man inte sjunga om, o ibland inte ens när man inte är nöjd :)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag försöker ligga så nära topp som möjligt utan att klippa - men här gick det inte, blev lite ivrig där - skulle haft lägre
Dessvärre tycker jag det är så drygt att sjunga om - får se om jag hittar orken om en liten vecka eller två.
Skitkul är ett toppbetyg! TAck!
Tack för att du orkade lyssna och kommentera!

Kära vän, det är en vana du borde göra dig av med om du frågar mig :P o jag instämmer är man nöjd vill man inte sjunga om, o ibland inte ens när man inte är nöjd :)

Du läste inte vad jag skrev då... Har full förståelse för att man vill "hålla nollan" på ett sätt! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Show var ordet! Härligt. Kul att Beatles fick vara med också. Svänger bra också men jag begriper inte hur det går till. Typ BiB eller vad?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag försöker ligga så nära topp som möjligt utan att klippa - men här gick det inte, blev lite ivrig där - skulle haft lägre
Dessvärre tycker jag det är så drygt att sjunga om - får se om jag hittar orken om en liten vecka eller två.
Skitkul är ett toppbetyg! TAck!
Tack för att du orkade lyssna och kommentera!

Kära vän, det är en vana du borde göra dig av med om du frågar mig :P o jag instämmer är man nöjd vill man inte sjunga om, o ibland inte ens när man inte är nöjd :)
OK I hear you!
Jag är inte nöjd med det jag sjungit - det är bara det att jag orkar sällan sjunga mer än en eller ett par gånger. och nu är den dessutom så satans lång.

Show var ordet! Härligt. Kul att Beatles fick vara med också. Svänger bra också men jag begriper inte hur det går till. Typ BiB eller vad?
Kul att du tycker det - TAck!
Beatles är alltid med - det vet du!
Pianot fungerar ungefär som trumprogram som EZ, Superior mfl. Man kan spela helt själv och använda de ljud som finns eller använda färdiga midi-sekvenser som man kan kombinera på samma sätt som de som finns för trummor. Dessutom bestämmer man vilka ackord som ska spelas. Där är det ganska analogt med BiB. Sen kan man på vanligt sätt gå in och editera midi-filerna och lägga in dem i sin sequenser. Kort sagt har man en kompetent pianospelare till sitt stöd som kan spela det man vill och/eller kan ge en uppslag och idéer.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Häftigt. Tack.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Mr Robot Guitar-man till ditt förfogande! Vad önskas! Jeff Beck? Eller kanske nåt av mr Clapton?
Kan inte låta bli att skratta.
Texten är så där lekfull och till synes skriven utan möda.

Oj, blir lite osäker nu när jag läser ovan som bara gäller pianot.
Nog ingår väl guran också i detta ez automatiska spelprojektet? Om inte så är gitarrspelet läckert!
« Senast ändrad: 13.01.2013, 00:46:48 by Tokai »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Mr Robot Guitar-man till ditt förfogande! Vad önskas! Jeff Beck? Eller kanske nåt av mr Clapton?
Kan inte låta bli att skratta.
Texten är så där lekfull och till synes skriven utan möda.
Nice! Du är efterlängtad! Följande efterfrågas:
Lite sparsmakad Clapton till första delen
Beck på den andra - här kan du känna dig rätt fri
och varför inte båda på tredje, avslutande delen
MP3 går bra

Texten skrevs i tre intensiva lekpass under nyårsafton under devisen - Det är vägen som är mödan  :D
Tack för att du orkade lyssna och kommentera!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Mr Robot Guitar-man till ditt förfogande! Vad önskas! Jeff Beck? Eller kanske nåt av mr Clapton?
Kan inte låta bli att skratta.
Texten är så där lekfull och till synes skriven utan möda.
Nice! Du är efterlängtad! Följande efterfrågas:
Lite sparsmakad Clapton till första delen
Beck på den andra - här kan du känna dig rätt fri
och varför inte båda på tredje, avslutande delen
MP3 går bra

Texten skrevs i tre intensiva lekpass under nyårsafton under devisen - Det är vägen som är mödan  :D
Tack för att du orkade lyssna och kommentera!
Du missförstår mig. He-he, trodde gitarrspelet var gjort på liknade sätt som ez pianot. Men det är väl du som spelar? Om så är det ju skitbra.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Mr Robot Guitar-man till ditt förfogande! Vad önskas! Jeff Beck? Eller kanske nåt av mr Clapton?
Kan inte låta bli att skratta.
Texten är så där lekfull och till synes skriven utan möda.
Nice! Du är efterlängtad! Följande efterfrågas:
Lite sparsmakad Clapton till första delen
Beck på den andra - här kan du känna dig rätt fri
och varför inte båda på tredje, avslutande delen
MP3 går bra

Texten skrevs i tre intensiva lekpass under nyårsafton under devisen - Det är vägen som är mödan  :D
Tack för att du orkade lyssna och kommentera!
Du missförstår mig. He-he, trodde gitarrspelet var gjort på liknade sätt som ez pianot. Men det är väl du som spelar? Om så är det ju skitbra.

Aha - jamen du trodde ju rätt - guran är loopar gjorda av någon annan som jag redigerar och kombinerar på olika sätt. Men det är ju skitbra ändå!? Jag trodde du skulle spela och ersätta dessa!  :D Ursäkta min otydlighet!  :wacko:
Jag spelar trummor (på Superior), bas (på Trillian) och orgel (på Kontakt) och sjunger ta mej fan helt själv  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
 :lol:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Du läste inte vad jag skrev då... Har full förståelse för att man vill "hålla nollan" på ett sätt! ;-)

Jag missade tydligen det. Varför skulle man få mindre brus dock genom att lägga gainen så högt att man närmar sig 0an? Desto mer man drar på gainen desto mer brus får man ju :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön blues! Synd med disten på sången. (iofs inte hela världen)
Bra text! Måste varit jobbigt att editera samman gitarrsolona...?
Hur mycket editeringar har du gjort i pianospåret, eller är det bara färdiga patterns?
Låter bra hur som helst!
/Asti t.f. EZ Drummel
« Senast ändrad: 13.01.2013, 11:48:05 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Skön blues! Synd med disten på sången. (iofs inte hela världen)
Bra text! Måste varit jobbigt att editera samman gitarrsolona...?
Hur mycket editeringar har du gjort i pianospåret, eller är det bara färdiga patterns?
Låter bra hur som helst!
/Asti t.f. EZ Drummel

Tack för det!

Gitarrsolona
Ja det är ju som att ha några gitarrister som bara kan spela vissa riff/slingor. Så får man lyssna på dem och höra om något kan passa in i kompositionen. I stället för att som med en levande gitarrspelare som man kan förklara för hur man vill ha det, så får man klippa och kopiera och dona för att få det någorlunda rätt. Så måste man förstås veta var man vill ha riffen och solona någonstans.

Kompositionen och pianoliret
Kompositionen består av tre delar. Varje del har olika bpm för att beskriva de olika känslorna texten har. Förebilden är Bellmans "Ack du min moder .." (Fredmans epistel no 23)
Del 1 - när allt är skit - 80 bpm
Del 2 - när en viss förändring sker - 110 bpm
Del 3 - när allt känns kul och blir bättre och bättre
Mellan del 1 och 2 samt mellan del 2 och 3 finns ett solo för att skjutsa in i nästa del
Avslutningen är en kopia på sista versen

Varje del har ett antal olika patterns som jag länkat ihop
Introt har 1
Del 1 har 4 olika
Del 2 har 2
Del 3 har 3
Mellanpartierna/solona har också egna patterns

På några ställen har jag gått in och höjt resp sänkt volymen samt tagit bort/lagt till/flyttat på några toner

/EZ Singer
« Senast ändrad: 13.01.2013, 15:00:32 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skön blues cykeln och god fortsättning på musikåret 2013...synd att det klipper på sången...går det att göra nånting åt det?
Får vibbar av gräsänkling blues både när det gäller texten (mycket spirituell) och musiken, inte så att det luktar plagiat på något sätt, absolut inte, bara känslan liksom... :D :D :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Gissa vad jag tycker?

För lite sax  B)

Som tur är går sånt att fixa!

Fast det är nog tur att det blir Stefan som mixar, kanske att jag vrider upp just sax volymen lite för mycket
What can I say, I löv sax  :lol:

(Kan jag få nästa export, utan distortioner i gitarren också, i min högtalare är det bitvis smurfar som spelar?)
« Senast ändrad: 31.01.2013, 21:39:18 by JosefOhlmerAltsax »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Skön blues cykeln och god fortsättning på musikåret 2013...synd att det klipper på sången...går det att göra nånting åt det?
Får vibbar av gräsänkling blues både när det gäller texten (mycket spirituell) och musiken, inte så att det luktar plagiat på något sätt, absolut inte, bara känslan liksom... :D :D :D
/Roffe H
Tack för det Roffe och en god fortsättning till dig med!
Det är nog bara att sjunga om som gäller
Gräsänkling blues är en favorit. Povel är ju en av de riktigt stora kompositörerna och textskrivarna. Att komma i närheten av den känslan är stort!
Inspirationen till den här texten var dock handlingen i Bellmans "Ack du min moder"
Tack för lyssning och tyck!

Gissa vad jag tycker?
För lite sax  B)
Som tur är går sånt att fixa!
Pretty please, with sugar on top, let me join you!!!
Nu kanske ni tycker att det blev för mycket sax  B)
He he, de tycker inte jag
Fast det är nog tur att det blir Stefan som mixar, kanske att jag vrider upp just sax volymen lite för mycket
What can I say, I löv sax  :lol:
(Kan jag få nästa export, utan distortioner i gitarren också, i min högtalare är det bitvis smurfar som spelar?)
Tack för lyssning och tyck!
Du har PM
« Senast ändrad: 26.01.2013, 12:40:27 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Hejsan Cykeln!
Nu finns en inspelning att börja leka med. Bitar måste klippas bort, men eftersom du ändå skulle göra just det, så vart det enklare för mig att exportera rubbet.

soundcloud är ovanligt trögt idag. Den står på processing och har gjort rätt länge.

gott nytt torr saxstämma utan allt, inklusive fel och brister (fattar inte varför den här lät så illa i instpelningen, ska kolla sladden)

Hoppas du hittar nån sekund som du gillar och kan använda  :)

Rock On!
/Josef
« Senast ändrad: 31.01.2013, 21:40:19 by JosefOhlmerAltsax »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skön blues cykeln och god fortsättning på musikåret 2013...synd att det klipper på sången...går det att göra nånting åt det?
Får vibbar av gräsänkling blues både när det gäller texten (mycket spirituell) och musiken, inte så att det luktar plagiat på något sätt, absolut inte, bara känslan liksom... :D :D :D
/Roffe H

Då jag hör Cykelns sång påminner den mig om: När du är grå och ensam som Cykeln tidigare gjort och jag bl.a. gjort en cover på. Mera blues till folket!!!

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29816.msg216055#msg216055
« Senast ändrad: 27.01.2013, 12:37:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Hejsan Cykeln!
Nu finns en inspelning att börja leka med. Bitar måste klippas bort, men eftersom du ändå skulle göra just det, så vart det enklare för mig att exportera rubbet.

soundcloud är ovanligt trögt idag. Den står på processing och har gjort rätt länge.

gott nytt torr saxstämma utan allt, inklusive fel och brister (fattar inte varför den här lät så illa i instpelningen, ska kolla sladden)
https://soundcloud.com/josef-ohlmer/gott-nytt-torr

gott nytt, din mp3 plus saxstämman, ett försök till mix (jag är liksom här för att lära mig mixa, därav alla brister)

Hoppas du hittar nån sekund som du gillar och kan använda  :)

Rock On!
/Josef
Hallå Josef - vad kul att du vill ägna denna din tid och spel - Tack för det!
Jag har tankat ner saxen och ska labba lite.
PM kommer
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil

Då jag hör Cykelns sång påminner den mig om: När du är grå och ensam som Cykeln tidigare gjort och jag bl.a. gjort en cover på. Mera blues till folket!!!

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29816.msg216055#msg216055
Den var kul att höra igen - d-la vad snyggt munspel!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fett med saxen där!!

Det här vill jag höra då du mixat in det biken - yla högt så jag inte missar..

Mike


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ber om ursäkt att jag stör med denna en gång till - men nu finns en ny version i trådhuvudet!

Haft denna liggande ett då jag inte ville skicka upp en låt till eftersom jag redan hade två på demolistan - man vill ju inte förorena mer än nödvändigt.
Här har Josef lagt en snygg sax som jag klippt och skurit i - men jag har fått Josefs godkännande. Stort tack Josef nu fick låten mycket mer liv!
Dessutom har jag varit in i mixarfönstret i Logic och vridit på lite knappar, gjort en buss, lagt lite eq och nåt mer. Jo bussen gick till Reverb
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, lite sköna saxklanger är aldrig fel!
Fick ett första intryck av att den kanske ligger lite nära i mixen och något för starkt..?
Men det kan vara jag som sitter för närma högtalarna.... :unsure:
Kul text och likaså med tempoväxlingarna.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Skön blues dänga här biken - lysande text.Brillianta guragrejer för att inte säga pianot.Jag har testat lite pianoblues men det är ingen lek..Jag brukar mer än halvera tempot när jag skall sätta nåt,sen skruvar jag tebax i original tempo - voila´  :D

Saxen då,nja tyckte mest att det var problem med tajmingen.Men ett gott försök.

Mike


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Nu fattar jag varför du vill jag ska spela in andra och tredje delen igen  :lol:
Du har gjort ett bra jobb, jag brukar nöja mig med lite bättre varje dag
Detta är mycket bättre :)