Forum > Demolåtar
Harmonica mike/Hagis - That´s where the wind blows
BluesBoy:
Riktigt svängigt och ballt. Och som jag sagt tidigare, mycket bra sång. Gillar rösten skarpt. :)
Funky, groovy...You name it! Skitbra jobbat!
Jocke:
--- Citat från: Harmonica mike skrivet 14.02.2013, 20:08:31 ---Oki Jocke,jag mutade allt på mastern utom rumsreverbet och gick igenom signal vägen.Hittade inget uppenbart fel,det är routat rätt men jag misstänker Stillwell pluggen..En eq före den kan vara lösningen..
Men frågan är,tycker du att det vassa är borta nu och det "bara" handlar om en masteringfråga/ljudtryck/eq härifrån?
Om så,är jag lösningen på spåret.Har du tid och lust,fuskmastra nedanstående verre så får jag en bra referensram.
Mike
--- Slut citat ---
Vet inte varför jag utsätter mig för sånt här - hatar ju att "mastra"... får nog kontakta en terapeut om det här... :lol:
Så här tycker jag att det låter balanserat.
[mp3=200,20,0,center]http://privat.infocenter.org/jocke134/musik/Mike-wind-mast.mp3[/mp3]
Det är fortfarande partiet där trummorna kommer in som jag har koncentrerat mig på... skulle vilja ha lite annan EQ på de glesare partierna men det känns som överkurs nu... Fortfarande är det högbas/lågt mellan samt övre mellan/lägre diskant som jag dragit ner centrerat kring 250Hz och 4 kHz.
BluesBoy:
Riktigt härligt basljud! Så'n där bas vill jag ha på mina inspelningar. Hur gör man? :p
Mycket bra mastring, Jocke. :)
Jocke:
--- Citat från: BluesBoy skrivet 15.02.2013, 19:18:40 ---Riktigt härligt basljud! Så'n där bas vill jag ha på mina inspelningar. Hur gör man? :p
Mycket bra mastring, Jocke. :)
--- Slut citat ---
Tack! :)
Man får en fil med bra musik av Mike... :P
Skämt åsido - det är inga större konstigheter egentligen. Först en Eq för att räta ut de områden som jag angav ovan. Sedan har jag också använt Stillwells kompressor - i stort sätt enligt den preset som heter "Copenhagen" (har släppt förbi lite mer bara...). Eq igen - jämför före/efter och ratta till så det låter bra. Sedan DensityII som limiter - började med en preset som heter "Steady center". Den här ger möjlighet att göra m/s-mixning så att du får allt som är gemensamt mellan kanalerna på ett reglage och allt som skiljer (stereo-informationen) på ett annat. Eq igen och sist limitern från "Dynamic"-pluggen från Cubase3 :lol:
Bra lyssning är naturligtvis viktigt och för inte så länge sedan var jag också bortkollrad i mina försök att ordna till ett par mindre och smidigare monitorer. Nu har jag gått tillbaka och tror att jag känner dem rätt väl... har finjusterat i flera år... Ska kika lite mer på placering och absorbenter för att få bättre koll på bas/mid.
BluesBoy:
Mycket eq blir det. ;)
Samma eq på alla, eller dribblar du runt med olika "märken"?
För övrigt tack för utförlig information.
Edit: Vad tar du för en låt? ;)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida