Forum > Demolåtar
Harmonica mike/Hagis - That´s where the wind blows
Jocke:
Det är lite mycket "mufflet" med allt tycker jag... Jag misstänker att du inte är riktigt kompatibel med din nya rigg Mike... Inställningsmöjligheter??? Ta fram lurarna som du känner så kommer du snart på rätt spår! :)
Harmonica mike:
Oki,en nyare verre då på första sidan.
Jocke:
Mera baskagge i den senaste mixen,mufflet vette tusan.Baskaggen har ju stormvarning här eller..?
Ruskigt svårt att mixa in det som hörs på överhängsmicken/mickarna snyggt..Först och främst vill man ju ha med krascharna,sedan den stängda ta ta ta highaten och sist det sjooopande highatlocket..Tre frekvensområden inom ett otroligt smalt spektra,jag har nog inte öra/gear för att ro iland det.
I denna mix så har jag skurit/mutat å gateat bort allt onödigt läck/slammer ur samtliga trumfiler utom på oh:t då.
Mufflet,om det låg i basen så är det förhoppningsvis lite klarare nu..Baskaggen tycker jag är alldeles för kraftig i denna mix..Nya riggen ja,det vette tusan men jag är nog lite lost ja.Största problemet verkar jag ha på bas/baskagge sidan,hos mig låter det bra men förmodligen överkompenserar riggen basfrekvenserna.
Bribedant.
Ja jag håller med,riktiga trummor är ruskigt mariga att mixa.Ett sista försök i trådhuvudet,men jag tycker baskaggen blev för stark i den mixen..
Blir det tvärsågen igen så hör jag med Hagis om mixhjälp på trummorna.Kul att du gillar pipan,det värmer gott i ett kyligt Norrbotten.
Angrod:
Tack för digg å tyck.Men,,,det ligger ingen pad eller dylikt i låten..Om det är Hipphopp funket i mitten du menar så är det en loop från Cubase7 mediagrunkan..
Hagis på trummor,jag på bas,ackegura å tamburin å yl - that´s it.
Jocke:
Igen då,ja jag vet inte..Lite överkompenserar riggen nog i basen verkar det som.Jag måste ta en seriös lyssningsrunda med de mixar jag vet låter bra överallt.
Sedan att mixa riktiga trummor,det är definitivt ingen lek.
#########################################
Såga boys senaste mixen ligger på första sidan.Tack för lyssning och kommentarer
Mike
Angrod:
Japp det var loopen eller looparna i mitten av låten. Har lyssnat på låten ordentligt i högtalare och lurar nu.
Jag tycker det är ett otroligt bra ljud i låten. Det enda lilla som inte hundra stämmer är något i bakgrundsloopen som låter lite för mycket artificiellt mot resten av musiken. Framförallt det näst sista ljudet. Men ta det inte som kritik. Det är ju bara mitt tyckande. Det viktiga är ju att du gillar det och står för det.
Gott jobb!
Altsax:
Pär Gessle var tvungen att göra Marie Fredriksson förbannad för att hon skulle sätta sången så som han ville ha den i en av deras hits. Nackdelen var att hon direkt efteråt försvann ur studion med en smäll i dörren, fast sången satt ju äntligen perfekt så...
Första versionen av That's where hade bättre sång, du lät hungrig och på
Senaste versionen lät du trött, som om du spelade in lite för sent på nattkvisten, inte samma lekfulla drag. Det låter inte som om du hade roligt, första versionen däremot, lät det som att du njöt av varenda sekund.
Sen gillade jag "I'm getting funky!" du hade så härlig betoning på f:et i funky, ja ett härligt sätt att säga hela ordet "funky" på, James Brown är avundsjuk! Å andra sidan så hänger texten ihop nu, du berättar en story som är bra. Oj, jag är kluven, nej, jag röstar på "funky", det gör james brown också ;)
Kan du få trombonerna att låta mindre plastig, lite mer som riktigt blås?
Jag är inte objektiv, jag spelar ju i en blåsorkester och har en riktigt bra trombonist bakom mitt vänstra öra, så jag är "bortskämd?" med ett visst sound, allt annat låter ju fel med en sån referenspunkt.
hagis:
Ok, jag skickar över en trummix så får vi komma överens om soundet. Får se om jag hinner med ikväll.
/Hagis
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida