Kontrollrummet

Rattlesnake - tredelad figur (version 2)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Blev inspirerad av Dividends kvartetter och Guranos minimalistiska filmmusik att göra något i det lilla formatet. Lekte lite, lät intuitionen styra och det blev ett stycke för den udda sättningen harpa, fagott och kör.  :)

Gjorde två stycken till. Körernas sammansättning varierar, tonarterna skiljer sig, taktarterna också. Men det känns ändå som de hör ihop, samma känsla. Tycker jag - vad tycker ni?
Total längd: 7:23

Ja, såga på om allt.

Delarna heter förresten

Ad caelum
Credo sanctus in gloria
Lumine origin


Ska det va pretto så ska det!  ;)

2012-02-15
På Dividends inrådan har jag transponerat ned del två. Tidigare gick styckena i Am/Adur - Dm/Ddur och Hm, nu är de i en mer naturlig följd i Am/Adur -Am/Adur-Hm. Del två blev mörk i karaktären, ovant men kanske inte fel.

Har försökt få till dynamik i körerna på del ett och del två, samt försökt få fagotten lägre och jämnare i anslaget på del ett. Hoppas det blev bättre!



« Senast ändrad: 15.02.2013, 23:02:41 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.

Längesedan jag såg dig i mina trådar och längesedan jag såg en rattle demo  :) Så för att bryta isen så lyssnar jag och skriver  :P :D

Fagotten låg något högt i volym mot slutet där på första delen.

Andra delen,där tycker jag kördelen ligger lite högt i volym.

I tredje delen är du hemma volymmässigt.

################################

Tre bra delar som väver skönt på något sätt mot varandra.Jag tycker instrumenten låter "the real deal",ruskigt snyggt.Antagligen lurar du oss och har spelat in en liten ensamble hemma i kyrkan  :)
Nåväl,bra lirat och ursnygga ljud som sagt.I rätt stämning hade jag diggat detta.Men jag råkade lyssna på nåt mycket sorgligt strax före och dit når inte detta,vilket inte heller är meningen så missförstå mig inte.Jag lyssnar igen då jag är i lite bättre mood..

Mike


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Bitvis fantastiskt vackert! :)

BTW: Vad heter fagott på engelska...?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Bitvis fantastiskt vackert! :)

BTW: Vad heter fagott på engelska...?

 :lol: Bassoon

Tack! Kan vara bra att veta liksom...  B)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Girly

Vackert och stämningsfullt!
Visst hör styckena ihop, känns lite som olika scener ur samma film.
Gillar första stycket bäst :D Det var då ett väldans vibrato på änglakören, där ligger man i lä  ;)  :P
Fint!
Girly
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Vackert och stämningsfullt! (Jag snor den kommentaren från Girly!  :))
Håller även med HMike vad gäller volymen på fagotten.
Manskören i slutdelen låter fint och mer naturtrogen än kvinnokören tycker jag...
Känns som kyrkomusik....
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Får lite vibbar av Ennio Morricone på en snabblyssning. Det är inte bara stilen,



utan även användandet av sopraner som gör det :)



Något du kan är att överlappa mellan de olika tonarterna. Insticksparter som så snyggt som möjligt för lyssnaren vidare till nästa "scen".

Eller så gör du som nu. Tycker det var snyggt! ÄVen om körerna ibland låter lite artificiella i "anslaget".. (Eller jag vet förstås inte elelr förstår mig på hur körer "ska" låta för den här musiken, men kom att tänka på yt-länken ovan.)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Stillsam kontemplativ klostermusik i mina öron :P

Sånt här är skönt att meditera till.

Jag tycker mycket om den typen av musik. Oxå.

Kanske lite statiska körer, är det svårt att nyansera dynamiken på dem?

/Marre Marruschkka
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Harmonica Mike
Tjena, ja det var ett tag sen. Kul att du ville lyssna. Det stämmer att jag inte har varit så aktiv på sistone, eller rättare sagt, det är väl i perioder jag hänger här och både postar och kommenterar vad som råkar vara uppe som demos just då. Klarar inte riktigt av att skriva så mycket jag vill, men ska försöka bli bättre.

Det är samplingar som vanligt, har inte lyxen att kunna få höra riktiga musiker framföra ens toner. Kul att du tycker det låter naturligt. En anledning till valet av just dessa instrument var att de var lättast att få låta naturliga när jag spelar dem på keys. Volymskillnader noterade, tack!

Jocke

Tack, kul att det gillas! Ja, bassoon är rätt som Josef så riktigt skriver. Icke att förväxla med basun som är en trombon... :blink:

Girly
Blir väldigt smickrad av dina fina ord. Kul att du gillar det. Det var första delen jag gjorde först, sen den sista. Mittendelen är nyast, fast det skiljer bara några dar. Visst är det en änglakör! Stycket heter också "mot himlen".  :)

Asti
Tack för tyck och tänk! Manskören är lite mer verbal än kvinnokören, 2-7 ord, medans kvinnorna bara...låter. Har inte tänkt på det, men brukar det inte vara tvärtom?  :ph34r:


Dividend
Morricone är ju en favorit. En av få filmkompositörer som jag skulle kunna känna igen ett stycke av...



Något du kan är att överlappa mellan de olika tonarterna. Insticksparter som så snyggt som möjligt för lyssnaren vidare till nästa "scen".

Antar att du menade "något du kan göra är att..." Fast jag vet inte riktigt hur du menar...? Nån typ av emulering strax innan bytet som lurar lyssnaren så att inte den nya tonarten kommer så abrupt?

Körerna (requiem light) är inte helt lätta att jobba med. Tycker inte de riktigt svarar på expressionskurvorna jag ritar. Är nog jag som inte riktigt greppar hur man ska göra.

Marruschkka
Hej Marre!

Om det går att meditera till kan det inte låta alltför illa, det tycker jag är ett bra betyg.

Ja, nog är körerna lite statiska. Måste försöka lära mig hur man får till det bättre. *tar fram manualen*

Tack för lyssning och kommentarer.

DON'T PANIC


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
:D Kul att inspirera - det tackar jag för.

Ditt stycke låter fint och skönt på det stora hela. Blåset/Fagotten är dock lite för högt tycker jag. Även körerna vid 197 och framåt är alldeles för höga, de dränker stundtals instrument där bakom. Vissa partier är i mina öron lite för disparata, men kanske om du slipar lite på övergångar så sitter det som ett smäck.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nej, precis R. Det låter som de inte ändrar dynamik/exp alls :) (körerna)

Jo jag menar det som kallas modulering (eller nån lättviktig variant av det i det här fallet kanske), alltså att man har ett enhetligt parti emellan som bara utgör transportsträcka till nästa scen.

Finns olika sätt, jag försöker själv hålla det utan mer än 1 motiv (minnesvärd fras) eller annat innehåll, i mina kvartetter. Annars är det väldigt lätt att snöa in sig. Och motivet ska då helst lätt överföras i nåt motiv i scenen före och även till nåt motiv i scenen efter.

Om du förstår hur jag menar.

Kolla modulation (music) på engelska wikipedia :) En hel vetenskap :)


http://en.wikipedia.org/wiki/Modulation_(music)
« Senast ändrad: 14.02.2013, 08:00:48 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Gurano
Tack för lyssning! Ja, jag gillar dina mystiska blandningar av medeltid och modern minimalism! Jag hör "kulturlager", "skärslev och totalstation".  ;)

Dividend
Kollade in länken och tyckte förstod en del. Tills jag lyssnade på exemplet... Kanske finns tydligare modulationer inom "populärmusik" som jag fattar bättre, ska kolla mera i kväll. Det kan bli en utmaning att lösa dessa övergångar, då tonarterna på del 2 och 3 inte precis har nån tanke bakom att passa del 1. De är desamma som på de råkade bli på de ingnolade truddelutterna på min mobil... (Edit: jag kan ju transponera förstås...Pucko mig)
Tack för återkopplingen!  :)

Till båda och ni andra som tidigare har kommenterat
Övergångar och nivåer ska justeras! Att det är skillnad i nivåer mellan styckena beror på att de är i olika projekt. Jag är sån att jag har svårt att höra dessa skillnader själv när man bara hör smådetaljerna och inte helheten, ovärderligt att få hjälp av andra med det. Tack.  :wub:

« Senast ändrad: 14.02.2013, 15:09:28 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Dåså, ny version i trådhuvudet!

På Dividends inrådan har jag transponerat ned del två. Tidigare gick styckena i Am/Adur - Dm/Ddur och Hm, nu är de i en mer naturlig följd i Am/Adur -Am/Adur-Hm. Del två blev mörk i karaktären, ovant men kanske inte fel.

Har försökt få till dynamik i körerna på del ett och del två, samt försökt få fagotten lägre och jämnare i anslaget på del ett. Hoppas det blev bättre!
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag orkar bara skriva att körerna låter MYCKET bättre nu :rolleyes:

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Mycket fint :)  Skönt filmiskt, varierat och musikaliskt.  Instrumenten låter bra var för sig men akustik och avstånd blir lite fel. T ex fagotten (Really Tasty in English) låter långt bort men är då för stark och jag visualiserar den stor som en bas-orgelpipa. Manskören låter riktigt bra, damerna för statiskt (med tanke på hur levande det övriga låter).


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tack HasseFX för din säkra analys. Ska kolla om jag kan balansera fagotten fagotten och få damerna att variera styrkan lite mer.  :)
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vid 275 börjar manskören sjunga "Rolig är..." Vid 237 hör jag att nån hostar en gång. Roligt med såna grejer i musiken också. Är det en medveten grej för att förhöja det naturliga med lyssningssituationen? Har lyssnat flera gånger men har svårt att ge nån bra feedback i sammanhanget därför har det inte blivit nån kommentar men nu, sittandes på kyrkbänken på söndagsmorgonen, samtidigt med högmässan, levererar jag en intetsägande kommentar under min lyssning.
Upplever att det är realistiskt som en inspelning från det stora kyrkrummet. Nu ska jag upp i predikstolen och hålla söndagens predikan.  B)

Halleluja!
« Senast ändrad: 17.02.2013, 11:44:37 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Vid 275 börjar manskören sjunga "Rolig är..." Vid 237 hör jag att nån hostar en gång. Roligt med såna grejer i musiken också. Är det en medveten grej för att förhöja det naturliga med lyssningssituationen? Har lyssnat flera gånger men har svårt att ge nån bra feedback i sammanhanget därför har det inte blivit nån kommentar men nu, sittandes på kyrkbänken på söndagsmorgonen, samtidigt med högmässan, levererar jag en intetsägande kommentar under min lyssning.
Upplever att det är realistiskt som en inspelning från det stora kyrkrummet. Nu ska jag upp i predikstolen och hålla söndagens predikan.  B)

Halleluja!
haha,
Ja, det finns artefakter bland körsamplingarna, det är säkert som... amen i kyrkan. De är inspelade i en inte alltför akustiskt isolerad katedral i San Fransisco, vill jag minnas. Man kan få spännande överraskningar om man transponerar om... Jag hör inte hostningen, men jag har hört bussar i bakgrunden på andra.
De sjunger "Lu-mi- ne", inte "rolig är".  ;) Står det i manualen...Hm.  :unsure:

Tack för lyssningen.
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Vackert med fagott och harpa. Ger "tyngd" åt stycket. Inte helt min genre. Låter kompetent och yrkesskickligt hela vägen så vitt jag kan bedöma.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Det är vackra melodier, men jag saknar "röda tråden". Det låter liksom lite för "tomt" tycker jag.
www.alatarmusic.com


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul att följa och senaste versionen är bättre följsam än den första. Tycker damerna har för hög volym emellanåt. Inte min bag som man säger och har inget vettigt att komma med men det är kul att lyssna ändå.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Lyssnade nu och det låter mer enhetligt nu med de 3 partierna. Voxen känns naturligare.

Jag tror jag går och mediterar nu :P ;)

Skönt!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Vackert med fagott och harpa. Ger "tyngd" åt stycket. Inte helt min genre. Låter kompetent och yrkesskickligt hela vägen så vitt jag kan bedöma.

Tack för det, equality. Är väl ute och tassar i marker jag inte normalt brukar vara i, men roligt är det.


Det är vackra melodier, men jag saknar "röda tråden". Det låter liksom lite för "tomt" tycker jag.

Hej Alatar,
Ja, det började som en improviserad lek med harpa, sedan ett par idéer som jag dessförinnan hade gnolat in på diktafon. Så de tre styckena har ingen röd tråd mera än att de spelas av samma instrument. Det blir ju en annan sak när man avsiktligt komponerar delarna så att de ska höra ihop. Som jag gjorde här:

Tack för lyssning och kommentar!

Kul att följa och senaste versionen är bättre följsam än den första. Tycker damerna har för hög volym emellanåt. Inte min bag som man säger och har inget vettigt att komma med men det är kul att lyssna ändå.
Hej Eddi,
antar att du menar damerna i del ett? De finns ju i del tre också, men då ihop med herrar. Ska försöka fila lite till och lägga upp en version 2.1. Tack för lyssning och kommentar!


Lyssnade nu och det låter mer enhetligt nu med de 3 partierna. Voxen känns naturligare.

Jag tror jag går och mediterar nu :P ;)

Skönt!

/Marre

Tack Marre, kul att höra.  :)

DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag tycker i och för sig att det kanske blev lite väl utslätat nu. Det händer ju "mer" i den förra versionen, även om övergångarna är lite brutalare.

Om du har tid och ork så kunde ha testat att långsamt överföra mellan de tre olika delarna.

Annars håller jag med övriga.
https://soundcloud.com/user7789882