Kontrollrummet

Mixa en orkester

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Varning - startar med ett "ryck"



Frågeställning:
* Vilka pluggar?
* Vilka inställningar?
* hur granska frekvensanalysen?
* hur använda frekvensanalysen till EQn?
* Skulle det bli bättre med H2n?

Bakgrund:
Hobbyorkester Blåssynfoni (gamla uppsala symphonic band)
Inspelat med en H1:a med volymjustering på auto. Som höres går inte att använda auto, första tonen blir alltid mycket för hög och distad, hur tar jag reda på vilken inspelningsnivå jag kan ha? Jag sitter ju i orkestern mitt i andra raden, jag kan inte granska rec-level live. Kan 50 vara OK på en zoom H1 placerad i mittgången fyra meter från tvärflöjt och klarinett, sju meter från trummor?


Jag tycker att det inte spelar någon roll vad jag gör, resultatet blir platt och tråkigt iallafall.
I bifogad fil har jag försökt med
   Plugg           - setting
* Binatural pan - wide
* Open air        - rumsverb medelrum 90 eller en sekund ganska rak kurva
* Saturation     - 0,6 neutral
* Analog delay  - Sweeten vocal; har ingen aning om varför jag använder denna, jag la in den i standardinställningar i tidernas begynnelse
* EQ               - Preset "More Highs" som förstärker ca 3db 500hz - 20khz, har en tydlig "knuff" + 8 db vid 8khz
* Expander      - preset "Horn - dampen ambience" min orkester är lite ojämn i volymen, när det ska vara jämt. Eller threshold -30,6db range 66,24 db ratio 1:3,9, attack 35.1 ms release 228.9 look ahead

på main har jag lagt limiter, annars går det åt skogen :-)  default PkRMS TP

Vad kan förbättras?
(bita ihop eller bryta ihop :-)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Låter ju rätt ok så länge inte trummorna spelar. När dom är med är blir det rätt skramligt.

Att lägga på mer rum och delay när du har mikarna sju meter från instrumenten blir nog inte bättre. Spela in så rent som möjligt och justera med eq och kompressor möjligen. Skulle jag testat.

Har också hållit på och dokumenterat rep och konserter med min Zoom H4 och tycker inte det blir bra nog annat än som referenslyssning.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Citera
* Analog delay  - Sweeten vocal; har ingen aning om varför jag använder denna, jag la in den i standardinställningar i tidernas begynnelse

Jag får en känsla av att du borde bli mer påläst i ämnet själv så du kan ta ett mer initierat beslut själv om vad som behöver åtgärdas. Plugga några timmar alltså. Läs på från nätet eller öppna plånkan för en DVD med "How to do it". Finns massor med info. Svårast är att sålla och hitta rätt men jag lovar, överskottskunskapen man får är lika värdefull.
Tror inte du kommer någonstans med att lista pluggar och forumfråga vad som funkar. Det är som det är med plugg presets, ok de gör något med soundet. Men vad? Och varför?
Lycka till.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Citera
* Analog delay  - Sweeten vocal; har ingen aning om varför jag använder denna, jag la in den i standardinställningar i tidernas begynnelse

Jag får en känsla av att du borde bli mer påläst i ämnet själv så du kan ta ett mer initierat beslut själv om vad som behöver åtgärdas. Plugga några timmar alltså. Läs på från nätet eller öppna plånkan för en DVD med "How to do it". Finns massor med info. Svårast är att sålla och hitta rätt men jag lovar, överskottskunskapen man får är lika värdefull.
Tror inte du kommer någonstans med att lista pluggar och forumfråga vad som funkar. Det är som det är med plugg presets, ok de gör något med soundet. Men vad? Och varför?
Lycka till.

Tack!  :)