"Tanken var att för typ en hundring fick kunden låten och en kvart med mig i studion. (Allt över kvarten debiteras löpande räkning)" -- här någonstans tappar du bort mig - jag förstår inte idén - förklara gärna.

Internet vimlar av nissar som säljer backtracks. Många av dem är riktigt bra. För att någon ska köpa av just DIG och inte någon annan, behövs en pitch, en key selling point.
Något som gör dig och ditt erbjudande unikt, nått som de andra inte erbjuder.
Att inmixning i låten ingår i låtpriset, skulle kunna vara en sån pitch
Usecase:
Du gör ett backtrack, marknadsför det
Kunden (jag) snubblar över ditt backtrack, tycker det är helhärligt (många här gör underbara tracks!)
Jag köper låten för "en mixning ingår" priset
Hemma hos mig lirar jag loss och njuter, spelar in min sax / klarinett / gitarr / sång / whatever på den mic jag har tillgänglig, kan vara den inbyggda micken i den bärbara datorn, kan va nått annat.
Jag skickar filen, innehåller bara min "sång" till dig tillsammans med till exempel ett unikt ID som är mitt "kvitto" på vilken låt jag köpt och att jag betalade "mixning ingår" priset
Du svarar att jag måste spela in, med backtracket i hörlurar, backtracket får inte höras i inspelningen
Jag gör om och gör rätt

, skickar tillbaka den till dig
Du kollar mitt ID mot listan, japp allt stämmer, betalt ej utnyttjat.
Du mixar in min "sång" med det tracket jag köpte - här gäller det att hålla hårt i tiden, inte rädda dåliga tracks utan bara köra "standard" 1A inmixning, dvs lite reverb (äkta rumsverb kanske), lagom kompression för ballansen, en provlyssning, export track. Tänk macdonalds, det är samma köttstycke och bröd i alla. Fort in, fort ut
Du skickar tillbaka mp3:an till mig
Du noterar i din lista att jag nu utnyttjat min "mix", vill jag ha en till kostar det nya pesetas.
På det sättet har du förvandlat det backtrack som bara skulle a legat på bandpage och inte genererat intäkter, förutom någon enstaka tia, till en såld låt.
Sen tar det en kvart? extra per såld låt men det är ju därför priset är lite högre jämfört med att köpa en ren mp3 utan allt.
Dessutom marknadsför du just dig och din studio
Den kunden du lockat in på detta sätt har högre chans att återkomma och då vill hen ha mer och bättre, då kan du sälja din tid till fullpris
Metoden är alltså
Marknadsföring
Direkt försäljning
Merförsäljning
Tre i en, det går ju inte

Jo, med "Mix In Price" funkar det

Bra att ni frågar när jag förklarar för dåligt!
Om harmonica mike erbjöd mig en mp3 där han proffsmixat in min sax i hans "voice of an angel" för en hundring skulle jag nog anta erbjudandet

Iallfall om det innebar att jag fick tanka upp "min" mp3 på youtube