Kontrollrummet

Längesen

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders p

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
LÅTNAMN: Längesen
ARTIST/GRUPP: Anders Persson
GENRE: Svensk singer songwriter
LÅTLÄNGD:
KOMPOSITÖR:Anders Persson
PRODUCENT:Anders Persson
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:2013
FORMAT: mp3
A.Persson


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Cool.
Jag gillar inte trummorna i versen men resten känns skönt att lyssna på.
Saknar oxå nån slags kör som sjunger oooh eller Arash på några ställen.
Trumtakten i verserna saknar något slag på kicken.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Anders och välkommen till forumet.Här kommer du att trivas.

Skön dänga du bjöd på här.Bra ljudbild och bra lirat/mixat,en ren njutning att lyssna på.

Hittar inget att ge som förslag,jag bara lutar mig tillbaka och lyssnar.

Tack för en bra låt

Mike


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Skön lite raspig röst.

Musiken är inte nåt jag lyssnar på vanligtvis. Är intetsägande  (i mina öron). Men bra text och arrat/proddat.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Du sjunger bra med en röst som påminner om Lundell, men som är befriad från hans tråkiga
"nergångar" i slutet av varje textrad! Du håller i stället kvar tonen med ett snyggt vibrato.
Kantslaget på trummorna gillar jag inte. Det sticker ut på något sätt som jag inte kan sätta fingret på...
Är det en dobro man hör i bakgrunden? Tycker du ska höja den något!
Låten hade nog vunnit på, som andra påpekat, en kör i "refrängen" för lite extra tryck där!
Den sticker kanske inte ut direkt, men är skön att lyssna på! Behaglig mix/ljudbild. Fin text!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lyssnade i morse innan jag drog till jobbet och ja en trallvänlig låt - nynnade ...så längesen... ända tills bilradion kom igång. Lyssnat igen nu. Håller med om vad de skriver en kör skulle lyfta reffen och det skulle även lite åttondelar på hihaten göra. Lyft gärna fram banjon (eller vad det nu är) och munspelet på slutet lite mer.
Bra Anders och välkommen hit som sagt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kantslaget på trummorna gillar jag inte. Det sticker ut på något sätt som jag inte kan sätta fingret på...
Låten hade nog vunnit på, som andra påpekat, en kör i "refrängen" för lite extra tryck där!

Ja, nånting med virveln gör den lite för påträngande eller lite för lika, hela tiden. Sänka volymen på den lite...?
Vet du om virveln levererar olika volym eller olika velocity på de olika slagen eller om det är samma varje slag?
« Senast ändrad: 30.01.2013, 18:11:16 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Anders p

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Hej och tack för allt tyckande. Jag blev faktiskt medlem här 07 men har inte varit så flitig med att skriva någonting eller lägga upp musik, däremot har jag ofta varit inne och läst och lyssnat en hel del genom åren. Dom fem senaste åren har jag bara skrivit dansbandslåtar, och ja, jag vet vad det flesta här inne anser om dansbandsskrivande:-) Jag har haft den stora turen och fått med låtar till dom där giganterna i den genren, dom som säljer mellan 80 och 100 tusen plattor fortfarande och det har ju gjort att man har forsatt skriva dansband. Senaste tiden har jag börjat tröttna lite och tänkte ta ett brejk och skriva lite bara för skojs skull, och detta är väl en av dom första låtarna på länge jag skrivit för skojs skull och utan någon tanke med den egentligen. Det har blivit många låtar men jag vet att jag inte är någon vidare producent och får nog jobba lite på det tror jag. åter igen tack för tyckandet.
Mvh Anders
A.Persson


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Hej och tack för allt tyckande. Jag blev faktiskt medlem här 07 men har inte varit så flitig med att skriva någonting eller lägga upp musik, däremot har jag ofta varit inne och läst och lyssnat en hel del genom åren. Dom fem senaste åren har jag bara skrivit dansbandslåtar, och ja, jag vet vad det flesta här inne anser om dansbandsskrivande:-) Jag har haft den stora turen och fått med låtar till dom där giganterna i den genren, dom som säljer mellan 80 och 100 tusen plattor fortfarande och det har ju gjort att man har forsatt skriva dansband. Senaste tiden har jag börjat tröttna lite och tänkte ta ett brejk och skriva lite bara för skojs skull, och detta är väl en av dom första låtarna på länge jag skrivit för skojs skull och utan någon tanke med den egentligen. Det har blivit många låtar men jag vet att jag inte är någon vidare producent och får nog jobba lite på det tror jag. åter igen tack för tyckandet.
Mvh Anders

Det är dags att höja den här killens karma, fatta hur många par som träffats till nån av hans låtar!

Håller med om munspelet, där vill jag ha uppskruvat och förlängt, för det är så härligt och hinner bara precis komma igång.
Det här är ju sista tryckaren för kvällen - ge mig ett par sekunder till i famnen på en vacker kvinna!  :wub:
« Senast ändrad: 31.01.2013, 09:00:51 by JosefOhlmerAltsax »


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Kör en ny variant o läser inga kommentarer först för att inte påverkas :P

Inte överförtjust i trummorna, särskilt inte i versen, inget jättefel men det är något som känns lite fel.
Pianot blir lite väl rakt i kompet i längden med sina fjärdedelar, blir lite som klubbslag i öronen till slut. Återigen inte dåligt, men kan bli bättre.
Saknar någon körstämma här o var o lite, SÄRSKILT i refrängen.

Annars, inte alls tokigt, fila på!! ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Hej och tack för allt tyckande. Jag blev faktiskt medlem här 07 men har inte varit så flitig med att skriva någonting eller lägga upp musik, däremot har jag ofta varit inne och läst och lyssnat en hel del genom åren. Dom fem senaste åren har jag bara skrivit dansbandslåtar, och ja, jag vet vad det flesta här inne anser om dansbandsskrivande:-) Jag har haft den stora turen och fått med låtar till dom där giganterna i den genren, dom som säljer mellan 80 och 100 tusen plattor fortfarande och det har ju gjort att man har forsatt skriva dansband. Senaste tiden har jag börjat tröttna lite och tänkte ta ett brejk och skriva lite bara för skojs skull, och detta är väl en av dom första låtarna på länge jag skrivit för skojs skull och utan någon tanke med den egentligen. Det har blivit många låtar men jag vet att jag inte är någon vidare producent och får nog jobba lite på det tror jag. åter igen tack för tyckandet.
Mvh Anders

Det är verkligen inte många som får möjlighet att dra in några stålar på sin musik - 100.000 plattor - wow! :) Tror att dansmusiken är din "inre referens" och att du kanske skulle låta någon "rocker" mixa det här för det är verkligen riktigt bra! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Javisst!
En bra låt sjungen med en personlig röst
Inga radikala eller oväntade ackordgångar eller harmonier - men vem behöver det
i en berättande låt av det här slaget.
Refrängen sätter sig som en mjuk smäck efter ett par lyssningar
Jag skulle vilja ha sologitarren mer tydlig - den är för dränkt i tremolo
och jag tycker inte den där stämman som sjunger lite efter i refrängen gör så mycket för låten
Snyggt och bra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Ingen perfekt lyssning der jeg sitter nå, men..

Bra og personling "röst". Som en norbagge får jeg si at låten er veldig svensk.
Teksten har man hørt før.., men det fungerer jo ofte uansett
Vært en del syn på trommene her, litt monotont, men jeg liker det på en måte, vil kanskje dempet virveln noe og slakket litt på seideren.
Piano er det som "stör" meg mest. For lystig og for dominerende i lydbildet.
Gitaren er for snill i mine ører
Er det en dobro langt bak der? Få den frem :)


Utloggad Anders p

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Grymt bra med lite feeadback på låten, det tackar jag för. Många har nämnt trummorna och jag kan nog hålla med om att dom i alla fall behöver sänkas lite. Någon skrev, (tror det var Jocke) att låten kanske skulle mixas om av en Rocker, och det är ju faktiskt ingen dum tanke, jag ska ta det under övervägande. Åter igen tack för era synpunkter!!.
A.Persson


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fin låt med lte Lundellvibbar. Tycker arr och mix funkar. Munspelet upp kanske. Kul att läsa om din imponerande låtskrivarhistoria.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad ricorider

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Riktigt bra låt. Både musik och text. Bra mix också. Kul!
Apple Mac Pro 2012 Quad Core 3.2 GHz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 2 x 1 TB SATA / Mountain Lion / MOTU PCIe-424 / MOTU HD 192 / Logic Pro 9 / Toontrack Superior Drummer 2.0 / bla bla bla


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu har jag läst frågan två gånger och är själv nyfiken.
Är det en dobro...?  Ta fram den!
Hittar inget svar.
« Senast ändrad: 03.02.2013, 13:27:21 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Anders p

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Jodå MaxB det är en dobro, och den är lite låg det håller jag med om:-)
//Anders.
A.Persson


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
 B)
« Senast ändrad: 10.02.2013, 16:44:55 by JosefOhlmerAltsax »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Inte dumt Josef men det kanske blir för mycket med sax hela tiden :D
Skicka över det till Anders så får han klipa in det lagom liksom om han vill.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Inte dumt Josef men det kanske blir för mycket med sax hela tiden :D
Skicka över det till Anders så får han klipa in det lagom liksom om han vill.

 :D  Vi har redan diskuterat det, han har massor med klipp. Däremot har han börjat repa med nya bandet så han har inte tid att leka med mig på länge, så jag leker med mig själv, eller hur heter det?   :blink:

Till och med jag håller med om att det där är för mycket sax. Och då är det mycket  :)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Välkommeen till KR. Schyst låt...lite mer munspel skule sitta fint.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)