Kontrollrummet

Eko effekt...på endast ett ord...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Tjollahopp...

Då var det dags för nästa fråga....EKO på endast ett avslutningsord. HUR?
Vill ju inte ekot skall ligga hela tiden utan bara precis .....på sista ordet och sedan klinga ut under ett break. Någon automation kanske...men hur då med en effekt???

mvh
Göran


Utloggad deadbeat

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 87
    • Visa profil
Jag kan inte Logic, men visst kan du automatisera bypass-läget på en delayeffekt.
Annars är det enklare - tycker jag - att lägga ordet som ska ha eko på ett eget spår med effekten påslagen.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
... och om det inte går att automatisera bypass på ditt delay så går det alltid att automatisera inblandningen av effekten i mix. Busenkelt.


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Tack för hjälpen!

Allt är enkelt när man kan och automatisering i mixläge är inget jag har koll på. Du får gärna berätta om det är lösligt, så att säga. Körde på varianten klippt ljud på egen kanal och det fungerade.

Tackar och bugar.

Med vänlig hälsning,
Göran


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Automatisera bypass går bra om inget mer ljud kommer in från samma kanal under tiden ekona ligger kvar. Annars finns förhoppningsvis en ingångsnivå att styra. Men i en DAW så är din "klippa ut till eget spår" en quick-and-not-at-all-dirty lösning :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Helt klart klippa ut biten till ett nytt track. Blir ju dessutom mer överskådligt och man kan döpa spåret till t.ex delaystuds-leadvox eller nåt annat passande namn för att få bra överblick