Kontrollrummet

komma igång med cubase 7...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
har precis köpt och fått hem cubase 7 och har några funderingar!
jag tänkte testa att installera 64 bitars, men tänker att det kanske vore smartast att installera 32 bitars oxå...
hur gör man detta?
installerar man helt enkelt först 64 bitars och sedan 32 bitars, utan problem, eller är det kanske inte riktigt så enkelt?
några mer tips som man bör tänka på vid installation, så man kanske kan slippa strul?

jag har några projekt i cubase 5, som jag har tänkt att importera till 7:an!
inga problem, hoppas jag!?
det är bara "råa" inspelningar, utan effekter, eller annan påverkan!
ett möjligt problem kanske är att projekten från cubase 5, är inspelade i 32 bitars windows...
det borde väl ändå funka att importera till 64 bitars, utan problem, eller?

funderar oxå på om det är några problem att installera och köra cubase 7 på mina 2 datorer?
det funkar väl, om jag flyttar med usb nyckeln mellan datorerna?

det ska bli sjukt skoj att testa cubase 7:-)
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
7:an är kalasbra tycker jag. Det finns några små detaljer i mixern som kan bli lite röriga men i stort är denna version den bästa sen way back.

Varför vill du ha 32-bitarsvesionen? Det enda jag råkat ut för var att vissa VST-grejor (waves bl.a som man inte vill ha liggandes med den prislappen :)) inte funkade men det fixade http://jstuff.wordpress.com/jbridge/ helt och hållet. Med 64-bitsversionen så slipper du minnesbegränsningen som annars finns i 32'an.

Jag har inte haft några problem att öppna projekt från 5:an oavsett 32/64 men en sökning på det kan kanske ge säkrare svar.

Det går väl att ha Cubase installerad på 20 datorer men den startar bara på den med dongle'n. :)

Du har mycket skoj att se fram emot!

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad tsmalmbe

Waves 9 är 64 bit.

Uad2 är 64 bit.

Powercore fungerar med jbridge.

Go 64!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Har för mig att Claes sa att C7 skulle ta hand om detta, 32bits pluggar i 64bits miljö, och att jbridge inte skulle behövas  :unsure:


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
tackar för era svar:-)

ja, orsaken till att jag kanske skulle vilja installera både 32 och 64, är just att allt kanske inte funkar med 64 än, men däremot funkar allt med 32...
och så var det osäkerheten, om det funkar att importera projekt från cubase 5, inspelade i 32...
tänker väl att det kanske är större chans att det funkar på cubase 7/ 32...

men fördelarna med 64 innebär nog att jag kommer att installera endast 64 och om problem uppstår, får jag fundera på det där programmet, som Mein länkar till, eller fundera vidare på en ev paralell installation av cubase 7/ 32...
det skulle ju dock vara helt suveränt om det är som Clemens skriver...
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Intressant här Brynte..Jag går i samma tankar.Har en del gamla c5 projekt(för att inte tala om vst32 sx2-3 projekt men dom är nog för gamla kanske)som inte är riktigt klara.Sen har jag lite cubase6 light projekt som också ligger i 32 som behöver se dagens ljus Cubase7 64 bit.

Clemens trevare vore ju guld...Claes hur är det med det,fixar Cubase7 64bit gamla 32bitars arr i äldre versioner?
Jag har snokat lite på steinbergforumet men inte hittat nåt vettigt.

Mike


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag har installerat både 64- och 32-bits för säkerhets skull. Man får upp val för det vid installationen,så man måste köra installationen två gånger.
Projekten kan laddas i båda versionerna oavsett de är gjorda i 32- eller 64-bit, så där är det inga problem.
När det gäller 32-bitspluggar så var det total katastrof med bryggan i C5, men i C6 var det avsevärt förbättrat, så att man inte borde behöva j-bridge, men det kan ju finnas det som inte funkar ändå, även om det är mycket färre än det var då...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag har installerat både 64- och 32-bits för säkerhets skull. Man får upp val för det vid installationen,så man måste köra installationen två gånger.
Projekten kan laddas i båda versionerna oavsett de är gjorda i 32- eller 64-bit, så där är det inga problem.
När det gäller 32-bitspluggar så var det total katastrof med bryggan i C5, men i C6 var det avsevärt förbättrat, så att man inte borde behöva j-bridge, men det kan ju finnas det som inte funkar ändå, även om det är mycket färre än det var då...

Någon som har koll på 32bit  Waves?


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag har installerat både 64- och 32-bits för säkerhets skull. Man får upp val för det vid installationen,så man måste köra installationen två gånger.
Projekten kan laddas i båda versionerna oavsett de är gjorda i 32- eller 64-bit, så där är det inga problem.
När det gäller 32-bitspluggar så var det total katastrof med bryggan i C5, men i C6 var det avsevärt förbättrat, så att man inte borde behöva j-bridge, men det kan ju finnas det som inte funkar ändå, även om det är mycket färre än det var då...

Oki,tack för snabbt svar Claes.

Följdfråga,jag kör windows i 64 enbart,spelar det nån roll i fall jag installerar Cubase7 32bit i W7 64?
Lite novis här,datorer skall fungera och där med basta och helst installera sig själva typ Frost burkarna som kommer "färdiga" skojar lite där :D

Nåja,jag hade supporten på tråden och dryftade detta nyss samt ett annat ämne som jag kan delge er här:

Jag köpte ett Steinberg UR28M som rullar kalas men..
Varje gång jag stänger ned datorn för natten eller för musikide´torka eller nåt annat så måste jag avinstallera drivisarna för ljudkortet å dra ned nya vid uppstart,krånglig workaround..Om jag inte gör det så sprakar det nåt oerhört vilket låter som statisk elektricitet från monitorer/lurar.På något sätt "fastnar" inte drivisarna(ja de senaste)eller hur jag nu skall förklara det hela i minnet på min burk.
Med ominstallation - ja då kan jag inte klaga på kortet.Det låter och fungerar osannolikt bra.

Nåväl,det blir intressant att se vad dom har att säga om det hela.

Mike


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag har installerat både 64- och 32-bits för säkerhets skull. Man får upp val för det vid installationen,så man måste köra installationen två gånger.
Projekten kan laddas i båda versionerna oavsett de är gjorda i 32- eller 64-bit, så där är det inga problem.
När det gäller 32-bitspluggar så var det total katastrof med bryggan i C5, men i C6 var det avsevärt förbättrat, så att man inte borde behöva j-bridge, men det kan ju finnas det som inte funkar ändå, även om det är mycket färre än det var då...

Oki,tack för snabbt svar Claes.

Följdfråga,jag kör windows i 64 enbart,spelar det nån roll i fall jag installerar Cubase7 32bit i W7 64?
Lite novis här,datorer skall fungera och där med basta och helst installera sig själva typ Frost burkarna som kommer "färdiga" skojar lite där :D

Inga problem. 64-bitsversionen hamnar i Program Files-mappen, medan 32-bits hamnar i Program files (x86)-mappen, alldeles automagiskt när man kör installationsprogrammet. :)

Citera
Nåja,jag hade supporten på tråden och dryftade detta nyss samt ett annat ämne som jag kan delge er här:

Jag köpte ett Steinberg UR28M som rullar kalas men..
Varje gång jag stänger ned datorn för natten eller för musikide´torka eller nåt annat så måste jag avinstallera drivisarna för ljudkortet å dra ned nya vid uppstart,krånglig workaround..Om jag inte gör det så sprakar det nåt oerhört vilket låter som statisk elektricitet från monitorer/lurar.På något sätt "fastnar" inte drivisarna(ja de senaste)eller hur jag nu skall förklara det hela i minnet på min burk.
Med ominstallation - ja då kan jag inte klaga på kortet.Det låter och fungerar osannolikt bra.

Nåväl,det blir intressant att se vad dom har att säga om det hela.

Jag kan komma ihåg fel, men jag tror jag har sett någonstans att det skulle vara något trassel med UR-korten, men trodde att det skulle vara löst i och med senaste uppdateringen av C7...
Ring annars Emil på Steinberg-supporten, så är det säkert något han känner igen. Han sitter här i Malmö och brukar kunna reda ut det mesta. :)
http://www.steinberg.net/en/support/support_contact/scandinavia_english.html
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag har installerat både 64- och 32-bits för säkerhets skull. Man får upp val för det vid installationen,så man måste köra installationen två gånger.
Projekten kan laddas i båda versionerna oavsett de är gjorda i 32- eller 64-bit, så där är det inga problem.
När det gäller 32-bitspluggar så var det total katastrof med bryggan i C5, men i C6 var det avsevärt förbättrat, så att man inte borde behöva j-bridge, men det kan ju finnas det som inte funkar ändå, även om det är mycket färre än det var då...

Oki,tack för snabbt svar Claes.

Följdfråga,jag kör windows i 64 enbart,spelar det nån roll i fall jag installerar Cubase7 32bit i W7 64?
Lite novis här,datorer skall fungera och där med basta och helst installera sig själva typ Frost burkarna som kommer "färdiga" skojar lite där :D

Inga problem. 64-bitsversionen hamnar i Program Files-mappen, medan 32-bits hamnar i Program files (x86)-mappen, alldeles automagiskt när man kör installationsprogrammet. :)

Citera
Nåja,jag hade supporten på tråden och dryftade detta nyss samt ett annat ämne som jag kan delge er här:

Jag köpte ett Steinberg UR28M som rullar kalas men..
Varje gång jag stänger ned datorn för natten eller för musikide´torka eller nåt annat så måste jag avinstallera drivisarna för ljudkortet å dra ned nya vid uppstart,krånglig workaround..Om jag inte gör det så sprakar det nåt oerhört vilket låter som statisk elektricitet från monitorer/lurar.På något sätt "fastnar" inte drivisarna(ja de senaste)eller hur jag nu skall förklara det hela i minnet på min burk.
Med ominstallation - ja då kan jag inte klaga på kortet.Det låter och fungerar osannolikt bra.

Nåväl,det blir intressant att se vad dom har att säga om det hela.

Jag kan komma ihåg fel, men jag tror jag har sett någonstans att det skulle vara något trassel med UR-korten, men trodde att det skulle vara löst i och med senaste uppdateringen av C7...
Ring annars Emil på Steinberg-supporten, så är det säkert något han känner igen. Han sitter här i Malmö och brukar kunna reda ut det mesta. :)
http://www.steinberg.net/en/support/support_contact/scandinavia_english.html

Tack Claes du är en klippa.

Jo jag hittade en tråd på Steinberg om problemet men det var en Mac burk..Så jag dryftade mitt problem i en ny tråd.
Senaste uppdateringen på UR28M skulle göra det kompatibelt med C7 64 bit..Jag har haft igång det och testat att spela in,det funkar kalas förutom den krångliga workarounden då vid varje uppstart..

Emil har jag konversation med via mail  :) Hittade en Yamaha drivis efter lite tips från honom nyss,det kanske löser problemet..Svaret får jag i morgon då jag startar om burken.
Han trodde att det kan ju vara fel på mitt kort också..Återkommer i ämnet.

Mike

Mike


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oki,den här fick jag av Emil på Steinberg supporten: https://www.steinberg.net/fileadmin/redaktion/2010_Relaunch/Support/Knowledge_Base/29/Project_compatibility_V2.png

Då återstår det att testa då :)



Mitt ljudkort rullar nu,Yamaha drivisarna var förmodligen lösningen.Tydligen ett issue i vissa sammanhang,men för mig så rullar det fint nu.

Mike


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Härligt att höra! :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt att höra att problem löser sig!
Moderna lyxlirare!  :lol:

//MatsB t.f. bakåtsträvare  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Jag har installerat både 64- och 32-bits för säkerhets skull. Man får upp val för det vid installationen,så man måste köra installationen två gånger.
Projekten kan laddas i båda versionerna oavsett de är gjorda i 32- eller 64-bit, så där är det inga problem.
När det gäller 32-bitspluggar så var det total katastrof med bryggan i C5, men i C6 var det avsevärt förbättrat, så att man inte borde behöva j-bridge, men det kan ju finnas det som inte funkar ändå, även om det är mycket färre än det var då...

Bryggan i Cubase 7 lämnar dessvärre fortfarande massor att önska så Jbridge behövs om man vill ha ett problemfritt förhållande till sina 32-bitspluggar. Å andra sidan kostar Jbridge bara 130 spänn och funkar så pass bra att det inte känns som nåt att behöva fundera på.

/Mein
www.soundcloud.com/meter