Kontrollrummet

Sälja backtrack och mix

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Snackade med en musiker i England, han bor i en storstad.
Han gör en "skiva" med tio backtracks, säljer den för elva euros och då ingår en recording och en inmixning per låt, med hen som köpte "skivan". Han påstod sig ha ett bra läge i förhandsbokningarna

Det kändes som en bra idé, det borde funka. Fast nu har jag börjat tveka, jag tror man måste bo i en storstad så att många potentiella kunder har nära geografiskt.
Dessutom måste man ha bra backtracks
Och en bra DAW

Jag gjorde ett försök iallfall,
Tanken var att för typ en hundring fick kunden låten och en kvart med mig i studion. (Allt över kvarten debiteras löpande räkning)

För mig faller idén på tre saker, 1; jag är ingen vidare på att skriva musik, det kliar inte i fingerpickinghanden när man hör låten, 2; jag är ingen vidare på att mixa ihop saker - misslyckades kapitalt med att lägga på stick i trummaskinen, hör inte att det tex är för mycket mellanregister någonstans och om jag gjorde det så tror jag att 3; min DAW har för dålig EQ för att kunna åtgärda problemet. Pluggen brusreducering till exempel, gör ingenting - vad jag kan höra. Jag måste ju kunna räta upp nått en kund emailat illa inspelat på datormick.

Så bortsett från att det inte fungerar
Vad tror ni om idén?
 :)
(Ps: hur laddar man upp filer till KR?)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
För att ladda upp på KR: När du är inne på nytt ämne så finns det en länk i vänstra hörnet "Fler alternativ" - kolla där

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hänger inte riktigt med - är det du som ska mixa åt andra som har spelat in ljudfiler? eller ska du spela in egna ljudspår för att sälja till andra?
Vad har du för daw? Vilka pluggar har du?

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Pm:a bossen på forumet tsmalmbe så får du en "specialare" som gör att du kan lägga upp "ofärdiga/tester" eller vad det nu är på halvfärdiga demos sidan.


På färdiga demo vill vi bara ha just färdiga alster  :)

Frågeställningen ovan,ja jag förstod inte heller riktigt..Så jag sågar inget på ljudbilden

Mike


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Behövs ingen specialare på halvfärdiga längre utan det funkar precis lika bra som på färdiga. När du valt nytt ämne så hittar du nedanför rutan med brödtext en länk där det står "fler alternativ". Klicka på den och välj "bifoga fil". Tänk på att du inte får ladda upp covers.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
"Tanken var att för typ en hundring fick kunden låten och en kvart med mig i studion. (Allt över kvarten debiteras löpande räkning)"  -- här någonstans tappar du bort mig - jag förstår inte idén - förklara gärna.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
"Tanken var att för typ en hundring fick kunden låten och en kvart med mig i studion. (Allt över kvarten debiteras löpande räkning)"  -- här någonstans tappar du bort mig - jag förstår inte idén - förklara gärna.

:)
Internet vimlar av nissar som säljer backtracks. Många av dem är riktigt bra. För att någon ska köpa av just DIG och inte någon annan, behövs en pitch, en key selling point.

Något som gör dig och ditt erbjudande unikt, nått som de andra inte erbjuder.

Att inmixning i låten ingår i låtpriset, skulle kunna vara en sån pitch

Usecase:
Du gör ett backtrack, marknadsför det
Kunden (jag) snubblar över ditt backtrack, tycker det är helhärligt (många här gör underbara tracks!)
Jag köper låten för "en mixning ingår" priset
Hemma hos mig lirar jag loss och njuter, spelar in min sax / klarinett / gitarr / sång / whatever på den mic jag har tillgänglig, kan vara den inbyggda micken i den bärbara datorn, kan va nått annat.
Jag skickar filen, innehåller bara min "sång" till dig tillsammans med till exempel ett unikt ID som är mitt "kvitto" på vilken låt jag köpt och att jag betalade "mixning ingår" priset
Du svarar att jag måste spela in, med backtracket i hörlurar, backtracket får inte höras i inspelningen
Jag gör om och gör rätt  ^_^ , skickar tillbaka den till dig
Du kollar mitt ID mot listan, japp allt stämmer, betalt ej utnyttjat.
Du mixar in min "sång" med det tracket jag köpte - här gäller det att hålla hårt i tiden, inte rädda dåliga tracks utan bara köra "standard" 1A inmixning, dvs lite reverb (äkta rumsverb kanske), lagom kompression för ballansen, en provlyssning, export track. Tänk macdonalds, det är samma köttstycke och bröd i alla. Fort in, fort ut
Du skickar tillbaka mp3:an till mig
Du noterar i din lista att jag nu utnyttjat min "mix", vill jag ha en till kostar det nya pesetas.


På det sättet har du förvandlat det backtrack som bara skulle a legat på bandpage och inte genererat intäkter, förutom någon enstaka tia, till en såld låt.
Sen tar det en kvart? extra per såld låt men det är ju därför priset är lite högre jämfört med att köpa en ren mp3 utan allt.

Dessutom marknadsför du just dig och din studio
Den kunden du lockat in på detta sätt har högre chans att återkomma och då vill hen ha mer och bättre, då kan du sälja din tid till fullpris

Metoden är alltså
Marknadsföring
Direkt försäljning
Merförsäljning

Tre i en, det går ju inte :)
Jo, med "Mix In Price" funkar det
;)

Bra att ni frågar när jag förklarar för dåligt!

Om harmonica mike erbjöd mig en mp3 där han proffsmixat in min sax i hans "voice of an angel" för en hundring skulle jag nog anta erbjudandet :)
Iallfall om det innebar att jag fick tanka upp "min" mp3 på youtube :)
« Senast ändrad: 30.01.2013, 16:25:03 by JosefOhlmerAltsax »


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Hänger inte riktigt med - är det du som ska mixa åt andra som har spelat in ljudfiler? eller ska du spela in egna ljudspår för att sälja till andra?
Vad har du för daw? Vilka pluggar har du?

/G

föregående svar  :rolleyes:
+
Studio One professional 2.5 med de pluggar som följde med (några riktigt usla, om det gick skulle jag avinstallera flera av dem för att få renare interface)


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Om nån är sugen på att göra nått med mitt demobacktrack så är det bara att ta för sig, hör av dig får du länken till dropbox med stämmorna var för sig

Har en början till saxstämma men har kört tokfast, kommer inte framåt

Rock On!   B)
/Josef


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ok Josef då tror jag mig förstå. Jag såg en bild av hur du kom till en radiostudio med ditt track i handen och så fick dom lira det och dessutom intervjua dig i en kvart om nåt  :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
Tanken var att för typ en hundring fick kunden låten och en kvart med mig

Om det hade varit fredag på jobbet hade jag tänkt, typ, "fula gubben"...  :lol:

Nej men det låter som en bra idé. Hur lönsam den är vet jag inte men det är ett sätt att vända sig till amatörer som annars troligen inte skulle vända sig till en studio (pga ett högt pris eller inte tillräckligt stort självförtroende) med vad de har, sång eller ett eget instrument exempelvis.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Citera
Tanken var att för typ en hundring fick kunden låten och en kvart med mig

Om det hade varit fredag på jobbet hade jag tänkt, typ, "fula gubben"...  :lol:

Nej men det låter som en bra idé. Hur lönsam den är vet jag inte men det är ett sätt att vända sig till amatörer som annars troligen inte skulle vända sig till en studio (pga ett högt pris eller inte tillräckligt stort självförtroende) med vad de har, sång eller ett eget instrument exempelvis.

Du har förstått alltihopa helt korrekt  :lol:


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Hur jag än vänder och vrider på eländet blir det ingen låt.
I femton år har jag tränat på att jaga/battla med nån lead singer/gitarr
Det här spåret har inget sånt, känner mig standsatt på pytteliten ö i havet.
Öde vidder åt alla håll, panik

Nån som får nån idé om hur det skulle kunna fortsätta?

(det ska vara en mp3 här nånstans)