Kontrollrummet

Skala bort "övertoner" vassa diskanter

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Jag har ett par favoritinställningar jag alltid använder, för att de fungerar
Oftast

Ibland får jag läskiga vassa saker högt upp, försökt förgäves EQa bort eländet men tyckte jag tappade närvaro och djup då  :( 
Dessutom utan att påverka de vassa sakerna, de verkar påverkas av reverbinställningen (iallfall ibland).
Oh, I´m doing it all wrong!

Kan någon skriva en how to? (eller tipsa om lämplig befintlig litteratur)
Jag vill veta,
* varför kommer dessa toner?
* Varför bara ibland?
* Hur blir jag av med dem?
Jag misstänker min reverbinställning, men fattar inte hur den "kan ändra sig" när inställningen är samma. Det blir bättre när jag tar bort reverben helt, men jag tycker det låter för torrt och tråkigt, mina låtar måste ha lite reverb, så är det bara, annars mår jag inte bra :-)
Jag bytte reverb, köpte openair, så blev det bättre. Men efter att jag mixat om alla gamla låtar så är vissa övertoner kvar. Reverbet ligger enbart på sax-spåren, men lyckas på nått sätt påverka backtrack?

Dessutom så har jag början på hörselskada så min diskant är naturligt dämpad. (Lite för mycket metallica live på åttiotalet.) så jag fattar inte hur jag kan besväras av diskant överhuvudtaget.
EQ:n, vad ställer jag in den på för att holka ur lagom mycket? Vad är hörbar diskant, var ligger dessa övertoner och hur får jag tillbaka djupen och klangen när jag tagit bort diskanten, hur många db bör man dämpa?

En snabb sökning här i forumet gav inga resultat förutom poster innehållande texten "ta bort de vassa övertonerna" --- ja, just det, så hur gör jag? :-)
Det är länken till den posten jag letar efter - och att någon kan tagga upp den bättre så att den kommer överst vid sökning "hur ta bort vassa övertoner" typ :-)

Nästa ämne, kanske borde ha egen tråd.
Kan någon tipsa om lämpligt sätt att attackera Melodyne?
Det är ett program jag både älskar och hatar samtidigt.
Jag brukar köra 7% correction rakt av, låter jag den jobba mera låter det för j.....t, särskilt en låt/cover måste jag ha riktigt stor skämskudde fast jag jobbat med den i flera veckor.
Är det ungefär så man ska göra?
Jag undrar liksom, varför spenderade jag flera hundra på att köpa eländet, bara för upptäcka att det hade varit bättre att spela in rätt från början
Jag har gjort tusen inspelningar av den sabla låten och börjar förstå att jag inte klarar att korrigera så mycket som behövs med munnen, för att stämma med det eländiga pianot (vem har stämt det? Är pianot stämt överhuvutaget?)
Jag måste göra nått fel, nu igen, men vad?

Jag vill ju behålla känslan av "live".
Den som lyssnar ska höra att nu är den en trettiotvåtusenkronors-sax i händerna på en skicklig musiker, inte en niohundrakronors yamahasynt inställd på "altsax"
Jag vill ha kvar nått klickljud från klaffarna och lite lite blåsljud på de låga känsliga partierna och så närvaro, det där som yamaha inte kan härma.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag skulle tro att det handlar om att sibilanser från sången slår igenom och låter illa när de har passerat reverbet och du får ett riktigt hemskt ringande s-ljud.
Enklaste sättet att få styr på det, är att sätta en de-esser före reverbet på den effektbussen.

Angående Melodyne så gör jag ingenting generellt, utan jag korrigerar manuellt - men bara de toner som är för mycket off.
Visst är det alltid bäst att göra rätt från början. Jag ser Melodyne som räddningen när tagningen är "perfekt" förutom ett par retfulla halvsura toner.


EDIT: Missade att det handlade om sax, men samma sak gäller antagligen där också... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad ArieG

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Ibland får jag läskiga vassa saker högt upp, försökt förgäves EQa bort eländet men tyckte jag tappade närvaro och djup då  :( 

Det er jo bare å redusere samplingsraten (fs), da vil all diskant forsvinne  :lol:

Båndbredden på signalet < fs/2  (i følge deres landsmann Nyquist)

Enkelt men genialt  ;)
we gonna have a 10 min break, then come back and play electric music and boogie  (csny)