Jaha gott folk då ska ni få vässa öronen och tycka till riktigt ordentligt. Har nu mixat o donat i timmar (känns det som iaf) med de inspelningar jag gjorde med en kvinnlig bekant. Hon är med o lägger en överstämma nu på "svaren" i verserna och oktaviserar mig även på sista versen där arr'et brutits ned till speldosan o gitarr.
Det trixiga här var att pitchen på inspelningarna av tjejen krävde hård manuell autotune-fixning för att fungera och det fattades värme (oerfaren sångerska). Detta skapade naturligtvis en del artifekter o problem som jag försökt lappa över med en oktaviserande mansstämma o ett klurigt satt delay bland annat. Min tanke med tjejrösten är att den ska vara lite spröd och på något sätt reflektera den tjej texten handlar om i ton o karaktär. Därmed får den vara en aning "spretig" för att ge rätt känsla, dock utan att gå till överdrift.
Jag la även till en mjuk cello i mellanspelen och de andra halvorna av 2 verser för att kompletera arret en aning. Drog även upp pianot, har dock INTE gjort något åt mina aning heta vocals.
FRÅGESTÄLLNING: Funkar tjejstämman eller skär den sig med det andra? Fram med kommentarerna här, för det här var klurigt faktiskt. Samma sak med cellon, blir det för mycket?
En sak är jag ganska säker på: jag tycker oktav-kören från tjejrösten i sista versen låter himla rätt där. Tankarna går direkt till Winnerbäck o den typiska tjejkör han kör lite diskret bakom här o var i sina låtar.
Kommentarskanonerna: AVFYRA!

Första posten uppdaterad med ny version, eller om du är lat, tryck här:
Länk: https://soundcloud.com/kristian-tigersoul/skuggan-av-sara
Bra!
gillar den dynamik som uppstår mellan textens mörker och den ljusa skira barnkammar-musiken
Bra sång som vanligt
Kompet går förstås att jobba vidare med men håll det enkelt - låt texten vara huvudperson
Tackar, ja det har visat sig vara en riktig balansgång har provat både elgitarr o strängar o det sket sig totalt.