Forum > Demolåtar

Tigersoul - Skuggan av Sara - UPPDATERAD

<< < (7/17) > >>

tigersoul:

--- Citat från: Girly skrivet 24.01.2013, 18:58:48 ---Nu svarar jag här och inte på fejjan (trots taggen)... måste ju variera mig lite  ;)
Jag har lyssnat på låten lite nu och då och jag gillar texter, som den här, som går in under skinnet om livets baksidor, galenskap och sånt. Tycker orden sitter som en smäck. Kompet med. Och jag gillar hur speldosans vackra plink står i kontrast mot 'den hemska' innebörden i texten.
Nice one Tiger!
Girly :)

--- Slut citat ---

Har tänkt förut att jag ska göra en "hemsk" låt med inslag av speldosa faktiskt haha, ja jag vet jag är lite underlig :P men jag kom faktiskt inte ihåg det förrän efter jag hade arrat. Gillar kontrasten på något sätt, plinkeplonket från speldosan om det oskyldiga barnet som föds in i en värld som allt mer visar sig vara ett mörkt helvete. Ta ordet "gillar" rätt här, talat från ett artistiskt perspektiv. Att det sen blev en realistisk låt med verkliga inslag är ju bara bättre.

--- Citat från: Jocke skrivet 24.01.2013, 21:05:39 ---
--- Citat från: pxm skrivet 24.01.2013, 17:30:55 ---Kom ihåg bara att "blueseventh´s" enbart är dominanta ackord.
Det är nog det  Jocke menar med att de lyfter upp/bryter mot den mörka mollstämningen i låten....

mvh

--- Slut citat ---

Tack för att du förklarar vad jag menar - jag hade kunnat leta i dagar efter tonerna jag tycker passar... Väl jag hade annat att pyssla med så jag slapp!  B)

BTW Tigern... Reagerade inte på någon reverb på sången i början så jag tror att du lagt till det va...? Tycker inte det var fel med en mer "naken" röst här...

--- Slut citat ---

- Hmm har jag lagt till något i en senare version eller så menar du? Tror inte jag rört reverb senden på vocals sedan första början faktiskt om den inte "rört sig själv". Märkt att ett litet scroll på musen när man råkar vara över någon sabla kontroll kan skapa massiv förvirring. Men jag den kanske skulle vara torrare? Inte tänkt på det.

--- Citat från: Clemens skrivet 24.01.2013, 22:06:08 ---Riktigt bra denna! Inledningen är väldigt lik en Britney Spears låt, ( tror jag) med ett lite mer exprimentelt arr som jag tycker är bra  :D
Mycket bra text! Well Done!  :)

--- Slut citat ---

- Nu när du nämner det så kan det nog stämma ja! Vet inte heller vilken det är.

Ska komma över en kvinnlig sångfågel här i eftermiddag är det tänkt, ska lägga kvinnlig kör på "ekona" o ev göra ett litet spex där får se hur det blir!

Jocke:

--- Citat från: tigersoul skrivet 25.01.2013, 13:13:51 ---
BTW Tigern... Reagerade inte på någon reverb på sången i början så jag tror att du lagt till det va...? Tycker inte det var fel med en mer "naken" röst här...

--- Slut citat ---

- Hmm har jag lagt till något i en senare version eller så menar du? Tror inte jag rört reverb senden på vocals sedan första början faktiskt om den inte "rört sig själv". Märkt att ett litet scroll på musen när man råkar vara över någon sabla kontroll kan skapa massiv förvirring. Men jag den kanske skulle vara torrare? Inte tänkt på det.

--- Slut citat ---

Nä, jag tänkte inte på det första gångerna jag lyssnade... kan va ett tecken på att jag blev lite "tagen" av ämnet...^^ Vidhåller att det bör vara "naket och nära" .

Ja, det händer grejer utan att man tycker man gjort något... ;-) är 7:an lika dan... ?

tigersoul:

--- Citat från: Jocke skrivet 25.01.2013, 13:39:30 ---

--- Slut citat ---

--- Slut citat ---

Nä, jag tänkte inte på det första gångerna jag lyssnade... kan va ett tecken på att jag blev lite "tagen" av ämnet...^^ Vidhåller att det bör vara "naket och nära" .

Ja, det händer grejer utan att man tycker man gjort något... ;-) är 7:an lika dan... ?

--- Slut citat ---

Ja tyvärr, o det existerar i plugins i logic också men inte i interfacet. Räcker med lite scroll så är det kört. Det går väl ann på en typ "PC Mus" med ett hjul, men på mac'ens magic mouse där hela jäkla ytan är ett stort scrollhjul är det som upplagt för problem och det finns absolut INGEN undo för förändringarna man gör heller, minns du inte vilket värde du hade, too bad, ladda en backup. Konstigt nog är det likadant i Logic, ingen undo för mix nivåer o dyl. VARFÖR skulle man inte vilja ha det? Förstår inte hur de tänker. Något jag saknar är någon funktion som sparar alla nivåer i en "preset" som man sen kan återkalla för att snabbt labba fram olika tänkbara mixar utan att spara o krångla eller notera ned saker. En funktion som inte finns i något DAW alls, varför liksom...

Apropå reverbet dock ska jag se över det när jag labbat med det andra :P Börjat latja lite med en cello nu som ev kan funka.

Jocke:

--- Citat från: tigersoul skrivet 25.01.2013, 13:42:16 ---
--- Citat från: Jocke skrivet 25.01.2013, 13:39:30 ---

--- Slut citat ---

--- Slut citat ---

--- Slut citat ---

Ja tyvärr, o det existerar i plugins i logic också men inte i interfacet. Räcker med lite scroll så är det kört. Det går väl ann på en typ "PC Mus" med ett hjul, men på mac'ens magic mouse där hela jäkla ytan är ett stort scrollhjul är det som upplagt för problem och det finns absolut INGEN undo för förändringarna man gör heller, minns du inte vilket värde du hade, too bad, ladda en backup. Konstigt nog är det likadant i Logic, ingen undo för mix nivåer o dyl. VARFÖR skulle man inte vilja ha det? Förstår inte hur de tänker. Något jag saknar är någon funktion som sparar alla nivåer i en "preset" som man sen kan återkalla för att snabbt labba fram olika tänkbara mixar utan att spara o krångla eller notera ned saker. En funktion som inte finns i något DAW alls, varför liksom...

Apropå reverbet dock ska jag se över det när jag labbat med det andra :P Börjat latja lite med en cello nu som ev kan funka.

--- Slut citat ---

Vet inte om det finns något knep för det där... de flesta gångerna man får ett uppslag om hur man skulle vilja använda programmet brukar det ju gå att hitta om man letar lite djupare... ;-) En sak som händer mig numera är att om jag tex jobbar med en automation och spelar förbi stället manuellt... Precis när jag klickar på en isättningspunkt ritas skärmen om och har inte riktigt samma arbetsyta som tidigare... Kan bli väldigt konstigt! ^^

Cello är fint och fungerar ofta bra när det ska vara känslosamt. Man kan också bygga upp en "pad" med en skog av elgitarrer... ;-)

tigersoul:
Vägg av gitarr, tänker du på flera inspelningar då med dub/stämmor? Ja det kunde också vara något, det är klurigt för det här arret måste hanteras med silvervante. Det är väldigt lätt att få bort fokus från text eller göra hela grejen parodisk har jag märkt.

Hade en tjej här igår för att sjunga eko stämman o har inte riktigt hunnit med redigeringen för att se hur det blir än. Hon hade inte riktigt pitchen med sig så det blev mycket pitchrättning. La en manlig understämma för att dölja missljudet från pitch fixar o bristen på värme men jag är fortf osäker på hur det blir. Hade jag tänkt mig för hade jag sjungit in en stödstämma åt henne för att få ett bättre resultat. Min tanke var att hon skulle få göra "ekona" ändrat till jagform.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion