Kontrollrummet

Diskussion om en fanzite

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
KR är jättebra för att få hjälp med att få till mixar och låtar och sångröster och ett som annat. Men när väl låten är klar så finns liksom ingenstans att göra av den förutom Spotify och liknande ställen.  Att lägga in låten på andra musikforum är ju ett alternativ som egentligen inte är så bra - visst man kanske får lite fler kommentarer och så eller lite ryggdunk men det man egentligen vill är ju att nå ut till en publik som kanske gillar eller inte.

Så jag har funderat på om man inte ska starta en hemsida där alla vanligare musiklyssnare kan få bli gratis medlemmar och där de kan få välja och vraka mellan det som amatörmusiker från hela världen vill lägga fram. Hur man lockar vanliga musikkonsumenter till en sådan sida har jag ingen aning om i dagsläget men alla förslag är bra.

Att få amatörmusiker att lägga upp sina färdiga alster tror jag är ett mindre problem - där får de möjligheter att beskriva sitt band eller sig själv berätta om hur låten/låtarna kom till lägga upp texter etc.

Man kan ju tänka sig att köra veckovisa listor typ 20-i-topp för alla olika kategorier av musik Pop, Rock klassisk, Rock ny, Punk, Electronic osv. där "fansen" får rösta på det de bäst gillar.

Tillåta kommentarer på låtar eller bandbeskrivningar.Intro-tävlingar från det samlade materialet, kansker ibland köra radio med en DJ som snackar om banden och låtarna och lirar musiken, rösta på bästa nykomling, veckans bubblare etc  etc.

Ok vore kul om ni hade lite tankar runt det här - för övrigt kan jag inte snickra ihop en sådan hemsida men jag har precis beställt en domän för detta på One-Com.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag har funderat över samma sak... vore ju kul att få feedback från "riktiga lyssnare"

En sak är ju detta med STIM... ellervadenuheter i sverige (TEOSTO i finland). Jag har själv ingått ett avtal att jag får lägga upp teosto-anmälda låtar på min hemsida eller en sida där jag själv kan bestämma hur musiken är åtkomlig. Några begränsningar finns dock. Låten får inte vara publicerad och det får inte kosta nåt att lyssna på låten.
Jag ser detta så att t ex de låtar jag lägger upp på KR finns på min egen server varifrån jag när som helst kan plocka bort den. Därför laddar jag aldrig upp låtar på såna ställen där jag inte längre har kontroll över dem.

En god ide du har som definitivt är värd att jobba med...  många svängar i långdansen dock :)

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Reverb nation, myspace, soundcloud?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Myspace verkar ha haft sin storhetstid - du kanske kan komma över den billigt nu?  B)

Skämt åsido... bra tankar Eddi men har du verkligen kollat vad som finns? Jag har inte gjort det, inte nu men för några år sedan och då poppade det upp en del sådana sidor.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja, RBN har den fuktionen att du kan regga dig och bli ett fan och sprida musiken. Tror inte det finns någon svensk site som fungerar likadant  :unsure: Ett av problemen blir hur du "kvalitetssäkrar" musiken annars är ju risken att du får en sida med musik ingen egentligen vill lyssna på och det blir svårt att hitta pärlorna. Blir det volym på låtar är detta riktigt kritiskt. Kommer man runt detta och dessutom kan inbringa pengar så blir du miljonär  :D


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag har lite kollat dylika sidor och problemet tycker jag är att för att hitta demo-inspelningar från amatörmusiker får man jobba och "gräva"... det är alltid nån Justin Timberlake eller nån annan som svämmar över hela idenx-sidan.
Jag har inte lyckats finna nån youtube liknande site för musik.. som dessutom inte skulle slänga en massa kommerciella meddelanden i fejset på en som man är tvungen att ta del av innan man kan börja leta efter nåt riktigt.

...svårt att vara idealist  :wacko:

...Ett av problemen blir hur du "kvalitetssäkrar" musiken annars är ju risken att du får en sida med musik ingen egentligen vill lyssna på och det blir svårt att hitta pärlorna...

Håller med här

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En variant vore ju att använda soundcloud som "spelare" men jag gillar inte riktigt idén det borde vara en integrerad spelare.

Upphovsrätten är en sak som jag inte funderat på - men tanken är nog att musikern äger låten fullt ut men tillåter uppspelning från Fanzite´s server dock ej nedladdning.

Helt rätt angående kvalitét - man får ansöka om att lägga in låtar som kvalitétskollas innan de godkänns.

Pengar ja det vore ju roligt om man kunde få in lite - men på vad - är det reklampengar eller tryckningar man tjänar på då eller.... jag är helt ute o cyklar på detta. Eller kan man ta en lite avgift från amatörmusikerna? 50 cent per låt eller så? Fast det vill man ju inte riktigt heller.



Kul med era tankar - finns det verkligen ingen liknande zite?

Edit: http://fanzite.co.uk/
« Senast ändrad: 17.01.2013, 15:33:57 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
En variant vore ju att använda soundcloud som "spelare" men jag gillar inte riktigt idén det borde vara en integrerad spelare.

Upphovsrätten är en sak som jag inte funderat på - men tanken är nog att musikern äger låten fullt ut men tillåter uppspelning från Fanzite´s server dock ej nedladdning.

Helt rätt angående kvalitét - man får ansöka om att lägga in låtar som kvalitétskollas innan de godkänns.

Pengar ja det vore ju roligt om man kunde få in lite - men på vad - är det reklampengar eller tryckningar man tjänar på då eller.... jag är helt ute o cyklar på detta. Eller kan man ta en lite avgift från amatörmusikerna? 50 cent per låt eller så? Fast det vill man ju inte riktigt heller.



Kul med era tankar - finns det verkligen ingen liknande zite?

Kvalitetskontroll? Hålla serverplats och underhålla sidor... det ta tid. Vem/vilka gör det och vad lever de på?

Ska se om jag kommer på eller hinner söka på de där vi la CHD på en gång...

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är naturligtvis Eddi som kommer att greja allt på sidan ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är naturligtvis Eddi som kommer att greja allt på sidan ;)

Är inte du en hejare på programmering Per?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nje, jag har inte sysslat med webbprogrammering på så länge att kunskaperna nog är ganska obsoleta. Däremellan körde jag mycket C(++) men de kunskaperna börjar också vittra.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag tror man måste vara väldigt realistisk, antingen är man så intresserad av detta, så man kör det på fritiden och lite till och struntar i om man drar in några pengar, eller oxå har man en strålande "affärsidé" och då är det inga problem med finansiering och liknande. Att starta utan att ha klart för sig vad man vill, och vad som är realistiskt, är nog inte att tänka på. Var ju en svensk site för ett par år sedan som körde något liknade med stora muskler bakom sig, som fick lägga ner.  Grymt svår "bransch"...

Att folk skulle betala för att ladda upp en låt finns nog inte på kartan...


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Var ju en svensk site för ett par år sedan som körde något liknade med stora muskler bakom sig, som fick lägga ner.  Grymt svår "bransch"...


Ja det var sajten "All Ears" med Daniel Breitholtz i samarbete med Sony/BMG och TV4 vid rodret.
« Senast ändrad: 17.01.2013, 20:54:03 by jonnerstone »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Var ju en svensk site för ett par år sedan som körde något liknade med stora muskler bakom sig, som fick lägga ner.  Grymt svår "bransch"...


Ja det var sajten "In Ears" med Daniel Breitholtz i samarbete med Sony/BMG och TV4 vid rodret.

Ska leta med google för att se hur den var tänkt att fungera - men om jag minns rätt så var det väl att den gick ut på att folk skulle sälja sina låtar och visst var det väl så att det kostade att lägga upp alternativt att de skulle skära en bit av kakan. Och den riktigt underliggande idén var att de på ett relativt enkelt sätt skulle kunna fånga upp sångare som de kunde paketera för mainstream.

Jag har ett lite annorlunda tänk känner jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja det var ju enkelt In-Ears är ju 7000 inlägg om hörlurar :P
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ja det var ju enkelt In-Ears är ju 7000 inlägg om hörlurar :P

Sorry!!! All Ears ska de ju va :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ok det fanns ingen historia på det som jag hittade mer än att de lanserade siten.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tycker det finns ett inbyggt problem med alla dessa saiter. Musiker vill höras och spelas och man lägger ut där man kan. Problemet är ju bara att det är i stort musiker som håller till på dessa saiter och inte "vanliga" lyssnare. Som vanlig lyssnare vill man ha kvalitet, unika artister osv. Var kollar man då? Främst Spotify ( Sverige ) där man har hela kitet. Väldigt smart uppbyggt måste jag säga eftersom man hittar de flesta välkända artister där, men även okända. Därför kan man tänka sig betala som lyssnare. Dock går Spotify inte med vinst ändå och det visar väl hur komplicerat det blivit. På RBN lägger man upp låtarna gratis, vill man ha mer än 5mb per låt så får man betala 2:95$ per månad. RBN har många kringtjänster, marknadsföringsverktyg, som de tar betalt för och säkert dra in en hel del på.

Att starta en ny sait kostar hur mycket som helst i marknadsföring, om man vill ha volym ( besökare ). Först när man har volym/besökare börjar det bli intressant att lägga upp låtar för enskilda musiker/artister. Så det gäller ju att uppstarten blir bra Skulle tro att man får harva en 3-5 årsperiod med ringa inkomster och stora utgifter. Jag skulle tänka till ordentligt innan jag gav mig in på något liknande...  Föresten har även "Songbox" kastat in handduken..annat koncept men ändå...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jo men jag är känd för att göra saker utan att tänka först - har du köpt någon Harmonisnurra förresten jag har några tusen kvar :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Du kan ju göra en site där bara folk som förstår harmonisnurran får regga sig.

Jag kan fixa html ( :) )
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jo men jag är känd för att göra saker utan att tänka först - har du köpt någon Harmonisnurra förresten jag har några tusen kvar :lol:

Nä tyvärr..men tycker den idén va bra!  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Du kan ju göra en site där bara folk som förstår harmonisnurran får regga sig.

Jag kan fixa html ( :) )

Bra idé :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Elitforumet :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tycker det finns ett inbyggt problem med alla dessa saiter. Musiker vill höras och spelas och man lägger ut där man kan. Problemet är ju bara att det är i stort musiker som håller till på dessa saiter och inte "vanliga" lyssnare. Som vanlig lyssnare vill man ha kvalitet, unika artister osv. Var kollar man då? Främst Spotify ( Sverige ) där man har hela kitet. Väldigt smart uppbyggt måste jag säga eftersom man hittar de flesta välkända artister där, men även okända. Därför kan man tänka sig betala som lyssnare. Dock går Spotify inte med vinst ändå och det visar väl hur komplicerat det blivit. På RBN lägger man upp låtarna gratis, vill man ha mer än 5mb per låt så får man betala 2:95$ per månad. RBN har många kringtjänster, marknadsföringsverktyg, som de tar betalt för och säkert dra in en hel del på.

Att starta en ny sait kostar hur mycket som helst i marknadsföring, om man vill ha volym ( besökare ). Först när man har volym/besökare börjar det bli intressant att lägga upp låtar för enskilda musiker/artister. Så det gäller ju att uppstarten blir bra Skulle tro att man får harva en 3-5 årsperiod med ringa inkomster och stora utgifter. Jag skulle tänka till ordentligt innan jag gav mig in på något liknande...  Föresten har även "Songbox" kastat in handduken..annat koncept men ändå...
Du har nog rätt C att det skulle vara svårt att få genomslag men ju mer jag har funderat på detta så har jag blivit övertygad om att det kan bli en ganska så bra site. Det där med kvalitetsproblemen får medlemmarna sköta själva med betygsättning på varje lysnnad låt (tvingande) 1-5 stjärnor eller ett minus. Varje dag i veckan kommer en sammanfattning av top-20 för respektive genre som liras upp med en engelsktalande DJ kl. 18 -20 varje vardagkväll utom helger där det sker 15-17 typ och på söndagar kommer den samlande genrelistan. Kan bli tio-i-topp-igen men med ny feeling.
Lanseringen är typ- är du trött på mainstream lyssna på det här eller var med och påverka morgondagens musik. De låtar som blir förlagda ska omedelbort tas bort från siten men en hanger kan ligga kvar typp The Drutts have made it through Fanzite... etc.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
KR är jättebra för att få hjälp med att få till mixar och låtar och sångröster och ett som annat. Men när väl låten är klar så finns liksom ingenstans att göra av den förutom Spotify och liknande ställen.  Att lägga in låten på andra musikforum är ju ett alternativ som egentligen inte är så bra - visst man kanske får lite fler kommentarer och så eller lite ryggdunk men det man egentligen vill är ju att nå ut till en publik som kanske gillar eller inte.

Så jag har funderat på om man inte ska starta en hemsida där alla vanligare musiklyssnare kan få bli gratis medlemmar och där de kan få välja och vraka mellan det som amatörmusiker från hela världen vill lägga fram. Hur man lockar vanliga musikkonsumenter till en sådan sida har jag ingen aning om i dagsläget men alla förslag är bra.

Att få amatörmusiker att lägga upp sina färdiga alster tror jag är ett mindre problem - där får de möjligheter att beskriva sitt band eller sig själv berätta om hur låten/låtarna kom till lägga upp texter etc.

Man kan ju tänka sig att köra veckovisa listor typ 20-i-topp för alla olika kategorier av musik Pop, Rock klassisk, Rock ny, Punk, Electronic osv. där "fansen" får rösta på det de bäst gillar.

Tillåta kommentarer på låtar eller bandbeskrivningar.Intro-tävlingar från det samlade materialet, kansker ibland köra radio med en DJ som snackar om banden och låtarna och lirar musiken, rösta på bästa nykomling, veckans bubblare etc  etc.

Ok vore kul om ni hade lite tankar runt det här - för övrigt kan jag inte snickra ihop en sådan hemsida men jag har precis beställt en domän för detta på One-Com.

Det fanns en svensk saight som hette "allears" för några år sedan. Den hade många "vanliga" lyssnare. Drevs av Leif Breitholtz gissningsvis med ett stort skivbolag i ryggen som ville få fram nya talanger. Den försvann! Vet inte varför, men gissningsvis för att den kostade mer än den gav tillbaka på ena eller andra sättet. Man kunde lägga upp ett antal låtar (tror det var 5), men ville man ha fler fick man betala en slant. I "slanten" ingick också att man fick feedback av "proffs"!
Det finns en amerikansk dito som heter "MP3.com". Den var stor för 6-7 år sedan och finns fortfarande kvar, men aktiviteten där verkar vara i stort sett noll idag, liksom på "myspace.com"

Idag skulle man kanske kunna dra igång nåt via "Facebook", men där får man ju inte ladda upp MP3-or som det ser ut idag. Någon som har en idé att kringgå det?  :rolleyes:
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Blade Runner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
Innan Myspace fanns det en site med namnet Cornerband som också fick kasta in handuken.
Mycket kvalitéts musik tyckte jag,
Tror det va Myspace som dödade den siten, tyvärr för jag gillade den!
Så kommer du på nåt bra så kanske du é den som dödar RVN å Myspace  :D
Hur tänkte du på att låtarna tas bort? Om dom inte spelats på en viss tid eller bara om dom inte får några poäng!?
Lite tråkigt om dom försvinner bara för att dom inte é mainstreet!!!
Jag har säkert 50 tal låtar på Spotify som skulle ryka men det systemet!!!!?
I want to sleep under friendlyfire


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag tycker tanken är bra och riktig Eddi... Om man ser tillbaka lite så har ju musikproduktion förändrats väldigt mycket och det är inte bara att analogt blivit digitalt utan att man faktiskt kan göra riktigt bra och välproducerad musik hemma på kammaren. Det görs musik som aldrig förr. :) Men det ser vi inget av i musikutbudet.

Skivbolagen går visst bra igen efter "sju svåra år" men de gör egentligen samma sak som förut men säljer elektroniskt. Demoforum (som KR och det måste ju finnas massor runt om i världen) borde vara en guldgruva för dem att hitta låtar i om de verkligen letade lite... Här finns många som skulle förtjäna lite mer uppmärksamhet! :)



https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Innan Myspace fanns det en site med namnet Cornerband som också fick kasta in handuken.
Mycket kvalitéts musik tyckte jag,
Tror det va Myspace som dödade den siten, tyvärr för jag gillade den!
Så kommer du på nåt bra så kanske du é den som dödar RVN å Myspace  :D
Hur tänkte du på att låtarna tas bort? Om dom inte spelats på en viss tid eller bara om dom inte får några poäng!?
Lite tråkigt om dom försvinner bara för att dom inte é mainstreet!!!
Jag har säkert 50 tal låtar på Spotify som skulle ryka men det systemet!!!!?
Myspace är väl i utdöendefasen redan - de gjorde om gränssnittet för ett par år sedan och det var väl dödsstöten kan jag tro.
Och nej jag tror du misssförstått mig angående mainstream - alltså vi diskuterade hur man skulle kvalitétssäkra låtarna och det kan ju göras av de lyssnande själva ett visst antal minustryck kontra stjärnor kontra låtar i den genren kontra alla låtar ger en matematisk tabell som i så fall ser till att plocka bort de låtarna som inte håller måttet - och det är ju medlemmarna sjlva alltså fansen som väljer bort eller fram låtar. Om de sedan väljer Mainstream-stuket det vet jag inget om. jag skulle tro att flertalet medlemmar faktiskt kommer från motsatta hållet - lite underground alltså och då skulle det bli många stjärnor för lite uda musik - så det är inte alls säkert att din musik ryker tvärtom kanske!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tycker tanken är bra och riktig Eddi... Om man ser tillbaka lite så har ju musikproduktion förändrats väldigt mycket och det är inte bara att analogt blivit digitalt utan att man faktiskt kan göra riktigt bra och välproducerad musik hemma på kammaren. Det görs musik som aldrig förr. :) Men det ser vi inget av i musikutbudet.

Skivbolagen går visst bra igen efter "sju svåra år" men de gör egentligen samma sak som förut men säljer elektroniskt. Demoforum (som KR och det måste ju finnas massor runt om i världen) borde vara en guldgruva för dem att hitta låtar i om de verkligen letade lite... Här finns många som skulle förtjäna lite mer uppmärksamhet! :)




Exakt Jocke och de olika genrens topplistor varje vecka borde ju vara guld för en massa radiostationer som skulle kunna sända ut den utan att behöva betala stim-pengar för låtarna visserligen en dusör till mig men antagligen betydligt mindre :)
Och det skulle då i sin tur ge banden/musikerna en uppmarksamhet så att de kanske slutligen kan säga upp sig på Fanzite och få göra världstrurné istället - en win-win-situation.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag tycker tanken är bra och riktig Eddi... Om man ser tillbaka lite så har ju musikproduktion förändrats väldigt mycket och det är inte bara att analogt blivit digitalt utan att man faktiskt kan göra riktigt bra och välproducerad musik hemma på kammaren. Det görs musik som aldrig förr. :) Men det ser vi inget av i musikutbudet.

Skivbolagen går visst bra igen efter "sju svåra år" men de gör egentligen samma sak som förut men säljer elektroniskt. Demoforum (som KR och det måste ju finnas massor runt om i världen) borde vara en guldgruva för dem att hitta låtar i om de verkligen letade lite... Här finns många som skulle förtjäna lite mer uppmärksamhet! :)

Ja, att det görs så mycket musik som bara ligger och "skvalpar" på någon hårddisk eller USB-pinne är lite synd... Tycker det borde uppstå ett "övertryck" någonstans i systemet och att det börjar "läcka ut" låtar till lyssnare...

BTW - Fattar att det är radion som ska finansiera det nu... ;-)



Exakt Jocke och de olika genrens topplistor varje vecka borde ju vara guld för en massa radiostationer som skulle kunna sända ut den utan att behöva betala stim-pengar för låtarna visserligen en dusör till mig men antagligen betydligt mindre :)
Och det skulle då i sin tur ge banden/musikerna en uppmarksamhet så att de kanske slutligen kan säga upp sig på Fanzite och få göra världstrurné istället - en win-win-situation.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tycker tanken är bra och riktig Eddi... Om man ser tillbaka lite så har ju musikproduktion förändrats väldigt mycket och det är inte bara att analogt blivit digitalt utan att man faktiskt kan göra riktigt bra och välproducerad musik hemma på kammaren. Det görs musik som aldrig förr. :) Men det ser vi inget av i musikutbudet.

Skivbolagen går visst bra igen efter "sju svåra år" men de gör egentligen samma sak som förut men säljer elektroniskt. Demoforum (som KR och det måste ju finnas massor runt om i världen) borde vara en guldgruva för dem att hitta låtar i om de verkligen letade lite... Här finns många som skulle förtjäna lite mer uppmärksamhet! :)

Ja, att det görs så mycket musik som bara ligger och "skvalpar" på någon hårddisk eller USB-pinne är lite synd... Tycker det borde uppstå ett "övertryck" någonstans i systemet och att det börjar "läcka ut" låtar till lyssnare...

BTW - Fattar att det är radion som ska finansiera det nu... ;-)



Exakt Jocke och de olika genrens topplistor varje vecka borde ju vara guld för en massa radiostationer som skulle kunna sända ut den utan att behöva betala stim-pengar för låtarna visserligen en dusör till mig men antagligen betydligt mindre :)
Och det skulle då i sin tur ge banden/musikerna en uppmarksamhet så att de kanske slutligen kan säga upp sig på Fanzite och få göra världstrurné istället - en win-win-situation.
Nu fattar du mer än jag men javisst radiokanalerna måste ju pröjsa se där vi har en plan!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det börjar likna nåt.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Råkade ut för en försäljare i dag som ville sälja annonser till en ny musiktidning som är " gratis"  GAZZ heter den och tydligen är bla Anders Bagge involverad men även skivbolag. Finns en länk och man undrar ju vad dom hittat på..

http://www.gazz.se/