Kontrollrummet

Mastring - vad gör vi egentligen med våra låtar?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Vissa har uppenbarligen otroligt svårt för att skruva upp volymen... och jag kan hålla med om att man antagligen trillar ur stolen om man lyssnar på ett "glest" spår på hög volym och det kommer en "normalt mastrad" låt efteråt... Men hur låter det egentligen? Hela den här karusellen - Loudnessrace" - har väl sin upprinnelse i EBU´s normer för radiosändningar och där tog man enbart hänsyn till toppnivån. Nu lär det komma nya regler - det finns i alla fall ett förslag...  som ska ta hänsyn även till medelnivån (RMS).

Det är inte svårt att förstå att skivbolagen velat att just deras musik ska tränga igenom och nå ut så att man faktiskt hör den. "Vi" är i allmänhet inte aktiva lyssnare längre utan lyssnar på bakgrundsskval genom usla anläggningar medan vi håller på med annat...

Jag är inte så värst påläst om det här men tänkte att det vore intressant att lära sig mer och även vara uppmärksam på hur man upplever saker och ting. Hoppas vi kanske kan få en intressant diskussion kring hur vi hanterar våra låtar. :)


Så, jag började mina irrfärder med att testa ReplayGain. Det är en funktion som ställer volymen för ljudfiler efter medelnivån för att det inte ska bli våldsamma skillnader mellan olika låtar i ett mediaarkiv. Har man blandat nya och gamla inspelningar är detta helt säkert ett problem. Funktionen ReplayGain finns tex i den vanliga musikspelaren Foobar2000 som jag har använt för att processa en del låten Rising om vilken också diskussionen uppstod.

Mix:
[mp3=200,20,0,center]http://privat.infocenter.org/jocke134/Mastring/Mix.mp3[/mp3]

Mast:
[mp3=200,20,0,center]http://privat.infocenter.org/jocke134/Mastring/Mast.mp3[/mp3]

Hur låter det?

När jag efterbehandlar (mastring låter lite pretto för en hobbyproducent) en mix använder jag kompressorer, limiters, soft clipping och equalizers (gärna både före och efter). Jag installerar dem gärna parallellt som send för att kunna "smyga in kompressionen" och låta lite av topparna bli kvar. Det är ju trots allt så att mycket av ett instruments karaktär ligger i anslaget och utan toppar - ingen karaktär. Jag skruvar upp, jämför och när det låter illa "backar jag"... Har ännu inte hittat något sätt att "mastra" som jag tycker låter bra... :(

I audiofilkretsar används ofta ett program som heter MasVis för att verkligen ondgöra sig över hur skivbolagen vanemässigt förstör bra musik. Programmet är skrivet av Svante Granqvist som jag refererat till förr och finns att ladda ner här:

http://lts.a.se/lts/masvis

Man kan göra enkla jämförelser för att se hur hårt komprimerad en fil är:



Detta ser vi ju vanligtvis rätt bra i vår DAW men det finns mer detaljerad info att få ut om man är intresserad. Har dock inte satt mig in i vad allt innebär...

http://privat.infocenter.org/jocke134/Mastring/MIx.jpg
http://privat.infocenter.org/jocke134/Mastring/Mast.jpg

Kanske någon av er andra har tips på bra verktyg och metoder för mastring?

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra tråd.
Det svåra med mastringen som jag ser det är att trycka upp volymen samtidigt som dynamiken bibehålls och det är väl ungefär en rätt så omöjlig uppgift som kräver en massa fingertoppskänsla.

Fanns ju en film om loudnesskriget också - ska se om jag hittar den.

Edit: Här var den


En till om Iron Madens "utveckling"
« Senast ändrad: 22.01.2013, 10:47:44 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Bra tråd.
Det svåra med mastringen som jag ser det är att trycka upp volymen samtidigt som dynamiken bibehålls och det är väl ungefär en rätt så omöjlig uppgift som kräver en massa fingertoppskänsla.

Lite Maiden så här dags på dagen piggar upp! :)

Det räcker nog inte med fingertoppskänsla... att trycka upp RMS och behålla dynamiken går inte - man får välja!
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad BurningMaster

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • BurningMaster
Hej,
har inte varit inne här på länge, men av en slump tittade jag in och hittade detta mycket intressanta inlägg.

Mastering är ju lite av ett hokus-pokus som jag tror många sätter lite för stora förhoppningar på.
Det är ju meningen att en mix ska förbättras och förfinas, så allt för stora ingrepp betyder egentligen
att mixen inte är klar och att det är den som borde fixas, istället för att man försöker "fixa" det vid
mastering. Kompression i största allmänhet är något man försöker undvika vid mastering, dynamiken
försvinner och det låter faktiskt inte högre för att man komprimerar mera, tvärtom. Det allra viktigaste
är EQ, att man balanserar frekvenserna i mixen. Jag kan starkt rekommendera denna mastering workshop
för den som vill lära sig mera:

Den är i sex delar, tyvärr inte komplett, men mycket intressant och lärorik.

En annan sak som nämns är EBU och deras nya riktlinjer för loudness. Den heter R128 och finns att läsa om här:
http://tech.ebu.ch/loudness

RMS och Loudness är två begrepp som ofta missförstås.
RMS är en ren elektrisk mätning av ljudet som inte säger så mycket om den upplevda styrkan,
Loudness involverar psykoakustika aspekter från människans hörsel i mätningen och ger ett mått
på vår upplevelse av hur starkt ett ljud är.

Hoppas vad jag skrivit går att förstå.
Hjälper gärna till med tips och tricks om så önskas.
Ljudingenjör - Mix, Mastering, Ljudrestaurering
www.burningmaster.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra tråd detta Jocke.

Jag har mycket att lära här och suger åt mig som en svamp.

Kanske kan det köras exempel med nån KR fil/låt och visa upp i denna tråd eller i nån annan för att öka förståelsen för oss noviser.

Jag läste en gång för en massa år sedan en "bra" workaround på mastern men minnet sviker..Tydligen viktigt i vilken ordning man lägger in pluggarna/verktygen - help us out here ni som vet..

Ett loudness krig behöver man ju inte sälla sig till,utan stanna där det låter bra eller nåt..

Bra tråd som sagt

Mike


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Bra tips där "Burningmaster"! :)

Vi skulle kunna ge oss på Grodlåten Mike? Jag lovade ju att trycka till den men det har inte blivit av.. Har börjat inspelning av ett gäng idag och måste mixa i morrn men framöver kanske... :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för tips. Laddar ner youtubeklippen för att kolla vid tillfälle!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
o, en mastringstråd! Mitt favoritämne  :D

När jag efterbehandlar (mastring låter lite pretto för en hobbyproducent)

Sant, "efterbehandla" får duga. Det är ju inga LP skivor vi gör.
Utan att gå in på specifika pluggar och metoder har jag ett par metoder jag använder när det ska efterbehandlas.

A-B lyssning mellan råmix och efterbehandlad låt med SAMMA VOLYM (loudness alltså) på båda spåren. Man tycker alltid högre volym låter bättre. Det överskuggar andra brister man lyckats klanta till det med i efterbehandling. Tar alltid ned äh... mastringsvolymen och jämför. Blev det mycket bättre? Inte alla gånger.

Men om det blev bättre med efterbehandling brukar jag försöka komma på vad som gör skillnad och sen justera i till mixen istället för att få samma resultat. Min ideal efterbehandling är egentligen om jag bara behöver en lätt limiter på materialet. Kapa peak'arna ett par tre db. Vilket i sig innebär en volymhöjning på nästa 50%. Det behövs inte så jäkla mycket limiter. Lyssningsvolymen bestämmer lyssnaren, inte efterbehandlingen.

Måste bara dela med mig ett riktigt illa exempel.
Genesis låt The Lamia. Övre bild är orginalet, undre "remastrad" nyutgåva från 2008 som är en ren slakt på de dynamiska komponenter som är en så viktig del av den här musiken. Man har inte fatta nåt och krämat på i tron att det blir bättre. Hu  :ph34r:

Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
o, en mastringstråd! Mitt favoritämne  :D

När jag efterbehandlar (mastring låter lite pretto för en hobbyproducent)

Sant, "efterbehandla" får duga. Det är ju inga LP skivor vi gör.
Utan att gå in på specifika pluggar och metoder har jag ett par metoder jag använder när det ska efterbehandlas.

A-B lyssning mellan råmix och efterbehandlad låt med SAMMA VOLYM (loudness alltså) på båda spåren. Man tycker alltid högre volym låter bättre. Det överskuggar andra brister man lyckats klanta till det med i efterbehandling. Tar alltid ned äh... mastringsvolymen och jämför. Blev det mycket bättre? Inte alla gånger.

Men om det blev bättre med efterbehandling brukar jag försöka komma på vad som gör skillnad och sen justera i till mixen istället för att få samma resultat. Min ideal efterbehandling är egentligen om jag bara behöver en lätt limiter på materialet. Kapa peak'arna ett par tre db. Vilket i sig innebär en volymhöjning på nästa 50%. Det behövs inte så jäkla mycket limiter. Lyssningsvolymen bestämmer lyssnaren, inte efterbehandlingen.

Måste bara dela med mig ett riktigt illa exempel.
Genesis låt The Lamia. Övre bild är orginalet, undre "remastrad" nyutgåva från 2008 som är en ren slakt på de dynamiska komponenter som är en så viktig del av den här musiken. Man har inte fatta nåt och krämat på i tron att det blir bättre. Hu  :ph34r:



Bra här..

Lite av ditt synsätt hade jag på mitt funk experiment..När jag mutade allt på mastern utom rumsreverbet så sänktes volymen ut mycket marginellt - det jag hade där förstörde en hel mix kan man säga..Sedan att det finns andra saker att ratta på i mixen - det är ju en sido fråga :)

Mike


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Nu har jag inte analyserat alls vad jag har gjort utan bara lyssnat (hur ont det än gjort)!  ;) Mike, Cykeln och jag gjorde den här grodlåten i höstas och jag fick synpunkter på att det var låg nivå (på ljudet då hoppas jag så att jag inte missförstod en förolämpning...  :rolleyes: ).

Mix:
[mp3=200,20,0,center]http://privat.infocenter.org/jocke134/mastring/Grodmix-X.mp3[/mp3]

Försök till master:
[mp3=200,20,0,center]http://privat.infocenter.org/jocke134/mastring/Grodmaster-X.mp3[/mp3]

Såga på!  B)
https://soundcloud.com/jockepocke-1