Forum > Färdiga produktioner

Asti - My poor old heart (klar)

<< < (7/14) > >>

Harmonica mike:
Första mixen jag lyssnade på hade för hög sångvolym genom hela låten.Sångvolymen på leaden var också högre på första versen än resten av låten.Virveln/övrigadrums hade kommit fram i ljudbilden om du hade sänkt sången över hela låten = voila.Baskaggen var också lite för stark i volym men låg helt rätt frekvensmässigt,så en liten sänkning av den och sänkt sång hade fulländat den mixen.Ess ljuden hade du givetvis också åtgärdat..Det gäller att skriva tydligt vad man menar för undvikande av missförstånd  :)

Den här mixen då:
Sången ligger för högt i volym,sänk hela paketet utan individuella justeringar så är du hemma med det.Essen är inte kul att lyssna på de är för frekventa,du sjunger kanon här så det bör också fixas.Nu ligger trummorna lite för högt i ljudbilden volymmässigt.Det kan jag leva med om du bara sänker baskaggen,den ligger påträngande högt i volym.Drar man på med volymen i en större rigg så åker membranen typ.Jag gillar virvel i låtar,det skall höras var pulsen ligger och inget "fjös" :D Men det kan hända att virveln blir för stark när du sänker sången..

Såja mina fem cent här då.Låt och lir/mix är på hög nivå och med lite slip så är du radioklar efter mastering då,dom skall ju också leva  :) Ruskigt bra låt också som sagt.

Mike

Asti:
Har tagit åt mig av era synpunkter och sänkt sången och trummorna, minskat de-essern på lead-sången,
samt dragit ner baskaggen en aning i EZ-mixern. Hoppas inte läspandet stör längre...
Har också bytt lakan i sängarna, men vet inte om det framgår.
Sången känns som att den är i rätt nivå nu, men trummorna har jag svårt för att höra när det är "lagom"...

Tack för era hjälpsamma kommentarer!
/Asti

Harmonica mike:
Klart bättre nu,men jag hade sänkt sången lite lite till..Sångljudet bättre,men det finns lite kvar om man vill peta i soundet på essen.Det går ju att skriva en avhandling om det.

Ett beprövat knep är ju att kapa bort alla essändelser ur ett separat lead/kör spår och mixa ihop två lead till en nästan "ess fri" historia.Men det kräver en finlirande sax samt automatiserande i proffs klass och ses som ett överkurs alternativ om man inte vet vad man sysslar med.Senda reverb/delay och dra ned effekten på essen är ju ett annat knep via automatisering.Liksom att skära i eq:n på sången etc..deesser(sistnämnda har jag svårt för sabbar mycket om den ligger fel i kedjan)..Det överlägset bästa alternativet är att spela in ett bra sångspår från början.Det är här man har störst och bäst möjlighet att få ett bra resultat i sin mix,och det gäller inte bara sång utan samtliga instrument.Många tänker nog att det fixar sig i mixen,ja det gör det men det följer med onödiga problem tyvärr.Största felet många gör är att amatör mastra sin mix,då startar de verkliga problemen.
Sätt nivåer,lira,frekvensbestäm,mixa  och överlämna trycket till dom som kan det tycker jag är en smart väg.Det som hamnar på mastern har en tendens att förstöra mer än att tillföra det man var ute efter,tryck.Du har för det mesta bra sound på din pipa i mixen så jag uttryckte mig lite generellt då andra läser det här.

Nu har jag svamlat nog för denna gång  :) Du är närmare helt klart med denna mix.

Mike

Asti:

--- Citat från: Harmonica mike skrivet 21.01.2013, 16:15:15 ---Klart bättre nu,men jag hade sänkt sången lite lite till..Sångljudet bättre,men det finns lite kvar om man vill peta i soundet på essen.Det går ju att skriva en avhandling om det.

Ett beprövat knep är ju att kapa bort alla essändelser ur ett separat lead/kör spår och mixa ihop två lead till en nästan "ess fri" historia.Men det kräver en finlirande sax samt automatiserande i proffs klass och ses som ett överkurs alternativ om man inte vet vad man sysslar med.Senda reverb/delay och dra ned effekten på essen är ju ett annat knep via automatisering.Liksom att skära i eq:n på sången etc..deesser(sistnämnda har jag svårt för sabbar mycket om den ligger fel i kedjan)..Det överlägset bästa alternativet är att spela in ett bra sångspår från början.Det är här man har störst och bäst möjlighet att få ett bra resultat i sin mix,och det gäller inte bara sång utan samtliga instrument.Många tänker nog att det fixar sig i mixen,ja det gör det men det följer med onödiga problem tyvärr.Största felet många gör är att amatör mastra sin mix,då startar de verkliga problemen.
Sätt nivåer,lira,frekvensbestäm,mixa  och överlämna trycket till dom som kan det tycker jag är en smart väg.Det som hamnar på mastern har en tendens att förstöra mer än att tillföra det man var ute efter,tryck.Du har för det mesta bra sound på din pipa i mixen så jag uttryckte mig lite generellt då andra läser det här.

Nu har jag svamlat nog för denna gång  :) Du är närmare helt klart med denna mix.

Mike

--- Slut citat ---
För att klargöra problemet - är det för starka eller för svaga s-ljud?
Nu minskade jag de-essern för att s-ljuden ska höras bättre! För mycket de-esser
brukar ju göra att det låter läspande. Funkar förresten trumljudet nu?
Och vilken sång ska sänkas? Leadsång, kör eller båda?
/Asti

equality:
Tycker du har fångat 1972 perfekt både i musiken och ljudet med denna. Om jag nu lyssnar på ver 3 tycker jag tvåan var bättre! Läspvarning på leaden som distar igen i min anläggning (ex "time" vid 01:28). Tycker balansen mellan kör och lead bättre nu. Slutet skall väl fixas till också antar jag? Allt är ju småsaker i den sköna lyssningen men om du vill pilla med det så... Själv håller jag ju på att skruva ihjäl mig på min lilla rocklåt.  :wacko:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion