Forum > Demolåtar

Cykeln - Gott nytt! (v2) med JosefOhlmerAltsax på Altsax

<< < (5/7) > >>

cykeln:

--- Citat från: Asti skrivet 13.01.2013, 11:38:51 ---Skön blues! Synd med disten på sången. (iofs inte hela världen)
Bra text! Måste varit jobbigt att editera samman gitarrsolona...?
Hur mycket editeringar har du gjort i pianospåret, eller är det bara färdiga patterns?
Låter bra hur som helst!
/Asti t.f. EZ Drummel

--- Slut citat ---

Tack för det!

Gitarrsolona
Ja det är ju som att ha några gitarrister som bara kan spela vissa riff/slingor. Så får man lyssna på dem och höra om något kan passa in i kompositionen. I stället för att som med en levande gitarrspelare som man kan förklara för hur man vill ha det, så får man klippa och kopiera och dona för att få det någorlunda rätt. Så måste man förstås veta var man vill ha riffen och solona någonstans.

Kompositionen och pianoliret
Kompositionen består av tre delar. Varje del har olika bpm för att beskriva de olika känslorna texten har. Förebilden är Bellmans "Ack du min moder .." (Fredmans epistel no 23)
Del 1 - när allt är skit - 80 bpm
Del 2 - när en viss förändring sker - 110 bpm
Del 3 - när allt känns kul och blir bättre och bättre
Mellan del 1 och 2 samt mellan del 2 och 3 finns ett solo för att skjutsa in i nästa del
Avslutningen är en kopia på sista versen

Varje del har ett antal olika patterns som jag länkat ihop
Introt har 1
Del 1 har 4 olika
Del 2 har 2
Del 3 har 3
Mellanpartierna/solona har också egna patterns

På några ställen har jag gått in och höjt resp sänkt volymen samt tagit bort/lagt till/flyttat på några toner

/EZ Singer

Roffe H:
Skön blues cykeln och god fortsättning på musikåret 2013...synd att det klipper på sången...går det att göra nånting åt det?
Får vibbar av gräsänkling blues både när det gäller texten (mycket spirituell) och musiken, inte så att det luktar plagiat på något sätt, absolut inte, bara känslan liksom... :D :D :D
/Roffe H

Altsax:
Gissa vad jag tycker?

För lite sax  B)

Som tur är går sånt att fixa!

Fast det är nog tur att det blir Stefan som mixar, kanske att jag vrider upp just sax volymen lite för mycket
What can I say, I löv sax  :lol:

(Kan jag få nästa export, utan distortioner i gitarren också, i min högtalare är det bitvis smurfar som spelar?)

cykeln:

--- Citat från: Roffe H skrivet 16.01.2013, 19:33:05 ---Skön blues cykeln och god fortsättning på musikåret 2013...synd att det klipper på sången...går det att göra nånting åt det?
Får vibbar av gräsänkling blues både när det gäller texten (mycket spirituell) och musiken, inte så att det luktar plagiat på något sätt, absolut inte, bara känslan liksom... :D :D :D
/Roffe H

--- Slut citat ---
Tack för det Roffe och en god fortsättning till dig med!
Det är nog bara att sjunga om som gäller
Gräsänkling blues är en favorit. Povel är ju en av de riktigt stora kompositörerna och textskrivarna. Att komma i närheten av den känslan är stort!
Inspirationen till den här texten var dock handlingen i Bellmans "Ack du min moder"
Tack för lyssning och tyck!

--- Citat från: JosefOhlmerAltsax skrivet 24.01.2013, 22:13:38 ---Gissa vad jag tycker?
För lite sax  B)
Som tur är går sånt att fixa!
Pretty please, with sugar on top, let me join you!!!
Nu kanske ni tycker att det blev för mycket sax  B)
He he, de tycker inte jag
Fast det är nog tur att det blir Stefan som mixar, kanske att jag vrider upp just sax volymen lite för mycket
What can I say, I löv sax  :lol:
(Kan jag få nästa export, utan distortioner i gitarren också, i min högtalare är det bitvis smurfar som spelar?)

--- Slut citat ---
Tack för lyssning och tyck!
Du har PM

Altsax:
Hejsan Cykeln!
Nu finns en inspelning att börja leka med. Bitar måste klippas bort, men eftersom du ändå skulle göra just det, så vart det enklare för mig att exportera rubbet.

soundcloud är ovanligt trögt idag. Den står på processing och har gjort rätt länge.

gott nytt torr saxstämma utan allt, inklusive fel och brister (fattar inte varför den här lät så illa i instpelningen, ska kolla sladden)

Hoppas du hittar nån sekund som du gillar och kan använda  :)

Rock On!
/Josef

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion