Forum > Demolåtar

pxm -" Article Blues "

<< < (2/4) > >>

pxm:
Cykeln - Det kommer typ en sådan blues om ung. 2 veckor när alla hemliga musiker är klar med sina filer och pålägg....

Med den här vill jag främst demonstrera vad som står i artikeln...Och Bo Diddleys Beat.

Bb7#9 Bb7#9 Bb9 Bb9
Em7-5 Db13 Bb9 Bb9
Fm7 Db13 Bb9 Cdim/F7b9

Det är ju endast vanilj ackorden ^^ i en Blues 12 jag spelar, med undantag av att jag spelar ett Cdim som sekundär dominant till V7b9 på slutet. Det är också II ackordet Sett från Bb vilket då bildar en II-V7 progression i slutet av turnarounden. När 12:an sedan börjar om blir det till en II-V-I progression och det är det jag vill demonstrera...

Men ni har rätt - jag kunde ha gett progressionen en mer bluesig framställning,,Hm - jag kanske spelar om den inatt med ingång från mer blueslir istället för att försöka göra, som nu, 12:an litet rockig....Drar nog ned på tempot också då....

Men - vad är det för fel på trummorna ??? :)

Det är blues presets 4/4 från Natives Studio Drummer. Tycker att de är mycket bättre än Addictive Drums
Blues pack.....
Låter de illa eller ????

mvh

Eddi:

--- Citat från: pxm skrivet 12.01.2013, 20:51:38 ---Tog bort en gitarr och låter en gitarr ta hand om allt. Blev mycket bättre tycker jag och det får duga som en demonstration av ackorden och Bo Diddleys Beat.....

Eddi - öh, tack så mycket men jag kan nog inte spela som Gary Moore

--- Slut citat ---
Precis du missförstod mig jag vill inte att du ska spela som Gary Moore du ska spela som Johan med själen - visst håll dig till skalorna om du måste det men känn när du spelar. Ibland kan en ton säga mer än fjorton.  :D

pxm:
Okey - jag gjorde spelade in en ny Blues..... :lol: :lol:

Lade på en solo gitarr också för att demonstrera skalorna i artikeln.

mvh

Wernborg:
Tillbaka till ritbordet.  ;)

Om du vill att det ska likna blues så behöver du lyssna in dig på hur kompet spelas innan du ens tänker tanken på solo.

Ackorden du anger ovan tycker jag är onödigt krångliga när man håller på att lära sig vad blues är. Kör dom enklaste med sjuor eller möjligen nior på sin höjd. I7, IV7 och V7 räcker långt.

Steg 1 är enkelt shufflekomp.

Youtube är en utmärkt källa till kunskap. Se, lyssna och lär. Lycka till!

:)

pxm:
Ah -hej -jag lade nyss sång och nytt solo över progressionen.
Lånade texten från ett pågående blues samarbete.....
Lyssnar mest på jazz och blues redan....Eller - det är det enda jag lyssnar på....

Tänkte att det kanske blev enklare att orientera sig i bluesen om
det var text.

Men det blev nog rörigt hör jag vid lyssning nu....Måste skala bort sologitarren litet.....

mvh

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion