Kontrollrummet

Hur redigerar man automatisering snabbt egentligen?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Sätter mig in i Cubase 7 efter att ha varit en Logic användare, redigeringen av automatisering i Cubase kändes ju ganska snabbt som ett nerköp från Logic men jag försöker hitta sätt att arbeta som är lika effektiva.

Något jag gör ofta är snabba på o avslag av något. Te.x en send som ligger på -evighet (inget alls) men i korta påslag dras till en vis nivå, säg -6db. Samma sak gör jag ofta på en gain plug för att klippa bort saker man inte vill ha med te.x

I Logic så markerar man bara upp regionen i automatiseringsspåret, sen håller man bara inne o drar dit den nivå man vill ha, kan inte bli snabbare. I Cubase hittar jag ingen sådan möjlighet. Jag har bråkat med linjeverktyg o t.om fyrkantsvåg-verktyg men ingenting fungerar för att snabbt sätta dit en sådan här enkel, rak detalj.

Den typ av automatisering jag talar om ser ut så här: http://d.pr/i/JBG9

Man ska ju inte fastna i "åh det är så mkt bättre i det o det programmet" men ibland undrar man ju hur ett program kan ha utvecklats under årtionden o fortf sakna de mest banala saker. I automatiseringen te.x i Cubase hittar jag inget sätt att få utskrivet vilka värden det är på noderna av automatiseringen, så jag måste trycka o hålla in på varje jäkla nod för att se vilket värde den har, varför är inte sådant självklart liksom? DAW's är verkligen exemplet som bekräftar att det inte går att få allt. Man älskar några saker, hatar andra.

/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det där är väl inget svårt i Cubase... fattar inte hur du gör för att krångla till det?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Skratt jag får då inte till ett snabbt sätt att dra in sådana här shapes på löpande band. Vilket verktyg skulle du använda för inmatning?
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det där gör jag direkt med "pennan"... Grid-en avgör var det hamnar... :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
...och sen när du har gjort en(1) så är det bara att markera din envelope och köra en ctrl-C (eller motsvarande för copy på Mac). Därefter sätter du markören på det ställe på tidslinjen där du vill ha din envelope och kör ctrl-V (eller motsvarande för paste på Mac :D)
......and done :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fast du börjar med att ta fram Volymspåret genom att klicka till vänster om spårnamnet.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Skulle verkligen behöva en Cubasekurs. Automatisering är ett helt okänt begrepp i min värld:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Skulle verkligen behöva en Cubasekurs. Automatisering är ett helt okänt begrepp i min värld:)

Alltså - det är så enkelt att det är nog det som är det svåraste att fatta...  B)  Problemet är väl snarast att man KAN automatisera ALLT! ^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
....automatisering är absolut smidigast och enklast i <insert den DAW man kan>, så det så!! ;)

(har en gång t.o.m. förordat Digital Performer  <_< )


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Det där gör jag direkt med "pennan"... Grid-en avgör var det hamnar... :)

Hmm... jag har provat med olika tangenter intryckta men det går inte att rita några raka linjer med pennan vad jag har noterat. Det jag är ute efter är ju en rak linje uppåt eller nedåt, en rak horisontal linje följt av en rak linje motsvarande den första som i bilden i första posten. Naturligtvis kan man väl bara "veva till" med pennan o hamna ungefär där man tänkt sig men jag tycker man ganska ofta vill ha ett ganska exakt värde o då känns det ganska oexakt att göra så. I logic är jag van att bara markera upp området jag vill göra ovan mönster i och sen trycka hålla dra upp till önskat värde, klart. Troligen tänker jag bara på Logic sätt här det är därför jag är nyfiken på hur ni vana Cubasare gör så jag kan adoptera det beteendet istället ;)

...och sen när du har gjort en(1) så är det bara att markera din envelope och köra en ctrl-C (eller motsvarande för copy på Mac). Därefter sätter du markören på det ställe på tidslinjen där du vill ha din envelope och kör ctrl-V (eller motsvarande för paste på Mac :D)
......and done :)

SÅ mycket har jag redan noterat o det var trevligt för det är krångligare att kopiera automationsdata i Logic. Lika så har jag noterat hur man höjer/sänker en sådan här "brygga" eller flyttar dess in o ut positioner.

Fast du börjar med att ta fram Volymspåret genom att klicka till vänster om spårnamnet.

Jag använder aldrig automatisering av volymen direkt, jag gjorde det förr tills jag gång på gång sen behövde ändra volymregeln o plötsligt måste rita om hela eländet eller ändra på kurvan istället för dra i regeln. Använder gärna gain plug istället i automatiseringen. Tyvärr ingår tydligen ingen med Cubase men i 7an kan man väl använda pre gain istället på samma sätt.

Skulle verkligen behöva en Cubasekurs. Automatisering är ett helt okänt begrepp i min värld:)

- Oh wow, rekommenderar dig att sätta dig in i det omedelbums, det är en stor del av musikskapandet tycker jag ;)

....automatisering är absolut smidigast och enklast i <insert den DAW man kan>, så det så!! ;)

(har en gång t.o.m. förordat Digital Performer  <_< )

Både ja o nej tycker jag, vissa funktioner i olika områden kan man nog säga är bättre o helt enkelt saknas i andra DAWS men sen har man ju olika workflows o därför märker olika för o nackdelar på olika sätt. Automatiseringen i Logic känner jag är snabbare att mata in, å andra sidan verkar nog Cubase ha lite mer funktioner kring det, som te.x automatiserings mutning finns inte i Logic såvitt jag vet. Å andra sidan kan man ha klippbunden automatisering i Logic vilket inte Cubase har o så där kan man fortsätta med varenda aspekt av DAWs ;)

Man får helt enkelt titta till det stora o se vad man gillar bäst, helt nöjd lär man aldrig bli o göra musik kan man definitivt göra vilket man än väljer.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Cubase automatisering följer ju ditt kvantiseringsvärde (om du vill) så du ritar lätt in en sådan fyrkant som du eftersträvar med två klick. Jag vet inte hur du beter dig för att misslyckas :)

Vet inte vad du menar riktigt med klippbunden automatisering men om du automatiserar ett klipp och kopierar det klippet så följer automatiseringen med.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Fattar faktiskt inte vad det är du håller på med... det där går liksom helt automatiskt och jag tänker inte ens på vad jag gör längre... Tror jonnerstone är inne på rätt spår!

Om du vill göra finjusteringar på ett helt spår går det ju att lägga kanalen via en grupp så att du kan ha både automatisering och nivåjustering. Brukar sällan göra så utom vid stämmor.... lägger ofta samma instrument på olika spår för vers och refräng typ i stället.^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Cubase automatisering följer ju ditt kvantiseringsvärde (om du vill) så du ritar lätt in en sådan fyrkant som du eftersträvar med två klick. Jag vet inte hur du beter dig för att misslyckas :)

Vet inte vad du menar riktigt med klippbunden automatisering men om du automatiserar ett klipp och kopierar det klippet så följer automatiseringen med.

Räcker det att ha snap påslaget då eller? känns som jag missar någonting relevant här. Hur gör du exakt o vad har du påslaget för att få det fungera? Det jag hittade nyligen var att man med vanliga pekverktyget kan klicka i 2 punkter och sedan trycka och hålla i mitten, dra nedåt o få någonting som liknar det jag efterfrågar man linjens botten syns inte o går "under" botten så att säga, verkar inte rätt heller.

Fattar faktiskt inte vad det är du håller på med... det där går liksom helt automatiskt och jag tänker inte ens på vad jag gör längre... Tror jonnerstone är inne på rätt spår!

Om du vill göra finjusteringar på ett helt spår går det ju att lägga kanalen via en grupp så att du kan ha både automatisering och nivåjustering. Brukar sällan göra så utom vid stämmor.... lägger ofta samma instrument på olika spår för vers och refräng typ i stället.^^

Ja du det veti tusan tror jag måste missat något här som hindrar det här från att vara så smidigt det borde vara. grrr!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Cubase automatisering följer ju ditt kvantiseringsvärde (om du vill) så du ritar lätt in en sådan fyrkant som du eftersträvar med två klick. Jag vet inte hur du beter dig för att misslyckas :)

Vet inte vad du menar riktigt med klippbunden automatisering men om du automatiserar ett klipp och kopierar det klippet så följer automatiseringen med.

Räcker det att ha snap påslaget då eller? känns som jag missar någonting relevant här. Hur gör du exakt o vad har du påslaget för att få det fungera? Det jag hittade nyligen var att man med vanliga pekverktyget kan klicka i 2 punkter och sedan trycka och hålla i mitten, dra nedåt o få någonting som liknar det jag efterfrågar man linjens botten syns inte o går "under" botten så att säga, verkar inte rätt heller.

Fattar faktiskt inte vad det är du håller på med... det där går liksom helt automatiskt och jag tänker inte ens på vad jag gör längre... Tror jonnerstone är inne på rätt spår!

Om du vill göra finjusteringar på ett helt spår går det ju att lägga kanalen via en grupp så att du kan ha både automatisering och nivåjustering. Brukar sällan göra så utom vid stämmor.... lägger ofta samma instrument på olika spår för vers och refräng typ i stället.^^

Ja du det veti tusan tror jag måste missat något här som hindrar det här från att vara så smidigt det borde vara. grrr!

Ja med snap så följer du det valda kvantiseringsvärdet. Utan snap så ritar på "fri hand"


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
De där ritverktygen använder jag nästan bara om jag ska automatisera en synt i midi. Tycker inte jag behöver dem när jag ändrar kurvor längs med spåret/klippet. Sätt på Snap och välj Beat - det är lagom att börja med så kan du gå ner på Kvantiseringen så mycket som behövs sedan.

Edit.
Kom att tänka på en sak... Har du lagt märke till att editorerna har egna inställningar för "Grid"?
« Senast ändrad: 11.01.2013, 00:28:33 by Jocke »
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag gjorde en liten ljudlös instruktionsvideo hur jag gör för att fixa till en on/off automatisering på en "part". I detta exemplet bypassar jag ett delay mellan takt 5 och 6 och ett dualfilter mellan takt 7 och 9

1. Sätter igång automatiseringen för spåret.
2. Vecklar ut ett automatseringsspår
3. Väljer mitt MonoDelay i insertsmappen
4. Väljer Bypass
5. Sätter igång "snap", i detta fallet har jag "Use Quantize" och värdet 1/1. Här kan man ju själv välja efter smak, tycke och noggranhet.
6. Lägger en markering på takt 5 resp. 6, klickar i mitten av dessa och drar upp linjen.
7. Vecklar ut ytterligare ett automatiseringsspår
8. Väljer Dualfilter i insertsmappen
9. Väljer Bypass
10.Lägger en markering på takt 7 resp. 9, klickar någonstans i mitten av dessa och drar upp linjen.

Vill man göra tvärtom, dvs att man vill sätta igång effekten på ett visst ställe och att den ska vara i bypass-läge resten av tiden då börjar man med att dra upp linjen i bypass-läge markerar mellan vilka punkter man vill ha effekten och drar linjen neråt istället........-"no shit Sherlock!!" Ja ja bättre att vara lite övertydlig än otydlig  :D

Därefter kan man kopiera "parten" hur många gånger man vill och automatiseringarna följer med. Man kan även klippa upp sin "part" i småbitar och kopiera och automatsieringen för just den valda biten kommer följa med.



Hoppas det hjälpte något  :)

Micke
« Senast ändrad: 11.01.2013, 12:52:38 by jonnerstone »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Efter det här känner jag också för en Cubase-kurs - elegant som sagt. Hur många grejer är det egentligen man inte kan? Många tror jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Kan nån snabbt säga varfölr man använder det?, syfte?
 :wacko:
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kan nån snabbt säga varfölr man använder det?, syfte?
 :wacko:
Haha jag känner igen mig i dig Markus för några år sedan då jag tyckte sånt där var finsnickeri och inte hade med låten att göra. Men om du nu har avsatt 2013 för att lära dig mixa så måste du förstå att varje liten ton vägs på en vågskål och att vissa av oss vill att alla toner ska ha exakt rätt vikt. Vill man att det ska utstråla energi eller bara fylla ut eller ska det vara en tongivande strof som ligger över det hela osv.
Kolla tuben efter cubasemixningar så kommer mycket att förklara sig själv.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Kan nån snabbt säga varfölr man använder det?, syfte?
 :wacko:

Det finns massor av anledningar. Det mest uppenbara är ju volym och effektautomatiseringar . T.ex en riff-gura. På introt vill man att den ska låta starkt och in your face. När sen sången kommer så kanske man vill att riffet ska ligga kvar, men då kan det ju självklart inte ligga lika starkt och nära för då krockar det med sången. Då gör man en automatsering så att volymen på guran sänks några dB och ett reverb läggs på. Så när sången kommer in så sänks volymen på gitarren samtidigt som den åker bak en bit i mixen av reverbet.

Förr i tiden behövde man flera händer som exakt i rätt ögonblick drog i reglarna när man förde över materialet på mastern. Detta slipper man nu tack vare automatisering.

Ett annat ändamål som används mycket, framförallt i elektronisk musik, är filtersvep. Att man automatiserar t,ex ett högpassfilter över tid. Från att inget av ljudet släpps igenom släpps igenom tills att filtret är helt öppet.

I t.ex Dubstep så används det till att styra lfo:er så att man får fram den där klassiska wobble-basen.

Alla parametrar, spår, effekter mm är automatiseringsbara så man kan experimentera och ha kul och få fram annorlunda och roliga sound. Endast fantasin sätter gränsen  :)
« Senast ändrad: 11.01.2013, 20:03:51 by jonnerstone »


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Tack för ett utmärkt svar.
Hmm... När jag gör sånt klipper jag spåret i bitar, och redigerar sen den delen. -Men det där är ju onekligen bättre:)

Kan nån snabbt säga varfölr man använder det?, syfte?
 :wacko:

Det finns massor av anledningar. Det mest uppenbara är ju volym och effektautomatiseringar . T.ex en riff-gura. På introt vill man att den ska låta starkt och in your face. När sen sången kommer så kanske man vill att riffet ska ligga kvar, men då kan det ju självklart inte ligga lika starkt och nära för då krockar det med sången. Då gör man en automatsering så att volymen på guran sänks några dB och ett reverb läggs på. Så när sången kommer in så sänks volymen på gitarren samtidigt som den åker bak en bit i mixen av reverbet.

Förr i tiden behövde man flera händer som exakt i rätt ögonblick drog i reglarna när man förde över materialet på mastern. Detta slipper man nu tack vare automatisering.

Ett annat ändamål som används mycket, framförallt i elektronisk musik, är filtersvep. Att man automatiserar t,ex ett högpassfilter över tid. Från att inget av ljudet släpps igenom släpps igenom tills att filtret är helt öppet.

I t.ex Dubstep så används det till att styra lfo:er så att man får fram den där klassiska wobble-basen.

Alla parametrar, spår, effekter mm är automatiseringsbara så man kan experimentera och ha kul och få fram annorlunda och roliga sound. Endast fantasin sätter gränsen  :)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tack för ett utmärkt svar.
Hmm... När jag gör sånt klipper jag spåret i bitar, och redigerar sen den delen. -Men det där är ju onekligen bättre:)


Det kan ju göra stor skillnad i insert-racket vilka nivåer man skickar in för vad som faktiskt kommer ut och varierar nivån så... Men visst - det kan funka ibland! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Ja, jag förstår fördelarna:)

Tack för ett utmärkt svar.
Hmm... När jag gör sånt klipper jag spåret i bitar, och redigerar sen den delen. -Men det där är ju onekligen bättre:)


Det kan ju göra stor skillnad i insert-racket vilka nivåer man skickar in för vad som faktiskt kommer ut och varierar nivån så... Men visst - det kan funka ibland! :)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Den här tråden hade av någon orsak KR helt dumpat vad gällde att meddela mig om nya inlägg, ber om ursäkt för min frånvaro!

Tack så mkt för videon. Jag satt o pillade fram o tillbaka på egen hand under tiden här o kom fram till exakt samma metod på egen hand efter lite pillande fram o tillbaka. Nu måste jag väl säga att jag fått fram ett arbetssätt som är någorlunda lika smidigt i Cubase jämfört med Logic. Framförallt känns det lite "stabilare" med automatiseringen i Cubase. I Logic satt jag ständigt o kollade att ingenting blev ändrat som ej var meningen för det var av någon orsak väldigt lätt hänt där att kurvan hoppade iväg utan att man märkte det. Men tack för videon då vet jag att jag gör "rätt".

Vad gäller automatisering i övrigt så anser jag det vara något man måste kunna, det är så himla mkt som man bara kan få till genom automatisering. Jag har hur många exempel som helst i mina låtar där jag måste använda det. Te.x kanske sången blir lite låg mot det andra i refrängen men inte i versen, då automatiserar man den starkare över refrängen. Har man ett delay så kanske man enbart vill ha det på vissa fraser i sångspåret, o har man ett reverb kanske man vill minska det över en viss passage för att det blir grumligt. Automatisering är helt enkelt totalt nödvändigt verktyg i mina ögon. Klart man inte börjar som total nybörjare med att lära sig just det, men det är ett nödvändigt steg på vägen.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
D-lar vad det finns som man inte vet om  :wacko:
Imponerad av era kunskaper - särskilt Jonnerstones!
Måste försöka få mej motiverad att vara så omsorgsfull och detaljerad när det gäller inspelning - fast det känns inte som jag har handlag eller tid till det  :(

Guldstjärna till de som delar med sig på det sättet!  :wub:
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ja, jonnerstone är en klippa som ofta har väldigt bra lösningar och gärna delar med sig! :)

Man kan göra en hel del saker på olika sätt i Cubase och man lär sig hela tiden nytt. Jag skulle vilja rekommendera att skaffa en bok på svenska, köpa en utbildningsvideo eller kolla klipp på tuben. Många begrepp är lite speciella på engelska och trots att jag tycker att jag har hygglig koll på språket betydde boken mycket för mig.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Cubase o andra väletablerade "gamla hederliga" DAWS har alltid något mer att gömma som man inte ännu har fått grepp om, det är otroligt hur djupa programmen är så det är kanon att dela med sig på det här sättet!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se