Kontrollrummet

Bluesgurasound. Testa själv!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fick beröm för mitt gitarrsound i denna tråd: Värnamo blues
Ljudexempel där gitarren är "solad" finns längst ner i detta inlägg.

Detta exempel är alltså solosoundet i låten. Den som är ute efter kompsoundet tar bara bort Tube screamern så är det klart.

Delar här med mig av hur soundet framställs och tanken är att den som är sugen kan testa soundet också, och se hur lika det blir. Vore kul att höra.  :)

De mjukvaror som behövs laddas ner här
Kjaerhus Classic serien    Endast kompressorn behövs i min signalkedja.
Simulanalog Guitar suite    Här behövs Tube screamern samt Rednef Twin förstärkaremuleringen.
Stillwell 1973    En lättrattad eq. Brukar mest ha den till högpass, men här ville jag tjocka till lite mer än vad förstärkarklonens eq tillät.
Stillwell Verbiage    Ett bra reverb. Hade väl ganske gått "lika" bra med Kjaerhusreverbet, men denna har bättre eq-möjligheter.

I denna ordning ska effekterna sättas upp.
Kjaerhus Classic Compressor
Guitar suite Tube Screamer
Stillwell 1973
Guitar suite Rednef Twin
Stillwell Verbiage

Den som undrar något frågar. Tex. om detaljerade värden på pluggarna.

I följande bild ser ni inställningarna för varje VST.


« Senast ändrad: 04.03.2021, 21:23:39 by Wernborg »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är ett jäkla fint sound på den låten! :) Detta ska absolut testas så snart jag hittat Stratocastern! ;-) Schysst av dig att dela! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Just det. Stratocaster med rosewoodgreppbräda och halsmiken med fullt på alla rattar är det jag spelar på. Borde bli liknande sound bara ni använder single coil mikar i halsläget.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kanon! Det ska jag testa så fort jag får tid!
Gillade verkligen ditt gitarrsound.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Intressant, den där kedjan jag jag plocka ihop. Ingen cabinet sim...?
Låter snusfint.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det här är nackdelen med Mac - Kjaerhus som jag hade i PC´n funkar inte och  den där Rednef Twin finns inte ens en förklaring vad den gör att det är någon slags preamp har jag förstått men vad händer med ljudet. Samma med Guitar rig inget för Mac.

Jag har använt en screamer från Line6 och en compressor alá Cubase men 1973 och Verbiage hade jag och försökt skruva enligt dina inställningar.

Jag får inte till det där platta strataljudet men det kan ju dels bero på att det är en Rustacaster och dels på SBS -  hur du gör de där Rune Gustavssongrejerna ger jag upp på - du måste ha toner på din gura som inte jag har :lol:

[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/Wsolo.mp3[/mp3]
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nä detta blir nog ett pc-test då kjaerhus och guitar suite är VST.

Rednef twin är en klon på en Fender Twin-förstärkare.

Ingen cabsim nej. Detta är comboemulatorer med inbyggda högtalarsimulatorer i VSTn.
« Senast ändrad: 08.01.2013, 09:26:33 by Wernborg »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul! Tack! Skall absolut testa.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gött ljud ere!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Snygg och enkel tutorial. Sådant här borde vi ha mycket mer av. Du får lite karma av mig för insatsen. Skall testa ljudet när jag behöver det. Det låter varmt och behagligt.  :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ja det låter gött.

Några kommentarer bara:
-Jag har haft svårt att få Guitar suite att funka på stereokanaler. Nu kan man ju undra varför man skulle vilja lägga en mono-gura på ett stereospår och den enkla förklaringen i min värld är att gaten i Cubase triggar väldigt märkligt på monospår och uppför sig inte rationellt vid sidechaining- funkar ibland och det är inte bra nog! Får leta upp en annan gate för jag vill gärna använda det på dubb-spår!

-Verbiage vill inte ladda alls på 32 bitars Cubase i 64 bitars Windows i min dator.

-Tycker det är lite jobbigt att spela med fördröjningen från den minsta latencyn i mitt Line6-kort och vill nog använda Direct monitoring men då kan jag inte ladda VST-pluggar (vad jag vet) så för mig blir det mer ett sound att mixa med än att spela med.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
+ på den
(även om den inte är för min värld :D)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
låter kalas..

tack för receptet! :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ja det låter gött.

Några kommentarer bara:
-Jag har haft svårt att få Guitar suite att funka på stereokanaler. Nu kan man ju undra varför man skulle vilja lägga en mono-gura på ett stereospår och den enkla förklaringen i min värld är att gaten i Cubase triggar väldigt märkligt på monospår och uppför sig inte rationellt vid sidechaining- funkar ibland och det är inte bra nog! Får leta upp en annan gate för jag vill gärna använda det på dubb-spår!

-Verbiage vill inte ladda alls på 32 bitars Cubase i 64 bitars Windows i min dator.

-Tycker det är lite jobbigt att spela med fördröjningen från den minsta latencyn i mitt Line6-kort och vill nog använda Direct monitoring men då kan jag inte ladda VST-pluggar (vad jag vet) så för mig blir det mer ett sound att mixa med än att spela med.

Skumt med Verbiage där. Jag kör ju också 32-bitars DAW (Reaper) på 64-bitars Windows och där funkar det fint.

Ja det är klart. Latency är ju kass att spela med i realtid. Har inte det problemet heller med mitt kort.

Om man inte kan spela med det ljudet man spelar in med så är ju användningen av VST-effekter för gitarr klart begränsade. Det är ju en stor del av soundet att spela med ljudet så att säga. Respondera med spelsättet på hur soundet reagerar etc.

Men får du verkligen märkbar latency? Jag ställer mitt ganska gamla M-Audio ljudkort på lägsta inställningen 64 samples. Det motsvarar 1.3333 ms latency.

Samples / Samplerate * 1000
64/48000*1000=1.333333
« Senast ändrad: 08.01.2013, 22:46:06 by Wernborg »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ja det låter gött.

Några kommentarer bara:
-Jag har haft svårt att få Guitar suite att funka på stereokanaler. Nu kan man ju undra varför man skulle vilja lägga en mono-gura på ett stereospår och den enkla förklaringen i min värld är att gaten i Cubase triggar väldigt märkligt på monospår och uppför sig inte rationellt vid sidechaining- funkar ibland och det är inte bra nog! Får leta upp en annan gate för jag vill gärna använda det på dubb-spår!

-Verbiage vill inte ladda alls på 32 bitars Cubase i 64 bitars Windows i min dator.

-Tycker det är lite jobbigt att spela med fördröjningen från den minsta latencyn i mitt Line6-kort och vill nog använda Direct monitoring men då kan jag inte ladda VST-pluggar (vad jag vet) så för mig blir det mer ett sound att mixa med än att spela med.

Skumt med Verbiage där. Jag kör ju också 32-bitars DAW (Reaper) på 64-bitars Windows och där funkar det fint.

Ja det är klart. Latency är ju kass att spela med i realtid. Har inte det problemet heller med mitt kort.

Om man inte kan spela med det ljudet man spelar in med så är ju användningen av VST-effekter för gitarr klart begränsade. Det är ju en stor del av soundet att spela med ljudet så att säga. Respondera med spelsättet på hur soundet reagerar etc.

Men får du verkligen märkbar latency? Jag ställer mitt ganska gamla M-Audio ljudkort på lägsta inställningen 64 samples. Det motsvarar 1.3333 ms latency.

Samples / Samplerate * 1000
64/48000*1000=1.333333

Ska kika närmare på det... tyckte det lät illa när jag provade att ställa ner ytterligare...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lysande tråd Stefan.

Ljudet på guran är helt underbart,även total soundet i låten.En fröjd att lyssna på.

Mike


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag har använt en screamer från Line6 och en compressor alá Cubase men 1973 och Verbiage hade jag och försökt skruva enligt dina inställningar.

Jag får inte till det där platta strataljudet men det kan ju dels bero på att det är en Rustacaster och dels på SBS -  hur du gör de där Rune Gustavssongrejerna ger jag upp på - du måste ha toner på din gura som inte jag har :lol:

[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/Wsolo.mp3[/mp3]
Oj, hade missat att du lämnat ett ljudexempel. Kanske mycket dist på ditt sound i jämförelse. Kan ju vara Tube screamerklonerna som jobbar olika iofs, men jag skulle backat på disten för att få det mer bluesigt.

Rune-tonerna är bara passing-notes. Ett standardtrick, (som man iofs behöver lite känsla för), är att som övergång mellan fraser inom skalan bara höja "boxen" ett tonsteg. Denna låt går i H-moll. Mina Rune-toner här spelas alltså över C-bluesskalan. Man får öva lite för att få in det på rätt ställe och man kan inte hålla på för länge, då låter det bara falskt.

Testa vettja!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ja det låter gött.

Några kommentarer bara:
-Jag har haft svårt att få Guitar suite att funka på stereokanaler. Nu kan man ju undra varför man skulle vilja lägga en mono-gura på ett stereospår och den enkla förklaringen i min värld är att gaten i Cubase triggar väldigt märkligt på monospår och uppför sig inte rationellt vid sidechaining- funkar ibland och det är inte bra nog! Får leta upp en annan gate för jag vill gärna använda det på dubb-spår!

-Verbiage vill inte ladda alls på 32 bitars Cubase i 64 bitars Windows i min dator.

-Tycker det är lite jobbigt att spela med fördröjningen från den minsta latencyn i mitt Line6-kort och vill nog använda Direct monitoring men då kan jag inte ladda VST-pluggar (vad jag vet) så för mig blir det mer ett sound att mixa med än att spela med.

Skumt med Verbiage där. Jag kör ju också 32-bitars DAW (Reaper) på 64-bitars Windows och där funkar det fint.

Ja det är klart. Latency är ju kass att spela med i realtid. Har inte det problemet heller med mitt kort.

Om man inte kan spela med det ljudet man spelar in med så är ju användningen av VST-effekter för gitarr klart begränsade. Det är ju en stor del av soundet att spela med ljudet så att säga. Respondera med spelsättet på hur soundet reagerar etc.

Men får du verkligen märkbar latency? Jag ställer mitt ganska gamla M-Audio ljudkort på lägsta inställningen 64 samples. Det motsvarar 1.3333 ms latency.

Samples / Samplerate * 1000
64/48000*1000=1.333333

Ska kika närmare på det... tyckte det lät illa när jag provade att ställa ner ytterligare...

Kunde inte ställa lägre än 128 men det funkar! :)  Gjorde tavlan att lägga upp ett spår i det projektet jag hade upp med en jäkla massa spår som tog kraft... antagligen därför det började låta illa... I ett nytt funkar det fint! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja det låter gött.

Några kommentarer bara:
-Jag har haft svårt att få Guitar suite att funka på stereokanaler. Nu kan man ju undra varför man skulle vilja lägga en mono-gura på ett stereospår och den enkla förklaringen i min värld är att gaten i Cubase triggar väldigt märkligt på monospår och uppför sig inte rationellt vid sidechaining- funkar ibland och det är inte bra nog! Får leta upp en annan gate för jag vill gärna använda det på dubb-spår!

-Verbiage vill inte ladda alls på 32 bitars Cubase i 64 bitars Windows i min dator.

-Tycker det är lite jobbigt att spela med fördröjningen från den minsta latencyn i mitt Line6-kort och vill nog använda Direct monitoring men då kan jag inte ladda VST-pluggar (vad jag vet) så för mig blir det mer ett sound att mixa med än att spela med.

Skumt med Verbiage där. Jag kör ju också 32-bitars DAW (Reaper) på 64-bitars Windows och där funkar det fint.

Ja det är klart. Latency är ju kass att spela med i realtid. Har inte det problemet heller med mitt kort.

Om man inte kan spela med det ljudet man spelar in med så är ju användningen av VST-effekter för gitarr klart begränsade. Det är ju en stor del av soundet att spela med ljudet så att säga. Respondera med spelsättet på hur soundet reagerar etc.

Men får du verkligen märkbar latency? Jag ställer mitt ganska gamla M-Audio ljudkort på lägsta inställningen 64 samples. Det motsvarar 1.3333 ms latency.

Samples / Samplerate * 1000
64/48000*1000=1.333333

Ska kika närmare på det... tyckte det lät illa när jag provade att ställa ner ytterligare...

Kunde inte ställa lägre än 128 men det funkar! :)  Gjorde tavlan att lägga upp ett spår i det projektet jag hade upp med en jäkla massa spår som tog kraft... antagligen därför det började låta illa... I ett nytt funkar det fint! :)
Angående latency och gitarrspel. Om man har en latency på 5 ms (som en del tycker är för dåligt) så motsvarar det att stå 1,5m ifrån sin gitarrstärkare.
DON'T PANIC


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Härligt. Ser fram emot ljudprov. :)

Sådär! :) Stratocastern är min bästa ovän - maken till d-a obekväm gitarr finns ju inte!  :wacko: Min har Bill Lawrence noiseless mickar och är lite dovare än en vanlig single-coil så det blev till att skruva lite på inställningarna... Reverben har jag inte fått igång och tröttnat på jox så jag tog Glaceverb i stället. Har nog lagt mer tid på backingtracket än på själva spelandet...  :lol:


[mp3=200,20,0,center]http://privat.infocenter.org/jocke134/musik/J-blues.mp3[/mp3]

.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Härligt. Ser fram emot ljudprov. :)

Sådär! :) Stratocastern är min bästa ovän - maken till d-a obekväm gitarr finns ju inte!  :wacko: Min har Bill Lawrence noiseless mickar och är lite dovare än en vanlig single-coil så det blev till att skruva lite på inställningarna... Reverben har jag inte fått igång och tröttnat på jox så jag tog Glaceverb i stället. Har nog lagt mer tid på backingtracket än på själva spelandet...  :lol:


[mp3=200,20,0,center]http://privat.infocenter.org/jocke134/musik/J-blues.mp3[/mp3]

.
Låter blues!!!  :D
Receptet verkar fungera.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Låter blues!!!  :D
Receptet verkar fungera.

Ja, de här pluggarna lirar gott! :)

Härligt sound här med. Skönt lirat, Jocke. :)

Tack! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Härligt. Ser fram emot ljudprov. :)

Sådär! :) Stratocastern är min bästa ovän - maken till d-a obekväm gitarr finns ju inte!  :wacko: Min har Bill Lawrence noiseless mickar och är lite dovare än en vanlig single-coil så det blev till att skruva lite på inställningarna... Reverben har jag inte fått igång och tröttnat på jox så jag tog Glaceverb i stället. Har nog lagt mer tid på backingtracket än på själva spelandet...  :lol:


[mp3=200,20,0,center]http://privat.infocenter.org/jocke134/musik/J-blues.mp3[/mp3]

.

Kul att höra Jocke,bra sound på guran.

Mike



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Härligt. Ser fram emot ljudprov. :)

Sådär! :) Stratocastern är min bästa ovän - maken till d-a obekväm gitarr finns ju inte!  :wacko: Min har Bill Lawrence noiseless mickar och är lite dovare än en vanlig single-coil så det blev till att skruva lite på inställningarna... Reverben har jag inte fått igång och tröttnat på jox så jag tog Glaceverb i stället. Har nog lagt mer tid på backingtracket än på själva spelandet...  :lol:


[mp3=200,20,0,center]http://privat.infocenter.org/jocke134/musik/J-blues.mp3[/mp3]

.

Kul att höra Jocke,bra sound på guran.

Mike


Och med den sköna bluesen är det natti för mig - sov gott alla bluesdiggare därute.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tack Mike o Eddi! :)

Tror jag har ett kluvet förhållande till blues... Hur mycket tid har man inte ägnat åt blues-tolvor i olika replokaler? När man hade lärt sig Johnny B Good och kört den några timmar började man bli trött och sen hade nog tempot sjunkit till det här!  :lol:
Jag vill nog göra det lite svårt för mig och har blundat för bluesen... Fick lite av en nytändning av Wernis låt och inställningarna för soundet funkar finfint! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1