Kontrollrummet

Avdelat rum för hemmastudio, akustikfunderingar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sacredheart

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Jag har efter hårda förhandlingar kommit överens med min partner att få dela av arbetsrummet för musikinspelning. Utrymmet som jag får tilldelat är ca 180x250cm och ska då inredas på bästa sätt för att förbättra akustiken. I den bakre delen av utrymmet ska en gipsvägg upp som det ska hängas 300g/m2 molton-tyg på. Jag ska även hänga molton-tyg på väggen framför och till höger om skrivbordet. Till vänster om skrivbordet kommer det också hänga molton-tyg, men som ett draperi på skenor i taket så man kan öppna ut mot den lilla "gången" samt dörren ut ur rummet. Jag bifogar en bild på hur jag tänkt det.

Är det något speciellt jag bör tänka på innan jag startar bygget? Jag har möjlighet att eventuellt flytta gipsväggen lite längre bakåt i rummet, men inte speciellt mycket. På golvet kommer det vara en tjock matta som täcker utrymmet. Det kommer tillkomma lite diffusion kring skrivbordet och någon typ av absorption på gipsväggen.

Tack på förhand!



Utloggad tsmalmbe

i så yttepytte är det omöjligt att veta vad det blir förrän det är färdigt. molton kommer inte att göra något under 2kilohertz så bummelbummel lär det nog bli. köp akustikskivor så mycket du kan och anv'nd dig av dem. alternativt bergull eller dylikt. men som sagt, med så lite utrymme vet jag att det är oförutsägbart.

kanske bästa tipset (med lite gissningar eftersom du berättar väldigt lite) är att ta fram sångmicken och gitarrmicken och testa vad som låter värst. sedan försöka förbättra inspelningssoundet på dessa. kanske någonslags se refelxion filter. och sedan acceptera att helt enkelt mixa i lurar, för det är där största problemen kommer att ligga.

har du inga akustiska ambitioner (bara anv'nda vsti)så ska du helt enkelt sätta ut alla pengar på hörlurar, och bra belysning och en snygg tapet. bra lurar och bra humör kommer man långt med.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Börja gärna med att läsa min lilla artikel i forumets Wiki, om just [wiki=Akustikbehandling]akustikbehandling[/wiki], så kan du slippa göra de värsta grodorna...
Med förutsättningarna som du beskriver, så är jag böjd att hålla med tsmalmbe, att det bästa för mixning kan vara att skaffa ett par riktigt bra öppna hörlurar istället. Min stående rekommendation är i så fall Ultrasone Pro2900. :)
Tyget suger som sagt bara upp diskant men lämnar allt annat i princip helt opåverkat. Vilka frekvenser som absorberas, beror ju främst på materialets tjocklek när det handlar om porösa absorbenter (som tyg räknas som).
För sångens skull kan du göra ett sånghörn. Finns också beskrivet i akusik-artikeln. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

Och jag ger min röst på AKG - själv gillar jag K241 DF-varianten, andra gillar 271:orna.

Bara för att få två divergerande åsikter kring lurar då alltså. Egentligen rekommenderar jag att testa i en affär, eller ta risken att beställa flere och slösa lite pengar på detsättet (så som jaggjorde)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad sacredheart

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Tack för svaren! Jag ska läsa artikeln omgående!

Så det kommer egentligen inte spela någon roll om jag har något tyg på väggarna eller inte då utrymmet är för litet för att kunna säga någonting om vad resultatet blir eller inte blir?



Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tack för svaren! Jag ska läsa artikeln omgående!

Så det kommer egentligen inte spela någon roll om jag har något tyg på väggarna eller inte då utrymmet är för litet för att kunna säga någonting om vad resultatet blir eller inte blir?



Rummets dimensioner avgör i mångt och mycket vilka noder och dippar du kommer att få och det mesta av det där uppstår och skapar problem under det område som tyget har någon verkan. Jag skulle vilja slå ett slag för oregelbundenheter (kika på proportionerna i en konsertlokal eller bättre bio). Tycker också att man ska försöka undvika att följa "Svensk standard" med c-c 60 och gips som skapar ett rum med många lika stora svängande ytor. Det går naturligtvis att teoretisera sånt här i det oändliga och det finns flera sidor på nätet där man kan beräkna rummets noder men en bra skapligt bra tumregel för oregelbundenhet är "Det gyllene snittet".

Trivs mycket bra med AKG271 men man ska vara medveten om att de har rätt mycket "crisp" som man inte ska försöka kompensera för i mixen! Lycka till! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad sacredheart

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Tack så mycket för svaren. Jag ska ta en funderare på hur jag ska göra och läsa på lite mer. Hörlurar är något jag kommer behöva införskaffa ändå, så där blir det ett par bra sådana.

Det som kommer spelas in med mikrofon i utrymmet är lite akustisk gitarr, cajon och eventuellt lite maracas och liknande instrument. Sång kommer spelas in på annat ställe, vid behov. Allt annat går till ljudkortet via line in.