Kontrollrummet

equality - Coogee Beach

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Coogee Beach
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: elgurevals
LÅTLÄNGD: ca 3 min
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
EV. MEDVERKANDE: nej
INSPELNINGSÅR: 2013 (alltid lika konstigt att skriva ett nytt år)
FORMAT: mp3

Velat göra en hyllningslåt till människorna vid Coogee Beach utanför Sydney där jag hade förmånen att bo förra våren. Behagligt ställe där havet präglade hela tillvaron. Vänliga människor och fin natur. Vad mer kan man begära?  :) Håller elgurkespelet? Behövs ett annat ljud? Sången hastigt tillagad och den skall väl skärpas med en vers till där pianot finns nu.

Mixat om lite, dragit in guran, bytt ut några bastoner och justerat nivåer.

130108: Version tredje gången gillt. Annat gitarrljud och lite andra justeringar.

Coogee Beach

In the Southerrn Hemisphere
Yeah, it's pretty far from here
Won't you tell me if you wanna go
To a great place I know

Where the whales pass in the winter time
And the wind hits on the shore line
Surely, you're on my mind
Could you be reached
Oh, Coogee Beach

« Senast ändrad: 11.01.2013, 00:25:11 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Gitarrspelet ja, det kunde nog dämpas en aning där sången finns med. Nu går den på för fullt i vänster öra (lyssnar i lurar) hela tiden och jag vet jag inte liksom vilkendera jag skall lyssna på, sången eller gitarren.

Själva låten är ju i och för sig schysst så med lite jobb blir det riktigt bra

...tycker jag :)

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..bra sång och melodi, men tycker gitarrspelet inte hänger ihop med övrigt, blir lite virrigt att lyssna på och jag fattar inte harmonierna. Kanske testa att göra gurorna lite tydligare för nu tycker jag det inte hänger ihop. Du sjunger väldigt bra, så få ordning på denna nu!  :)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bra låt.
Du sjunger på ett sätt som jag inte hört från dig förut - Kul!
Tycker inte att elguran på höger sida i ljudbilden passar
skulle hellre höra en lättare ren variant - ungefär som på PO Simons Graceland
Intressant!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tja, jag gillar elgure soundet. Skitigt och bluesig, liksom.

Bra känsla i sången också, men gitarren kanske ska lugna ner sig lite under sången. Man kan inte tro det är en hyllning.. Låter lite för molligt för det (vilket inte gör något)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
... Tycker inte att elguran på höger sida i ljudbilden passar...


Oj, jag måste nog se över mina uppkopplingar  :unsure: I mina lurar satt den till vänster :o
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sången borde ha annat eller mindre reverb - den är inte på samma scen som gitarren. Gitarren är kul för att den är en envis och enveten rackare men går det att få den att tygla sig under sångpartiet?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack för snabba comments! En snabb ommix som naturligtvis gjorde susen!  :D


spacetrucker: Inser att jag nog pannade ut elguran för mycket på båda dina kommentarer!  :D Det är ju kul att man bara kan göra så.  :D Har nu dragit in den mot mitten och sänkt den under sången.
Clemens: Jo harmisarna är nog lite konstiga. Fattas nog nån brygga här och där. Blir lite döv när man spelat låten hundra ggr.  <_< Ändrade lite i basen och skippade de djärvare tonerna och kanske det blev lite rättning i ledet?
Cykeln: Ja, det var svårt att hitta lämpligt gitarrljud. Fenders eget kan låta lite för polerat, ssk i eggläge. Drog ner som under sången och hoppas nya mixen räddar något.
Divid: Kul att du gillar gitarrljudet! Lite för molligt för en hyllning kanske ja. Det blir ju vad det blir.
MaxB: Bra komments. Jag har minskat reverben på sången och tyglat guran.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Elgurevals :lol:
I första mixen tyckte jag det var för mycket rum i andra är det bättre eller så har jag vant mig. Tycker kanske att det är konstigt med ride och grejer så mycket till höger och bara trillian i vänster - men jag kanske överdriver. Visan är fin och ovanlig men funkar - kul att höra elgura från dig.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Thank you Ed!
Ville ha den lite spejsig men kanske väl mycket där då. Fattar inte, Trillian skall ju vara mitten. Jag måste ha fel på öronen men trummorna skulle jag kuynna dra i mot mitten också. Blir inget kvar till slut på sidorna  :o  :P

Lade upp texten - det lilla som blev skrivet.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Äh, torkat upp mixen ytterligare och lade dit något "missing chord". Bättre/sämre? (än vaddå?)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Hej Eq

Låter bra det här. Gillar på-tisdag-kompet. Men hade förväntat mig annat gitarrljud, mer åt Beach Boys med tanke på titeln på låten. Lyssning i HTC gör inte låten rättvisa men önskar mjukare gitarrljud. Men beroende på hur du vill styra låtens riktning.

Härligt place verkar det vara. Australien är alltid exotiskt och hav lockar. 


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt med en lite ruff spelstil på gitarristen, nu känns den mer intressant inte störande mot sången. Sången ligger i bättre rum men är lite för hög i mixen, för att komma från gänget som kompar.

Det finns en cool stämning från individualister som gör saker gemensamt, som du lyckas förmedla bra.
De är intressanta att lyssna på. Refräng, nån? Nu har du satt platsen på kartan. Gillar!
« Senast ändrad: 07.01.2013, 07:34:11 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Mikey.

Jag tycker det låter fräckt med gitarrens riviga sound.I början så fick jag inte ihop det riktigt men huvudet vande sig och mot slutet satt guran helt rätt i låten.Kanske lite färre toner eller ett lite sparsammare riff/komp där sången ligger eller nåt..

Låten som helhet tilltalar mig,och denna vill jag höra då den är klar.

Mike


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Intressant låt, intressant sång, instämmer i gitarrdiskussionen i övrigt ;) Polera på, skön låt!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag tycker gitarrljudet är ganska jobbigt! Mindre dist och ett lite tydligare gitarrspel hade
framhävt låtstrukturen bättre tror jag. Hade nog föredragit låten med enbart piano,
trummor och bas som komp. Med elgitarr - gärna en elbas med mindre rumsljud.
Låten som sådan är inte dum och med rätt instrumentering och rumsljud blir det säkert fint!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Lite annorlunda ljudbild men den känns inte helt fel. Gillar faktiskt det stora rummet och känslan den ger till sången. Visst kan man göra en mer tillrättalagd version men jag tycker det känns charmigt så här.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
1up: Betr g-ljudet se längre ner. Kul att du gillar och åk dit!  :D
MaxB: Fin analys som alltid, det här med individualisterna bl a. Kanske vore bättre turtagning melodin men jag gillar när olika melodier ligger på varandra med risk för grötighet och kommer aldrig över tre, fyra instrument per låt.  :D Här är faktiskt en synth med och brottas också. Skall se över sångnivån. Refrängen är tänkt med frasen som börjar med "Could you be reached..."
Harmonica mike: Tjena, tjena. Du har helt rätt betr tonerna. Skall rensa där. Kul att du gillar elguran annars.
Tigersoul: Kul att du tror på denna i slutändan. Jo, stålborste och Häxans kopparputs är beställda VSTi:er. :D
Asti: Hmm, jo du har säkert rätt beträffande guran. Förstår helt och hållet din tanke med den sättning du nämner men tänkte jag ville pröva ett annat sound
och med en lättspelad Fender är det möjligt att spela grejor som man inte riktigt orkar på en akke eller får till på piano. Hade tänkt att låten skulle fejda ut på det malande höga D-ackordet som en slags mistlurskontrast till den annars förhoppningsvis softa svängen och svårt att få till den effekten utan elguran. Ja, vad vet jag...   Kul att du tror på låtidén som sådan.
martinm: Kul att det funkar i dina öron. BTW: har för mig att du också var i området för några år sedan?

Tack för hjälpsamma kommentarer, uppskattas!  :wub: Jag skall ta ett rejält snack med gitarristen och sparka honom om han inte skärper sig nej men allvarligt, skall fila på guran.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Elguran ändrad till ljud och har färre toner. Lite annat slut och andra nivåer.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
Refrängen är tänkt med frasen som börjar med "Could you be reached..."

Absolut, jag gillar den delen.
Jag tänkte nånting som bryter av mot allt som är med hittills, nån annan ackordsväxling eller delvis annat sound för att sen glida tillbaka.

Energisk rackarns gitarrist nu på slutet! Kan lika gärna tänka mig att alla relaxat slutar samtidigt och ersätts av vågorna som slår mot sandstranden, som sen får tona ut. Men jag känner inte personligheterna som låten representerar så den energiska gitarren kanske passar dem bättre.
« Senast ändrad: 08.01.2013, 07:32:07 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Skönt uttryck och låten och stämningen gillas,men den skräniga sprickande Stratan tycker jag är jobbig(förlåt)
Passar inte till stilen enl. undertecknad,skulle köra med rent ljud med mittmick om det var jag..  ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag gillar det skarpt. Tycker gitarrljudet funkar bra. Jag fick lite Tom Waits-vibbar av produktionen fast din röst är ju renare förståss. Snyggt när produktionen är sådär sparsmakad. Själv är jag ju tyvärr lite glad för att överproducera saker.
Tycker att du har en stark melodi där också. Snygga harmonier och bra sångmelodi i kombination.

 eggs :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker gitarrljudet är klart bättre så här! Kanske lite delay skulle fylla ut ytterligare..?
Låten vinner ju mer man hör den och din sång är bra.
Tycker det blir bättre flyt och fylligare när pianot kommer in.
Skulle helst velat ha en närmre, akustisk Eq-version om jag fick välja.  :)
Men bra nog såhär också.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Mycket bättre gitarrljud nu - Graceland är inte långt  borta
Osäker på pianot - tänker - antingen renodlar du den åt det här lite stökiga, dansande hållet utan piano
eller så en lugnare pianoversion
eller två versioner
men jag har oftast fel
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
MaxB: Tack för att du ville återvända till denna. Jo gitarristen blir lite hysterisk på slutet, basisten håller tillbaks. Relaxslut fullt tänkbart också men tyckte det blev lite spänning där. Inte orkat fixa till något break och tveksamt om det blir något. Svårt att återkomma till låtar som man grejat med ett tag, inspirationen tryter. Bäst är att smida så mycket som möjligt medan järnet är varmt om det sen bara räcker till en minuts musik får det väl bli så... :huh:
bjurte: Och ändå har jag avdistifierat guran så mycket... :D Jag kommer nog att labba ljudet en del ytterligare och hoppas få till en sjungen vers till. Thnx Uriah!
egghuvud: Kul att du ville kika på denna och tack för en sådan glädjande kommentar. TW är ju naturligtvis lite av husgud här. Hör för lite av dina alster egget, kom tillbaka!
Asti: Tack för att du följer denna och kul att du tycker den har förbättras. Som sagt Fendern har lite annat uttrycksområde och det funkar med slingor som en akustisk gitarr är för trögspelad till. Delay skall jag kolla.
cykeln: Jo jag minns Fendern på Call me Al. Pianot nu mest som minnesstöd för sångmelodi och kanske förtar "stöket".
robc: Jag tror han har rätt.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag lyssnade lite igår på verre två och skrev ett långt svar men så slocknade nätet(trots 200/200 lina)och jag blev tvungen att dra..Nu ser jag att det är ytterligare en nyare verre så då kör vi:

Allt det finstämmiga är kvar och gitarr rivet som jag gillade finns också kvar - nice.
Under sången så sänkte du guran lite för mycket tycker jag,men ta det med en nypa salt då jag inte har ordning på min lyssnings gear än.I övrigt så låter det här klappat och klart.
Kopplingen till Aussi via din resa/låten skulle förstärkas av ett långsamt lågt malande av en sådan där digeridoo på slutet svävandes bakom elguran..Vet inte om det kan funka men skulle vara kul att höra..Du har säkert andra ide´r,såg att du ville ha in mer sång och det är aldrig fel.Men i mina öron så är detta nästan klart om du tillför något på det sköna gitarrmanglet på slutet,vad är den stora frågan..

Mike



Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Hello Eq! Long time no see!
Måste ju lyssna in vad du hittat på och ja, det är väl liiite för mkt gitarr för min smak ;)  men det är ju bara i mitt tycke det, för övrigt så gillar jag din sång och jag känner ändå igen dig och ditt sound trots att du hittat på nåt annat än vad du brukar göra här, kör på, det svänger ju! Kram!
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
HM:Kul idé med digeridoo på gitarrmanglet. Kom ju hem med ett par i miniformat (varav Max fick den ena) men som musikinstrument verkar de inte funka. Nåväl, kanske finns samplat. Låten behöver mer text som puttar ut pianot tror jag. Skulle vara kul att skicka den sen till grabbarna och tjejerna på vandrarhemmet... Thnx  Mighty Mike!
Åsa: Heej! Ja, man är ju novis på elgura men lite kul att försöka. Kul att du ville lyssna och med er nya singel! Kram tillbaka och lycka till i det Gränslösa Landet!

Lydde f ö Astis råd med lite mer delay på guran... Det ligger fem effekter på denna nu.  :)
« Senast ändrad: 11.01.2013, 00:36:18 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har lyssnat men inte kommenterat tidigare. Fy mig.

Klar förbättring i version 3 nu. Men....

Mina fem ören:
Tycker att gitarrspelet är alldeles för aktivt för ett sådant sound. Varken fel på arret eller soundet var för sig, men tycker inte dom passar ihop. Ett sånt här lite crunchigt ljud brukar funka bättre men lite öppet/långsamt spel tycker jag. Minsta lilla snubbel på strängarna blir väldigt uppenbart nu.

Ett tips att kanske testa om du har lust: förenkla arret så att du kan spela det med hårt plektrum. Var inte för snäll mot strängarna så kommer attityden i tonen på köpet. Dra ner disten så mycket att det precis börjar spricka när du gör hårda anslag. Mycket delay och en del reverb också.

Riktigt skön låt. Lite ovanliga tonsprång som nästan blivit ditt signum genom åren. Det började nog i Sommarsol va? Eller var i alla fall där jag upptäckte det. Bra!!!!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Wernis: Inte skall du be om ursäkt för att inte ha kommenterat! Finns ju inte en chans att hinna med det, än mindre lyssna på allt som läggs upp här. Men visst det är alltid givande att ta del av dina expertkunskaper, inte minst på den elektrifierade gitarrens område. Tyvärr är jag en än uslare gitarrist med plektrum. Har aldrig kunnat lära mig det. Känns obehagligt, ungefär som en nagel har lossnat.  Du har nog rätt att detta elgureljud inte lämpar sig för plock. Ville komma ifrån Fenders egna lite för polerade ljud men ändå får tillgång till dess, i mitt tycke, i särklass lättspelhet, vilket uteslöt akustisk gitarr. Om jag inte vill spela om guran så vad göra? Mindre dist, typ Police plåtljud i skyddsrum (tråkigt)? Chickenpicken'country-soundet? Känns lite fel i detta sammanhang. Och egglägena tröttnar man snabbt på. Tips på prests i Guitar Rig 4 om nån har?
Jo det är väl tonsprång a la Sommarsol. Kul att det gillas!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Oj du har verkligen fått till Billy Braggs gitarrljud så det sjunger om det, vilket jag gillar skarpt! Nu är ju han en gammal protestsångare och sjunger oftast om orättvisor, socialism o.s.v. då han använder den här typen av taggtrådigt gitarrljud och den kanske passar bättre i såna lägen än i hyllningslåt till goda vänner men vad vet jag? Jag tycker det är bra iallafall! :)  /Fuzz 
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Fuzzen! Jag gillar Billy Bragg och A New England är  ju för evigt inristad i musikhistorien. Hade hans g-sound lite åtanke faktiskt och jag kan väl få låna det till polarna därnere som plågas av rerkordvärme och skogsbränder f ö?  :unsure: :huh: B)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Tack Fuzzen! Jag gillar Billy Bragg och A New England är  ju för evigt inristad i musikhistorien. Hade hans g-sound lite åtanke faktiskt och jag kan väl få låna det till polarna därnere som plågas av rerkordvärme och skogsbränder f ö?  :unsure: :huh: B)

Jomen absolut!  Hade ingen tanke på svårigheterna därnere utan såg bara mojitos och vajande palmer för mitt inre. Med detta i åtanke SKA ju gitarren bara vara där!    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Låter skitbra. Snygg "jamkänsla", och fantastisk känsla.
Bra skit, helt enkelt.
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)