Kontrollrummet

Hej Anita! - Idé59

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad butte

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Hej alles!

Har knapat på en ny låt till vårat band Hej Anita! Vi gör enligt bengans.se "Laptoppop. Dansant elektrodisco med rejäl retrokänsla."
Jag är inte säker på något, framförallt mixningen och mastringen.

Trummorna kanske behöver mer retro-känsla?

Kritik tack! Gärna tills jag börjar gråta!


LÅTNAMN: *Inget än så länge*
LÅTSKRIVARE: Jag
STORLEK: 3,76 MB
ÅR: 2007
STATUS: Nästan färdig
FORMAT: mp3

http://www.fryslagg.se/Hejanita/Hej_Anita!-Ide59.mp3

Våra andra alster finns på www.myspace.com/hejanita/

MVH
Gustaf



Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej.
Kan du inte lägga upp låten här? Så slipper man fara runt och leta..

Mvh
Micael


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Välkommen hit. Kritik bad du om, här kommer kritik.

Plus för linnkaggen. Minus för att hela grejen är så jävla gjord. Jo, jag är på sätt och vis medskyldig, men ändå. Jag fattar inte syftet med låten, den ger mej inget. Det finns liksom ingen låt, det är bara ett arr! Det är bara ett långt malande, inte medryckande för fem öre, trots att det låter som att den som har gjort "melodierna" (fast arpeggion är väl ett bättre ord) tycker det. Låter som en smk-efterapning, men saknar helt melodierna som är själva grunden i deras musik.

Ni får 1,5 digitalanalogsyntar av 5 möjliga.


Utloggad butte

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Citera
lus för linnkaggen. Minus för att hela grejen är så jävla gjord. Jo, jag är på sätt och vis medskyldig, men ändå.

Jag förstår inte, kan du förklara mer?

Citera
ag fattar inte syftet med låten, den ger mej inget. Det finns liksom ingen låt, det är bara ett arr! Det är bara ett långt malande, inte medryckande för fem öre, trots att det låter som att den som har gjort "melodierna" (fast arpeggion är väl ett bättre ord) tycker det. Låter som en smk-efterapning, men saknar helt melodierna som är själva grunden i deras musik.

Förstår nog inte riktigt detta heller. Hela låtidéen är bara skräp? Jo, det kanske är sant men du verkar ha något emot denna typ av musik, eller kanske bara mot SMK?

I vilket fall, tack för din kritik. Låten kanske är skit men jag försöker mest lära mig något. Det är mest mixningen/mastringen jag vill ha kritik på, då jag är totalt nybörjare på det (allt annat också iof).

Citera
Ni får 1,5 digitalanalogsyntar av 5 möjliga.

Lägg av.

Citera
Kan du inte lägga upp låten här? Så slipper man fara runt och leta.

Fungerar inte direktlänken?
« Senast ändrad: 01.03.2007, 21:34:46 by butte »


DåligtGehör

  • Gäst
Ja... är inte alls någon stor (eller lill) lyssnare av elektro dance och sådant.

Antingen går man väl igång på dessa sound eller inte. Gör man det är väl halva slaget vunnet. Spela med ett bra pianoljud eller trumpet, en god träig kontrabas och jag är redan halvsåld. Sen skall det naturligtvis till lite mer men man är redan på god väg.

Nå, för mig låter det lite för mycket leksaksljud. Ibland är det kul som det riktigt pipiga ljudet vid ca: 2 minuter men inte helt och hållet roligt eller njutbart i låten som helhet.

Sen tycker jag trots att jag inte är inne på stilen att jag hört i princip allt tidigare. Men så kanske jazz låter för den oinvigde också  ;)

* Saknar bas (och låg mid?).

* Gillar kycklingpipljudet. Det är himla fräckt.

* Kunde man inte utveckla låten mer harmoniskt och/eller percusivt? Mer ovanliga vändningar?

* Mer kyckling


Utloggad butte

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Ja... är inte alls någon stor (eller lill) lyssnare av elektro dance och sådant.

Antingen går man väl igång på dessa sound eller inte. Gör man det är väl halva slaget vunnet. Spela med ett bra pianoljud eller trumpet, en god träig kontrabas och jag är redan halvsåld. Sen skall det naturligtvis till lite mer men man är redan på god väg.

Nå, för mig låter det lite för mycket leksaksljud. Ibland är det kul som det riktigt pipiga ljudet vid ca: 2 minuter men inte helt och hållet roligt eller njutbart i låten som helhet.

Sen tycker jag trots att jag inte är inne på stilen att jag hört i princip allt tidigare. Men så kanske jazz låter för den oinvigde också  ;)

* Saknar bas (och låg mid?).

* Gillar kycklingpipljudet. Det är himla fräckt.

* Kunde man inte utveckla låten mer harmoniskt och/eller percusivt? Mer ovanliga vändningar?

* Mer kyckling

Tack! Fina ord.

Med att den saknar bas, vad skall jag fylla på med? EQ:a subben bättre?


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Citera
lus för linnkaggen. Minus för att hela grejen är så jävla gjord. Jo, jag är på sätt och vis medskyldig, men ändå.

Jag förstår inte, kan du förklara mer?
Hela grejen med naiv instrumental elektronisk musik med TV-spelsinfluenser känns väldigt gjord, helt enkelt. Och jag är ganska medskyldig till görandet.

Citera
ag fattar inte syftet med låten, den ger mej inget. Det finns liksom ingen låt, det är bara ett arr! Det är bara ett långt malande, inte medryckande för fem öre, trots att det låter som att den som har gjort "melodierna" (fast arpeggion är väl ett bättre ord) tycker det. Låter som en smk-efterapning, men saknar helt melodierna som är själva grunden i deras musik.

Förstår nog inte riktigt detta heller. Hela låtidéen är bara skräp?

Det känns fel att prata om låtidé här, jag tycker det är just en idé som saknas. Det var liksom det jag syftade på. :) Låten bara är, liksom, det är som ett skal utan innehåll. Total hooktorka. För att sån här musik ska hålla måste det finnas nåt catchigt i grunden. Har man väl det så kan den här typen av arr funka finfint. Lyssna på Kasta sten, som är rätt lik erat arr. Där har du grymt catchiga melodier som gör den till vad den är. Eran låt har tyvärr inte det.

Och jag hoppas du förstår att allt detta är s a s IMHO, inget annat.

Jo, det kanske är sant men du verkar ha något emot denna typ av musik, eller kanske bara mot SMK?
Nejdå, tycker smk är riktigt trevliga prickar. Nu har jag bara hört en låt av er och en handfull av smk, men jag tycker de har mycket som ni inte visar i denna låt iaf.

I vilket fall, tack för din kritik. Låten kanske är skit men jag försöker mest lära mig något. Det är mest mixningen/mastringen jag vill ha kritik på, då jag är totalt nybörjare på det (allt annat också iof).

Dålig mixning är ju en del av genren, blir det för snyggt tappar man charmen. ;)

Citera
Ni får 1,5 digitalanalogsyntar av 5 möjliga.
Lägg av.
Vadå lägg av?  :unsure:


Utloggad butte

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Citera
Hela grejen med naiv instrumental elektronisk musik med TV-spelsinfluenser känns väldigt gjord, helt enkelt. Och jag är ganska medskyldig till görandet.

Jag förstår fortfarande inte, är det du som skapade genren? :)

Citera
Det känns fel att prata om låtidé här, jag tycker det är just en idé som saknas. Det var liksom det jag syftade på. smile Låten bara är, liksom, det är som ett skal utan innehåll. Total hooktorka. För att sån här musik ska hålla måste det finnas nåt catchigt i grunden. Har man väl det så kan den här typen av arr funka finfint. Lyssna på Kasta sten, som är rätt lik erat arr. Där har du grymt catchiga melodier som gör den till vad den är. Eran låt har tyvärr inte det.

Och jag hoppas du förstår att allt detta är s a s IMHO, inget annat.

Jag håller med dig, låten är skit. Det är mixning jag försöker lära mig.

Citera
Dålig mixning är ju en del av genren, blir det för snyggt tappar man charmen. Wink

Jag håller inte med dig. Det kan visst göras snyggt. Se Synthetical t.ex.


DåligtGehör

  • Gäst
Kan inte mixa själv så jag ger inga råd. Bara att som lyssnare upplevde jag att det kändes basfattigt.


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Citera
Hela grejen med naiv instrumental elektronisk musik med TV-spelsinfluenser känns väldigt gjord, helt enkelt. Och jag är ganska medskyldig till görandet.

Jag förstår fortfarande inte, är det du som skapade genren? :)
Eh nej, men jag har gjort liknande stuff. Och det gör mej väl medskyldig...


Citera
Det känns fel att prata om låtidé här, jag tycker det är just en idé som saknas. Det var liksom det jag syftade på. smile Låten bara är, liksom, det är som ett skal utan innehåll. Total hooktorka. För att sån här musik ska hålla måste det finnas nåt catchigt i grunden. Har man väl det så kan den här typen av arr funka finfint. Lyssna på Kasta sten, som är rätt lik erat arr. Där har du grymt catchiga melodier som gör den till vad den är. Eran låt har tyvärr inte det.

Och jag hoppas du förstår att allt detta är s a s IMHO, inget annat.

Jag håller med dig, låten är skit. Det är mixning jag försöker lära mig.

Utan att vara speciellt duktig på att mixa själv så tror jag inte att det är optimalt att försöka lära sig mixa på sånt här material som är såpass odynamiskt.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Lyssnat men tja... jag förstår nog inte den här genren tyvärr. Vet inte om jag kan skriva något som tillför något här, tyvärr. För mig; trummorna är hemskt oinspirerade och de flesta ljuden låter som från ett datorspel på 80-talet. Enformigt. Well sorry, jag skall inte såga något som inte går in i varken hjärna eller hjärta. Kör på ändå.  ^_^


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
gillade början på detta tills den där pipsynten kom in fan kör drum and base istället med lite fills ;)
att leva är att dö


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
som sagt skönt intro och bra retro..lite basfattigt och stressigt blir det sen. Kan inte riktigt kommentera det mer för jag får inga riktiga vibbar åt nåt håll.

Om det är mixning som skall läras så skulle jag föreslå att ta ngt mer dynamiskt som någon sagt, gör själv mer fills i dena, kanske andra instrument, bream med nya inslag, samplade vocal hooks.....finns massa royalty fria samplingar på internet.

eller kolla på forumet om någon vill ha en ommix på ngt :) man kan ju testa.

Känn efter om du vill ändra på ngt, (det är ju bara upp till dig) och släng sedan upp ver II, och III och så vidare :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

Den här var säkert 10 minuter lång.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.