Kontrollrummet

1up-80s Soul Funk - feat. Girly!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Soft, soul, funk sak med sax. Easy listening.

Edit 20130103: Nu med Girly på sång. Tack till Girly. Riktigt fint låter det. :)

Dig That Beat.

Sång och text: Girly
Musik: 1up

"You keep on calling my name
While I am searching for someone to blame
For all the love that’s gone bad in the past
When wanting too much it ends up in a blast

Nervously armouring me with solid steel
Afraid of what I really might feel

And all the angels sing
Oh just let it go, let it go

And oh just now the rain came to an end in my heart
I see an opening in the clouds and
Oh when I realize there is nothing I can’t do
I’ll take a dream and I’ll see it through

I keep on listening to fears
But this is not what I want to hear"
« Senast ändrad: 03.01.2013, 23:02:10 by 1up »


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Nog var det Easy listening alltid, letar nästan efter spegeln o vilken knapp skulle jag till nu igen hehe! skämt o sidor, trevligt i sin genre! Skönt att koppla av till bara, men sång vet jag inte riktigt, ska man ha sång på easy listening av den här typen? ;)

Skönt spår, glömde nästan vad jag höll på med, ja just ja...  :wub:

ps: kicken o basen är nästan lite för intensiva för genren, men nu tänker jag på typisk easy listening aka hissmusik, du kanske vill vrida iväg den till något annat håll.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Nog var det Easy listening alltid, letar nästan efter spegeln o vilken knapp skulle jag till nu igen hehe! skämt o sidor, trevligt i sin genre! Skönt att koppla av till bara, men sång vet jag inte riktigt, ska man ha sång på easy listening av den här typen? ;)

Skönt spår, glömde nästan vad jag höll på med, ja just ja...  :wub:

ps: kicken o basen är nästan lite för intensiva för genren, men nu tänker jag på typisk easy listening aka hissmusik, du kanske vill vrida iväg den till något annat håll.

Tanken från början var mer åt funk-hållet fast blev softare än så.

Hissmusik? Tja, skulle vara en lång lång hiss man är i drygt fem minuter. :)

Bas, virvel och handklapp är ganska framträdande så var det på i början på 80-talet i Philly-soundet som låten är inspirerad av.

Fler åsikter om mix tas tacksamt emot.

Tack för kommentar och roligt om den gick hem! Lite utav pluggmusik / sitta på bussen på väg hem i mörkret. Saxen ger mig personligen lite blandade känslor. Mer än så säger jag inte. :)
« Senast ändrad: 01.01.2013, 23:15:43 by 1up »


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Nog var det Easy listening alltid, letar nästan efter spegeln o vilken knapp skulle jag till nu igen hehe! skämt o sidor, trevligt i sin genre! Skönt att koppla av till bara, men sång vet jag inte riktigt, ska man ha sång på easy listening av den här typen? ;)

Skönt spår, glömde nästan vad jag höll på med, ja just ja...  :wub:

ps: kicken o basen är nästan lite för intensiva för genren, men nu tänker jag på typisk easy listening aka hissmusik, du kanske vill vrida iväg den till något annat håll.

Tanken från början var mer åt funk-hållet fast blev softare än så.

Hissmusik? Tja, skulle vara en lång lång hiss man är i drygt fem minuter. :)

Bas, virvel och handklapp är ganska framträdande så var det på i början på 80-talet i Philly-soundet som låten är inspirerad av.

Fler åsikter om mix tas tacksamt emot.

Tack för kommentar och roligt om den gick hem! Lite utav pluggmusik / sitta på bussen på väg hem i mörkret. Saxen ger mig personligen lite blandade åsikter. Mer än så säger jag inte. :)

Hissmusik är ju EVIG :P tar aldrig slut :P skämt o sidor, det här håller högre kvalitet än att hamna i hissen o glömmas bort! Däremot vet jag inte på vocals men det är ju min personliga tolkning, du får vänta in fler åsikter :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Riktigt snygg sound. Nu behöver du bara en låt också  ;)

Skulle passa hur bra som helst till nån själfull sångerska/sångare. Tänker på Sade och Terrence Trent Darby och sånt.

Keep it up!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Nog var det Easy listening alltid, letar nästan efter spegeln o vilken knapp skulle jag till nu igen hehe! skämt o sidor, trevligt i sin genre! Skönt att koppla av till bara, men sång vet jag inte riktigt, ska man ha sång på easy listening av den här typen? ;)

Skönt spår, glömde nästan vad jag höll på med, ja just ja...  :wub:

ps: kicken o basen är nästan lite för intensiva för genren, men nu tänker jag på typisk easy listening aka hissmusik, du kanske vill vrida iväg den till något annat håll.

Tanken från början var mer åt funk-hållet fast blev softare än så.

Hissmusik? Tja, skulle vara en lång lång hiss man är i drygt fem minuter. :)

Bas, virvel och handklapp är ganska framträdande så var det på i början på 80-talet i Philly-soundet som låten är inspirerad av.

Fler åsikter om mix tas tacksamt emot.

Tack för kommentar och roligt om den gick hem! Lite utav pluggmusik / sitta på bussen på väg hem i mörkret. Saxen ger mig personligen lite blandade åsikter. Mer än så säger jag inte. :)

Hissmusik är ju EVIG :P tar aldrig slut :P skämt o sidor, det här håller högre kvalitet än att hamna i hissen o glömmas bort! Däremot vet jag inte på vocals men det är ju min personliga tolkning, du får vänta in fler åsikter :P


Man kan loopa den, fast oftast? kortare slingor än 5-6 minuter gissar jag. Åker inte så mycket hiss. :)

VOX måste på. ;)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Riktigt snygg sound. Nu behöver du bara en låt också  ;)

Skulle passa hur bra som helst till nån själfull sångerska/sångare. Tänker på Sade och Terrence Trent Darby och sånt.

Keep it up!

Det lyser igenom vad fokus låg på. :) haha

Någon får la höra av sig. När det är så här bra ska man inte behöva lägga någon direkt ansträngning själv för att hitta någon som vill upplåta sin stämma. :)

1up always keeps it up.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Någon får la höra av sig. När det är så här bra ska man inte behöva lägga någon direkt ansträngning själv för att hitta någon som vill upplåta sin stämma. :)
Haha. Brukar det resonemanget funka bra?

 :D



Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Någon får la höra av sig. När det är så här bra ska man inte behöva lägga någon direkt ansträngning själv för att hitta någon som vill upplåta sin stämma. :)
Haha. Brukar det resonemanget funka bra?

 :D



Klart. Om du bara visste.  ^_^


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är skönt sound och beskrivningen att åka buss då det är mörkt ute fungerade bra för mig.
Vid 268 blir det en ökning av volymen som verkar omedveten och omotiverad (fram till 276 kanske?)
Saxofonen är ful men det skulle vara skönt med saxofon. Vilket tonart? Har du PM:at Roffe om han kan och vill?

Jag hör inte nån sång i mitt huvud från mig så snacka med Sade den här gången eller han den där andra, Terrence du vet...  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Det är skönt sound och beskrivningen att åka buss då det är mörkt ute fungerade bra för mig.
Vid 268 blir det en ökning av volymen som verkar omedveten och omotiverad (fram till 276 kanske?)
Saxofonen är ful men det skulle vara skönt med saxofon. Vilket tonart? Har du PM:at Roffe om han kan och vill?

Jag hör inte nån sång i mitt huvud från mig så snacka med Sade den här gången eller han den där andra, Terrence du vet...  :lol:

Bra det funkar. :)

Vid 268? Skumt. Får kolla in det.

haha Någon av de stora måste vilja sjunga till denna. Bara en tidsfråga nu. :)

Ska PM:a Roffe faktiskt.

Tack för lyssning.


Utloggad Girly

Soft, soul, funk sak med sax. Easy listening.

Edit 20130103: Nu med Girly på sång. Tack till Girly. Riktigt fint låter det. :)

Dig That Beat.


Det va kul... tack för att jag fick åka med i hissen  ;)... eller tog vi oss ut till loungen nu?  :D
Girly
« Senast ändrad: 03.01.2013, 23:28:32 by Girly »
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Snyggt - det känns som en helt annan låt nu! :) Sången känns lite ojämt i nivå här och var och låter lite "kofta" i min lyssning men inget värre än att det går att jobba lite med...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Girly

Snyggt - det känns som en helt annan låt nu! :) Sången känns lite ojämt i nivå här och var och låter lite "kofta" i min lyssning men inget värre än att det går att jobba lite med...
Jag är inte så där bra på att sticka...  :lol:
Så det är jag som är skyldig till 'koftan' i det här fallet.
Bäst att säga det så ingen skugga faller över 1up  ;)
Girly  :)
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Väldigt skön och behaglig låt! Man vaggas in i en avslappnad och fin stämning.
Fantasifullt och snyggt arr. Låten är ganska lång, men det märks inte, bra variation.
Jättefin sång av Girly! Hennes röst passar perfekt till den här musiken.
Kanske lite nivåer behöver justeras, som Jocke var inne på, men jag hittar inget annat att anmärka på.
Riktigt bra colab!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Snyggt - det känns som en helt annan låt nu! :) Sången känns lite ojämt i nivå här och var och låter lite "kofta" i min lyssning men inget värre än att det går att jobba lite med...
Jag är inte så där bra på att sticka...  :lol:
Så det är jag som är skyldig till 'koftan' i det här fallet.
Bäst att säga det så ingen skugga faller över 1up  ;)
Girly  :)

På "sticket" var det väl ingen sång...?   :P

Egentligen är nog inte röster i allmänhet så ljusa som vi vant oss vid på modernt producerad musik... Borde nog säga "vante" i stället för "kofta"... Förr var det inte helt ovanligt att man använde en lovikavante som puffskydd på mikrofoner och särskilt då vid utomhusinspelningar. Ull har ju en utmärkt förmåga att dämpa ljud och gör det effektivare för högre frekvenser så vad jag avser med "kofta" är att det kanske är lite dovt... I vilket fall som helst så börjar det bli en kul låt av det här! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Relaxerat och soft - skön lyssning. Lite vass sång ibland på vissa ZZZ

Gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Någon får la höra av sig. När det är så här bra ska man inte behöva lägga någon direkt ansträngning själv för att hitta någon som vill upplåta sin stämma. :)
Haha. Brukar det resonemanget funka bra?
 :D
Klart. Om du bara visste.  ^_^

Blev behagligt detta. Härliga sångslingor av Girly!

Lite småfalsk sång här och där. Märks mest där det är tvåstämmigt. Till en sån här slick låt tycker jag det borde fixas till. Antingen med verktyg eller omtagningar.

Snyggt jobbat!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Snyggt! Skulle nästa vilja höra att den drar igång lite mer vartefter. Sidechaina orgeln? mot bas eller bd, och kanske använda ett tuffare ljud. Då skulle man kunna dra bort paden som ligger med hela tiden och spara den till refrängen. Sången är kanon men lite vinglig här och där, tycker det förtar ganska mycket i en sådan här produktion.. Vid 3:42 blir det lite märkligt ( Övergång ) och jag tappar fokus när jag lyssnar...Annars mycket intressant, och Girly gör ett kanonjobb!   Just det, kan tycka att det är lite för mycket reverb på sången..  :)
« Senast ändrad: 04.01.2013, 19:51:17 by Clemens »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Javisst en helt ny låt med Girlys sköna sång - fantastiskt att du hittar precis de toner som låten behövde - reverben är bra tycker jag men det finns några ställen som behöver lite puts på sången som Wernis är inne på.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Soft och behaglig lyssning av både musik och sång. Basen skulle jag vilja ha mer varierad, lite mer löpningar mellan ackorden s.as. Sången är lite osäker i början, lite småfalsk faktiskt men blir bättre efterhand. Snyggt med stämmorna också. Saxen är väl inte så kul. In med Roffe! Annars roliga finurligheter som vanligt av 1up. Den lilla slingan där på slutet med lite arabisk touch var läcker.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tack så mycket för alla trevliga och visa kommentarer. Det verkar som om låten generellt går hem. Softheten var väl en del av målet.

Alla ljud är sidechainade mot BD som det är nu. (Om jag inte missat någon.)

Mer rörelse i basen håller jag med om.

Lite ytterliggare tempo i låten vore nog inte dumt.

Först hissen sen loungen, eller vad säger man. :=)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter bra och bra sjunget. Förutom sången händer inte så mycket :) men det är ingen kritik. Det ska ju lunka på.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Låter fint på det stora hela. Lite lät jag mig störas av sångvolymen som jag tycker är för hög.

Annars gillas detta  ^_^

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Långt ifrån mina "jaktmarker" men riktigt medryckande måste jag säga.
Inte riktigt kompis med sångmixen,även om rösten sitter som en smäck i denna muskstil
lite för hög,och kunde EQ:as/kompressas en del och ett lite intimare rum.
Med eller utan Roffe,jag tycker Saxen är fräck.. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tack för era kommentarer. :)

Får se om vi gör någon ny version av låten med en del tweaks!


Utloggad tsmalmbe

Lite falsksång på stämmorna --> till stilen skulle kunna passa fullständiga stämmor med melodyne?
Lite hög sång - dessutom varierande volym mellan tagningarna (antar jag)

Riktigt skön låt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Lite falsksång på stämmorna --> till stilen skulle kunna passa fullständiga stämmor med melodyne?
Lite hög sång - dessutom varierande volym mellan tagningarna (antar jag)

Riktigt skön låt.

Tack för komment och lyssning. Ska höra med Girly vad hon tycker om sången.

God helg. :)