Kontrollrummet

Datorstrul!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tänkte fixa min gamla musikdator som är rätt schysst ändå. Strulet började med att den bara stänger ner efter några sekunder. Sonen har kört lite skumma spel på den, så tänkte göra en nyinstallation ( nyformaterad ) med W7. Gick inte att installera..oväntat fel mitt under installationen.. Kollade lite i BIOS och såg att det bara var tillgängligt 2Gb ram ( borde vara 4Gb, innan installation av W7) Tog bort ett av ramminnena och då gick installationen felfritt, men stänger fortfarande ner efter att W7 startat. Misstänkt hårdvarufel! men vad? nån som har någon idé?. När den stänger ner så verkar den hamna i något energisparläge?
« Senast ändrad: 01.01.2013, 20:04:37 by Clemens »


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Tänkte fixa min gamla musikdator som är rätt schysst ändå. Strulet började med att den bara stänger ner efter några sekunder. Sonen har kört lite skumma spel på den, så tänkte göra en nyinstallation ( nyformaterad ) med W7. Gick inte att installera..oväntat fel mitt under installationen.. Kollade lite i BIOS och såg att det bara var tillgängligt 2Gb ram ( borde vara 4Gb, innan installation av W7) Tog bort ett av ramminnena och då gick installationen felfritt, men stänger fortfarande ner efter att W7 startat. Misstänkt hårdvarufel! men vad? nån som har någon idé?. När den stänger ner så verkar den hamna i något energisparläge?

Ingen lösning>>>
W7.... NEJ!, det är väl det sämsta någonsin. Om ändå: ska ha bra flyt så ska du ha minst 8gig/ram:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Håller inte alls med föregående talare. Windows 7 är klart bästa windows hittills. 4 gb räcker för de flesta behov.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tänkte fixa min gamla musikdator som är rätt schysst ändå. Strulet började med att den bara stänger ner efter några sekunder. Sonen har kört lite skumma spel på den, så tänkte göra en nyinstallation ( nyformaterad ) med W7. Gick inte att installera..oväntat fel mitt under installationen.. Kollade lite i BIOS och såg att det bara var tillgängligt 2Gb ram ( borde vara 4Gb, innan installation av W7) Tog bort ett av ramminnena och då gick installationen felfritt, men stänger fortfarande ner efter att W7 startat. Misstänkt hårdvarufel! men vad? nån som har någon idé?. När den stänger ner så verkar den hamna i något energisparläge?

Ingen lösning>>>
W7.... NEJ!, det är väl det sämsta någonsin. Om ändå: ska ha bra flyt så ska du ha minst 8gig/ram:)

W7 rullar riktigt bra! du kanske tänker på Vista  :unsure: Tänker inte köra musik på denna, men bra dator när den funkar  :D


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har själv win7 som musikdator - funkar perfekt!

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Håller inte alls med föregående talare. Windows 7 är klart bästa windows hittills. 4 gb räcker för de flesta behov.

Okej. Har inte hört om någon (inkl mig själv) som varit nöjd:)
Hmmm....

Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad vstrs

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 40
  • Nord Electro!
    • Visa profil
Omöjligt att säga något med så lite information. Testa hårddisken med ckdsk c: /F
Testa internminnet med memtest86+
Dammsug lådan. Ev ta ut grafikkortet och stoppa i det igen vid dålig kontakt. Kom med mera information tack.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Omöjligt att säga något med så lite information. Testa hårddisken med ckdsk c: /F
Testa internminnet med memtest86+
Dammsug lådan. Ev ta ut grafikkortet och stoppa i det igen vid dålig kontakt. Kom med mera information tack.

Kollar lite med dina förslag! Tack!   :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Håller inte alls med föregående talare. Windows 7 är klart bästa windows hittills. 4 gb räcker för de flesta behov.

Okej. Har inte hört om någon (inkl mig själv) som varit nöjd:)
Hmmm....
Otur kanske. Visst 4 gb kanske är i snålaste laget, men operativsystemet i sig är inte särskilt mycket mer krävande än XP som jag upplevt det. Jämfört med Vista är det ojämförbart bättre.



Clemens: Om du i Bios bara har 2 gb tillgängligt har det inte med Windows att göra. Något är fel helt enkelt på minnena eller hur du har placerat dom kanske.

När stänger den av sig. Några sekunder efter du slagit på strömmen, eller efter några sekunder i Windows?


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Håller inte alls med föregående talare. Windows 7 är klart bästa windows hittills. 4 gb räcker för de flesta behov.

Okej. Har inte hört om någon (inkl mig själv) som varit nöjd:)
Hmmm....
Otur kanske. Visst 4 gb kanske är i snålaste laget, men operativsystemet i sig är inte särskilt mycket mer krävande än XP som jag upplevt det. Jämfört med Vista är det ojämförbart bättre.



Clemens: Om du i Bios bara har 2 gb tillgängligt har det inte med Windows att göra. Något är fel helt enkelt på minnena eller hur du har placerat dom kanske.

När stänger den av sig. Några sekunder efter du slagit på strömmen, eller efter några sekunder i Windows?

Nä precis, det var därför jag tog bort ett av minnena. Borde ju inte vara placering heller eftersom den rullat felfritt i några år. Den stänger av sig efter några sekunder i Windows. Var ju det som var problemet innan jag formaterade om, det var likadant i XP alltså. Det är därför jag tror det är ett hårdvarufel..   


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag hade liknande fel på en, då jag testade några datorer (laptop) som blivit över på jobbet. Minns inte att jag kom på vad det var men ominstallation hjälpte inte. Den stängde av sig även om jag bara gick in i bios utan att starta något OS.

Stänger den av sig om du inte startar Windows utan bara går in i bios och låter den stå på där?
Har du plockat ur alla minnen som sitter i och sen startat?
Ta ur alla och testa med ett i taget om det gör nån skillnad.

Lycka till!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Håller inte alls med föregående talare. Windows 7 är klart bästa windows hittills. 4 gb räcker för de flesta behov.

Okej. Har inte hört om någon (inkl mig själv) som varit nöjd:)
Hmmm....



Och jag har inte hört nån inklusive mig själv som inte varit nöjd. Har både en laptop och stationär som rullar med W7 och aldrig haft nåt som helst strul. Stabilt som tusan och många bra och enkla features. Håller med Wernis, klart bästa Windows hittils.

Clemens: Har du inte två andra minnen som du kan prova med. Kör uteslutningsmetoden.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Går alla fläktar? Kan vara värmeproblem.


Utloggad tsmalmbe

Omöjligt att säga något med så lite information. Testa hårddisken med ckdsk c: /F
Testa internminnet med memtest86+
Dammsug lådan. Ev ta ut grafikkortet och stoppa i det igen vid dålig kontakt. Kom med mera information tack.

+6

alltså +1 på varje förslag!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag hade liknande fel på en, då jag testade några datorer (laptop) som blivit över på jobbet. Minns inte att jag kom på vad det var men ominstallation hjälpte inte. Den stängde av sig även om jag bara gick in i bios utan att starta något OS.

Stänger den av sig om du inte startar Windows utan bara går in i bios och låter den stå på där?
Har du plockat ur alla minnen som sitter i och sen startat?
Ta ur alla och testa med ett i taget om det gör nån skillnad.

Lycka till!


Stänger inte ner sig i BIOS, Ja, testade att ta ur ett av minnena och då gick ju installationen bra, men skall testa! /Tack


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Håller inte alls med föregående talare. Windows 7 är klart bästa windows hittills. 4 gb räcker för de flesta behov.

Okej. Har inte hört om någon (inkl mig själv) som varit nöjd:)
Hmmm....



Och jag har inte hört nån inklusive mig själv som inte varit nöjd. Har både en laptop och stationär som rullar med W7 och aldrig haft nåt som helst strul. Stabilt som tusan och många bra och enkla features. Håller med Wernis, klart bästa Windows hittils.

Clemens: Har du inte två andra minnen som du kan prova med. Kör uteslutningsmetoden.

Nä..har bara dessa, men skall ta ur dom igen... :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil