Kontrollrummet

Asti feat djonas - Essence (klar)

Asti · 106 · 18228

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Edit 2013-02-15: Fick hjälp av djonas med basen. Nu tror jag den får anses klar, såvida inte någon nivå är galen...?
                        Skar lite i det akustiska plocket för att få bort kollisioner med basen. Tack djonas!

Edit 2013-01-08: Har "städat" lite i baskaggen, samt sänkt volymen något på trummorna. Bättre?

Edit 2013-01-07: Bytt trumkomp enligt Bjurtes recept, lagt ny bas, nya stråkar i slutet som också spelar temat
                        för att få till lite extra "tryck".... Det blir en annorlunda version. Bättre eller sämre?
                        Är nivåerna på bas och trummor OK?

Edit 2013-01-04: Har spelat in ny bas, editerat i trumfilen för att få lite bättre driv, samt
laborerat med sångljudet för att få ett behagligare rumsljud. Bättre? Är nivån på trummor och bas OK?

När jag gjorde "Only love can cure your heart" plockade jag bort ett stick som inte riktigt passade in.
Har försökt bygga en låt runt det överblivna sticket, men det kanske blev lite tjatigt...?
Tyck gärna till om vad som helst!  :)

Titel: Essence
Artist: Asti feat djonas
Text & Musik: Asti
Medverkande: djonas bas
År: 2013
Längd: 3:27


« Senast ändrad: 15.02.2013, 22:29:19 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Lyssnade först i laptoppen man var tvungen att dra igång "stora datorn" för att lyssna ordentligt. Tjatigt? Nädå, dehär är ju hur perfekt somhelst.
Denna låt har nåt som liksom rörde vid mitt inre.

Fulla poäng från den finska juryn  :wub:

Space

P.S. E de jag som e sned eller ligger sången en aning till vänster?
Life is too short to remove USB safely


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...går absolut att utveckla :) men som arret är just nu, väldigt "stötigt", när det hänger enbart på gitarriffet IMHO


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Du har fint ljud i gurorna - gillar idén - en finstämd låt!
Otakt vid 33 & 139, så flytta guran lite lite så hör jag det inte :)
Är det mer reverb på sången mot slutet på andra halvan? isåfall tycker jag att du ska minska på det. Kanske att det behövs ett stick som bryter lite, tror jag

Bra låt as usual :)

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
spacetrucker - Roligt att låten berörde! Nej, lead-sången är centrerad om jag inte är helt ute och cyklar.
                     Men det ska kontrolleras!  Ett stort tack till den finska juryn!  :)
HasseFx - Jag har inte hittat några riktigt passande trummor, som skulle kunna ge låten stadga och "flyt"...
              Vill gärna ha "tassande" vispar, men det är svårt att få dom att tränga igenom i mixen.
              Vad betyder IMHO?
Gurano - Ska kolla upp otakten! Ja, det är mer reverb på lead-sången i slutdelen! Ett medvetet drag!  :)
             Tänkte att gitarrtemat skulle ligga till grund för hela låten (Ackorden är enbart C#m-D-A-E) och
             att den skulle byggas upp efterhand med fler instrument och röster. Men det kanske blir för tjatigt...

Tack för era synpunkter!
/Asti
             
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil

HasseFx - Jag har inte hittat några riktigt passande trummor, som skulle kunna ge låten stadga och "flyt"...
              Vill gärna ha "tassande" vispar, men det är svårt att få dom att tränga igenom i mixen.
              Vad betyder IMHO?

Det är den upprepade gitarren som "hackar" - borde gå att variera för mer flyt, InMyHumbleOpinion ;)



Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
HasseFx - Jag har inte hittat några riktigt passande trummor, som skulle kunna ge låten stadga och "flyt"...
              Vill gärna ha "tassande" vispar, men det är svårt att få dom att tränga igenom i mixen.
              Vad betyder IMHO?
Det är den upprepade gitarren som "hackar" - borde gå att variera för mer flyt, InMyHumbleOpinion ;)
"Den upprepade gitarren" består av två akustiska och två elgitarrer, vars tema låten bygger på,
så det vill jag inte ha annorlunda. Men jag tror man kan få ett bättre flyt mha andra trummor....
Det kan förstås vara så att jag behöver spela om vissa delar av gitarrerna om dom låter otajt!
IMHO - kul, då har jag lärt mig en ny förkortning!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
IMHO är det en rätt bra förkortning :P

Hmm... Fina gitarrer, även om den här "harvande" guran kan kännas som att den blir lite mycket, någon variation på dens upprepningar skulle nog sitta fint! Tycker även jag den ligger lite åt vänster, men annars är det inte alls tokigt. klart värt att jobba vidare på!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Helfin låt.

Mixtekniskt kanske jag själv hade lagt sången i ett större rum, men det är ju en smaksak.

Sen tycker jag basen är lite störig när den följer gitarrslingan. Tror det hade varit snyggare om den låg på grundtoner bara.

Trummorna kunde vara svängigare. Ett "tåg-komp" borde inte vara så svårt att hitta ett få till själv.

Snyggt!!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Väldigt fint! Gitarrslingan sitter så snyggt och kören som kommer sen...riktig mumma. Kanske väl repetetivt sista minuten och det återkommer ngt trumfill som låter "fel" i de första gitarrslingorna. Annars toppen.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
tigersoul - Gitarrtemat är tänkt att fungera som ett genomgående "mantra", som låten bygger på,
               så jag ville inte bryta av med något helt annat. Men lite smärre variationer runt temat
               kanske inte vore fel. Gitarrerna ligger utpanorerade åt lite olika håll, så helhetsintrycket
               av dom kanske ligger lite åt vänster. Du förväxlar den inte med Spacetruckers synpunkt på lead-sången?
Wernborg - Jag mixar med hörlurar och där tyckte jag sångljudet var OK, men när nu jag hör det via PC-högtalare
                låter det annorlunda...så något ska jag göra vad gäller sången och rumsljudet!
                Jag har behållt basspelet som det var tänkt i sticket till "Only love..." i ett mindre arr, men nu passar
                det inte lika bra längre. Ska pröva att göra om den som du säger mer efter harmoniernas grundtoner.
                När jag lyssnar på trummorna enskilt låter visparna bra, men dom "försvinner" i mixen.
                Train- eller "marschrytm" på trummorna kunde kanske passa bättre. Får se vad man kan få till där!
                Roligt att du gillar låten!
equality - Ja, det kanske behövs något ytterligare i slutdelen för att det inte ska bli för enformigt där...?
              Trummorna ska jag som sagt se över! Det behövs ett bättre "driv" i dom. Kul att du gillar!

Tack för synpunkter och bra tips!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
tigersoul - Gitarrtemat är tänkt att fungera som ett genomgående "mantra", som låten bygger på,
               så jag ville inte bryta av med något helt annat. Men lite smärre variationer runt temat
               kanske inte vore fel. Gitarrerna ligger utpanorerade åt lite olika håll, så helhetsintrycket
               av dom kanske ligger lite åt vänster. Du förväxlar den inte med Spacetruckers synpunkt på lead-sången?
Wernborg - Jag mixar med hörlurar och där tyckte jag sångljudet var OK, men när nu jag hör det via PC-högtalare
                låter det annorlunda...så något ska jag göra vad gäller sången och rumsljudet!
                Jag har behållt basspelet som det var tänkt i sticket till "Only love..." i ett mindre arr, men nu passar
                det inte lika bra längre. Ska pröva att göra om den som du säger mer efter harmoniernas grundtoner.
                När jag lyssnar på trummorna enskilt låter visparna bra, men dom "försvinner" i mixen.
                Train- eller "marschrytm" på trummorna kunde kanske passa bättre. Får se vad man kan få till där!
                Roligt att du gillar låten!
equality - Ja, det kanske behövs något ytterligare i slutdelen för att det inte ska bli för enformigt där...?
              Trummorna ska jag som sagt se över! Det behövs ett bättre "driv" i dom. Kul att du gillar!

Tack för synpunkter och bra tips!
/Asti

Nej, men om enb leadsången ligger "snett" så lutar ju så klart hela mixen. Kan ha att göra med frekvenser också om det lutar eller inte när man panar ut, sen var ju det här hörlurar o där här man ju "lut" mycket lättare.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Nej, men om enb leadsången ligger "snett" så lutar ju så klart hela mixen. Kan ha att göra med frekvenser också om det lutar eller inte när man panar ut, sen var ju det här hörlurar o där här man ju "lut" mycket lättare.
...eller kanske det beror på att jag skickade efter mixern från Luthman....?  :unsure:
Om det gällde kompet kunde jag skyllt på att jag använde luta ist f gitarr.  :rolleyes:
Nej allvarligt, ska kolla upp hur det är inställt i mixern!  :)
Jag har nedsatt hörsel på höger öra (sant), så det kanske spelar in... :wacko:
Tack för påpekandet!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Överblivna stick är inget att sticka under stol med. Man hör redan i första gitarrvändan att det låter Asti, vilket är bra. Annars påminner det om Elliott Smith också.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Här utbyter lustigheterna varandra haha, ta en titt, det finns ju bra hjälpmedelspluggar som visar exakt hur spreaden är o det kanske är en hjälp om ena örat sviker ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
martinm - Hoppas bara det inte sticker ut för mycket!  :rolleyes:
              Jaså, det låter Asti, det trodde jag väl kanske inte....
              Elliot Smith känner jag bara igen till namnet. Ska lyssna och jämföra!  :)
tigersoul - OK, men var hittar man sådana "hjälpmedelspluggar"? Googla på "lutande mix"?  :)

Tack för era kommentarer och tips!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fint mantra.
Jag gillar det som det är.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag har det på någon inbyggd plugg i logic, men även i ozone, men så dyrt behöver duj u inte skaffa för att hitta det. Om du inte har någon i DAW'et finns säkerligen någon freeware för den enkla uppgiften. Waves har även flera om du råkar ha något av deras bundles ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fint mantra.
Jag gillar det som det är.
Jo, det är precis så det är tänkt! Ett mantra som förhoppningsvis ska skapa en suggestiv stämning...
Kul att du gillar!
Tack för din kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag har det på någon inbyggd plugg i logic, men även i ozone, men så dyrt behöver duj u inte skaffa för att hitta det. Om du inte har någon i DAW'et finns säkerligen någon freeware för den enkla uppgiften. Waves har även flera om du råkar ha något av deras bundles ;)
OK, tack för info! Ska börja leta i min DAW!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Känner att jag var lite vag där så jag grävde runt lite i DAWen

Multimeter hette den i Logic o ser ut så här:

http://d.pr/i/6Xwd
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har nu spelat in ny bas, editerat i trumfilen för att få lite bättre "driv", dragit ner ADT:n på
sången i första delen, samt minskat reverbet och tagit bort ADT:n på sången i slutdelen.
Lead-sången har hela tiden legat i centrum, så jag har inte gjort något ännu åt ev "lutande" mix.
Är det bättre driv i låten nu? Är nivåerna på trummor och bas OK?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...jag gillar nog inte riffet helt enkelt, och att det upprepas så intensivt. ;) men jag ska försöka vara konstruktiv ändå :) Det som stör  mest är att det låter som basen (eller en bumlig gitarr) är med i den synkoperade |:ta-dang:|-rytmen och på så sätt motverkar flytet. En markerad stabil bas (som jobbar med trummorna) som kontrast till gitarrernas rytmer tror jag släpper lös svänget.
Om det är en "bumlig" gitarr, HP-filtrera gitarrpaketet så att basen får vara ifred...

IMHO givetvis :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jomen, det här var verkligen fin. Inte läst några kommentarer (förutom Hasses ovan) och tycker nog upprepande riff kan ha sin skönhet ibland.

Tonspråket är typiskt Asti (och CPG) och väldigt som att lyssna på nåt där allt enkelt faller på plats, utan att vara (alltför) enkelt.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tycker nog också att det kantrar lite och att gitarrerna tar för mycket plats tillsammans med sången... Skulle nog också vilja se - höra menar jag - bas och trummor spela mer tillsammans... Kan nog bli ett spännande och lite suggestivt möte med de 4 gitarrerna. Något pukslag i ena kanalen tar över. Annars tycker jag det här är behagligt och intressant att lyssna på! :) På förra låten fick du till ett fint och personligt sound - spara ner några presets därifrån och använd här! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har ju lyssnat några ggr men känt att jag inte har nåt vettigt att säga - hakade upp mig lite på figuren som upprepas också - men som varje fint årsvin krävs det tid för att låten ska få sjunka in och i det här fallet en ny mix som också gjorde sitt till. Det passar bra med Nashvill här som jag antar att du kör. Kören kommer in exakt rätt och sluttampen påbörjas långt tidigare än jag trodde men det funkar speciellt med utfejdningen.

Numer gillar jag figuren det är ju den som är låten - stråkarna sitter som en sportmössa och din röst lutar inte längre det är ju ADT som gör det så - ja lite mer vänster är det men inte så det stör.

Som en kändis från norr brukar uttrycka det 4 av 5 parfymflaskor i luften.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
HasseFX - Den senaste basen utgår från grundtonerna i harmonierna och den tycker jag själv funkar bättre än den förra.
               Det kan vara en av de akustiska gitarrerna som härjar i låga mellanregistret och gör det bumligt...?
               Ska kolla och i så fall testa med high pass filter!
Dividend - Det är nog så med det upprepande temat - antingen accepterar/gillar man det eller också irriterar det.
              Roligt att du tycker det är fint!  :)
Jocke - Har med senaste baspålägget försökt samspela med trummorna och inte "konstra till det" för mycket....
           Är osäker på hur basen ska spela mot de snabba visparna. Skulle behöva lite råd eller hjälp där tror jag.
           Ska kolla upp pukslagen och sänka! Tyvärr är det så olika arr på denna och "Feel you...", så jag kan nog
           inte dra nytta av inställningar där... Roligt att du i alla fall tycker det är behagligt och intressant!  :)
Eddi - Det är EZDrummer och Nashville ja! Det är som du säger figuren/temat som gör låten och antingen gillar man det eller inte.
         4 parfymflaskor gör ju att det åtminstone luktar gott! Dom andra sinnena kan man väl skjuta åt sidan en stund.  :)

Tack för era synpunkter, tips och bra kritik! Ska försöka omsätta det så bra som möjligt!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Riktigt bra Asti! Gillar harmonierna mycket!  :) Hur man lyckas spela in nedsatt hörsel är dock en gåta  :o


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Lite plötslig påknäppning på trummorna någon enkel hihat-grej innan kanske? annars låter de bra!
Övriga justeringar låter finfint! finfina harmonier lika så, bra steg framåt!  :wub:

EDIT: vocals när alla guror är med ligger lite lågt, du drunknar, peta upp med envelope ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Clemens - Kul att du gillar! Det är en inställning i Cubase under Settings där man
              bockar i "Operator half-deaf on right ear".  :)
tigersoul - Jag hade en tanke om att inleda trummorna med några "extra" slag,
              men glömde det!  :wacko:
              Antar att du menar att lead-sången i slutdelen är lite för låg..?
              Justerade nog inte volymen när jag tog bort ADT:n...
              Skönt att du tycker det blev bättre!

Tack för kommentarer och tips!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Det är nog det du lyckades med då, man får ju labba lite när man lägger till/bort ADT, det drar alltid åt något håll!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad bloeas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Snygg låt, gillar huvudriffet och hur låten byggs upp.
Tycker det blir lite grötigt när huvudslingan spelar. Men vad gör det när låten är bra!



www.facebook.com/andreasblom.musik
www.soundcloud.com/bloeas
www.youtube.com/bloeas


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Börjar låta fan-astiskt! ;-)

Känns tajtare och närmare nu. Fortfarade är det något trumslag som tar över på några ställen som om det vore kantslag i en reggae (fast där ska de ju märkas). Lite rörigt fortfarande med sång över riffet... Redan första gången funderade jag över om det bara skulle vara dada-dada-dada och inte dada-dada-dada-dada... när du sjunger samtidigt... Nåja, det var bara en känsla... har inte grunnat så mycket på det!^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bloeas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Hmm, den jävla gitarrslingan har satt sig på hjärnan  :P
www.facebook.com/andreasblom.musik
www.soundcloud.com/bloeas
www.youtube.com/bloeas


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Har inte lyssnat på den första versionen så kan inte jämföra.
Just denna gitarrslinga gillade jag mest i den förra låten. Bra att du gjorde nåt av den. Kan tycka lite som tigersoul att man kan utveckla den nånstans, eller kanske låta t.ex stråkarna spela nån slags variant, som liksom svarar mot gitarrerna?
Tycker också som Wernborg att ett trainkomp på visparna skulle få det att svänga bättre. Förstår att du ändrat lite på just det, men det känns som markeringarna ligger fel. Svårt att förklara. Gillar låten.