Kontrollrummet

Clemens- Samarbete sång & gitarr?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
...jag vet vad jag vill höra men vet inte hur jag tar mig dit.

Så där håller nog de flesta av oss på att söka mest hela tiden... ^^

Kanske du ska starta en "Schyssta syntljud"-tråd för att inte belamra Clemens demotråd?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Ja..Ett STORT ämne och det är ju jättesvårt att svara på frågan " - Hur får du det att låta bra? " Allt hänger ihop. Blir väldigt komplext och svårt att skriva en"manual" kan jag tycka.

Det finns ju ett enklare sätt! :-) du skickar dina ljudpatchar till - prb löst *ler*


Allra bäst är nog bara att sätta igång och så tar man det vart eftersom...
Rätt! Men tror jag behöver se och höra vad andra gör och lära så. Får kolla youtube och se om där finns något.

Ett tips kan vara att skaffa så bra ljudbibliotek som möjligt.. :)
Okej du gillar inte nativ :-) är det Omnisphere som är alternativet? De andra biblioteken du nämnde är de komplement till Omnispere eller egna syntar?

Med vänlig hälsning,
Palm


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..Ett STORT ämne och det är ju jättesvårt att svara på frågan " - Hur får du det att låta bra? " Allt hänger ihop. Blir väldigt komplext och svårt att skriva en"manual" kan jag tycka.

Det finns ju ett enklare sätt! :-) du skickar dina ljudpatchar till - prb löst *ler*


Allra bäst är nog bara att sätta igång och så tar man det vart eftersom...
Rätt! Men tror jag behöver se och höra vad andra gör och lära så. Får kolla youtube och se om där finns något.

Ett tips kan vara att skaffa så bra ljudbibliotek som möjligt.. :)
Okej du gillar inte nativ :-) är det Omnisphere som är alternativet? De andra biblioteken du nämnde är de komplement till Omnispere eller egna syntar?

Med vänlig hälsning,
Palm

Sorry! Skrev inlägget innan jag såg vad du skrivit  :D Komplete är ju super! Skall skaffa när jag får råd  :) Omnisphere har otroligt mycket bra ljud om än lite förstora ibland. Men lätt att tunna ur eller skruva lite själv. Trilian är en basplugg och RMX Stylus trumplugg

http://www.spectrasonics.net/index.php ( finns ett gäng videos om funktioner mm )

Vad som är kul är att det går att synca tex Stylus men Omnisphere, Trilian med Omnisphere osv, för en mängd olika funktioner. Finns säkert andra pluggar som är minst lika bra, men kör med dessa /C


Utloggad Scar Fraction Studio

  • http://www.sapgroup.se/
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 344
  • https://www.facebook.com/egsoundgroup/
    • Visa profil
    • EG Sound
Ganska färdig, men sång skulle sitta fint. Gitarr vore kul om man hittar rätt...  :) Någon som känner sig manad?

Kan ha lite tid över i veckan.
Vad är det för typ av gitarr du tänkt dig ?
Harmoniska effekter ? El gitarr.
Eller mer plock akustiskt ?




Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Nästan hypnpotiserande vackert och en massa melodier flyger upp i huvudet men inget som riktigt matchar kvaliteten i din produktion.  Skulle ändå vara kul att försöka.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 634
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Verkar vara många intresserade!
Nästa festivaltema - sång & gitarr till Clemens låt...?  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Verkar vara många intresserade!
Nästa festivaltema - sång & gitarr till Clemens låt...?  :)

Tänkte också på detta. Kul idé men svårt!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ingen som har plockat upp den än? Jag blev sämre idag igen så jag har inte ens orkat tänka tanken *grrr*
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Palm:

Som andra sagt, svårt att säga gör si gör så. Man måste arbeta upp sin egna stil, sitt egna workflow o allt det där. Däremot kan du få massor av tips här på olika tekniker. Utpanade gitarrer eller vad det nu måtänkas vara. Det bästa du kan göra är nog ändå att hålla på så mycket med möjligt, ställ frågor, testa, producera, döm inte för hårt o början!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Jag testar gärna lite gura på denna. Riktigt skön låt.
Mvh // djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Skööön chill musik. Fina sound... utom hanklappsvirveln(?). Den e hemsk  :wacko: ... men det är ju bara min åsikt  :D

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Melodislinga finnes men ingen studio. Ska se om jag kan rigga upp den lilla mobila ministudion nånstans och göra en liten slask!

Annars får du komma hit!  :D

Ja det borde jag göra nångång. Vi bor väl inte så himla långt från varandra? Jag flyttade ju nyligen från lägenhet i Solna till radhus i Östra Skogås.

Bor i Tullinge, så en halvtimme ( med bil ) eller nåt... :)

33 min med pendeltåg  ( har inget körkort )  :D

Jobbigt att köra hem byggmaterialet till studion på cykeln?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Låter som vanligt hur bra som helst om arret.

Lite åttiotalsplock på gura kan nog funka.

Kul att höra vart det tar vägen med gitarr sedan.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Melodislinga finnes men ingen studio. Ska se om jag kan rigga upp den lilla mobila ministudion nånstans och göra en liten slask!

Annars får du komma hit!  :D

Ja det borde jag göra nångång. Vi bor väl inte så himla långt från varandra? Jag flyttade ju nyligen från lägenhet i Solna till radhus i Östra Skogås.

Bor i Tullinge, så en halvtimme ( med bil ) eller nåt... :)

33 min med pendeltåg  ( har inget körkort )  :D

Jobbigt att köra hem byggmaterialet till studion på cykeln?

Ha ha ja de e jävligt drygt kan jag tala om.  :lol: . Min käresta har ju dock körkort och vi bor fem minuter från Bauhaus med bil och dom har ju gratis lån av släp så det brukar ordna sig, och kan inte hon så finns det ju byggvaruhus med hemkörning  :mellow: :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag testar gärna lite gura på denna. Riktigt skön låt.
Mvh // djonas

POFF! Där satt den :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Melodislinga finnes men ingen studio. Ska se om jag kan rigga upp den lilla mobila ministudion nånstans och göra en liten slask!

Annars får du komma hit!  :D

Ja det borde jag göra nångång. Vi bor väl inte så himla långt från varandra? Jag flyttade ju nyligen från lägenhet i Solna till radhus i Östra Skogås.

Bor i Tullinge, så en halvtimme ( med bil ) eller nåt... :)

33 min med pendeltåg  ( har inget körkort )  :D

Jobbigt att köra hem byggmaterialet till studion på cykeln?

Ha ha ja de e jävligt drygt kan jag tala om.  :lol: . Min käresta har ju dock körkort och vi bor fem minuter från Bauhaus med bil och dom har ju gratis lån av släp så det brukar ordna sig, och kan inte hon så finns det ju byggvaruhus med hemkörning  :mellow: :)

Allt skall vara så komplicerat nuförtiden, som oborstad yngling körde man både bil å mc utan körkort, men å andra sidan slutade det inte så bra, men det är en annan historia  :D 


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Nästan hypnpotiserande vackert och en massa melodier flyger upp i huvudet men inget som riktigt matchar kvaliteten i din produktion.  Skulle ändå vara kul att försöka.

Tror inte det är några problem med kvaliten!  :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Verkar vara många intresserade!
Nästa festivaltema - sång & gitarr till Clemens låt...?  :)

 :wub:


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Skööön chill musik. Fina sound... utom hanklappsvirveln(?). Den e hemsk  :wacko: ... men det är ju bara min åsikt  :D

Space

Tycker ju "handklappan" är cool!  :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Låter som vanligt hur bra som helst om arret.

Lite åttiotalsplock på gura kan nog funka.

Kul att höra vart det tar vägen med gitarr sedan.

Ja..är lite 80-90 tals vibbar kan jag tycka, man får se  :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Har ju fått ett gäng svar från uberduktiga gitarrister, kul! Tänkte att sången får komma på plats först och efter det så ber jag ödmjukast att få återkomma! Tack alla!  :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tjo, fick riggat upp min lilla portabla laptopstudio och sjöng in en slask. Hade endast en CM2:a tillgänglig som mikrofon, så det var ju lite kul. Kändes inte sådär jättemacho att sitta i vardagsrumssoffan med en sån där liten plupp till mikrofon mellan tummen och pekfingret  :D. Som sagt en slask så ljudet är vad det är, är mest nyfiken på om du/ni tycker melodislingan funkar. Det var iaf den jag fick i huvudet när jag hörde låten första gången. Jag undrar också om du tänkt att bara köra på dessa rundor? Personligen så tycker jag att det skulle sutta fint med en refräng där nånstans efter jag slutar sjunga i detta klippet.

[mp3=200,20,0,center]http://musik.biscuitbarney.com/Falling.mp3[/mp3]


Micke
« Senast ändrad: 05.01.2013, 00:35:20 by jonnerstone »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oavsett inspelningsmöjligheter så är ju tänket typ 100% rätt - bara att gratulera :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Scar Fraction Studio

  • http://www.sapgroup.se/
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 344
  • https://www.facebook.com/egsoundgroup/
    • Visa profil
    • EG Sound
Låter mkt lovande detta C ;)

Ingen söndermosad ( från mig ) mp3  i alla fall.. Bättre förutsättningar med denna  :)

Bara höjta till om du vill ha hjälp igen ;)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tjo, fick riggat upp min lilla portabla laptopstudio och sjöng in en slask. Hade endast en CM2:a tillgänglig som mikrofon, så det var ju lite kul. Kändes inte sådär jättemacho att sitta i vardagsrumssoffan med en sån där liten plupp till mikrofon mellan tummen och pekfingret  :D. Som sagt en slask så ljudet är vad det är, är mest nyfiken på om du/ni tycker melodislingan funkar. Det var iaf den jag fick i huvudet när jag hörde låten första gången. Jag undrar också om du tänkt att bara köra på dessa rundor? Personligen så tycker jag att det skulle sutta fint med en refräng där nånstans efter jag slutar sjunga i detta klippet.

[mp3=200,20,0,center]http://musik.biscuitbarney.com/Falling.mp3[/mp3]


Micke

Oavsett inspelningsmöjligheter så är ju tänket typ 100% rätt - bara att gratulera :D

Kul att du tyckte att det funkade  :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Vad kul att höra hur olika man tänker i melodier. Jag fick helt andra snuttar i huvudet. MEN så bra detta låter!  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Kanon, bra melodi bra text, det enda jag tänkte var något i takten på melodin någonstans som jag kanske hade lagt lite annorlunda för att få det lite följsamt "smooth" kom inte på någon bättre översättning på smooth för stunden :P *han som tänker på engelska*

Annars finfint som sagt, bra jobbat! O tack jag vet hur illa det känns o sjunga i en pytteliten mikrofon, som någon skrev i en bok om mickar jag läste, hälften av orsaken till att vi använder stormembranare för sång är för våra egon ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jonnerstone. Du ÄR sång. Strålande!!

Nu ska vi inte överdriva  :wub:
Det är ganska lätt när Clemens ständigt levererar makalösa grunder som man triggar igång en.

Vad kul att höra hur olika man tänker i melodier. Jag fick helt andra snuttar i huvudet. MEN så bra detta låter!  :D

Ja visst e de kul. Fyra ackord kan låta på miljoner olika sätt tack vare melodin  :)
Kul att denna gillades. Nu får C fälla yxan  :D

Kanon, bra melodi bra text, det enda jag tänkte var något i takten på melodin någonstans som jag kanske hade lagt lite annorlunda för att få det lite följsamt "smooth" kom inte på någon bättre översättning på smooth för stunden :P *han som tänker på engelska*

Annars finfint som sagt, bra jobbat! O tack jag vet hur illa det känns o sjunga i en pytteliten mikrofon, som någon skrev i en bok om mickar jag läste, hälften av orsaken till att vi använder stormembranare för sång är för våra egon ;)

Fast på nåt sätt var det ändå ganska trevligt att sjunga genom CM2:an. Jag skär ju ändå allt som oftast ganska hårt i basfrekvenserna på sång. Däremot så är den ju grymt puff-känslig så det var ju en utmaning med sångtekniken utan puffskydd :D

Kul att det gillades, rytmiken e ju inte ristad i sten, men jag gillar det så här.


Micke


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Fast på nåt sätt var det ganska trevligt att sjunga genom CM2:an. Jag skär ju ändå allt som oftast ganska hårt i basfrekvenserna på sång. Däremot så är den ju grumt puff-känslig så det var ju en utmaning med sångtekniken utan puffskydd :D

Kul att det gillades, rytmiken e ju inte ristad i sten, men jag gillar det så här.


Micke

Fram med lite damstrumpor o en gammal galge o puffskyddet är klirrat ;) Ash det är kul att göra på olika sätt, men visst trivs man bäst framför stormembranaren med komplett upphängning. Absolut inga fel på rytmiken det var mer en smaksak hur jag hade lagt den själv, o det var nog mest en åsikt som dök upp för att det du skapade låg väldigt nära det jag själv hörde i huvudet ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Fast på nåt sätt var det ganska trevligt att sjunga genom CM2:an. Jag skär ju ändå allt som oftast ganska hårt i basfrekvenserna på sång. Däremot så är den ju grumt puff-känslig så det var ju en utmaning med sångtekniken utan puffskydd :D

Kul att det gillades, rytmiken e ju inte ristad i sten, men jag gillar det så här.


Micke

Fram med lite damstrumpor o en gammal galge o puffskyddet är klirrat ;)

Min ordinarie studioutrustning, som även innehåller ett par puffskydd, är tyvärr undanstuvad för tillfället då jag håller på att bygga upp en ny studio, så man tager vad man haver. Tyckte att tillverkning av ett nytt sådant var lite overkill för en slasktagning  :D


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Fast på nåt sätt var det ganska trevligt att sjunga genom CM2:an. Jag skär ju ändå allt som oftast ganska hårt i basfrekvenserna på sång. Däremot så är den ju grumt puff-känslig så det var ju en utmaning med sångtekniken utan puffskydd :D

Kul att det gillades, rytmiken e ju inte ristad i sten, men jag gillar det så här.


Micke

Fram med lite damstrumpor o en gammal galge o puffskyddet är klirrat ;)

Min ordinarie studioutrustning som även innehåller ett par puffskydd är tyvärr undanstuvad för tillfället då jag håller på att bygga upp en ny studio, så man tager vad man haver. Tyckte att tillverkning av ett nytt sådant var lite overkill för en slasktagning  :D

Nog ett klokt beslut, lustigt nog blir man ibland mer kreativ av att vara begränsad.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Fast på nåt sätt var det ganska trevligt att sjunga genom CM2:an. Jag skär ju ändå allt som oftast ganska hårt i basfrekvenserna på sång. Däremot så är den ju grumt puff-känslig så det var ju en utmaning med sångtekniken utan puffskydd :D

Kul att det gillades, rytmiken e ju inte ristad i sten, men jag gillar det så här.


Micke

Fram med lite damstrumpor o en gammal galge o puffskyddet är klirrat ;)

Min ordinarie studioutrustning som även innehåller ett par puffskydd är tyvärr undanstuvad för tillfället då jag håller på att bygga upp en ny studio, så man tager vad man haver. Tyckte att tillverkning av ett nytt sådant var lite overkill för en slasktagning  :D

Nog ett klokt beslut, lustigt nog blir man ibland mer kreativ av att vara begränsad.

Amen to that  :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 634
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättesnygg sång! Reagerade på att det på ett par ställen var lite mycket text, där
det blev lite för snabb sång. Kanske funkat bättre att ta bort några ord och vila
mer på tonerna...? Men som sagt - det låter kanon!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Åh va bra det blev!  :wub:

Det finns några saker man inte ska underskatta... slasktagningar tex... Det kan vara otroligt svårt att få tillbaka känslan, entusiasmen och engagemanget från de första försöken... ^^ En annan sak man inte ska underskatta är småmembranare som CM2/3 och man kan ofta bli riktigt förvånad över hur bra det kan bli! :) I brist på puffskydd tycker jag det funkar rätt skapligt att INTE sjunga rakt in i micken utan i (kanske) 30-45° vinkel.

Det här kan bli fantastiskt bra! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1