Kontrollrummet

M-Audio Fast Track Ultra 8R eller Presonus AudioBox 1818VSL

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Mitt gamla kära M-audio Fast Track Ultra bråkar. Min windows (7) hittar inte kortet alla gånger utan jag får koppla på och av kortet (ibland kanske 30 gånger) för att datorn skall hitta kortet. Jag har googlat angående detta och det verkar vara ett "known issue". Vid nåt skede fick man visst sitt kort utbytt om det hade detta fel.... Min Fast Track Ultra köpte jag dock begagnat så jag får det knappast utbytt längre.

Nu funderar jag alltså på att skaffa ett nytt och jag har liksom fastnat för M-Audio Fast Track Ultra 8R eller Presonus AudioBox 1818VSL. Nån här som har erferenheter av dessa?

Jag har varit väldigt nöjd med mitt nuvarande M-Audio-kort och Fast Track Ultra 8R verkar bra men.... på M-Audios sidor hittar man inget om detta kort längre utan blir hänvisad till www.avid.com för att hitta drivers och dylikt. Visst blir man ju lite misstänksam.

Jag har även haft två Presonus ljudkort tidigare och varit nöjd med dem också. Ett Firewire-kort som gick sönder och ett Audiobox-kort som grabben numera använder och som fungerar perfekt.

Nu kallar ja alltså på ER hjälp... och kommer antagligen att bli ännu mer förvirrad  :wacko:

Nämen på riktigt. Är det nån som vet?

Space

P.S. Har ni andra bra förslag så är ja idel öra  B)
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag har kört M-audio mina två senaste ljudkort och då har det varit samma installationspaket för alla deras firewirekort. Kanske kan vara något att testa. Alltså att ladda hem senaste för något annat ljudkort än Fast track ultra. (Som jag inte hittar på M-audios hemsida) Däremot finns drivers för tex. 1814 som jag har.

Avid köpte väl M-audio för ett tag sedan. Därav hänvisningen till sin hemsida. Där man dock kommer till trasiga sidor när det gäller M-audio. Kanske är en varningsklocka för att satsa på ett sådant kort om man köper nytt idag?


Utloggad Pile63

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Det är riktigt att avid har köpt M-Audio. De har kvar support på de gamla hårdvarorna.

Det är lugnt att skaffa det ljudkortet eftersom du är nöjd med ditt gamla ljudkort. Jag gjorde själv en bra sökning och var även i kontakt med Avid när jag skaffade Pro Tools MP9 här nu i November. Så det är inga problem.



Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Avid köpte väl M-audio för ett tag sedan. Därav hänvisningen till sin hemsida. Där man dock kommer till trasiga sidor när det gäller M-audio. Kanske är en varningsklocka för att satsa på ett sådant kort om man köper nytt idag?

Det ver just det som fick mig lite misstänksam jo. Själva kortet verkar vara bra... och som sagt, jag är väldigt nöjd med mitt gamla M-Audio-kort... utom att det krånglar alltså.

Det är riktigt att avid har köpt M-Audio. De har kvar support på de gamla hårdvarorna.

Det är lugnt att skaffa det ljudkortet eftersom du är nöjd med ditt gamla ljudkort. Jag gjorde själv en bra sökning och var även i kontakt med Avid när jag skaffade Pro Tools MP9 här nu i November. Så det är inga problem.

Bra att höra  ^_^ ... jag börjar nämligen bli rätt sugen på  M-Audio Fast Track Ultra 8R-kortet

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag la nyss in en beställning på ett M-Audio Fast Track Ultra 8R -ljudkort hos Thomann  :D
Life is too short to remove USB safely


Utloggad sinatora

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Jag har precis köpt ett likadant :D
Jag tog mitt härifrån http://www.musik-produktiv.se/m-audio-fast-track-ultra-8r.html.
Ligger några kronor högre än på Thomann men om men påtalar man det får man det lite billigare än hos Thomann plus att det var gratis frakt.

Jag hoppas att detta ljudkort blir det sista jag behöver på ett tag :P Just nu tittar jag runt efter en DAW-controller men det är för mycket pengar för en liten hemstudio för tillfället. Jag behöver införskaffa lite mikrofoner också :rolleyes: Det finns alltid något man behöver, det tar aldrig slut.


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Jag har bara goda erfarenheter av M-Audio Fast Track Ultra 8R, men i ärlighetens namn tror jag inte att Presonus är kattskit det heller. Presonus brukar ju göra bra grejer, har tyvärr inte haft möjligheten att testa nämnda ljudkort från Presouns själv. Men jag kör själv ett M-Audio och det funkar fint.


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Har kört med min M-Audio Fast Track Ultra 8R ett tag nu. Fungerar finfint. Det enda är att instrument ingångarna har dålig, eller rättare sagt ingen alls, förstärkning. Så om man vill lajna t ex elguran så får man förbereda sig på att ha ett försteg mellan guran och M-audion.
Lite besvärligt också att alla ingångar sitter på M-audions baksida... så jag köpte kontaktdon, sladd och lite andra prylar samt en 19" frontplatta från tysken och fixade en patch-bay.



Men som sagt, jag är mycket nöjd tillsvidare

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com

Lite besvärligt också att alla ingångar sitter på M-audions baksida... så jag köpte kontaktdon, sladd och lite andra prylar samt en 19" frontplatta från tysken och fixade en patch-bay.



Men som sagt, jag är mycket nöjd tillsvidare

Space

Det är ju et av dom få dåliga sker som jag tycker med kortet just att ingångarna sitter på baksidan. Det blir ju lite halv bökigt om man ofta kopplar in och ur saker. Men du har ju löst det alldeles utmärkt, funderar på något liknande.

Sen ade jag ingen aning om att instrument ingångarna var så dåliga, har aldrig provat lina någonting i mitt kort(än!). Har du provat använd en linebox/DI-box innan?


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad sinatora

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Instrumentingångar utan riktig förstärkning verkar som ett udda drag. Nu var jag förberedd på det då jag läst tillräckligt om detta kort innan jag köpte det. Måste erkänna att jag annars antagit att det skulle funka att koppla en gitarr rakt in utan problem.


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag skaffade en gitarrsladd med XLR-kontakt i andra ändan... då går ljudet genom försteget och allt fungerar perfekt  ^_^

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Jag skulle ta M-audio.
Har själv använt ett Presonus ljudkort och blev jättebesviken, eftersom det inte funkade som det skulle.
www.alatarmusic.com


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Jag skaffade en gitarrsladd med XLR-kontakt i andra ändan... då går ljudet genom försteget och allt fungerar perfekt  ^_^

Space


Typ så gör jag alltid. Jag kopplar linear alltid instrument via DI box och sen från DI box har jag vanlig XLR sladd rakt in i mickförstärkare. Av erfarenhet får man bäst signal då.

Lita aldrig på en inbyggd instrumentingång. ;)


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad tsmalmbe

Jag skaffade en gitarrsladd med XLR-kontakt i andra ändan... då går ljudet genom försteget och allt fungerar perfekt  ^_^

Space


Typ så gör jag alltid. Jag kopplar linear alltid instrument via DI box och sen från DI box har jag vanlig XLR sladd rakt in i mickförstärkare. Av erfarenhet får man bäst signal då.

Lita aldrig på en inbyggd instrumentingång. ;)

Att koppla Gitarr -> DI -> Preamp är korrekt men helt annat än att koppla Gitarr -> Preamp. DI-boxen gör saker där emellan, impedanserna blir helt fel i det senare fallet vilket betyder en direkt påverkan (åverkan) på ljudet. Inget kan gå sönder, förutom att det blir fel belastning på gitarrens mikrofoner vilket kan leda till ett och annat.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Joo, patchen är najs.

Personligen föredrar jag att ljudkorten har ingångarna bak, mycket snyggare installationer då.

Ju mera "hemmabruk" det är kring ett kort, desto större sannolikhet att saker ligger i fronten och vice versa tror jag.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Att koppla Gitarr -> DI -> Preamp är korrekt men helt annat än att koppla Gitarr -> Preamp. DI-boxen gör saker där emellan, impedanserna blir helt fel i det senare fallet vilket betyder en direkt påverkan (åverkan) på ljudet. Inget kan gå sönder, förutom att det blir fel belastning på gitarrens mikrofoner vilket kan leda till ett och annat.

Tack tsm, du bekräftade nåt jag funderat på.
Istället för DI har jag lite funderat på en Behringer MIC2200 Ultragain Pro ( http://www.thomann.de/fi/behringer_mic2200_ultragain_pro.htm ). Kan den va nåt att ha? Det brukar ju sägas att billigt och bra inte ryms i samma paket  :unsure:.
Jag tänkte att jag först och främst skulle använda den som försteg för gitarr och bas. Det känns som att Fast Tracken har så bra mic-preamp så att jag där inte saknar nåt.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Jag skaffade en gitarrsladd med XLR-kontakt i andra ändan... då går ljudet genom försteget och allt fungerar perfekt  ^_^

Space


Typ så gör jag alltid. Jag kopplar linear alltid instrument via DI box och sen från DI box har jag vanlig XLR sladd rakt in i mickförstärkare. Av erfarenhet får man bäst signal då.

Lita aldrig på en inbyggd instrumentingång. ;)

Att koppla Gitarr -> DI -> Preamp är korrekt men helt annat än att koppla Gitarr -> Preamp. DI-boxen gör saker där emellan, impedanserna blir helt fel i det senare fallet vilket betyder en direkt påverkan (åverkan) på ljudet. Inget kan gå sönder, förutom att det blir fel belastning på gitarrens mikrofoner vilket kan leda till ett och annat.

Härligt med människor som kan förklara saker så att det blir begripligt. Jag hade för mig att det var någonting sådant. Men jag är ju blott en trummis  :rolleyes:


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad tsmalmbe

Tycker inte det är värt att bli besviken på Behringer. Begagnat för 45€ ja, annars nej. Prisklass 150€+ begagnat så harmas det inte senare - och man får pengarna tillbaka senare eftersom saker i den prisklassen brukar hålla sig.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad hagis

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Är på g att köpa nytt ljudkort med minst 8 ingångar. Vad tror ni om detta alternativ? Verkar likvärdig med M-Audio och Presonus.
http://global.focusrite.com/usb-audio-interfaces/scarlett-18i20
/Hagis


Utloggad patrik_ekman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil

Har haft mitt Focusrite 18i20 hemma en vecka och inget att klaga på. Behöver kanske nån firmwareuppdatering men inget allvarligt.
Må säga att jag nog aldrig kört ett kort med så låg latency vocal effekter via Ableton live.
Mycket nice är också live läget där man slipper dra ljudet via DAW utan man mixar ljudet direkt ut. Dessutom (med uppdatering) funkar kortet
stand alone.

/patrik

Är på g att köpa nytt ljudkort med minst 8 ingångar. Vad tror ni om detta alternativ? Verkar likvärdig med M-Audio och Presonus.
http://global.focusrite.com/usb-audio-interfaces/scarlett-18i20
/Hagis


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Är på g att köpa nytt ljudkort med minst 8 ingångar. Vad tror ni om detta alternativ? Verkar likvärdig med M-Audio och Presonus.
http://global.focusrite.com/usb-audio-interfaces/scarlett-18i20
/Hagis
Jag kan inget om focusrite mer än att det är bra men bilden visar en burk med 8 presets och 2 mic ingångar så är det för att mica upp trummor tror jag du är vilse :unsure:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Är på g att köpa nytt ljudkort med minst 8 ingångar. Vad tror ni om detta alternativ? Verkar likvärdig med M-Audio och Presonus.
http://global.focusrite.com/usb-audio-interfaces/scarlett-18i20
/Hagis
Jag kan inget om focusrite mer än att det är bra men bilden visar en burk med 8 presets och 2 mic ingångar så är det för att mica upp trummor tror jag du är vilse :unsure:
Jag vill ju inte vara den som 'skriver folk på näsan' men där står ju klar och tydligt   "USB 2.0 audio interface with eight Focusrite mic preamps"
Har bara hört bra om dessa preamps, men själva produkten är väl ganska nyutkommen, så det är nog inte så många som kan berätta med erfarenhet än..
En baksidebild..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad hagis

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Har haft mitt Focusrite 18i20 hemma en vecka och inget att klaga på. Behöver kanske nån firmwareuppdatering men inget allvarligt.
Må säga att jag nog aldrig kört ett kort med så låg latency vocal effekter via Ableton live.
Mycket nice är också live läget där man slipper dra ljudet via DAW utan man mixar ljudet direkt ut. Dessutom (med uppdatering) funkar kortet
stand alone.
/patrik
Jag har fått en känsla av att Focusrite gör seriösa prylar, speciellt micpreamps i detta fall.
Vore kul att höra vad du tycker när du har fått mera erfarenhet av burken.
/Hagis


Utloggad patrik_ekman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Har haft mitt Focusrite 18i20 hemma en vecka och inget att klaga på. Behöver kanske nån firmwareuppdatering men inget allvarligt.
Må säga att jag nog aldrig kört ett kort med så låg latency vocal effekter via Ableton live.
Mycket nice är också live läget där man slipper dra ljudet via DAW utan man mixar ljudet direkt ut. Dessutom (med uppdatering) funkar kortet
stand alone.
/patrik
Jag har fått en känsla av att Focusrite gör seriösa prylar, speciellt micpreamps i detta fall.
Vore kul att höra vad du tycker när du har fått mera erfarenhet av burken.
/Hagis


Hej!

Nu har jag kört det ett tag och uppdatering för stand-alone har kommit. Några on location inspelningar/live har det blivit. Smärtfritt absolut!
Är kanonnöjd med det. Kör inspelning med Reaper. Backup mix till H4N. Samt via linebox till kyrkans (ofta i kyrkor) ljudsystem.
Ljudkortet klara av att ha ett antal olika mixar samtidigt. Medhörning, färdig mix samt till daw.... Trots med mina ringa kunskaper och
erfarenhet är detta perfekt för mig. Det löser mina uppgifter.

Mvh
Patrik Ekman
Vårgårda