Kontrollrummet

Anonym Undersökning om olaglig fildelning.

Omröstning

Välj det alternativ som bäst passar in på dej.

Jag laddar INTE ner copyrightat material
11 (20.8%)
Jag laddar ner warez, med gott samvete, men inte copyrightad musik
1 (1.9%)
Jag laddar ner copyrightad musik o film, med gott samvete, men inte warez
1 (1.9%)
Jag Laddar ner allt jag kommer över. Mitt samvete är det inget fel på.
21 (39.6%)
Jag vet jag gör fel och bedövar mitt samvete med så mycket alkohol jag kommer över men laddar hem allt jag kan ändå
19 (35.8%)

Antal personer som röstat: 49

Omröstningen har avslutats: 26.07.2007, 15:33:13

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
  Det går inte ens att diskutera bort att man "NÖJER SIG" med 3st mjukvarusynthar om man ska göra seriös musik..

Om man gör musik seriöst så är man väl seriös nog att betala för sina programvaror, i synnerhet om man drar in pengar? Jag var in i en kommersiell studio för inte så längesen och blev imponerad av en mjukvarukompressor, och blev erbjuden att få en crackad skiva med mig. Insåg ju då att de inte bara körde med legala program. Det kändes inte vidare seröst, även om killen bara ville vara hygglig.

håller med där med. i en kommersiellt gångbar studio blir det mycket seriösare om man har riktiga pluggar, o inte tjyvade. jobbade i en ganska mellanstor projektstudio för nåt år sen, och dom körde med crackad version av nuendo. blev ganska skumt, när man vet att dom egentligen har råd till en riktig licens..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Detta gäller för mej oxo. Jag gör skillnad mellan privat och kommersiell andvändning. / Mikke


DåligtGehör

  • Gäst
Detta gäller för mej oxo. Jag gör skillnad mellan privat och kommersiell andvändning. / Mikke


Jag tyckte för en sekund du skrev: Jag hör skillnad mellan privat och kommersiell andvändning.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Detta gäller för mej oxo. Jag gör skillnad mellan privat och kommersiell andvändning. / Mikke


Jag tyckte för en sekund du skrev: Jag hör skillnad mellan privat och kommersiell andvändning.

För det mesta gör jag det oxo  :D / Mikke


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
hahaha.. jag skrattar som fan åt allt ;)

Jag hade på känn att just denna tråd skulle bli enorm! och det finns lixom inget slut på hur mkt man kan diskutera just detta ämnen.

Vi kan väl göra som såhär... dom som tar hem wärsch dom gör det, dom som icke, skit i det.
Ni som köper era synthar kommer inte få något beröm av mig.. själv skulle jag aldrig ens köpa en synth för flera 1000kr utan att först testat den.. sen om jag köper den för att den ÄR sjukt bra sen.. det är en annan sak!

Men som tur är finns ju H20 try before buy.. där man kan testa vissa pluggar innan man då eventuellt köper dom ;)

CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
hahaha.. jag skrattar som fan åt allt ;)

Jag hade på känn att just denna tråd skulle bli enorm! och det finns lixom inget slut på hur mkt man kan diskutera just detta ämnen.

Vi kan väl göra som såhär... dom som tar hem wärsch dom gör det, dom som icke, skit i det.
Ni som köper era synthar kommer inte få något beröm av mig.. själv skulle jag aldrig ens köpa en synth för flera 1000kr utan att först testat den.. sen om jag köper den för att den ÄR sjukt bra sen.. det är en annan sak!

Men som tur är finns ju H20 try before buy.. där man kan testa vissa pluggar innan man då eventuellt köper dom ;)



Jag måste ändå få protestera lite. Även om jag är förbannad på politikerna o deras flathet gentemot Amerikanska särintressen så tycker jag ändå att grundkänslan i samhället måste vara att man ska göra rätt för sej. Att garva åt dina med musikanter för att de betalar för det de använder förstår jag inte. Jag säger ingenting om de som laddar hem whatever. Men jag tycker faktiskt att det är hedersvärt att man betalar för stuff man kan ladda hem gratis om man vill.

/ Mikke


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Detta gäller för mej oxo. Jag gör skillnad mellan privat och kommersiell andvändning. / Mikke


Jag tyckte för en sekund du skrev: Jag hör skillnad mellan privat och kommersiell andvändning.

För det mesta gör jag det oxo  :D / Mikke

touche!  :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
hahaha.. jag skrattar som fan åt allt ;)

Jag hade på känn att just denna tråd skulle bli enorm! och det finns lixom inget slut på hur mkt man kan diskutera just detta ämnen.

Vi kan väl göra som såhär... dom som tar hem wärsch dom gör det, dom som icke, skit i det.
Ni som köper era synthar kommer inte få något beröm av mig.. själv skulle jag aldrig ens köpa en synth för flera 1000kr utan att först testat den.. sen om jag köper den för att den ÄR sjukt bra sen.. det är en annan sak!

Men som tur är finns ju H20 try before buy.. där man kan testa vissa pluggar innan man då eventuellt köper dom ;)



Jag måste ändå få protestera lite. Även om jag är förbannad på politikerna o deras flathet gentemot Amerikanska särintressen så tycker jag ändå att grundkänslan i samhället måste vara att man ska göra rätt för sej. Att garva åt dina med musikanter för att de betalar för det de använder förstår jag inte. Jag säger ingenting om de som laddar hem whatever. Men jag tycker faktiskt att det är hedersvärt att man betalar för stuff man kan ladda hem gratis om man vill.

/ Mikke

hehe missuppfattning.. jag skulle aldrig skratta åt nån som köper grejerna, absolut inte det jag menade!
Jag skrattar åt själva trådens situation, att det alltid ballar ur när det gäller just diskussioner om detta ämne :D
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Burnin Sven

  • Gäst
På nåt sätt så kan jag förstå att det tankas hem piratversioner faktiskt iom. att vissa grejor är så orimligt dyra för en glad amatör och kanske ung sådan oxå som tidigare tagits upp här i tråden. Ok att det när det gäller pluggins så finns det bra gratis men när det gäller inspelningsprogrammen så är det väl lite si och så på den fronten om man är ute efter ett speciellt upplägg i programmet som man begriper sig på.

Logic för PC som jag envisas med är nästan stört omöjligt att få tag på begagnat. Iofs. så finns det en flock Big Box på engelska Ebay men det är från Logic Audio 5,0 och uppåt och ganska larvigt jämfört med Platinumversionen men iofs. så funkar det ok och till och med med Vstpluggar. Dom kostar runt 200 pund som regel, så vitt jag har förstått så ska det gå att uppgradera till macversionerna via Big Box och det är ju bra och kan bli en skapligt billig väg in. Men det kostar en slant ändå och har man då en PC och man inte vill eller tycker sig ha råd att gå över till Mac så är det väl lätt att folk kör pirat kan jag tänka för det är ett jävla bra program. Jag har ändå kört den vägen och köpt begagnade Emagic Logic för runt vad blir det jo typ 3000 spänn ja lite över till och med med frakt och sånt men jag tror inte det är många som skulle göra så.

(Är det nån som har en usb dongle med en minst 5.0 Platinum licens för PC så är jag intresserad jag pröjsar 1500 bara för den, manualer (2 stk.) och resten har jag och går att tanka hem från Apple. Jag gillar dom programmen och har väl blivit lite galen men jag vill ha tre maskiner med Platinum ja i alla fall två och i värsta fall den tredje med min Audio 5.0 från Big Boxen.)

Sen kan man ju tycka att det är lite misstänksamt när får kolla in asken på tex. EZ drummer och sen får se innehållet, det blir lite skrattretande med en så stor låda för en CD skiva och några papper.
Det är som om dom skäms själva och känner att nä fan det här håller inte vi måste ge dom i alla fall en illusion av att dom bär hem nått mer än en plastbit så då kommer kartongen till även fast den rimligtvis måste innebära ganska stora merkostnader i alla avseenden. Typ fraktkostnader till återförsäljare, hyllmeter som en kartong stjäl mer än ett CD fodral etc etc.
Ok att det är ett jäkla omfattande underarbete i form av programskrivning och i EZ och liknande fall då även inspelning av själva ljuden men det verkar vara svårt även för tillverkarna själva att känna att den där plastbiten faktiskt motsvarar det.

Ja kort sagt det är en kostnadsfråga tror jag och att som i Apples fall tro att man ska få hela världens datoranvändare som gillar Logic att gå över till Mac det är fullkomligt idiotiskt och framför allt så är det ur ett affärsekonomiskt perspektiv ännu värre att lämna så många potentiella kunder vind för våg.
Göran


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag tror att ett av problemen med kopiering/fildelning mm är att detta ställer den "gamla" ekonomins principer på ända. En produkt som tex en hårddisk bär alltid en produktionskostnad.
dvs varje hårdisk kostar alltid lika mycket att tillverka.Tillverkaren utgår från dessa kostnader, lägger på en marginal, lättförståligt och enkelt. En musikfil eller programvara kan kopieras av användaren utan kostnad för vare sig användaren eller producenten. Detta innebär att när breakeven för en datafil/programvara nås,dvs när försåld programvara har betalt igen det arbete som ligger bakom, kan börja generera helt otroliga marginalvinster  Detta kan ju aldrig hända i den "gamla" ekonomin där varor som produceras alltid har en produktionskostnad, hur mycket man än säljer.Problemet blir då att producenten av programvaran får betalt för samma arbetsinsats hur många gånger som helst.Något som liknar detta fenomen finns även skivförsäljning/filmbranschen/böcker. Men så länge en CD med fodral mm produceras finns åtminstone en produktionskostnad att relatera till. Dessa "nya" ekonomiska fenomen som gör att en produkt kan kopieras utan kostand för någon kräver förmodligen "nya" ekonomiska regler för att överhuvudtaget kunna bli accepterade av slutkunden. Om producenterna inte hittar en övertygande prissättning på program, musikfiler och liknande så kommer en stor del av konsumenterna välja att inte betala för att priserna inte står i proportion till arbetsinsatsen.   


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
väl talat. öh, skrivet :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Om producenterna inte hittar en övertygande prissättning på program, musikfiler och liknande så kommer en stor del av konsumenterna välja att inte betala för att priserna inte står i proportion till arbetsinsatsen.   

Ja, det är ju en märklig känsla man får när man t ex handlat en expansion till EZ-drummer. Och inser att man har betalat 1000 spänn för en DVD-skiva. Det är ju egentligen konstigt att programvara har fri prissättning, när både filmer och skivor har en form av pristak, oavsett hur stor produktionskostnaden var.
DON'T PANIC


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
fri prissättning och tak för dvd...hum. har faktiskt aldrig riktigt funderat i de banorna.... :blink:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Ok - jag kanske är ett specialfall, eftersom jag ju inte gärna kan köra med piratkopior när jag även säljer musikprogrammen..

Nej, det skulle ju verka rätt motsägelsefullt. Men jag blev faktiskt erbjuden att köpa crackade plugins och program av en kille som jobbar på en välkänd musikaffär i stockholm förut.. 3000 pix ville han ha och så skulle kunde han fixa det jag behövde. Har även bekanta som blivit erbjuda piratkopior av försäljare på musikaffärer. Inte direkt motiverande för att köpa..

Själv äger jag nästan all mjukvara, kanske några undantag då..  <_< Men dom har jag inte särskilt dåligt samvete för. En annan sida är ju att crackar ibland funkar riktigt dåligt, hänger programmen och så. Det är iallafall viktigt för mig, att det funkar. Sen vet jag inte var det finns att ladda ner dom saker jag skulle vilja ha.. Visste jag t.ex. var det finns senaste Waves platinum bundle i RTAS format till Mac så skulle jag inte tveka en sekund.. Jag kommer ändå inte ha råd att köpa nu men dom får ju en potentiell kund i framtiden om jag lär mig uppskatta mjukvaran och ex.vis börjar jobba i en studio med lite bättre ekonomi senare.

Laddar ner Mp3'or ibland. Mest för att snabblyssna eller kolla upp något. Tycker det är tråkigt att skivan är lite på väg ut.. Jag vill ha riktiga skivor med riktiga ljudfiler och ett riktigt omslag när jag ska finlyssna på ngt. Sen är det ju något speciellt med att ex. köpa en skiva jämfört med att "få" en bränd skiva, förutom det rent kosmetiska.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Sen är det ju något speciellt med att ex. köpa en skiva jämfört med att "få" en bränd skiva, förutom det rent kosmetiska.

Håller med. En bränd cd är man faktiskt inte ett dugg rädd om.
Det är lite som fri öl på en fest, man tar en öl, dricker upp halva, glömmer den på toan, bryr sig inte mer om det, hämtar en ny. repeat.
Dolphins are gay sharks.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Saknade detta alternativ:

Jag Laddar ner allt jag kommer över. Mitt samvete är det inget fel på eftersom jag köper det som visar sig vara värt att ha.

Skulle jag köpa en bil/gitarr/programvara för X tusen kronor utan att ha testat den först? Nej i alla fallen.

Right on the spot Hellpig! Always test before invest.

Visserligen så har ju många software tillverkare ofta en demosnutt att ladda ner med vissa funktionalitets eller tidbegränsningar som inte ger helhetsblick av softan om den ska användas tillsammans med annan softa.

Så länge amatören sitter ensam hemma i sin hemstudio tycker jag inta att han/hon behöver ha dåligt samvete för dylika pirattestning av sofware, men så fort produkterna går på försäljning tycker jag att man kan ta en ny diskussion med samvetet! :)

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Om producenterna inte hittar en övertygande prissättning på program, musikfiler och liknande så kommer en stor del av konsumenterna välja att inte betala för att priserna inte står i proportion till arbetsinsatsen.   
Nu är det ju inte så enkelt att det bara är konsumenterna som har valmöjligheter.
Om inte producenterna får det betalt de anser är värt för att de ska fortsätta producera, så kommer de sluta. Ingen vill jobba gratis.
Du glömmer oxå - eller väljer att glömma - kringservicen vad gäller programvaror: uppdateringar, support, etc etc. Den kostar, precis som vidareutveckling.


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Jag kör med köpta program!

Har dock i början av min inspelningskarriär kört crackat. På den tiden hade jag en Atari 1040 STE som jag köpte beggad och fick då Cubase på köpet, tänkte inte direkt på att det var olagligt på den tiden.

Största anledningen till att jag köper mina program är att då lägger jag ner mer tid och kraft på att verkligen utforska och lära mig dem och på så sätt så blir de "bra"!

Har även i modern tid testat crackade versioner för att ta reda på om jag verkligen behöver dem (oftast så behöver jag inte dem).
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Om producenterna inte hittar en övertygande prissättning på program, musikfiler och liknande så kommer en stor del av konsumenterna välja att inte betala för att priserna inte står i proportion till arbetsinsatsen.   
Nu är det ju inte så enkelt att det bara är konsumenterna som har valmöjligheter.
Om inte producenterna får det betalt de anser är värt för att de ska fortsätta producera, så kommer de sluta. Ingen vill jobba gratis.
Du glömmer oxå - eller väljer att glömma - kringservicen vad gäller programvaror: uppdateringar, support, etc etc. Den kostar, precis som vidareutveckling.
Naturligtvis är det en förenklad förklaring av en komplex värld. Detta faktum att en kopiering kan ske utan kostnad för producent/slutanvändare är dock ett problem. Det kommer alltid att finnas producenter som kommer producera. Som med all annan verksamhet kommer så småningom konkurrensen att sätta rätt priser. Support uppdateringar  mm blir en försvinnande liten del av kostnaden om programmet
blir en världshit. Det är ju ingen slump att Bill Gates är en av dom rikaste i världen. Om en vara är för dyr att köpa finns man inte kvar i den"materiella" världen. Likadant i "cybervärlden" med den skillnad att folk slutar köpa programmen och i stället kopierar.


Utloggad Nikolaus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
Nu är det ju inte så enkelt att det bara är konsumenterna som har valmöjligheter.
Om inte producenterna får det betalt de anser är värt för att de ska fortsätta producera, så kommer de sluta. Ingen vill jobba gratis.
Du glömmer oxå - eller väljer att glömma - kringservicen vad gäller programvaror: uppdateringar, support, etc etc. Den kostar, precis som vidareutveckling.

Annars är support något som utvecklarna kan ta betalt för av de som vekligen använder programmen. Ist. för att ta betalt för ett ex av programvaran.


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Nu är det ju inte så enkelt att det bara är konsumenterna som har valmöjligheter.
Om inte producenterna får det betalt de anser är värt för att de ska fortsätta producera, så kommer de sluta. Ingen vill jobba gratis.
Du glömmer oxå - eller väljer att glömma - kringservicen vad gäller programvaror: uppdateringar, support, etc etc. Den kostar, precis som vidareutveckling.

Annars är support något som utvecklarna kan ta betalt för av de som vekligen använder programmen. Ist. för att ta betalt för ett ex av programvaran.

Fick en intressant idé!!

Om de sålde support till vem som helst så skulle de kunna tjäna en hacka på piratkopierna oxå!!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Dimarino

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Nu är det ju inte så enkelt att det bara är konsumenterna som har valmöjligheter.
Om inte producenterna får det betalt de anser är värt för att de ska fortsätta producera, så kommer de sluta. Ingen vill jobba gratis.

Det är precis därför jag gillar den här utvecklingen som sker. I.o.m. att vissa överbetalda plötsligt kanske inte får det de vill ha från skivbolagen etc. så tar någon annan vid och därmed nya ögon/öron
får plötsligt bestämma över vad som är kommersiellt eller inte.
Vi befinner oss långt ifrån en kris.
Jag tycker inte ett dugg jävla synd om varken skivbolag eller producenter. De får väl helt enkelt sälja sin BMW för att betala hyran. och börja jobba på fabrik alternativt göra ett försök på börsen istället om nu den enda anledningen till varför de höll på med musik va PENGAR.

Däremot så är jag lite emot de hutlösa priserna för programvara samt cd skivor.
Har inhandlat programvara samt pluggar för över 15.000 nyligen från bl.a. steinberg, nomad factory och crysonic. Och jag undrar då va i helvete det är som gör att skiten är så dyrt?
Skulle de inte tjäna MER på att halvera priserna och då utan tvivel få mer kunder som pratar mer om deras produkter och finns med på fler produktioner???
Som en del kanske vet så får man då inte ens en cd skiva eller en papperslapp när man handlar vare sig av crysonic eller nomad factory, och supporten består av en e-mail endast.

Iof gillar jag att valet finns.
Antingen så kan jag ladda ner som en protest mot hutlösa priser.
eller så accepterar jag de satta priserna för att jag värderar produkten så pass högt att jag är beredd att betala priset.

Valet är igen, mitt eget, and I like it.
Däremot har juh även de som gör program/pluggar ett val. Vill vi sälja, eller inte.

Får även ta och ge credits till crysonic som har vettiga priser. Nomad factory är lite dyra med man får oerhört mycket för pengarna.
Sista produktionen så hade jag runt 40 pluggar igång enbart från nomad factory, tänk er att ha 40 rack enheter av samma klass, vad skulle inte det kosta?



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Men att ladda ner i protest och säga att valet är ditt är ju inte helt sant. Det ÄR ju olagligt.

Det är lika som att köra för fort med bilen, svartjobba och så. Olagligt.

Sedan är detr svårt med prissättning. I och med att support skall betalas av licensen som det ser ut idag, och dessutom utvecklingen av ny programvara. Tänk om Digidesign jobbar arslet av sig för en ny plugg som inte säljer. det måste tas in någon annan stans.

jag sittar annars och kör cadprogram....DÄR kostar det pengar, ofta över 55000 för en licens. till det tillkommer oxo supportkostnad.


Det är väl också så att inte bara välbetalda finns inom musikbranschen? jag tror nog att en hel del folk på betydlig lägre nivå lägger av....som inte tjänar en massa.


jag säger inte emot dig i allt, och håller faktiskt med om mycket :)

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dimarino

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Jag är med dig!  ;)

Valet är fortfarande mitt, precis som valet om jag vill köra för fort eller inte, jobba svart eller inte.
Kan man inte ta konsekvenserna av sitt eget handlande så bör man tänka om.
Jag har medveten sänkt hastigheten p.g.a. att de dubblat böterna i sverige. Jag jobbar mindre svart för jag vet att skattemyndigheten kommer komma förr eller senare.
Jag köper mina pluggar och program just för att jag tjänar pengar på att använda dom. Så där är cirkeln sluten.
Men valet finns fortfarande och det är just det som pressar, i det här fallet, tillverkarna.

Jag förstår hela grejjen med supporten. Det kostar givetvis massor med pengar att ha ett par anställda hos låt oss säga, microsoft, steinberg, adobe etc som sitter och svarar i telefonen och hjälper kunden till rätta.
För ett företag t.ex. är det katastrof om programmen inte funkar, hela deras produktion kanske stannar, och då kostar det pengar för företaget, som då deras kunder slutligen får betala (omedvetet)

Men då supporten består av en mail som kanske besvaras de närmsta dagarna. njaaa...
Låt supporten vara upp till kunden då hellre, vill man betala för den eller inte.


Om nu folk lägger av med musik bara för att de inte tjänar några pengar, så låt dom göra det.
Jag har aldrig tagit ut en ordentlig lön, och lever än idag på nötter.
Men trivs ändå med min tillvaro tack vare att jag har möjligheten att hålla på med musik och ingen säger åt mig att jag inte får.
Jag tycker verkligen synd om de som blir handikappade halvvägs genom sin karriär och inte kan göra musik eller spela.



Intressant för de som laddar ner mycket program och spel m.m. kan juh lägga ihop kostnaden
för ex. 12 st heltids anställdas lön i 3 år, 12 stycken wursting datorer + program licenser + program/hårdvaru uppdateringar, lokalhyra för 3 år m.m. etc, osv...
sen har ni kostnaden för att göra ett spel.
På det så ska det marknadsföras för ett par miljoner kanske, support, produktionskostnad, frakt, och sen ska grossisten ha sitt, och sedan butiken ha sitt.

Det är fan klart att skiten kostar pengar. Konstigt vore det annars. haha.





Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
  Det går inte ens att diskutera bort att man "NÖJER SIG" med 3st mjukvarusynthar om man ska göra seriös musik..

Om man gör musik seriöst så är man väl seriös nog att betala för sina programvaror, i synnerhet om man drar in pengar? Jag var in i en kommersiell studio för inte så längesen och blev imponerad av en mjukvarukompressor, och blev erbjuden att få en crackad skiva med mig. Insåg ju då att de inte bara körde med legala program. Det kändes inte vidare seröst, även om killen bara ville vara hygglig.


Jag tycker också att det känns rätt oseriöst, att använda någon annans arbete utan att betala för det när man tjänar pengar på det. Därtill förstår jag inte att de vågar heller... de riskerar ju att åka på fetingböter om de blir avslöjade. I alla fall om jag fattat det rätt så kan ett företag som använder olicensierad mjukvara få dryyyga böter när de avslöjas. På mitt gamla jobb (ett företag med runt 3000 anställda) körde vi en drive på IT-avdelningen för att få ordning på detta; 3-4 människor jobbade heltid med det i ett antal månader... om det är värt det för företaget så inser man ju vad det skulle kosta om någon upptäckte oegentligheter med licenserna.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag tror att ett av problemen med kopiering/fildelning mm är att detta ställer den "gamla" ekonomins principer på ända. En produkt som tex en hårddisk bär alltid en produktionskostnad.
dvs varje hårdisk kostar alltid lika mycket att tillverka.Tillverkaren utgår från dessa kostnader, lägger på en marginal, lättförståligt och enkelt. En musikfil eller programvara kan kopieras av användaren utan kostnad för vare sig användaren eller producenten. Detta innebär att när breakeven för en datafil/programvara nås,dvs när försåld programvara har betalt igen det arbete som ligger bakom, kan börja generera helt otroliga marginalvinster   

Man kan ju faktiskt dra en liknelse med kostande för att utveckla tekniken... det är det som gör att hårdvara ofta är jättedyrt när det kommer ut på marknaden men efter några år är priset så mycket lägre. Men det ser man ju sällan -om än ibland- med mjukvara. Jo, förresten, gammal mjukvara är ju oftast jättebillig när jag tänker efter. Men då är den så gammal att den inte är kompatibel med moderna datorer. :)


DåligtGehör

  • Gäst
Undantagssituation?

Jag fick för länge sedan ett crack av cubase 2.0 för Atari ST. Själv hade jag 1.0 med dongel och allt men var lite nojig att disketten skulle bli dålig med tiden eller att dongeln skulle gå sönder om jag någonsin ville kunna komma åt mina gamla låtar. Nu ville jag det och då var det himla smart att kunna starta upp Cubase 2.0 i emulatorn Steem och göra om alla utkast till midifiler. Det hade inte varit lika praktiskt att starta upp den gamla Atarin - om den nu fungerar - och fundera på ett sätt att få över filerna till PC:en.

Sen är det ju en annan fråga om jag verkligen har räddat något av värde  ;)


Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Vet inte om det har med saken att göra men för ett tag sedan läste jag en text skriven av Luthman tror jag, om att släppa all musik fri. Följden av detta blir ganska intressant. Det enda som går att tjäna pengar då är live-framträdanden och liknande. Dessa är betydligt lättare att ta betalt för. svåra att "cracka" :P

Nejmen skämt och sido. Det gör ju att de som kan spela på riktigt kan ta sin gitarr, spela in en demo hemma, släppa den på internet och sedan få spelningar just för att de är bra.
Det främjar helt enkelt musiken och konstarten i sig.

Visserligen en långsökt och våldigt svårgenomförbar lösning. Men ändå intressant tycker jag.
It ain´t stealin' if you do it fast!


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Vet inte om det har med saken att göra men för ett tag sedan läste jag en text skriven av Luthman tror jag, om att släppa all musik fri. Följden av detta blir ganska intressant. Det enda som går att tjäna pengar då är live-framträdanden och liknande. Dessa är betydligt lättare att ta betalt för. svåra att "cracka" :P

Nejmen skämt och sido. Det gör ju att de som kan spela på riktigt kan ta sin gitarr, spela in en demo hemma, släppa den på internet och sedan få spelningar just för att de är bra.
Det främjar helt enkelt musiken och konstarten i sig.

Visserligen en långsökt och våldigt svårgenomförbar lösning. Men ändå intressant tycker jag.
* Mikke räcker över en hjälm till Dream Exp.

Du är medveten om att du är i ett forum fullt med inspelningsteknikers och gamla studiorävar.  :D / Mikke


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
* delar ur gummislagträn i entren, till alla gamla rävar då *

Skämt åsido...jag TROR att det finns en fara med att bara vi glada amatörer håller på....

Hur skall riktigt bra inspelningar göras när ingen är kvar som vet hur man gör? Hur locka bra musiker? Hur skall symfonier spelas in utan en rätt bra studio. Ett intrument i taget hemma hos mig känns lite meckigt.


Visst, spännande med ny framtid, men lite rädd för vad som händer när studiofolket har börjat på fabriker istället.


Och vart tar magin vägen ? :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Det är nog ingen större fara...men en viss utslagning får man nog räkna med.Som vanligt är det marknaden som styr, tillgång och efterfrågan.."Marknaden" är ju inget monster, består ju av både dig och mig,för höga priser brukar dock leda till en och annan reaktion. Ur allt det här med fildelning/kopiering kommer säkerligen nya möjligheter och nya förtjänster.Det är ju inte första gången i historien som samhället/företag/branscher genomgår stora förändringar. Detta kanske är "marknadens" dom över en allt mer kommersiell bransch. Kanske just musikbranschens jakt på snabba klipp blir dess undergång.. vem vet?


Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Vet inte om det har med saken att göra men för ett tag sedan läste jag en text skriven av Luthman tror jag, om att släppa all musik fri. Följden av detta blir ganska intressant. Det enda som går att tjäna pengar då är live-framträdanden och liknande. Dessa är betydligt lättare att ta betalt för. svåra att "cracka" :P

Nejmen skämt och sido. Det gör ju att de som kan spela på riktigt kan ta sin gitarr, spela in en demo hemma, släppa den på internet och sedan få spelningar just för att de är bra.
Det främjar helt enkelt musiken och konstarten i sig.

Visserligen en långsökt och våldigt svårgenomförbar lösning. Men ändå intressant tycker jag.
* Mikke räcker över en hjälm till Dream Exp.

Du är medveten om att du är i ett forum fullt med inspelningsteknikers och gamla studiorävar.  :D / Mikke

*Hjälmen är på (Den är väl CE-märkt? Jag vill ju skydda det lilla jag har kvar.)

Visst vet jag att forumet är fullt av gamla veteraner och liknande men missförstå mig inte. Jag anser inte att det är en speciellt bra väg att gå men jag måste medge att resultatet har sina fördelar. Som i alla branscher så sker det ju som störst förändring när fokus flyttas alltför mycket till en viss del av branschen. I det här fallet själva skivindustrin. Musik är ju så mycket mer än skivorna (även om de är en stor del). Jag anser att inspelningarna har sin tjusning, live framträdanden likaså. Ja banne mig även själva skivorna MEN vad som inte har någon tjusning är att nästan allt FOKUS ligger på skivorna. Hela skivindustrin kretsar liksom runt skivorna i sig. Jag tror att musikvärlden skulle må så mycket bättre av en lite jämnare symbios mellan studio och live. Detta tror jag även skulle gynna såväl hemmapulare som proffs. I det långa loppet skulle det nog även gynna musiken i sig. Så vill jag ha det  :P
It ain´t stealin' if you do it fast!


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
* delar ur gummislagträn i entren, till alla gamla rävar då *

Skämt åsido...jag TROR att det finns en fara med att bara vi glada amatörer håller på....

Hur skall riktigt bra inspelningar göras när ingen är kvar som vet hur man gör? Hur locka bra musiker? Hur skall symfonier spelas in utan en rätt bra studio. Ett intrument i taget hemma hos mig känns lite meckigt.


Visst, spännande med ny framtid, men lite rädd för vad som händer när studiofolket har börjat på fabriker istället.


Och vart tar magin vägen ? :)

Bra fragen men... ja. Om jag satsade mer seriöst på musiken, det vill säga på att få ut den via kommersiella kanaler eller om jag rent av fick kontrakt för många ut mitt elände så skulle jag alla gånger föredra att spela in i en 'riktig' studio med tekniker/producenter som kan allt det där som jag inte kan. Det kanske bara är för att jag har sett skillnaden och vet vad den kan göra för en inspelning men jag skulle tycka att det är vårt pengarna.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
* delar ur gummislagträn i entren, till alla gamla rävar då *

Skämt åsido...jag TROR att det finns en fara med att bara vi glada amatörer håller på....

Hur skall riktigt bra inspelningar göras när ingen är kvar som vet hur man gör? Hur locka bra musiker? Hur skall symfonier spelas in utan en rätt bra studio. Ett intrument i taget hemma hos mig känns lite meckigt.


Visst, spännande med ny framtid, men lite rädd för vad som händer när studiofolket har börjat på fabriker istället.


Och vart tar magin vägen ? :)

Bra fragen men... ja. Om jag satsade mer seriöst på musiken, det vill säga på att få ut den via kommersiella kanaler eller om jag rent av fick kontrakt för många ut mitt elände så skulle jag alla gånger föredra att spela in i en 'riktig' studio med tekniker/producenter som kan allt det där som jag inte kan. Det kanske bara är för att jag har sett skillnaden och vet vad den kan göra för en inspelning men jag skulle tycka att det är vårt pengarna.

ja precis..det va ju det jag menade. Som i alla branscher finns det proffs och kunniga amatörer. Oftast äf väl proffsen säkrare kort.

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dimarino

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
* delar ur gummislagträn i entren, till alla gamla rävar då *

Skämt åsido...jag TROR att det finns en fara med att bara vi glada amatörer håller på....

Hur skall riktigt bra inspelningar göras när ingen är kvar som vet hur man gör? Hur locka bra musiker? Hur skall symfonier spelas in utan en rätt bra studio. Ett intrument i taget hemma hos mig känns lite meckigt.


Visst, spännande med ny framtid, men lite rädd för vad som händer när studiofolket har börjat på fabriker istället.


Och vart tar magin vägen ? :)

Bra fragen men... ja. Om jag satsade mer seriöst på musiken, det vill säga på att få ut den via kommersiella kanaler eller om jag rent av fick kontrakt för många ut mitt elände så skulle jag alla gånger föredra att spela in i en 'riktig' studio med tekniker/producenter som kan allt det där som jag inte kan. Det kanske bara är för att jag har sett skillnaden och vet vad den kan göra för en inspelning men jag skulle tycka att det är vårt pengarna.

ja precis..det va ju det jag menade. Som i alla branscher finns det proffs och kunniga amatörer. Oftast äf väl proffsen säkrare kort.

:)

För att fortsätta det vi pratade om förut, så lär knappast proffsen heller lägga ner trots att de inte får exakt vad de vill ha pengamässigt.
De som var med på 70 och 80 talet vet att det var inte billigt att gå in i studion. Studios kunde tydligen ta vilket jävla pris som helst och folk betalade.

Jag har sänkt mina priser till en vettig nivå där en grupp/artist som inte tjänar några direkta pengar på skivförsäljning faktiskt har råd att få sina låtar inspelade i relativt hög kvalitet.
Dessutom så trivs jag med mitt yrke, det är därför jag jobbar och inte klagar.

Jag har två önskemål för framtiden.

* Prenumeration på musik. Dvs. man betalar exempelvis 100 kr i månaden och får tillgång till ett visst "företags" server med musik. att Streama då givetvis.
Där kan juh de stora skivbolagen ha varit snabba på ideén men jag tror fan de har gett upp.
Varför inte all musik från ett visst skivbolag, låt säga "Rca" eller "black mark", "geffen" et.c., för 50 kr i månaden. eftersom man ändå abbonerar på musik och har en användare kopplat till sitt konto så är det mycket enklare att kanske då köpa ett album för 30 kr (genom ett musklick) om man gillar vad man hör, och slippa streama? Jag skulle lätt köpa 6000% mer än vad jag gör idag. dvs runt 6 plattor mer i månaden istället för 0,1.


* Ett annat önskemål är väl att livemusiken kommer tillbaka, inte i form av en armé nystartade coverband redo att underhålla, utan snarare som det har pratats om här tidigare, släpp musiken billigare och låt artisten få in lite stålar på att uppträda.
Det krävs barer och tillställningar. Det enda problemet här är som vanligt sverige. Dock inte folket, utan regeringen, lagar, skattemyndigheter etc.

jag hoppas och hoppas och fortsätter hoppas på något av dessa. tills vidare försöker jag tillhandahålla banden med bra kvalitet på inspelningar till humana priser.