Kontrollrummet

laptop vs stationär?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Hej gott folk!

för ett framtida datorköp vill jag veta folks åsikter om ifall dagens högpresterande laptops klarar av den krävande verksamheten som musikproduktion innebär, alltifrån inspelning av trumset med många mikrofoner på högkvalitet, till mixning/processing med mjukvarubaserade pluggar. eller om det är en stationär som gäller?

laptop är att föredra för min del med mobiliteten och flexibiliteten som tyngsta argument.

Vad anser ni?


Utloggad tsmalmbe

Här anser vi en hel del, ids inte upprepa mig.

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=3039


.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Arete

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Kortfattat: Ska du spela in massvis med audiospår behöver du en extern hårddisk, då klarar du dig allt som oftast fint med en laptop (om det inte är EXTREMT krävande grejor). Vid inspelning är det till störst del hårddisken som sätter gränsen för hur många spår du kan spela in samtidigt. Den begränsande faktorn med laptops är att den inbyggda disken oftast är slöare än stationära datorers, men kör du med extern disk så går det allt som oftast fint.

Sen finns det ju alltid mer kraft i en stationär dator, det kommer du aldrig undan. Det sitter snabbare CPU i en stationär, du har interna diskar som du kan köra i RAID om du behöver mer kräm, osv. Om du kollar processorhastigheten så kan du ju se hur stor skillnad det är, med ungefär samma processorhastighet så är en laptop med extern disk ungefär likvärdig med en stationär.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
När garantin går ut så är allt du fixar på laptoppen svindyrt.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
dessutom kan man inte ha PCI, förutom med magmachassi, vilket är onödigt dyrt.. ;)
typ DSP-kort etc.
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se