Forum > Demolåtar
Tigersoul - Livets färg - 2B UPPDATERAD
Eddi:
Lyssnar för tredje gången nu - tycker du har fångat något riktigt bra här - det allvarligaste jag har hört från dig tror jag. Instrumentalt så tycker jag att den är helt ok fast jag gillar cellon till höger mer än den till vänster. Texten ger illusioner om allt från Lot och hans salta fru till Jonathan Livingstone Seagull. Alla rim är med flit borttagna för att reta mig eftersom jag vill att det ska rimma - närå det här funkar bra. Och som du inleder med den ligger lite högt men efter några till genomsjungningar så funkar det nog och nån enstaka stakning försvinner också.
Bra Tigern :)
Jocke:
--- Citat från: tigersoul skrivet 20.12.2012, 22:08:55 ---
--- Citat från: Jocke skrivet 20.12.2012, 21:54:32 ---Är så imponerad av dig (och andra) som bara knåpar ihop en text "sådär" i går natt! :) Lyssnar sällan på texter för det mesta är nonsens och rytmik, frasering och melodi blir intressantare än orden. En del texter griper dock tag i en och här finns något ouuttalat som gör den spännande och intressant!
"Nyfiknar" :)
--- Slut citat ---
Texten har alltid varit central för mig. Jag vill förmedla någonting o inte bara fylla ut med ord som låter bra ihop. Sen har det ju blivit en del poplåtar men jag försöker även där att på något sätt göra texten intressant. I just den här låten så insinuerar jag hela tiden någonting o hoppas fånga lyssnarens intresse att "koda av" vad jag egentligen berättar mellan raderna. Sen hur man gör är ju himla svårt att beskriva, jag river av några toner eller ackord o så ramlar det ner bara :P
--- Slut citat ---
Du är bara att gratulera! :) Tycker att sång som har en historia att berätta blir mycket intressantare! :) Jag är ju knappast nödbedd att "tjöta med" men alla de där orden hade tagit mig ett år att plita ner och ändå hade det inte blivit lika bra...
tigersoul:
--- Citat från: Eddi skrivet 20.12.2012, 22:34:02 ---Lyssnar för tredje gången nu - tycker du har fångat något riktigt bra här - det allvarligaste jag har hört från dig tror jag. Instrumentalt så tycker jag att den är helt ok fast jag gillar cellon till höger mer än den till vänster. Texten ger illusioner om allt från Lot och hans salta fru till Jonathan Livingstone Seagull. Alla rim är med flit borttagna för att reta mig eftersom jag vill att det ska rimma - närå det här funkar bra. Och som du inleder med den ligger lite högt men efter några till genomsjungningar så funkar det nog och nån enstaka stakning försvinner också.
Bra Tigern :)
--- Slut citat ---
En cello till vänster var himla intressant för det finns bara en cello på höger sida i mitt arr vad jag vet *skrattar* o självklart blev det inga rim för att retas :P Närå, jag brukar inte använda rim sådär jätteofta, det känns så begränsande o man hamnar lätt i ett "vänsterskrivande" snarare än ett höger där jag helst förhåller mig. Som du säger, tror jag kan greja tonarten om jag bara drar igenom den några gånger till o juxar ihop ett bra comp. Det är bra med utmaningar o jag gillar klangen där uppe i den här låten, ska inte vara någon baskörare ;)
--- Citat från: Jocke skrivet 20.12.2012, 22:56:39 ---Du är bara att gratulera! :) Tycker att sång som har en historia att berätta blir mycket intressantare! :) Jag är ju knappast nödbedd att "tjöta med" men alla de där orden hade tagit mig ett år att plita ner och ändå hade det inte blivit lika bra...
--- Slut citat ---
Alla har vi våra förmågor förmodar jag ;) Men man lider ju av perfektionismen allt som oftast oavsett :D
Eddi:
Jag har ju mitt dåliga vänstra öra och jag uppfattade något som var mörkt och som hängde kvar därav gissning på en cello. Efter det att jag vänt på lurarna nu så hör jag ju att det är bastangenterna på pianot med en ganska så ihängande sustain så jag gissar att basen är inspelad separat? I alla fall cellotonerna var vackrare än det :lol:
tigersoul:
DET kan säkert vara möjligt däremot, jag har inte så mkt reverb påslaget men det kan hända att det hänger kvar lite väl ändå på bastonerna, det är inget som är inspelat separat iaf det är en plugg, eller ett lib till kontakt rättare sagt, Alicia Keys piano, man skäms ju lite av namnet men vad fan det är bra ljud i det :P
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida