Forum > Demolåtar
Tigersoul - Livets färg - 2B UPPDATERAD
tigersoul:
--- Citat från: Jocke skrivet 22.12.2012, 12:54:56 ---Det låter bra nu med! :) Kan inte riktigt jämföra men det känns som du putsat och skuvat lite. Cellon låter fint. Jag är nog lite skadad av alla "brighta" pianon man hör... men de låter ju inte så egentligen - pianon alltså. Kanske en liten aning EQ som sänker högbas/lågt mellan (typ 4-800 någonstans) skulle smickra mig! ;-)
--- Slut citat ---
- Ja jag ville köra ett ganska "autentiskt" piano med den dova cellon o dystra till det riktigt ordentligt *skrattar*
Tänker du EQ på pianot eller global?
--- Citat från: HasseFX skrivet 22.12.2012, 12:56:10 ---Mycket fin låt! :) Låt arr och sång vara! Du har fått till ett varmt och intimt sound som passar perfekt till uttrycket.
Att det tekniskt sett låter överkomprimerat och lite dovt tar jag som en del av detta sound - det förstärker bara effekten. Bättre att soundet passar röst och uttryck än att det är "HiFi" ^_^ Lyssna t ex på Matt Bellamy (Muse) - eget sound som är rätt "skruvat"...
--- Slut citat ---
- Det är en möjlighet också, jag ska titta lite raskt på vad en ändring av komprimeringen kan göra. Det jag är oroad över är att den kommer trigga en våg av envelopeförändringar genom hela låten då allt nu är lagt för den kompressionsnivå som råder o det är inte skoj att ändra i flera timmar o sen inse att man ev gillade det bättre som det lät innan :angry: Det kan bli bättre men också sämre, hela tanken från början var ju ett lite "halvskitigt" sound med precis lagom ansträngda toner på höjden. Däremot hade jag inte tänkt på komprimeringen förrän nu, men vi får se vad det blir :P
Underbart med olika tankegångar o råd här, är som ett smörgåsbord att botanisera runt bland alla förslag o MOTförslag ;) :wub:
Jocke:
--- Citat från: tigersoul skrivet 22.12.2012, 13:01:04 ---
--- Citat från: Jocke skrivet 22.12.2012, 12:54:56 ---Det låter bra nu med! :) Kan inte riktigt jämföra men det känns som du putsat och skuvat lite. Cellon låter fint. Jag är nog lite skadad av alla "brighta" pianon man hör... men de låter ju inte så egentligen - pianon alltså. Kanske en liten aning EQ som sänker högbas/lågt mellan (typ 4-800 någonstans) skulle smickra mig! ;-)
--- Slut citat ---
- Ja jag ville köra ett ganska "autentiskt" piano med den dova cellon o dystra till det riktigt ordentligt *skrattar*
Tänker du EQ på pianot eller global?
--- Slut citat ---
Jag tänkte om du ville ha ett inställsamt pianoljud för att göra mig belåten! ^^ Men, det är inget fel på det som det är! ;-)
--- Citat från: tigersoul skrivet 22.12.2012, 13:01:04 ---
--- Citat från: HasseFX skrivet 22.12.2012, 12:56:10 ---Mycket fin låt! :) Låt arr och sång vara! Du har fått till ett varmt och intimt sound som passar perfekt till uttrycket.
Att det tekniskt sett låter överkomprimerat och lite dovt tar jag som en del av detta sound - det förstärker bara effekten. Bättre att soundet passar röst och uttryck än att det är "HiFi" ^_^ Lyssna t ex på Matt Bellamy (Muse) - eget sound som är rätt "skruvat"...
--- Slut citat ---
- Det är en möjlighet också, jag ska titta lite raskt på vad en ändring av komprimeringen kan göra. Det jag är oroad över är att den kommer trigga en våg av envelopeförändringar genom hela låten då allt nu är lagt för den kompressionsnivå som råder o det är inte skoj att ändra i flera timmar o sen inse att man ev gillade det bättre som det lät innan :angry: Det kan bli bättre men också sämre, hela tanken från början var ju ett lite "halvskitigt" sound med precis lagom ansträngda toner på höjden. Däremot hade jag inte tänkt på komprimeringen förrän nu, men vi får se vad det blir :P
Underbart med olika tankegångar o råd här, är som ett smörgåsbord att botanisera runt bland alla förslag o MOTförslag ;) :wub:
--- Slut citat ---
Jag pratar mig ju gärna varm för parallellkomprimering. Jag brukar splitta signalen, komprimera den ena och bara lägga en lätt limiter på den andra. Funkar finfint att tex mastra gles musik med. Då smyger man in den komprimerade signalen "i botten" och det går att få den "ljudlös" - lite hifi alltså!
Nu har du hittat ditt sound här men om du vill få lite mer "liv" i sångspåret skulle du kunna kopiera det, koppla ur kompressorn och sedan smyga in lite torr signal. Jag har egentligen inga invändningar mot hur det är utan tycker att det är bra att det här sköra nästan viskande i din röst kommer fram som det gör! :)
tigersoul:
--- Citat från: Jocke skrivet 22.12.2012, 13:18:20 ---Jag tänkte om du ville ha ett inställsamt pianoljud för att göra mig belåten! ^^ Men, det är inget fel på det som det är! ;-)
--- Slut citat ---
HEHE, vi säger så här: jag ska titta på det ;)
--- Citera ---Jag pratar mig ju gärna varm för parallellkomprimering. Jag brukar splitta signalen, komprimera den ena och bara lägga en lätt limiter på den andra. Funkar finfint att tex mastra gles musik med. Då smyger man in den komprimerade signalen "i botten" och det går att få den "ljudlös" - lite hifi alltså!
Nu har du hittat ditt sound här men om du vill få lite mer "liv" i sångspåret skulle du kunna kopiera det, koppla ur kompressorn och sedan smyga in lite torr signal. Jag har egentligen inga invändningar mot hur det är utan tycker att det är bra att det här sköra nästan viskande i din röst kommer fram som det gör! :)
--- Slut citat ---
- Jag har aldrig gett mig in i den spännande världen av paralellkomprimering faktiskt, men det kanske börjar bli dags att smyga upp dörren o ta sig en titt :P Ibland känns det ju som att man vill ha komprimerat men ändå inte. Ska definitivt ge det ett försök o se vad som händer. Men jag instämmer, gillar det sköra viskandet, det maxas också av tonartsvalet så det är avvägning hela tiden i vanlig ordning mellan saker. Jag kör voxformer som jag gillar skarpt som kompressor, eq o deess. Det finns en inbyggd funktion för paralellkomprimering där som jag kanske skulle kika på. Tack för förslaget!
tigersoul:
Ny version uppladdad.
Inte så himla stora skillnader men mycket är testat. Jag har vässat lite mer på cellons avslut som kändes lite abrubta. La även en liten ökning av diskant på sången. Kunde dragit på mer men kändes osäkert så höll det sobert. Provade även lite EQ på pianot men fann att jag föredrog det som det lät.
Det som jag provade mest o satt timtal med var den förbaskade komprimeringen o ev parallel komprimering/limitering. Efter mycket tester kom jag fram till att jag gillade komprimeringen som den är i den lugna första halvan av verserna då den verkligen plockar fram allt sprött, skönt i rösten. I den andra halvan däremot när jag fläskar på lite så känns det lite för komprimerat. Började med att att skapa en kopia av sångspåret med enb limiter o försökte förena dessa två på ett trevligt sätt för att få det bästa från två världar men det var inte det enklaste. Jag rattade runt en hel del men när det började bli lite dynamik i andra halvan så tappades lika mycket närhet bort därinnan.
Jag blev djärv och testade att köra andra inställningar (mycket lättare komrpimering o limiter) på enb de starkare delarna för att förena det bästa från två världar o det var väl det mest fungerande i experimenten men det slutade ändå med att det lät lite konstigt och man saknade värmen från komprimeringen i refrängen som förvisso fick mer dynamik men också blev lite skrikigare i jämförelse med den tidigare delen. Det slutade med att det fick vara som det var, tar gärna emot tips om vad jag kan tänkas ha missat i försöken. Jocke?? :P
Kvar är att ev testa en sänkning och/eller att sjunga om några tagningar o försöka mjölka ut lite bättre toner i den högre delen samt att förbättra slutet.
EDIT: Ligger vocals för hett? De ska ju ligga rätt högt i den här typen av låt anser jag då man ska höra all text för den är i fokus, men känns nästan som jag ev gått för långt?
Jocke:
Lyssnat och tycker det är jättebra! :)
Att ha en synpunkt om det inte låter direkt fel och man inte har det okomprimerade att jämföra med är ju svårt... Det är väl så här du vill ha det helt enkelt! ;-)
Så här fungerar jag: När jag mixar och lägger kompression på mastern börjar jag rent intuitivt dra ner alla signaler till det låter som det gjorde utan kompression... dvs - nivån hamnar under treshold... :rolleyes: "Eldade" mitt lilla slutsteg i somras och driver mina monitorer med 2x400watt nu... så högt spelar jag ju inte men det innebär att systemet kan återge alla toppar och komprimering/limitering blir så påtaglig att allt jag gör låter illa... Måste ordna med något lite effektsvagare! :rolleyes: :lol:
Men du prova lite när du laborerar med något nytt projekt. Antingen den inbyggda parallellfunktionen du berättade om eller prova att lägga en kompressor som send-effekt. Det finns ju inget som hindrar att man kombinerar olika tekniker för att få till det! :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida