Kontrollrummet

Det här med gitarrljud igen...^^

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag har ju i tidigare trådar beklagat mig över elgitarrljud... Tycker att modellerat (datordist) mest fräser eller gurglar och när jag mickar upp stärkaren blir det för rent... aldrig blir man nöjd...  :wacko:  Anar ändå att mitt missnöje är något positivt på det viset att det är något särskilt jag är ute efter som jag inte hittat än...^^

Vevade igång rörhögen en stund igår och fångade ett par riff med en Line Audio CM2. Visst, det blir mycket renare på inspelningen än vad min upplevelse i rummet är. Klart man kan sätta upp en skog av mickar för att "fånga rummet" men jag tror att inspelningar blir så omständiga då att det aldrig kommer att bli några...

Hur efterbehandlar man en sådan här inspelning för att iaf förnimma den känsla man får vid inspelningen? Tänker tex på dig Max med din "isobox" (var det så den hette?). Reverb? Kompressor? Fler förslag?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Det här är orsaken till att jag bara kör simulerat, den låter inte riktigt lika bra, men man kan kontrollera och framförallt ÄNDRA allting. Puh vad det där är jobbigt att försöka "hitta soundet man hörde", o det gäller inte bara elgitarr även om det är vanligast.

Något jag brukar leka med för att få "skitigare mindre digitalt ljud" är dock att slänga på tape simulering och kanske någon ytterliggare dist plugg lite subtilt som får jobba med amplitube. Mest använda "kramer tape" från waves samt fabfilter (tror jag den heter). Izotope har någon dist plug som kan göra helt galna grejor också. Kanske inte är till någon hjälp men iaf ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det här är orsaken till att jag bara kör simulerat, den låter inte riktigt lika bra, men man kan kontrollera och framförallt ÄNDRA allting. Puh vad det där är jobbigt att försöka "hitta soundet man hörde", o det gäller inte bara elgitarr även om det är vanligast.

Något jag brukar leka med för att få "skitigare mindre digitalt ljud" är dock att slänga på tape simulering och kanske någon ytterliggare dist plugg lite subtilt som får jobba med amplitube. Mest använda "kramer tape" från waves samt fabfilter (tror jag den heter). Izotope har någon dist plug som kan göra helt galna grejor också. Kanske inte är till någon hjälp men iaf ;)


Jag kör Line6 och ofta fungerar det skapligt. När jag gnällde här senast fick jag tips om Guitarrig (tror jag den heter) som också kan låta skapligt men det är det där lilla sista som saknas... Man vill ju ha ett arbetsflöde som fungerar och ett resultat man blir nöjd med. Jag använde rullbandare (the real thing) på gitarrerna i Lucia-funken men den lilla hastighetsavvikelsen från den analoga världen ledde till att tempot "gled" lite lite fram och tillbaka... Trodde inte det skulle vara mer än att det lät "levande" men känsliga öron uppfattade det! ^^ Så det var lite ogjort arbete att ha sidechainat guran mot trumspår...  :rolleyes:  :lol: Får ändra arbetsordningen nästa gång jag blir ambitiös....^^

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Det här är orsaken till att jag bara kör simulerat, den låter inte riktigt lika bra, men man kan kontrollera och framförallt ÄNDRA allting. Puh vad det där är jobbigt att försöka "hitta soundet man hörde", o det gäller inte bara elgitarr även om det är vanligast.

Något jag brukar leka med för att få "skitigare mindre digitalt ljud" är dock att slänga på tape simulering och kanske någon ytterliggare dist plugg lite subtilt som får jobba med amplitube. Mest använda "kramer tape" från waves samt fabfilter (tror jag den heter). Izotope har någon dist plug som kan göra helt galna grejor också. Kanske inte är till någon hjälp men iaf ;)


Jag kör Line6 och ofta fungerar det skapligt. När jag gnällde här senast fick jag tips om Guitarrig (tror jag den heter) som också kan låta skapligt men det är det där lilla sista som saknas... Man vill ju ha ett arbetsflöde som fungerar och ett resultat man blir nöjd med. Jag använde rullbandare (the real thing) på gitarrerna i Lucia-funken men den lilla hastighetsavvikelsen från den analoga världen ledde till att tempot "gled" lite lite fram och tillbaka... Trodde inte det skulle vara mer än att det lät "levande" men känsliga öron uppfattade det! ^^ Så det var lite ogjort arbete att ha sidechainat guran mot trumspår...  :rolleyes:  :lol: Får ändra arbetsordningen nästa gång jag blir ambitiös....^^



Skratt man vill ha russinen men inte kakan runt om ;) Jag kör på amplitube, vet inte om den är bäst eller så men jag tycker den låter ganska okej o tvivlar på att annat än nyanser o vissa saker låter bättre i andra simmar o man kan ju inte ha allt :P Jag älskar smidigheten i att kunna vrida om ljudet när man vill utan att spela in igen, annars låter ju naturligtvis the real thing still the best.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det här är orsaken till att jag bara kör simulerat, den låter inte riktigt lika bra, men man kan kontrollera och framförallt ÄNDRA allting. Puh vad det där är jobbigt att försöka "hitta soundet man hörde", o det gäller inte bara elgitarr även om det är vanligast.

Något jag brukar leka med för att få "skitigare mindre digitalt ljud" är dock att slänga på tape simulering och kanske någon ytterliggare dist plugg lite subtilt som får jobba med amplitube. Mest använda "kramer tape" från waves samt fabfilter (tror jag den heter). Izotope har någon dist plug som kan göra helt galna grejor också. Kanske inte är till någon hjälp men iaf ;)


Jag kör Line6 och ofta fungerar det skapligt. När jag gnällde här senast fick jag tips om Guitarrig (tror jag den heter) som också kan låta skapligt men det är det där lilla sista som saknas... Man vill ju ha ett arbetsflöde som fungerar och ett resultat man blir nöjd med. Jag använde rullbandare (the real thing) på gitarrerna i Lucia-funken men den lilla hastighetsavvikelsen från den analoga världen ledde till att tempot "gled" lite lite fram och tillbaka... Trodde inte det skulle vara mer än att det lät "levande" men känsliga öron uppfattade det! ^^ Så det var lite ogjort arbete att ha sidechainat guran mot trumspår...  :rolleyes:  :lol: Får ändra arbetsordningen nästa gång jag blir ambitiös....^^



Skratt man vill ha russinen men inte kakan runt om ;) Jag kör på amplitube, vet inte om den är bäst eller så men jag tycker den låter ganska okej o tvivlar på att annat än nyanser o vissa saker låter bättre i andra simmar o man kan ju inte ha allt :P Jag älskar smidigheten i att kunna vrida om ljudet när man vill utan att spela in igen, annars låter ju naturligtvis the real thing still the best.

Ja, men skruva kan man ju göra ändå... Jag vill komma åt ett trovärdigt gitarrsound genom att köra genom rörförstärkaren - det handlar ju inte om någon dödsmetalldist... och som jag skrev låter tagningen mycket renare än upplevelsen av ljudet... så jag känner inte att jag "målat in mig i någon hörna..." Effekter kan jag ju lägga på efteråt! :)  Nä, det jag är ute efter är ju det jag hör som inte kommer med på inspelningen - Vad är det? Rum? Trumhinnor som "bottnar"? Hur återskapar man det på ett trovärdigt sätt?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Enkelt !!
Spara ihop Ca. 15 Lusentappar och köp en KPA.. :D :D
De e bar å Tjööp!! :rolleyes:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hur efterbehandlar man en sådan här inspelning för att iaf förnimma den känsla man får vid inspelningen? Tänker tex på dig Max med din "isobox" (var det så den hette?). Reverb? Kompressor? Fler förslag?

Jag är nog inte heller nöjd med gitarrljudet men använder ofta:
Rustocaster -> POD2 -> mixer -> line in på Audacity-ljudkort, där det är POD2 som får forma ljudet. Har testat nån mjukvara amplitube eller något annat namn men datorn har inte orkat det -> knaster och hackande i processorn.

ISOBOX:en var länge sen jag använde men den kedjan blir då
Rustocaster -> Gitarrstärkare -> högtalare i isobox -> dynamisk mikrofon -> mixer -> line in på Audacity-ljudkort

Vrider jag på stärkarvolymen får jag dist och tryck den vägen. Tror att det blir bra ljud men orka koppla in...
Orkar sällan ens hänga på mig gitarren nuförtiden, finns för mycket snö att skotta...   ^_^

« Senast ändrad: 19.12.2012, 15:39:14 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Enkelt !!
Spara ihop Ca. 15 Lusentappar och köp en KPA.. :D :D
De e bar å Tjööp!! :rolleyes:


KPA? Nå´n sorts pensionsförsäkring?  :unsure:
/Asti t.f. Pensionärswannabe
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Enkelt !!
Spara ihop Ca. 15 Lusentappar och köp en KPA.. :D :D
De e bar å Tjööp!! :rolleyes:


KPA? Nå´n sorts pensionsförsäkring?  :unsure:
/Asti t.f. Pensionärswannabe

Nä,det är en sån där Radio som Panschisarna brukade lyssna på Farbror Sven i under 1:a världskriget..
Sätt igång o spara..
T.f / SparaOSlösa

« Senast ändrad: 19.12.2012, 18:07:25 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Varför inte plocka ut signalen via line-out på stärkaren eller använda en splitt om stärkaren inte har en ren line-out. Då kan du ju spela in både den uppmickade signalen samt den rena. Då har du ju alla möjligheter att blanda det uppmickade ljudet med det simulerade och få fram ett ljud som kombinerar det bästa av två världar.  :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Enkelt !!
Spara ihop Ca. 15 Lusentappar och köp en KPA.. :D :D
De e bar å Tjööp!! :rolleyes:


Har du provat den där? Är det säkert att den är bra bara för att den är dyr? Jag gav 7.000 för Line6-joxet så den borde iaf vara hälften så bra!  :P




KPA? Nå´n sorts pensionsförsäkring?  :unsure:
/Asti t.f. Pensionärswannabe

Haha!  :lol: Var inne på samma spår men var tvungen att ge mig av och besiktiga den gamla bilen... Blankt papper!  :)

Varför inte plocka ut signalen via line-out på stärkaren eller använda en splitt om stärkaren inte har en ren line-out. Då kan du ju spela in både den uppmickade signalen samt den rena. Då har du ju alla möjligheter att blanda det uppmickade ljudet med det simulerade och få fram ett ljud som kombinerar det bästa av två världar.  :)

Man kan säkert få fräcka ljud men får jag verkligen vad jag vill ha då? Om jag plockar ut signalen i brytjacket på stärkaren så missar jag både slutstegets och högtalarens påverkan och resultatet blir egentligen bara att jag kan få få förstegsdist från (vanligtvis) 12AX7-rören... De där har inte särskilt snygg dist - det är nog ofta den emuleringar och modelleringar försöker efterlikna... Hellre då en "powersoaker" eller någon reamp-grunka som bränner bort effekten i ett par feta motstånd så att den varma goa slutstegsdisten kommer lite snabbare... men fortfarande är ju det inspelade mycket renare än det upplevda ljudet från stärkaren...

Bra förslag men det löser liksom inte mina önskemål...

Hur efterbehandlar man en sådan här inspelning för att iaf förnimma den känsla man får vid inspelningen? Tänker tex på dig Max med din "isobox" (var det så den hette?). Reverb? Kompressor? Fler förslag?

Jag är nog inte heller nöjd med gitarrljudet men använder ofta:
Rustocaster -> POD2 -> mixer -> line in på Audacity-ljudkort, där det är POD2 som får forma ljudet. Har testat nån mjukvara amplitube eller något annat namn men datorn har inte orkat det -> knaster och hackande i processorn.

ISOBOX:en var länge sen jag använde men den kedjan blir då
Rustocaster -> Gitarrstärkare -> högtalare i isobox -> dynamisk mikrofon -> mixer -> line in på Audacity-ljudkort

Vrider jag på stärkarvolymen får jag dist och tryck den vägen. Tror att det blir bra ljud men orka koppla in...
Orkar sällan ens hänga på mig gitarren nuförtiden, finns för mycket snö att skotta...   ^_^


POD2 är väl också nån grunka från Line6? Då är det fortfarande Gearbox och/eller Pod farm som modellerar soundet i ljudkortets DSP... alltså samma som jag har.

Men var du nöjd med ljudet från isoboxen eller var det bara skönt för alla att det inte blev så högt? Den borde ju ge ännu torrare ljud än när jag mickar upp stärkaren, eller...? Provade du ut några pluggar som funkade att använda på den inspelade signalen (förutom effekter alltså)?


Här i "sydstaterna" är nästan all snö borta...^^ Ska bära ved i morgon och om jag inte får för många spetor i fingrarna kanske jag provar lite mer...  :rolleyes:

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Inte provat,men jag har 2 st oskrapade TRISS-Lotter som ligger och mognar...
Ska nog skrapa dom på Julafton,lägga beställningen Juldagen och hämta ut grunkamojjen Annandagen,,Vadå ?? Jag optimist ?? :rolleyes:

Nä inte provat,men säkra källor gör gällande att den är det bästa som hänt Guranismen sedan George Formby..

Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Vevade igång rörhögen en stund igår och fångade ett par riff med en Line Audio CM2. Visst, det blir mycket renare på inspelningen än vad min upplevelse i rummet är. Klart man kan sätta upp en skog av mickar för att "fånga rummet" men jag tror att inspelningar blir så omständiga då att det aldrig kommer att bli några...

Om du redan har soundet där, varför inte micka upp rummet också? Köper inte argumentet att det blir enklare än att försöka göra om allt en gång till i boxen digitalt.. Ett stereopar i rummet, närmick på stärkaren och en line så har du både hängslen och livrem. ;)

Om man vill bespara sig ytterligare mixarbete så kan man med fördel panorera gitarren dit man vill ha den i slutmixen genom att vrida stereoparet till önskad position från början.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Bjurte, just for you:

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151171056172919&set=t.549517918&type=3&theater
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Men har dom fått mogna då ?? va va VA ???? B)

Jag kontrar :

Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Vevade igång rörhögen en stund igår och fångade ett par riff med en Line Audio CM2. Visst, det blir mycket renare på inspelningen än vad min upplevelse i rummet är. Klart man kan sätta upp en skog av mickar för att "fånga rummet" men jag tror att inspelningar blir så omständiga då att det aldrig kommer att bli några...

Om du redan har soundet där, varför inte micka upp rummet också? Köper inte argumentet att det blir enklare än att försöka göra om allt en gång till i boxen digitalt.. Ett stereopar i rummet, närmick på stärkaren och en line så har du både hängslen och livrem. ;)

Om man vill bespara sig ytterligare mixarbete så kan man med fördel panorera gitarren dit man vill ha den i slutmixen genom att vrida stereoparet till önskad position från början.


Ja, egentligen är det väl det enda rätta... men jag tycker det känns väldigt omständigt med fyra spår för varje gitarr...^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tvivlar på det!! :p
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tvivlar på det!! :p

Nu har jag iaf stärkaren framme och inkopplad - det kommer nog att bli lite tagningar så kanske jag hittar nått jag gillar...  :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Nä,men om jag ska vara lite seriös så har du mina 25 öre..
1. Uppmickad rörförstärkare (Nu är det i.o.f sig en omöjlighet då mitt 'Meniere' skulle smiska mig oavbrutet i veckor efter. :wacko: )
Men fram tills ett o ett halvt år sen gick det någorlunda.
Den behöver ju svettas lite för att må bra,och då hade jag det djä..gt svårt att höra resten av musiken och att få det tajt.(mina superisolerade lurar till trots)

2. Ja då  försökte jag med en köpt 'kommersiell' ISO låda. (AXE-Trak) http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=28075.0
Den lät inge vidare den heller (burkig och platt)

3. Mjukvara då,har prövat dom flesta och äger Guitar Rig 5 och Overloud TH2 och Gearbox.
    Gillar inte känslan,dom låter bra,men den däringa 'pytte' fördröjningen får mig att bli galen.. :angry:
4. Podar och dylika är det som funkat bäst för mig,har ägt och äger VOX-tonlab(sa någon digitalfnizzligt överdiskantigt??) så uppfattade i alla fall jag den
    Eleven Rack,hmm.. sådär Och jag fullkomligt gick i taket över den hårda knytningen till skitprogramet Protools.. :angry: ;) 
    Dom som funkat bäst är dom 2 burkarna jag fortfarande har i min ägo nämligen PODXT och PODHD (2 st. Bönor)
    Har insett att det här är så långt jag kommer att gå,om inte trislotterna...... :D
 Men den där Kemper:n.. muuuma..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
POD2 är väl också nån grunka från Line6? Då är det fortfarande Gearbox och/eller Pod farm som modellerar soundet i ljudkortets DSP... alltså samma som jag har.

Men var du nöjd med ljudet från isoboxen eller var det bara skönt för alla att det inte blev så högt? Den borde ju ge ännu torrare ljud än när jag mickar upp stärkaren, eller...? Provade du ut några pluggar som funkade att använda på den inspelade signalen (förutom effekter alltså)?

Har nog inte provat tillräckligt ännu.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Har nog inte provat tillräckligt ännu.

Det blir snart vår - i morgon börjar det bli ljusare igen! :)

Nä,men om jag ska vara lite seriös så har du mina 25 öre..
1. Uppmickad rörförstärkare (Nu är det i.o.f sig en omöjlighet då mitt 'Meniere' skulle smiska mig oavbrutet i veckor efter. :wacko: )
Men fram tills ett o ett halvt år sen gick det någorlunda.
Den behöver ju svettas lite för att må bra,och då hade jag det djä..gt svårt att höra resten av musiken och att få det tajt.(mina superisolerade lurar till trots)

2. Ja då  försökte jag med en köpt 'kommersiell' ISO låda. (AXE-Trak) http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=28075.0
Den lät inge vidare den heller (burkig och platt)

3. Mjukvara då,har prövat dom flesta och äger Guitar Rig 5 och Overloud TH2 och Gearbox.
    Gillar inte känslan,dom låter bra,men den däringa 'pytte' fördröjningen får mig att bli galen.. :angry:
4. Podar och dylika är det som funkat bäst för mig,har ägt och äger VOX-tonlab(sa någon digitalfnizzligt överdiskantigt??) så uppfattade i alla fall jag den
    Eleven Rack,hmm.. sådär Och jag fullkomligt gick i taket över den hårda knytningen till skitprogramet Protools.. :angry: ;) 
    Dom som funkat bäst är dom 2 burkarna jag fortfarande har i min ägo nämligen PODXT och PODHD (2 st. Bönor)
    Har insett att det här är så långt jag kommer att gå,om inte trislotterna...... :D
 Men den där Kemper:n.. muuuma..

Jag har inte testat av all mjukvara utan förlitat mig på andras omdömen. Line6 har ju ändå fått goda recensioner och medhörningen görs i hårdvaran. Har en UX8 med en annan DSP än de mindre modellerna och låter bättre än dem... Ibland funkar det och är ju otroligt praktiskt och snabbjobbat jämfört med att rigga en skog av mickar runt rörhögen... ;-)

Ska ta och prova att lägga kabinett/rumssimulering på en mikrofoninspelning. Får se om det är hela pluggen eller distsimuleringen som "gurglar"... Har också varit inne på att skaffa en mini-röris på några watt för att inte välta huset...
Ska prova att fixa en sådan här enkel grej först:

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Ja, egentligen är det väl det enda rätta... men jag tycker det känns väldigt omständigt med fyra spår för varje gitarr...^^

Mer omständigt än 10 pluggar, oändliga kombinationer av förstärkarsimulatorer och ändå inte bli riktigt nöjd? ;)

Skapa en ny grupp för varje gitarrpålägg bara. :)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Scar Fraction Studio

  • http://www.sapgroup.se/
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 344
  • https://www.facebook.com/egsoundgroup/
    • Visa profil
    • EG Sound
Jag ska försöka säga min åsikt åt det här med gitarr ljud.

Jag har testat alla möjliga pluggar vs Podar hej och hå allt var det nu heter.
Saken är den att det går att få ut bra grejer av allt men ofta så får du byta ut cabineten och köra med egna impulser, då har jag märkt du får det bästa reslutatet.

Jag har gjort A/B test på stärkare jag äger i studion vs pluggar och försökt efterlikna ljudet,  dem som lyssnat kan inte gissa rätt, det är ofta tålamod att ratta sig till gitarrljud.

Och en sak som jag tror många glömmer det är att gitarrerna behöver inte låta som det bästa du hört solo utan det är helheten i musiken/mixen som är det viktigaste, om det passar ihop med allt annat, du får inte sitta och stirra dig blind på ett ljud då kommer du aldrig komma någon vart.

Sedan sitter ljudet så otroligt mkt i gitarristens händer och spel stil, mickar på gitarr och så vidare.
Jag lovar om Yngve malmsten skulle sätta sig med en skräp gitarr från rusta skulle han få liv i den också.

Har inte så mkt mer att tillägga tror jag tyvärr, men bara köra på leta efter det som du känner dig bekväm och nöjd med. Mvh Emil Scarfractionstudio.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...gitarrerna behöver inte låta som det bästa du hört solo utan det är helheten i musiken/mixen som är det viktigaste, om det passar ihop med allt annat...

Sedan sitter ljudet så otroligt mkt i gitarristens händer och spel stil, mickar på gitarr och så vidare.
Jag lovar om XXX YYY skulle sätta sig med en skräpgitarr från rusta skulle han få liv i den också.

Goda sanningar här ovanför!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Goda sanningar här ovanför!


Bara för att du har en "Rustocaster"...  :rolleyes:  :lol:



...gitarrerna behöver inte låta som det bästa du hört solo utan det är helheten i musiken/mixen som är det viktigaste, om det passar ihop med allt annat...

Sedan sitter ljudet så otroligt mkt i gitarristens händer och spel stil, mickar på gitarr och så vidare.


Jag har skruvat med Line6-prylar i säkert 5 år nu... tycker jag borde hittat inställningar som saknar den irriterande fula förstegsdisten som bara gurglar och fräser...^^ Men du skänker mig hopp  :) när du berättar att man kan komma långt med egna kabinett-inställningar. Jag var ju inne på det, här ovan, att spela in med mic och modellera den delen.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Njae!!
Jag tror du missuppfattade där Jocke!
Mic och Modellerare blir nog lite Kaka på Kaka,dubbelt så gott kan man tro,men tyvärr blir det översött. :rolleyes:

Preamps(el. Typ POD:ar med högtalarsimuleringen avslagen) + Cab Impulser kan bli smaskens däremot..
Men passa er för extrapris Kakorna från RUSTA !! :rolleyes: 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Njae!!
Jag tror du missuppfattade där Jocke!
Mic och Modellerare blir nog lite Kaka på Kaka,dubbelt så gott kan man tro,men tyvärr blir det översött. :rolleyes:

Preamps(el. Typ POD:ar med högtalarsimuleringen avslagen) + Cab Impulser kan bli smaskens däremot..
Men passa er för extrapris Kakorna från RUSTA !! :rolleyes: 


Tänkte micka nära och skippa stärkaren i modelleringen...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Här är några varianter på rörförstärkare som löser många problem. De flesta har line-out så det är bara att plugga in i ljudkortet. Själv använder jag den första i listan och är väldigt nöjd med den.  Gå in och lyssna!    /Fuzz

http://www.thomann.de/se/blackstar_ht_1r_combo.htm

http://www.thomann.de/se/bugera_v5.htm

http://www.thomann.de/se/fender_greta.htm

http://www.thomann.de/se/marshall_jmp1c_combo_limited.htm
« Senast ändrad: 20.12.2012, 23:54:33 by Fuzzbub »
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Får jag passa på att slå ett slag för Yamaha's THR-10 som låter fruktansvärt bra för att vara en simulerad förstärkare. Måste höras helt enkelt. Tror jag har en inspelning någonstans där den används direkt från USB, ja just ja, min "Glöm mig är du snäll" på halvklara.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
...gitarrerna behöver inte låta som det bästa du hört solo utan det är helheten i musiken/mixen som är det viktigaste, om det passar ihop med allt annat...

Sedan sitter ljudet så otroligt mkt i gitarristens händer och spel stil, mickar på gitarr och så vidare.
Jag lovar om XXX YYY skulle sätta sig med en skräpgitarr från rusta skulle han få liv i den också.

Goda sanningar här ovanför!

Ja han är otroligt bra XXX YYY lite ordblind bara men gura det kan han minsann.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...gitarrerna behöver inte låta som det bästa du hört solo utan det är helheten i musiken/mixen som är det viktigaste, om det passar ihop med allt annat...

Sedan sitter ljudet så otroligt mkt i gitarristens händer och spel stil, mickar på gitarr och så vidare.
Jag lovar om XXX YYY skulle sätta sig med en skräpgitarr från rusta skulle han få liv i den också.

Goda sanningar här ovanför!

Ja han är otroligt bra XXX YYY lite ordblind bara men gura det kan han minsann.

Jag kan föreslå många gitarrister som får till det, utan att utrustningen och signalkedjan är den bästa, bara inte han...  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Här är några varianter på rörförstärkare som löser många problem. De flesta har line-out så det är bara att plugga in i ljudkortet. Själv använder jag den första i listan och är väldigt nöjd med den.  Gå in och lyssna!    /Fuzz

http://www.thomann.de/se/blackstar_ht_1r_combo.htm

http://www.thomann.de/se/bugera_v5.htm

http://www.thomann.de/se/fender_greta.htm

http://www.thomann.de/se/marshall_jmp1c_combo_limited.htm


Mmm... att de inte har så hög effekt kan ju vara sympatiskt för det blir uthärdligt att vara i samma rum! ;-) Har en kompis som har en Blackstar och är skitnöjd! :) Den lär låta kanon och sedan har man samma förutsättningar som jag...^^ Jag har en gammal Crate VC30 (ja, de har sneglat på Vox både i designen och namngivningen och Billy Gibbon och Mark Knopfler kan väl inte ha fel va...?).



Låter kanon men när jag mickar den blir inspelningen mycket renare än vad jag lyssnar till. Söker en enklare "workaround" än att sätta upp hur många mickar som helst...^^ Line out hjälper ju inte här - då har vi kopplat bort rummet, högtalaren och slutsteget... Det går säkert att göra kul ljud med den signalen också men det är ju inte riktigt vad frågan gäller...  Tack ändå för dina synpunkter! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...det går att komma långt med impulsreverb - kombinera en kabinett-impuls med något lämpligt litet rum så kommer du nära det du söker. En eller två subtila kompressorer i signalkedjan kan bidra med extra "häng" om det behövs...


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Här är några varianter på rörförstärkare som löser många problem. De flesta har line-out så det är bara att plugga in i ljudkortet. Själv använder jag den första i listan och är väldigt nöjd med den.  Gå in och lyssna!    /Fuzz

http://www.thomann.de/se/blackstar_ht_1r_combo.htm

http://www.thomann.de/se/bugera_v5.htm

http://www.thomann.de/se/fender_greta.htm

http://www.thomann.de/se/marshall_jmp1c_combo_limited.htm


Mmm... att de inte har så hög effekt kan ju vara sympatiskt för det blir uthärdligt att vara i samma rum! ;-) Har en kompis som har en Blackstar och är skitnöjd! :) Den lär låta kanon och sedan har man samma förutsättningar som jag...^^ Jag har en gammal Crate VC30 (ja, de har sneglat på Vox både i designen och namngivningen och Billy Gibbon och Mark Knopfler kan väl inte ha fel va...?).

http://img.photobucket.com/albums/v291/rufiobass4/guitar/DSCN0857.jpg

Låter kanon men när jag mickar den blir inspelningen mycket renare än vad jag lyssnar till. Söker en enklare "workaround" än att sätta upp hur många mickar som helst...^^ Line out hjälper ju inte här - då har vi kopplat bort rummet, högtalaren och slutsteget... Det går säkert att göra kul ljud med den signalen också men det är ju inte riktigt vad frågan gäller...  Tack ändå för dina synpunkter! :)

Mors!  Jodå, det funkar utmärkt att micka upp exempelvis Blackstaren eller någon av dom andra med en vettig högtalare (Fender-Greta passa nog inte speciellt bra), eller är problemet ett annat? Tror förresten att Thomann har ljudklipp på både uppmickat och line. 
En enwattare är helt perfekt att ha hemma till skillnad från en 30-wattare som ju låter på tok för högt då man pressar den lite för att få slutstegsdist.  Du säger förvisso att inspelningen blir renare än det du lyssnar till och det är ju intressant.  Hur kan det komma sig?  /Fuzz
« Senast ändrad: 21.12.2012, 10:50:03 by Fuzzbub »
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hur spelade du in din kompgitarr här Fuzzbub? Tack för senast! Njut av mellotronen och orgeln i den här mixen!  ;)
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/Fuzzbub - Something You Might Have Said_feat_MaxB.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 21.12.2012, 12:34:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google