Forum > Demolåtar
Fattig bonddräng, nu med visp-trummor, ny tamburin o bättre ljud.
Håkan Nilsson:
Tack ska ni ha! Jag tycker nog Tommy Körbergs arr är lite svulstigt. Orginalet är ju bäst med bara Alfreds drängröst o ett litet dragspel.
Den här blir nog bra live som backtrack, det var nog lite tanken från början. I kväll har mina spelpolare trummisen o basisten varit här och spelat på diverse av mina egna 10 svenska låtar, så nu kommer jag att jobba med dem ett tag.
Kanske mixar jag om den här, eller lägger om basen med ett bättre ljud som vi hittade nu i kväll. Snacka om att den här låten är nästan helt omöjlig att sjunga utan att börja grina. Första tre verserna går bra, sen är det kört för min del. Värre än "Blott en dag"... :huh:
Håkan Nilsson:
Kunde inte låta bli den här... Gjorde ett nytt lite långsammare arr med fler temposkiftningar. Två stereoinspelade gitarrer i stället för en monoinspelad.
Det kromatiska munspelet i början o slutet spelade jag två ggr i både låg och hög oktav och pannade i sär dem, det ger lite feeling av gammalt dragspel. "Fillen" på munspel samtidigt som jag sjunger spelade jag på ett mindre Hohnerspel.
Nu blev det både bredare stereo, mer sväng och mer händelserikt. Underbar låt, i alla fall i orginal. Asti, du skrev att du inte gillar sån här valstakt? Är det möjligt att ogilla valstakt? Tretakten är helt suverän att både dikta och sjunga berättande texter till. God Jul. Det är julafton i dag, visste ni det? :P
Tomten i Myrbacka.
http://soundcloud.com/user7908154/01-fattig-bonddr-ng-2
Asti:
Jag tycker mer om den här versionen! Kanske att sången skulle upp ett snäpp, åtminstone gentemot gitarrerna.
Det låter lite konstigt om basen vid ca 2:08-2:10 vid "...Herren Gud i himlen är väl missnöjd förstås."
Jag gillar valstakt och har gjort en hel del låtar själv i valstakt, men jag gillar inte när det blir för stark betoning
på 1:an, så att det blir för mycket "Um-pa-pa" över det med stamp i golvet, om du förstår vad jag menar. :)
Men det tycker jag inte är så mycket sådant i denna längre.
Några av mina favoritartister såsom t.ex Paul Simon och Ola Magnell har gjort underbara låtar i valstakt...
/Asti
Håkan Nilsson:
Fixade en halv dag till med den... Spelade tamburin (en äkta sån som jag själv viftade med) och baskagge. Slog på den med klubba i stället för att stampa på pedalen.
Ljudet är några snäpp bättre, tydligare sång. B)
Nu har jag fått en riktigt bra backtrack oxå, den blir succe på fredag o nyårsafton!
MaxB:
Nu är jag förvirrad med versioner igen. Ser senaste länk i inlägg som har 2 på slutet är det den senaste verren eller ligger senaste verren i första inlägget?
God Jul!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida