Kontrollrummet

Litet julbidrag #2 från HasseFX - Oh Come All Ye Faithful

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
LÅTNAMN: Oh Come All Ye Faithful
ARTIST/GRUPP: HasseFX
GENRE: JulJazz
LÅTLÄNGD: 3:58 min
KOMPOSITÖR: Trad
PRODUCENT:HasseFX
EV. MEDVERKANDE: HasseFX
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3

Här kommer ytterligare ett juligt stycke, ännu en julvisa, nu i typ Bill Evans/Esbjörn Svensson-anda. Hoppas det faller i smaken. Leve akustiken, btw ;)



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Gillar. Starkt.

Välsnickrade utbredningar av melodin (som jag gillar). Känns som några noter är falska i mitten, men de kanske bara är blå? :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Snyggt! :) Introt ger löfte om mer än en jullåt...^^ Blir lite skum på basen - har lirat obandat i typ 40 år och så där kan man inte göra om man inte har 3 armar eller spelar med näsan...  :lol: mest påtagligt krings vid minuten sedan är det borta eller döljs av musiken.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Va kul, juljazz, det gillar jag! Ett (l)ju(v)lig stycke i bästa Evans anda, cool!  B) B) B)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En stor jullokal där publiken är andäktiskt tysta. Man väntar sig nästan att höra en eller annan hostning eller harkling men tanke på hur stor din spellokal är. Fint!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag tycker du fått til ett skönt skyddsrumssound på stycket.Lite betong/källarrum typ.
Basen,ja jag vet inte jag har nog med problem på min egen 5 strängade helvettes maskin :D
Jag tycker den lirade fräckt.Fast i denna 300:- kronors lyssning smiter många frekvenser förbi,så boysen kanske har nåt..

Riktigt collt jazzigt stycke som diggas Norr om Stockholm och ända upp till Boden Norrbotten.Vad dom gör söder om sthlm,det vette tusan :) Men vad gör dom då norr om Boden..? skottar snö.

Jazzigt svettiga bandas i luften - 5 stycken

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Härligt med jazzbidrag!
Snyggt spelat på alla kanter, men tycker trummorna är för starka, samt
skulle vilja ha en lite närmre, intimare ljudbild totalt sett!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag hade velat haft lite mer sväng i piano spelet möjligen för det andra känns ju så härligt jazzigt *diggar*

Men annars: trevligt trevligt!! lyssnar med intresse! ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Tack för kommentarer - kul att ni gillar stuket :)

Gillar. Starkt.

Välsnickrade utbredningar av melodin (som jag gillar). Känns som några noter är falska i mitten, men de kanske bara är blå? :)

...blå... BLÅ  :D

Snyggt! :) Introt ger löfte om mer än en jullåt...^^ Blir lite skum på basen - har lirat obandat i typ 40 år och så där kan man inte göra om man inte har 3 armar eller spelar med näsan...  :lol: mest påtagligt krings vid minuten sedan är det borta eller döljs av musiken.

...eller STORA händer?  :rolleyes:



Va kul, juljazz, det gillar jag! Ett (l)ju(v)lig stycke i bästa Evans anda, cool!  B) B) B)
/Roffe H

Evans...  :wub:

En stor jullokal där publiken är andäktiskt tysta. Man väntar sig nästan att höra en eller annan hostning eller harkling men tanke på hur stor din spellokal är. Fint!

...eller så har Keith Jarret redan satt skräck i dem  :ph34r:

Jag tycker du fått til ett skönt skyddsrumssound på stycket.Lite betong/källarrum typ.
Basen,ja jag vet inte jag har nog med problem på min egen 5 strängade helvettes maskin :D
Jag tycker den lirade fräckt.Fast i denna 300:- kronors lyssning smiter många frekvenser förbi,så boysen kanske har nåt..

Riktigt collt jazzigt stycke som diggas Norr om Stockholm och ända upp till Boden Norrbotten.Vad dom gör söder om sthlm,det vette tusan :) Men vad gör dom då norr om Boden..? skottar snö.

Jazzigt svettiga bandas i luften - 5 stycken

Mike

...ja det låter lite kaklat faktiskt... :blink:  ;)

Härligt med jazzbidrag!
Snyggt spelat på alla kanter, men tycker trummorna är för starka, samt
skulle vilja ha en lite närmre, intimare ljudbild totalt sett!
/Asti

Trummorna är lite slamriga i akustiken förvisso - man jag gillar inte "dämpad studio-soundet" något vidare heller...

Jag hade velat haft lite mer sväng i piano spelet möjligen för det andra känns ju så härligt jazzigt *diggar*

Men annars: trevligt trevligt!! lyssnar med intresse! ;)

...får väl ta och lära mig lira piano helt enkelt  :P

Jazz är utmanande men väldigt kul och lärorikt "på egen hand"! Tack igen för kommentarerna!  :wub:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Detta var jättebra. Vill också namedroppa: Brubeck! Tycker du förenar denna starka melodi med jazzharmisar på ett stensäkert sätt. Man väntar ivrigt på  vad som skall komma runt hörnet. Gillar dock inte inte när trumman går i (mag)stark marsch och inte heller det Sovjetiska gymnastiskalsreverbet.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves



Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Tack, equality och bluesboy  ^_^


Detta var jättebra. Vill också namedroppa: Brubeck! Tycker du förenar denna starka melodi med jazzharmisar på ett stensäkert sätt. Man väntar ivrigt på  vad som skall komma runt hörnet. Gillar dock inte inte när trumman går i (mag)stark marsch och inte heller det Sovjetiska gymnastiskalsreverbet.

Brubeck är skön :)  Marschtrummor?? :blink: Försöker hålla balansen mellan jazz och rockbeat, men jag förstår vad du menar... Inget fel på gymnastiksalar... Är inte först att utforska sådant  :rolleyes:

« Senast ändrad: 22.12.2012, 18:49:08 by HasseFX »