> Hellre jobbar jag ideellt och gör grejer jag själv gillar! ;-)
Det här måste jag kommentera, för det var väldigt bra sagt. Sedan jag började jobba professionellt med låtskrivande så är det tyvärr inte så ofta som jag sätter mig ner och skriver något som jag själv... VILL... utan på senare tid har det blivit en hel del ängsligt funderande över vad folk vill ha. Jag har gjort beställningsjobb, och jag har skrivit för potentiella icker-garanterade-licensieringar, och i detta finns både en osäkerhetsfaktor (kommer jag att kunna sälja detta?) och en sorts tvångs-tröja att producera det som säljer bäst. Jag kan konstatera att den musik som jag gjort enkom för min egen skull, den har inte sålt så bra även om där fanns hur mycket låtskrivarglädje som helst bakom. Men visst finns det undantag, t ex "The Raving World Orchestra" fick jag en fin deal på i våras. Den gjorde jag endast för min egen skull och hade inga förväntningar alls på den. Annars... det som har sålt bäst och mest är icke-exklusiva beställningsjobb... typiskt: ett konkret mål, ett tydligt use case. Då har samma låt också sålt fler gånger till andra kunder.
Naturligtvis fortsätter jag skriva saker för egen del också... som jag själv älskar. Dock har jag då låga förväntningar på säljresultatet.

Min förhoppning är ändå att kunna kombinera att skriva marknadsmässig musik och att jag själv ska kunna känna en sorts konstnärlig glädje och identitet i det. Men det är en ständig kamp att få dessa kriterier att matcha.

Därför... det du säger: Hellre jobbar jag ideellt och gör grejer jag själv gillar! ;-)
It makes sense! Jag håller till stor del med!

Vi skulle skapa en tråd kring detta ämne, vore roligt att höra hur andra tänker här.