Kontrollrummet

Ett bra mastringstips!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
... som jag själv aldrig tänkt på.

Om man har en ljudfil med mycket dynamik i, och man vill få den extra fet, så är ju standardförfarande att ta en kompressor/expander eller Cubase Maximizer och applicera som effekt på audio tracket  (eller master-kanalen). Allt gott och väl... MEN... om man skruvar upp exempelvis Maximizern för mycket i Cubase så distar de områdena som redan ligger i topp.
Därför: Glöm ej att använda automation om du vill maxa ditt track så mycket som möjligt!

Jag provade precis att ta min nya låt och lägga in ett tomt projekt på ett Audio Track och göra Maximizer automation på "Optimize" ratten, så jag kunde dra upp till 50 på de ställe i ljudfilen som ligger lägst i volym, och sedan dra ner till 25 på de som redan var starka. Det blev riktigt bra!

Innan någon invänder mot mitt tips, så vill jag bara säga:
- Jag vet att den initiala mixen kan göras bättre om man måste boosta de tysta partierna
- Jag vet att dynamiken blir sämre, att folk blir trötta i öronen och att det är fult att medverka i "The Loudness War"
 B)

Hälsar
/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
A och O för en bra mix/master är att dynamiken bibehålls, i alla fall enligt min mening. Sen om man har Metallica som ljudideal är det ju en annan femma. För övrigt har det du beskriver inget med mastring i traditionell mening att göra. Vanligen använder man bara eq, eventuellt kompressor och lite soft clipper/limiter. Men det är som sagt så jag ser på det, det finns inga regler, så länge det låter bra är det bra!
 
mvh Jon
« Senast ändrad: 16.12.2012, 15:59:38 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
>det finns inga regler, så länge det låter bra är det bra!
*tummen  upp*
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
> För övrigt har det du beskriver inget med mastring i traditionell mening att göra.
Jaså du... Maximizern är nämligen det verktyg som Cubase Tutorial videos fokuserar på i Mastering processen....

>Vanligen använder man bara eq, eventuellt kompressor och lite soft clipper/limiter.
I Cubase Maximizer ingår: kompressor/expander samt limiter.

Men... detta är alltså enligt Cubase utvecklings-teamets tutorials... vad vet jag.... jag är bara en nybörjare. Du kan säkert mer, Yllet... :-)
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
... som jag själv aldrig tänkt på.

Om man har en ljudfil med mycket dynamik i, och man vill få den extra fet, så är ju standardförfarande att ta en kompressor/expander eller Cubase Maximizer och applicera som effekt på audio tracket  (eller master-kanalen). Allt gott och väl... MEN... om man skruvar upp exempelvis Maximizern för mycket i Cubase så distar de områdena som redan ligger i topp.
Därför: Glöm ej att använda automation om du vill maxa ditt track så mycket som möjligt!

Jag provade precis att ta min nya låt och lägga in ett tomt projekt på ett Audio Track och göra Maximizer automation på "Optimize" ratten, så jag kunde dra upp till 50 på de ställe i ljudfilen som ligger lägst i volym, och sedan dra ner till 25 på de som redan var starka. Det blev riktigt bra!

Innan någon invänder mot mitt tips, så vill jag bara säga:
- Jag vet att den initiala mixen kan göras bättre om man måste boosta de tysta partierna
- Jag vet att dynamiken blir sämre, att folk blir trötta i öronen och att det är fult att medverka i "The Loudness War"
 B)

Hälsar
/Christian

Jag tycker det är skitsvårt att hitta balansen mellan dynamik och och att det inte ska låta för lågt i jämförelse med andra. Man kan ju tycka att man skiter i hur de gör men om det är för lågt tappar antingen folk intresset eller så blir de hörselskadade när nästa låt kommer... Egentlig vill jag göra så mycket som möjligt i mixen och slänger på en bus-kompressor på mastern för att inte vara helt fel ute när jag ska efterbehandla.

Tycker det nästan alltid låter skit när man lägger kompression på en hel mix och skulle väl egentligen bara vilja ha en varsam limiter och en parallellkompressor men det låter inte högt. Jag tror att "många små steg" och EQ både före och efter huvudkompressorn är rätt väg om det ska låta någorlunda vettigt.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Jo... det är ett evigt balanserande och micklande.  B)

Mitt tips ovan ska inte ses som ett generellt mastringstips som alla bör följa, utan endast som en möjlighet att ändra kompressor/limiter dynamiskt genom tracket ifall man inte tycker en generell setting funkar bra över hela tracket.... En möjlighet som jag själv glömt bort, helt enkelt.

Notera: även med en ganska aggressivt satt maximizer finns det dynamik kvar efteråt... allt försvinner inte. Sedan finns ju avsiktlig dynamik och oavsiktlig dynamik. Och med automation kan man styra betydligt mer över hur dynamiken i tracket ska påverkas. Vill man ha dynamiken kvar på vissa ställen och jämna ut på andra ställen är automationen ett perfekt hjälpmedel.

>Sen om man har Metallica som ljudideal är det ju en annan femma.
Min förebild är i nuläget "Two Steps from Hell". De har extremt feta tracks där ljudet ligger precis i taket över ganska långa perioder - det syns tydligt visuellt om man tankar en av deras filer. Men naturligtvis inte konstant stark volym - det finns dynamik i deras tracks också. Man ser att de är ganska aggressivt mastrade just för att ta bort oavsiktligt dynamik, och deras volym ligger tokfett i taket emellanåt. Riktigt så långt vill jag inte gå, men lite åt det hållet.

Hälsar
/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ja, automation är otroligt användbart! :) Jag skulle vilja slå ett slag för EQ före och efter kompressorn. De register man inte vill komprimera så hårt (om de liksom slår igenom) kan man dra ner före kompressorn och kompensera efter och tvärt om naturligtvis. :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Ok!  ... har aldrig provat det, men det låter som en bra grej.
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ja, man kan ju då ställa tröskelvärdet olika i olika register. Men det behövs säkert en hel räcka av verktyg för att få till en bra master (har inte blivit nöjd än). Tror det var Wernis som tipsade mig om en kompressor i Yllets pluggblogg - Rocket - den medger paralellkompression, dvs du släpper förbi en del och komprimerar resten... bra för snabbt resultat! :) Har hört att många som håller på med mastring gärna ser att de får submixar (grupper) för att bearbeta dem var för sig. Men, jag är inte alls inne i branschen så helt säker är jag inte... ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Jo.. jag har tänkt på det också, det måste vara optimalt att jobba med submixar. Har mailat Thomas Malmberg om att få hans telnr så jag kan ringa och diskutera ifall han kan göra en provmastring åt mig. Har även tagit kontakt med en annan mastringsstudio som någon tipsade om. Det kostar säkert mer ju fler submixar man skickar, för det ökar förstås komplexiteten på mastringsjobbet. Samtidigt blir potentialen för slutresultatet bättre.

Jag gör endast några enkla handgrepp själv på mina låtar och har fått en del TV/Film-placements hittills, men nu siktar jag lite högre. Det var en av mina stora agenturer som pitchade en av mina låtar på Dark Knight Rises för något år sedan. Den blev dock utgallrad i slutändan... men vetskapen om en sådan "stolpe-ut" har gjort mig sugen på att... försöka lite svårare grejer, och då vill jag även att mastringen ska bli professionell. Sedan är det detta med budgeten: hönan eller ägget? Spenderar man inga slantar på proffs-mastring kanske man inte når hela vägen till den där Blockbuster filmen... där man har chans till de stora pengarna...  Kanske var det mastringen som gjorde att min låt blev utgallrad från Batman filmen... troligtvis inte, men man vet aldrig! B)

/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Du är ju bara att gratulera! :) har själv inte haft ambitioner i den riktningen men skulle du få idétorka någon gång så... hör av dig! ;-) Funderar på om de inte har egen "sounddesign" i film, spel och reklam... om det tex ska vara tal över musik fordras särskilt handhavande...^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Hehe... tack, tack... som sagt, ingen feature film placement ännu, men även små grejer är förstås kul. Fick faktiskt ett mail för några timmar sedan på en ny placement. Inte mycket...  $165 för ett 60s track... liten gullig låt "Whimsical Story" (... ARGGGH... SKITDÅLIG mastring på den!!!! ... lyssnade precis nu.. måste mastra om den!!!!)  Dock ingen film-placement.  En annan lustig grej... häromdagen fick jag in en 5s låt (låt och låt... snarare "stinger" :-) för ca $30... rätt kul att även små korta snuttar säljer. Så det blir lite smågrejer då och då.

Jo... för låtar där man har "vocals" så brukar de vilja ha både en med vocals och en ren instrumental där låtarna är exakt lika, bara att instrumentalen är utan röst-spåret, så kan de soft-fade:a bort rösten de ställen där det kolliderar med röst i filmen. Och så brukar de vilja ha no-drums versioner också, men det varierar... Jag gör bara ren instrumental musik, så det är ofta inga större konstigheter för min del. Däremot ska man, något som jag lärt mig under de senaste 2 åren, ha väl fokuserad musik som riktar sig mot typiska "use cases". Det får inte finnas för många olika stämningar i en låt. Antingen ska det vara glad eller ledsen eller kraftfull eller lugn. Finns såklart undantag där också, men det är klart svårare att placera en låt som varierar i stämning och stil. Egentligen ganska självklart.... nåväl, nu gled vi in på något helt annat.   :lol:

Hälsar
/Christian
« Senast ändrad: 16.12.2012, 23:32:07 by ChristianAndersson »
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag skickade dig ett PM med kontaktuppgifter till tsmalmbe. Kom ihåg landskoden om du ringer till Finland...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det hade ju varit skitkul att få göra musik för drama men för $30 ska du nog sätta en deadline för hur länge du ska kämpa med det... Jo, jag kan fatta att man behöver referenser... men jag hade inte ens startat upp datorn för det! Hellre jobbar jag ideellt och gör grejer jag själv gillar! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tsmalmbe

Jag skickade dig ett PM med kontaktuppgifter till tsmalmbe. Kom ihåg landskoden om du ringer till Finland...

ja jag ligger ju på ett hotell i stockholm, så vem vet vilka samtal som kommer fram...:)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
>Det hade ju varit skitkul att få göra musik för drama men för $30 ska du nog sätta en deadline för hur länge du ska kämpa med det..
En sådan låt kämpar jag inte med. Jag gör en full-längdslåt på mellan 1-3 minuter, sedan gör jag cuts på den: 60s/30s/15s/10s/5s. Varje cut tar max 30 min att färdigställa. Det administrativa är väldigt lite merjobb eftersom det mesta är scriptat.  Har licensierat en av mina 10-sekundare 3 gånger om, senast till ett Israeliskt företag och den har bara legat ute 1 år hittills, så det lönar sig garanterat med det lilla merjobb som krävs.

tsmalmbe:  jag provar ringa dig igen på 040-numret imorgon då... det funkade inte innan idag.
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
> Hellre jobbar jag ideellt och gör grejer jag själv gillar! ;-)

Det här måste jag kommentera, för det var väldigt bra sagt. Sedan jag började jobba professionellt med låtskrivande så är det tyvärr inte så ofta som jag sätter mig ner och skriver något som jag själv... VILL... utan på senare tid har det blivit en hel del ängsligt funderande över vad folk vill ha. Jag har gjort beställningsjobb, och jag har skrivit för potentiella icker-garanterade-licensieringar, och i detta finns både en osäkerhetsfaktor (kommer jag att kunna sälja detta?) och en sorts tvångs-tröja att producera det som säljer bäst.  Jag kan konstatera att den musik som jag gjort enkom för min egen skull, den har inte sålt så bra även om där fanns hur mycket låtskrivarglädje som helst bakom. Men visst finns det undantag, t ex "The Raving World Orchestra" fick jag en fin deal på i våras. Den gjorde jag endast för min egen skull och hade inga förväntningar alls på den.  Annars... det som har sålt bäst och mest är icke-exklusiva beställningsjobb... typiskt: ett konkret mål, ett tydligt use case. Då har samma låt också sålt fler gånger till andra kunder.

Naturligtvis fortsätter jag skriva saker för egen del också... som jag själv älskar. Dock har jag då låga förväntningar på säljresultatet.  <_< Min förhoppning är ändå att kunna kombinera att skriva marknadsmässig musik och att jag själv ska kunna känna en sorts konstnärlig glädje och identitet i det. Men det är en ständig kamp att få dessa kriterier att matcha.  :(

Därför... det du säger: Hellre jobbar jag ideellt och gör grejer jag själv gillar! ;-)
It makes sense! Jag håller till stor del med!   B)

Vi skulle skapa en tråd kring detta ämne, vore roligt att höra hur andra tänker här.
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja,det är definitivt intressant. Vi är många som har olika idéer och förväntningar på vad vi gör.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
> Hellre jobbar jag ideellt och gör grejer jag själv gillar! ;-)

Det här måste jag kommentera, för det var väldigt bra sagt. Sedan jag började jobba professionellt med låtskrivande så är det tyvärr inte så ofta som jag sätter mig ner och skriver något som jag själv... VILL... utan på senare tid har det blivit en hel del ängsligt funderande över vad folk vill ha. Jag har gjort beställningsjobb, och jag har skrivit för potentiella icker-garanterade-licensieringar, och i detta finns både en osäkerhetsfaktor (kommer jag att kunna sälja detta?) och en sorts tvångs-tröja att producera det som säljer bäst.  Jag kan konstatera att den musik som jag gjort enkom för min egen skull, den har inte sålt så bra även om där fanns hur mycket låtskrivarglädje som helst bakom. Men visst finns det undantag, t ex "The Raving World Orchestra" fick jag en fin deal på i våras. Den gjorde jag endast för min egen skull och hade inga förväntningar alls på den.  Annars... det som har sålt bäst och mest är icke-exklusiva beställningsjobb... typiskt: ett konkret mål, ett tydligt use case. Då har samma låt också sålt fler gånger till andra kunder.

Naturligtvis fortsätter jag skriva saker för egen del också... som jag själv älskar. Dock har jag då låga förväntningar på säljresultatet.  <_< Min förhoppning är ändå att kunna kombinera att skriva marknadsmässig musik och att jag själv ska kunna känna en sorts konstnärlig glädje och identitet i det. Men det är en ständig kamp att få dessa kriterier att matcha.  :(

Därför... det du säger: Hellre jobbar jag ideellt och gör grejer jag själv gillar! ;-)
It makes sense! Jag håller till stor del med!   B)

Vi skulle skapa en tråd kring detta ämne, vore roligt att höra hur andra tänker här.

Tror det finns gamla trådar där vi diskuterat ifall det är amatörer eller proffs som kan göra som de vill...^^

Så klart blir det en väldig skillnad på inställning om man jobbar professionellt - det fordras ju att man drar in slantar för att få det hela att "gå runt"... Jag har aldrig dragit in så mycket som en krona på musiken men tidigare i livet gjort jobb av alla mina hobbies så vi får väl se hur länge jag får behålla passionen...  B)  Och det är väl här någonstans man står och vacklar och det är vad jag menar med att för $30 kanske man måste sätta en deadline... Om det funkar är du bara att gratulera :) men kör inte slut på dig för "kaffepengar"!^^

Jag själv är nog lite manisk och antingen jobbar jag passionerat eller inte alls... När jag var yngre höll jag på mycket med musik men en dag var det bara "nog" och sedan tog det 20år innan instrumenten fick komma fram igen. Det är ytterst få som får privilegiet att kunna leva på sin musik så det kanske kan vara bra att ha något vid sidan av för att få smör och bröd på matbordet och få möjlighet att längta hem till studion! :)

I vilket fall som helst så vill vi ju alla att det ska låta bra så jag hoppas det ordnar sig med mastringen! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
>$30 kanske man måste sätta en deadline
Absolut, det gäller att konstant utvärdera vad som är värt jobbet.

Hälsar
/Christian
« Senast ändrad: 17.12.2012, 15:47:40 by ChristianAndersson »
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil

>I vilket fall som helst så vill vi ju alla att det ska låta bra så jag hoppas det ordnar sig med mastringen! ;-)

Tackar! Jag hoppas på det bästa... Så här låter det för tillfället:
[mp3=200,20,0,center]http://craze.se/temp/Mast_w_Max_A01_D01_NoPreMax_GoldMaxed.mp3[/mp3]


Hälsar
/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Satt och kollade tracks från Extreme Music igår... alltså några av marknadens bästa film- och trailer-tracks. Det skiljer väldigt mycket på hur olika artister har mastrat sina grejer. Vissa artister som "Two Steps from Hell" kör ofta sin volym i taket på många ställen. Andra artister ligger långt långt under, även i topparna...

Så det verkar som att denna erkänt kräsna Film/TV/Trailer-agentur inte tittar så mycket på loudness faktorn, utan helt enkelt "bara" bedömer ljudkvaliten som sådan och kompositionens kvalitet. Det är ju rätt skönt att kunna konstatera!

Lyssnade lite mer också på "Two Steps from Hell", och jag måste säga att när de kör volymen i taket kompakt under längre perioder är det verkligen inte skönt att lyssna, och det är svårt att uppfatta vad som "händer" i låten under den tiden. Men visst... de är likväl enormt populära, vilket är rätt ovanligt för cinematisk trailer musik, och ligger i topplistor på sålda album på iTunes.... Så publiken verkar gilla deras loudness-faktor!

Hälsar
/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
 :D
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

>I vilket fall som helst så vill vi ju alla att det ska låta bra så jag hoppas det ordnar sig med mastringen! ;-)

Tackar! Jag hoppas på det bästa... Så här låter det för tillfället:
[mp3=200,20,0,center]http://craze.se/temp/Mast_w_Max_A01_D01_NoPreMax_GoldMaxed.mp3[/mp3]


Hälsar
/Christian

Det här är skitbra Christian! :)

Har varit ute och kört idag... det är ofta bra för tankeverksamheten! ;-) Det slog mig att mina kamrater "ljudnördarna" säger att "loudnesswar" inte är alls lika påtaglig inom film/bio som i modern musik. Kan ju förstå att man har glädje av dynamiken för effektens skull i en film. Vet inte vad THX-standarden säger om detta?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Tack, Jocke, vad roligt!!!

> "loudnesswar" inte är alls lika påtaglig inom film/bio som i modern musik.
Intressant, ja.. det stämmer säkert. När man sitter och bläddrar cool musik i Spotify och har hört 20 maxade låtar, och sedan hoppar in på en ny artist som har alla tracks i betydligt svagare volym så spelar det nog roll, medan i film så vill man ha en större dynamik, åtminstone inne i filmen när man följer olika händelser. Makes sense!

THX-standarden är jag kass på.  :unsure:

Hälsar
/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
>I vilket fall som helst så vill vi ju alla att det ska låta bra så jag hoppas det ordnar sig med mastringen! ;-)
Tackar! Jag hoppas på det bästa... Så här låter det för tillfället:
[mp3=200,20,0,center]http://craze.se/temp/Mast_w_Max_A01_D01_NoPreMax_GoldMaxed.mp3[/mp3]

Bra spännande film hörru!  :lol:
Jag menar, musiken är toppen!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Tack, Max, härligt!

Det låter i alla fall bättre än den musik jag gjorde för några år sedan. Man lär sig lite i taget och får många kloka tips från sina kompisar på Kontrollrummet!  :)

Hälsar
/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag känner inte heller till vad som gäller för THX men du borde nog intressera dig lite för att få kläm på hur dina kunder ska använda det material du vill sälja... Jag är fullständigt ointresserad av hemmabio - har fullt upp med att få 2 högtalare att låta bra (eller helst bäst...)  :lol:  Vet att många audiofiler anser att loudness war förstör musiken och jag kan till viss del hålla med - en del låter för jä-ligt... ^^ Märker ju hur små marginalerna är när man lägger en fet kompressor på en hel mix - bråkdelar av en dB upp eller ner kan vara skillnaden mellan succe och katastrof!^^ Vidare säger flera audiofiler att om musik givits ut på både CD och DVD-audio är oftast DVD:n att föredra med större dynamik. Vet inte om det är standarden som möjliggör detta eller om man anser att målgruppen är en annan... BR lär ju inte vara sämre än DVD... och båda formaten är ursprungligen ämnade för film och bör väl då rimligtvis närma sig THX?


https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Mm... ja, jag får väl titta på de där formaten så småningom, kanske när det är dags att höja sig ytterligare ett snäpp. Just nu har jag häcken full med annat, men helt klart... en idé att kika närmare på....
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se