Kontrollrummet

1up-Julkalenderprojekt 2012 - Lucka 17/24

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Det var några år sedan sist, nu är det dags igen. Julkalender projektet 2012 är nu på home-stretch.

Spröd julballad någon? 1up på sång. Prövar puffskydd och eq bottom roll-off. Kär basröst drar man ogärna av. De-esser får tyvärr bli till nästa låt med sång. Sssorry!

24 låtar blir det totalt, en publiceras per dag från 1:a till 24:e December.

Tack för titten och håll utkik efter fler låtar i mycket växlande genres.
« Senast ändrad: 17.12.2012, 23:48:31 by 1up »


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
"hett" tips: voxformer, EQ, de-ess, compressor m.m allt i ett allt låter kanon, snabbt o enkelt, går inte att "inte hinna" med den :P

Strängarna (?) för låga, o du ska definitivt inte plocka in mer sångbotten än så här o vocals lite heta nivåer kanske.

Slänger ur mig några snabbgrejor sådär bara vet det är korta o snabbt producerade låtar men man kan ju alltid plocka med sig något ändå ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
"hett" tips: voxformer, EQ, de-ess, compressor m.m allt i ett allt låter kanon, snabbt o enkelt, går inte att "inte hinna" med den :P

Strängarna (?) för låga, o du ska definitivt inte plocka in mer sångbotten än så här o vocals lite heta nivåer kanske.

Slänger ur mig några snabbgrejor sådär bara vet det är korta o snabbt producerade låtar men man kan ju alltid plocka med sig något ändå ;)

Var väl 10-12 år sedan jag använde comp, eq, de-esser osv. första gången. Men nu spelar jag sällan in sång. Stråkarna är gömda. Låten skulle må bra av lite fyllighet stråkmässigt. Och nog lite skir topp.

Tack för supersnabb kommentar. :)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
"hett" tips: voxformer, EQ, de-ess, compressor m.m allt i ett allt låter kanon, snabbt o enkelt, går inte att "inte hinna" med den :P

Strängarna (?) för låga, o du ska definitivt inte plocka in mer sångbotten än så här o vocals lite heta nivåer kanske.

Slänger ur mig några snabbgrejor sådär bara vet det är korta o snabbt producerade låtar men man kan ju alltid plocka med sig något ändå ;)

Var väl 10-12 år sedan jag använde comp, eq, de-esser osv. första gången. Men nu spelar jag sällan in sång. Stråkarna är gömda. Låten skulle må bra av lite fyllighet stråkmässigt. Och nog lite skir topp.

Tack för supersnabb kommentar. :)

Drar snabbare än pistolmännen höhö :P

Jag älskar voxformer just för enkelheten, man måste fortf ha samma kunskap men man sitter inte 5 minuter o lägger upp inställningar för pluggar utan snarare 20 sekunder, älskar den lille jäveln :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är på ett sätt jäkla ambitiöst att kläcka en låt om dagen - för du började väl inte julförberedelserna i somras? ;-)

För några år sedan höll jag på med endagsprojekt ett tag - det kunde bli hur galet som helst...  :rolleyes: en del blev så skapligt att jag funderat på att ta fram vissa partier och jobba vidare med. Det här med att ha snäva tidsramar kan vara förlamande för kreativiteten men kan också släppa loss den för man vet ju att produktionen inte blir "master-class" på en dag... ;-)  Mycket av det du lagt upp i julkalendern är absolut värt att ägna lite mer tid åt! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Det är på ett sätt jäkla ambitiöst att kläcka en låt om dagen - för du började väl inte julförberedelserna i somras? ;-)

För några år sedan höll jag på med endagsprojekt ett tag - det kunde bli hur galet som helst...  :rolleyes: en del blev så skapligt att jag funderat på att ta fram vissa partier och jobba vidare med. Det här med att ha snäva tidsramar kan vara förlamande för kreativiteten men kan också släppa loss den för man vet ju att produktionen inte blir "master-class" på en dag... ;-)  Mycket av det du lagt upp i julkalendern är absolut värt att ägna lite mer tid åt! :)

Jag tycker det är ett mkt intressant sätt att vara kreativ, man får ju inte se det som att man ska "performa" varje gång utan mer se det som en chans till kreativitet o det som blir blir helt enkelt o med den inställningen kan det nog vara väldigt användbart. Knaske något att lägga in när man känner att den tryter? :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt. En "riktig jullåt".  :D
Nu är det bara en knapp vecka kvar...du jobbar på bra tycker jag. Som tidigare sagts, ett bra sätt att vara kreativ på (om man nu orkar) och många av de låtar du lagt upp förtjänar kanske att du jobbar vidare på.

/Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tigersoul aka "blixten": Bra att hitta till ett arbetssätt man trivs med.

Precis. Man får väl fundera kring vad som kanaliserar musik och låtar och pröva sig fram. Detta fungerar uppenbarligen för undertecknad. Vissa låtar känner man för lite extra, de vill man gärna förbättra vad det lider. Finns ingen inspiration en viss dag fokuseras på ljud, upplägg, ny teknik, nytt arr. osv. och tar man det bara lugnt och avslappnat kommer musiken så småningom. Blir förvånad själv över mängden som jag producerat så långt.

Jocke: Samvetsfråga där. Som tidigare nämnt så var tre låtar förberedda för 1-3 december innan då jag reste iväg och inte hade access till att göra musik den tiden. Sedan den 4:e december har låtarna skapats under samma dag. (Ja, jag jobbar om dagarna.) Tack för kommentar. Det är spännande att när man arbetar upp ett momentum så får man mycket på köpet i form av musik, kreativitet och effektivitet.

Roffe: Exakt. Prånglar ut ett julljudande spår här. Tack för lyssning än en gång.

:)



Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Blixten lol :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se